2019-05-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Du kan bli mördad i sömnen utan att vara medveten om det. Jag kan säga redan nu att jag hade velat undvika det, även om jag aldrig skulle veta av det. Så frågan kvarstår.

Vad beträffar resten av ditt inlägg så är det intressant hur abortförespråkare alltid tar till de mest extrema, men ganska sällsynta, exemplen. Det finns regelverk som tar hänsyn till den sortens saker, fosterskador, mammans ålder (även om man alltid kan låta någon adoptera) osv. men fri abort är någonting helt annat. Man får liksom förhålla sig till den verklighet vi lever i.

Förhåller då du dig till alla särfall som ska beaktas med inskränkt aborträtt? Vilka fosterskador pratar vi om, tex?
Citera
2019-05-17, 15:22
Medlem
Till filosoferna i tråden: tycker ni det ska vara lag på att män måste ge tex sin ena lunga till ett barn som de inte vet att de har om mamman till barnet kontaktar dem en dag och de är mest kompatibla pga sina gener? Om det handlar om barnets överlevnad?
Citera
2019-05-17, 15:24
Avslutad
Citat:
Du kan bli mördad i sömnen utan att vara medveten om det. Jag kan säga redan nu att jag hade velat undvika det, även om jag aldrig skulle veta av det. Så frågan kvarstår.

Vad beträffar resten av ditt inlägg så är det intressant hur abortförespråkare alltid tar till de mest extrema, men ganska sällsynta, exemplen. Det finns regelverk som tar hänsyn till den sortens saker, fosterskador, mammans ålder (även om man alltid kan låta någon adoptera) osv. men fri abort är någonting helt annat. Man får liksom förhålla sig till den verklighet vi lever i.
Och hur ser du på användandet av preventivmedel? Önskar du att dina föräldrar använt preventivmedel eller steriliserat sig istället?
Citera
2019-05-17, 15:26
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Förhåller då du dig till alla särfall som ska beaktas med inskränkt aborträtt? Vilka fosterskador pratar vi om, tex?
Beror på. I vissa extrema fall tycker jag att abort kan vara befogat men det är väl svårt att dra en tydlig gräns, särskilt om man som jag inte är medicinskt utbildad. Men som exempel tycker jag inte att man ska tvinga kvinnor att föda barn med anencefali.
Citera
2019-05-17, 15:27
Medlem
Rena rama sharia lagar
Citera
2019-05-17, 15:28
Medlem
Citat:
Beror på. I vissa extrema fall tycker jag att abort kan vara befogat men det är väl svårt att dra en tydlig gräns, särskilt om man som jag inte är medicinskt utbildad. Men som exempel tycker jag inte att man ska tvinga kvinnor att föda barn med anencefali.

Så vilka liv tycker du är värda att låta födas? Var går den gränsen?
Citera
2019-05-17, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Här är Alyssa, "sexstrejkaren".

Hon sitter i rullstol men se hur hon använder ena handen till att dra in magen så att den ser smalare ut. Patetiskt.
Inte ens hon ju..patetiske du
Citera
2019-05-17, 15:31
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och hur ser du på användandet av preventivmedel? Önskar du att dina föräldrar använt preventivmedel eller steriliserat sig istället?
Självklart inte. Skillnaden är väl att i ett sånt scenario så står ingens liv på spel. Under graviditeten så gör det det. Det är alltså inte jämförbart.
Citera
2019-05-17, 15:32
Medlem
Citat:
Till filosoferna i tråden: tycker ni det ska vara lag på att män måste ge tex sin ena lunga till ett barn som de inte vet att de har om mamman till barnet kontaktar dem en dag och de är mest kompatibla pga sina gener? Om det handlar om barnets överlevnad?

Du har redan fått invändningar mot detta hjärndöda resonemang. Du kan börja med att bemöta de invändningar du redan fått.
Citera
2019-05-17, 15:34
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Så vilka liv tycker du är värda att låta födas? Var går den gränsen?
Den bedömningen får man göra från fall till fall. Jag gav ett exempel, men jag är ingen utbildad läkare så jag har inte koll på alla skruvade missbildningar som finns där ute.
Citera
2019-05-17, 15:40
Avslutad
Citat:
Självklart inte. Skillnaden är väl att i ett sånt scenario så står ingens liv på spel. Under graviditeten så gör det det. Det är alltså inte jämförbart.
Bryter du inte mot den gyllene regeln då? Om du nu är för preventivmedel vill säga.
Senast redigerad av Ipsi 2019-05-17 kl. 15:43.
Citera
2019-05-17, 15:42
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Bryter du inte mot den gyllene regeln då?
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in