Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag vet inte om jag tycker att beslut av 35 valda senatorer är speciellt "demokratiskt" även om dessa senatorer i sin tur valts i en demokratisk process.
man kan ha valt just den och den baserat på nån helt annan fråga ex.
men helvete vad trött jag blir på er....
vad tror du? skulle fråntaget av ex. sjukvård för testikelcancer hjälpa män att sköta sitt ansvar för sin hälsa?
graviditeter beror på 2, TVÅ!!! parter, dess konsekvenser dyker dock upp mest i en part av dessa, vilket hon är helt oskyldig till att det gör.
Inte kvinnors fel eller ansvar att graviditet uppkommer just i hennes kropp. Hon ska därför inte straffas för detta faktum. Lika lite som män som grupp ska straffas för att de råkar vara de enda som föds med testiklar.
Vidare, graviditet är något som då och då uppkommer TROTS!!! att man gjort allt man nu kan för att skydda sig, det är en lika "naturlig" process som ex cancer, något man faktiskt inte kan hjälpa i alla fall, man kan bara göra sitt bästa.
Testikelcancer är förödande för individen och! för den individens nära och kära.
Oönskade graviditeter likaså, förödande för individen den drabbar, förödande i många fall för livet som framtvingas, förödande för nära och kära.
Antingen inser man mänskliga livsvillkor och att allt inte går kontrollera till 100% och då har man vård för testikelcancer OCH! fri aborträtt för kvinnor.
Skärp er.
Det är demokratiskt.
Även saker du inte tycker om eller som gör dig ledsen blir inte per automatik odemokratiska. (väx upp själv!?!?)
Och tittar du på statestiken så framgår det tydligt att i jämföresle med och i förhållande till sina nordiska systrar så är det defintift svenska kvinnors fel att en stor del att sverige leder tävlingen i "oönskade graviditer ",
De är helt enkelt inte lika långt fram i att ta ansvar för konsekvenserna av sin sexualitet?
Jag delar inte din uppfatning att det är ett straff att kvinnor bär barn, men visst, jag spelar med.
Det är dock ett blygsamnt straff, och rättfärdigar knappast bebismord "une masse de" och kvinnor borde straffas hårdare då Eva sabbade allt genom att förleda Adam i lustgården. (lycka till med tycka synd om kvinnor argumentet, ni borde straffas långt hårdare för att ha förstört paradiset på jorden...)
Jo jag vet att det hade känts bättre att argumenter för knappt 40`000 aborter/ år i sverige genom att fokusera på de ca 0,5% som omfattas av "ömmande skäl" (kapade % satsen från ett annat land statestik)
Och jag håller med dig om att det krävs 2 personer för att skapa en barn, utmaningen här är att det krävs bara 1 för att mörda det, (det är väll det som är hotat, kvinnans rätt att mörda sin bebis?, för den femistiska kampen och den mer allmänna kampen om alla människors lika värde och rättigheter, inklusive liv o frihet gick skapligt även under abortförbudens glansdagar)
Din jämförelse med testicancer haltar betänkligt, men visst, att folk som är feta, röker osv snedbelastar sjukrvården och dess resurser är väll möjliga att diskutera, men rätten till stora bröst är inget som delas ut utan prövning ? (majoritet av den "kosmetiska kirurgin" är ju inte statsfinansierad)
Problemet här är väll att 3 part tar den långt mer allvarliga skadan genom att förlora sitt liv.
Kanske skulle kvinnor som anser sig ha rätt till abort "fängslas" (och därmed bli kronans ansvar under sin graviditet) på så sätt kommer man ju runt "rätten till min kropp" på bekostnad av bebisars liv.