2019-04-17, 10:53
Medlem
Rotums avatar
Den som tror att det här är ett enstaka fall och enstaka skola. Bör å det snaraste tänka om. Finns mängder av kollegor jag stött på som vittnar om likadana situationer runt om i landet.

Det har gått så långt att jag numera inte ens vänder mig om när det bråkas, eller skriks okvädingsord. Så länge det inte är blodvite och städpersonal behöver tillkallas gör man oftast bara en mental notering och går vidare. Allt för att slippa bli inblandad och behöva utstå rena inkvisitionsförhör från rektor eller föräldrar. För min egen del pratar jag inte ens med polis om de kommer.
Citera
2019-04-18, 10:23
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotum
Den som tror att det här är ett enstaka fall och enstaka skola. Bör å det snaraste tänka om. Finns mängder av kollegor jag stött på som vittnar om likadana situationer runt om i landet.

Det har gått så långt att jag numera inte ens vänder mig om när det bråkas, eller skriks okvädingsord. Så länge det inte är blodvite och städpersonal behöver tillkallas gör man oftast bara en mental notering och går vidare. Allt för att slippa bli inblandad och behöva utstå rena inkvisitionsförhör från rektor eller föräldrar. För min egen del pratar jag inte ens med polis om de kommer.
Mycket sorgligt att det gått så långt.

Lärare som vill överleva får fly skolor som denna och istället göra karriär inom friskolorna där man medvetet är korrumperade genom att mota bort stökiga och elaka elever.
Citera
2019-04-18, 21:03
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
En lista med 16 punkter med sådant som måste förbättras har skickats till Vivallaskolans rektor. Avsändare är Lärarförbundets huvudskyddsombud i Örebro kommun.
Återkommande hot och våld, bristen på organisation och ledning samt en hög arbetsbelastning under en längre tid. Det är bakgrunden till att Lärarförbundets huvudskyddsombud i Örebro kommun nu skickat en begäran om arbetsmiljöåtgärder dels till Vivallaskolans rektor, men också till Arbetsmiljöverket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-larm-om-dalig-arbetsmiljo-pa-vivallaskolan-facket-kraver-atgarder
Citera
2019-04-18, 22:02
Medlem
Det är ju ganska många från Mellanöstern/Afrika i vivalla. Man kanske skulle studera hur man håller ordning på skolan där?
Citera
2019-04-25, 14:11
Medlem
RingRing2014s avatar
Det är sorgligt att se hur pass mycket energi det nu går åt i Sverige för att hantera den mycket olyckliga invandringen till vårt land.

Denna energi hade kunnat läggas på duktiga, fina och ofta intelligenta svenska elever.

Det här med IQ har jag börjat intressera mig för mer och mer. Tidigare har jag aldrig ens reflekterat över detta, det var först när en lärare nämnde att vissa invandrarbarn i hennes verksamhet verkar ha väldigt låg IQ.

Detta är ett förbjudet ämne och det gör att man blir ännu mer intresserad. Är det så stora skillnader på barn från Asien, Afrika och vitingar som forskare visar så har vi ett problem.

Vi har i så fall alltså importerat människor i tiotusental från bl a Afrikas horn som har en IQ som inte fungerar i ett modernt samhälle som Sverige.

Vår naivitet vad gäller invandringen sedan Olof Palmes tid gör mig nedstämd. Det ser ut att bli, och har blivit, en riktig generalblunder.

Jag har själv varit duktigt PK men har tänkt om de senaste tio åren.

Kämpa!
Citera
2019-04-29, 13:12
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Jag tror inte att ordningsbetyg kommer att lösa det här.
Däremot tror jag att barnbidrag kopplade till ordningsbetyg kan ha en stor effekt på kort sikt.

Utvisning av familjer utifrån ungens beteende har dock störst positiv effekt på vårt samhälle, men det lär inte hända.

En fantastisk idé värdig riksdagsmotion i mina ögon!

Någon sorts prestationskrav på gratis pengar och en liten, liten förhoppning om att våra egna barn får en acceptablare inlärningsmiljö.
Citera
2019-04-29, 15:25
Medlem
Sanktioner är det ENDA som hjälper. Sanktioner eller ha kvar problemen.
Citera
2019-05-17, 08:27
Medlem
spoilers avatar
"Situationen på Vivallaskolan har den senaste tiden varit strulig med sjukskrivna lärare och larm från lärarfacket. Och nu säger rektorn Åsa Fahlström upp sig.

/…/

Enligt NA har även sju lärare sagt upp sig.
Ulf Aldén menar att man ser allvarligt på läget, men att det samtidigt finns ett driv från skolledningen för att skapa goda förutsättningar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/vivallaskolans-rektor-slutar
Citera
2019-05-17, 10:06
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Situationen på Vivallaskolan har den senaste tiden varit strulig med sjukskrivna lärare och larm från lärarfacket. Och nu säger rektorn Åsa Fahlström upp sig.

/…/

Ulf Aldén menar att man ser allvarligt på läget, men att det samtidigt finns ett driv från skolledningen för att skapa goda förutsättningar."

När råttorna överger skeppet vet man att det snart sjunker. Lycka till med att rekrytera ny personal. Skolan är körd och kommer stängas så kaosfolket kan dra vidare till nästa skola att förstöra.
Citera
2019-05-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

/…/

Förhelvete mångkulturskitet funkar inte!
Citera
2019-05-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Förhelvete mångkulturskitet funkar inte!

Stat och kommun är inte beredda att skjuta till de resurser som behövs. Vuxentätheten måste bli större på skolor med stora utmaningar. Fler lärarassistenter, helst med språklig och kulturell bakgrund som