2019-05-17, 12:14
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twotowers
En del av kritiken mot lagen har varit att den röstades igenom av män. Men nu visade det sig att guvernören som har sista ordet råkar vara kvinna. Så då är det inte lika illa.

Edit: Ser i inlägget ovan att det var senaten som som hade röstat igenom lagen och inte en folkomröstning.
Senast redigerad av tauceti 2019-05-17 kl. 12:17.
Citera
2019-05-17, 12:19
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twotowers
En del av kritiken mot lagen har varit att den röstades igenom av män. Men nu visade det sig att guvernören som har sista ordet råkar vara kvinna. Så då är det inte lika illa.
Dock en kvinna som inte behöver oroa sig för att bli gravid. Googlade för att se om hon hade några döttrar, det visade sig att hon inte hade några barn över huvud taget. Kanske har hon gjort abort någon gång rentav? Eller så har ingen velat göra henne på smällen och kört med dubbla kondomer (hon har trots allt varit gift).
Senast redigerad av Funkydude 2019-05-17 kl. 12:21.
Citera
2019-05-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Visst det är ju en intressant tanke.

Hur ska ni amma era små pojkar? och var ska ni förvara era pojkfoster? så att de kan utvecklas?
etc?

Säg mig när skickades du sist runt halva klotet för att strida? hmm?

Mjölkersättning,
På samma plats som naturen tilldelat (feal free att snörpa/tabort din livmoder om du inte gillar "modernaturs" genusperspektiv, eller om du heltenkelt inte vill delta i en teoretisk lösning som är mildare än Alabamas )
Jag är privligerad, så jag har sluppit, änsålänge, men vem vet, världen är en osäker plats, men trots det blir inte jag sugen på att mörda mig en bebis (eller ta väck lite snor om du inte riktigt framme vid att ta ansvar för din sexuella frigörelse)

jamenar är det en flickabarn så står det dig ju trotsaltfrit at leva ut den morbida "rätten till din kropp".
Citera
2019-05-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Du kan ju länka en bild på en cellklump en dag efter befruktningen istället. Tillkommen via våldtäkt och incest (kombinerat). För det är där de har satt gränsen. Ingen abort i något skede av graviditeten under några som helst omständigheter, annat än om kvinnans liv är i fara, tillåts. Det är där diskussionen ska vara. Alabama har inte åtagit sig att minska aborter och/eller sänka antalet veckor abort tillåts. De har bestämt sig för att förbjuda dem. Det är i mina ögon en jävla skillnad. För de kristna i Alabama är en cellklump tillhörande en kvinna mer värdefull än ett våldtäktsoffer som inte önskar föda sin förgripares barn.

Även de som stödjer lagen kommer någon gång ha någon i sin närhet som drabbas av den, även om de alla tror sig kunna leva avhållsamt till giftermålet. Förhoppningsvis får det människor att tänka en vända till. Men tragiskt nog är säkert deras tro för stark för det, den brukar överleva det mesta. Det är inte konstigt att världen är åt helvete när t.o.m. en demokratisk superstat i väst som USA agerar så här.

De tillåter fortfarande p piller samt "plan B" (dagen efter piller). Sålänge ägget inte blivit befruktat och ett nytt liv har fötts så kan de undvika graviditet så mycket de vill.
Citera
2019-05-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det är inte mäns fel att kvinnor blir gravida mot sin egen vilja. Kvinnor skyddar sig uppenbarligen väldigt dåligt med tanke på antalet aborter. Det är inte mäns fel eller ansvar att kvinnor blir gravida när de inte vill ha barn. Du omyndigförklarar kvinnor och menar att män ska ta ansvar för att kvinnor har oskyddat sex och blir oönskat gravida, men det är enbart kvinnors slarv som är orsak. Vill de inte bli gravida och är oroliga att p-piller inte är säkert nog så är det KVINNANS ansvar att killen har kondom.

Du kanske inte har hört talas om spermier?

Och är det inte lite omyndigförklarande mot män att påstå att de är oförmögna till ansvar? Kvinnor tar redan ansvar. Dels genom att försöka skydda sig efter den förmåga naturen försett dem med, och dels genom att antingen ta lite misoprostol eller föda barnet.

Rent krasst. Vill man minska antalet aborter så finns det tre faktorer man kan försöka påverka.

1. Tillgängligheten på abort.
Eftersom misoprostol är så enkelt att tillverka och så allmänt spritt och alla vet om att cytotec funkar lika bra mot graviditet som mot magsår så är det svårt att backa bandet här.

2. Kvinnans motivation att skydda sig.
Är redan väldigt hög. De flesta kvinnor använder sig av någon form av preventivmetod. Oönskade graviditeter och aborter minskar i takt med att mer effektiva och biverkningsfria preparat blir tillgängliga.

3. Mannens motivation att skydda sig.
Märkligt tabubelagt ämne. Särskilt hos abortmotståndare. Väldigt konstigt att det inte debatteras mer, med tanke på att nästan all potential för att ytterligare förebygga aborter finns just här. Exempelvis genom att män hålls ekonomiskt ansvariga om de förorsakar en oönskad graviditet. Eller att alla män steriliseras i tonåren efter att deras sperma frysts ner och lagrats för eventuell framtida reproduktion.
Senast redigerad av Deriverbar 2019-05-17 kl. 12:29.
Citera
2019-05-17, 12:28
Medlem
Citat:
Dock en kvinna som inte behöver oroa sig för att bli gravid. Googlade för att se om hon hade några döttrar, det visade sig att hon inte hade några barn över huvud taget. Kanske har hon gjort abort någon gång rentav? Eller så har ingen velat göra henne på smällen och kört med dubbla kondomer (hon har trots allt varit gift).

Ändock är hon kvinna. Så kritikerna behöver inte oroa sig över att frågan enbart avgjordes av män. Högsta beslutsfattaren var kvinna.

Citat:
men herregud, den röstades igenom av en senat som nästan uteslutande består av män
Alabamas senat har endast 4 kvinnor av en total på 35 säten om jag fattat det rätt...

Att Alabama sen har en kvinnlig guvernör som ska sätta en slutlig kråka på denna lag, ändrar inte direkt dessa förhållanden.

Denna kvinna hade kunnat vägra skriva under om hon inte gillade lagen. Precis som Trump kan välja att inte skriva under federala lagförslag han ej gillar.
Citera
2019-05-17, 12:31
Medlem
Citat:
vad är det som är "lugnt"?

att kvinnlig våldtäktsoffer ska tvingas föda sina våldtäktsmäns barn tom när de själva bara är barn?
eller att luspanka kvinnor utan minsta ekonomiska möjlighet försörja ett nytt barn ska tvingas föda?
eller att inga åtgärder som helst verkar vidtas för att fäder till alla dessa oönskade barn ska tvingas hjälpa till med dessa barn, eller att fattigdomen som många oönskade barn ofrånkomligen kommer hamna i inte ska åtgärdas..

VAD är "lugnt" tycker du?

Tror hen menade att du missupfattat hur demokrati fungerar och att kvinnor är med och bestämmer sen nått 50tal år tillbaks (håller med dig om att det kanske inte ser så bra ut för kvinnokampen, men det är inte bara män som bestämnt att Alabama ska ha extrem lagstiftning kring abort, lika lite som att det är bara kvinnor som beslutat om "fri slakt av bebisar" i Sverige. (det är mao ingen köns-fråga som du tycks fastnat i/stöder dig mot)

Vad tror du om att excludera aborter från "nödvändig subventionerad" sjukvård då? tror du det skulle hjälpa kvinnor i sverige att ta ansvar för sin sexualitet (i hänsende av oönskade gravidteter specefikt) Svenska kvinnor är som tidigare nämnt , sämst i klassen i norden på att skydda sig (vilket leder till "onödigt" bebismördade i sverige), eller skulle det bli en klassfråga/pengar bara.
Citera
2019-05-17, 12:38
Medlem
Abort är fel! Och titta på mig förresten, ge mig likes för att jag är en sådan stark och självstandig GUDINNA. Se hur modig jag är som klär av mig för att få uppmärksamhet från random människor på internet. Jag har inga argument men min nakna kropp säger allt som behövs. Puss puss.
Citera
2019-05-17, 12:39
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
De tillåter fortfarande p piller samt "plan B" (dagen efter piller). Sålänge ägget inte blivit befruktat och ett nytt liv har fötts så kan de undvika graviditet så mycket de vill.
P-piller (och framförallt inte "dagen efter-piller") är inte några säkra preventivmedel. Iallafall inte så pass att du med dem lugnt kan ha regelbundet sex utan att riskera att bli gravid. Pratar vi över flera år finns där en klart mätbar risk. Kondomer är säkrare men de kan vara defekta eller spricka m.m. Här i Sverige är det ingra problem att använda de preventivmedlen. Men här leder inte heller ett misstag eller slumpens inverkan någonstans till en påtvingad och fullföljd graviditet.

Preventivmedel är ju sedan till att förhindra en graviditet, inte avbryta. Så är skadan redan skedd och man har blivit gravid måste en abort i någon form till för att stoppa den. Men om tankeexperimentet blir lättare av att jämföra med en två eller tre dagars cellklump så visst.

Huvudfrågan är oavsett inte om ett foster på flera månader räknas som en människa eller inte. Det är en diskussion det med förstås men inte den jag riktar in mig på iallafall just med tanke på att Alabama totalförbjudit aborter oavsett vecka.
Senast redigerad av Funkydude 2019-05-17 kl. 12:44.
Citera
2019-05-17, 12:43
Medlem
Citat:
P-piller (och framförallt inte "dagen efter-piller") är inte några säkra preventivmedel. Iallafall inte så pass att du med dem lugnt kan ha regelbundet sex utan att riskera att bli gravid. Pratar vi över flera år är risken relativt hög. Kondomer är säkrare men de kan vara defekta eller spricka m.m. Här i Sverige är det ingra problem att använda de preventivmedlen. Men här leder inte heller ett misstag eller slumpens inverkan någonstans till en påtvingad och fullföljd graviditet.

Preventivmedel är ju sedan till att förhindra en graviditet, inte avbryta. Så är skadan redan skedd och man har blivit gravid måste en abort i någon form till för att stoppa den. Men om tankeexperimentet blir lättare av att jämföra med en två eller tre dagars cellklump så visst.

Huvudfrågan är oavsett inte om ett foster på flera månader räknas som en människa eller inte. Det är en diskussion det med förstås men inte den jag riktar in mig på iallafall just med tanke på att Alabama totalförbjudit aborter oavsett vecka.

Allt detta har redan besvarats flera gånger om i tråden redan. Jag föreslår att du läser igenom vad som sagts först innan du kommer med gamla, redan överträffade argument. Det är fel att avbryta en graviditet eftersom man tar död på en levande människa. Det bryter också ner kärnfamiljen då kvinnor tillåts ta mindre ansvar för sina handlingar.
Senast redigerad av libertay 2019-05-17 kl. 12:46.
Citera
2019-05-17, 12:49
Medlem
Här är Alyssa, "sexstrejkaren".

Hon sitter i rullstol men se hur hon använder ena handen till att dra in magen så att den ser smalare ut. Patetiskt.
Citera
2019-05-17, 12:50
Bannlyst
Merapi, det var en kvinnlig guvenör som hade sista ordet.

Inte bara det, men när det röstades om kvinnlig rösträtt i USA förut så var 65% av kvinnor emot förslaget, bara så du vet.

Ni kvinnor är er egna värsta fiende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in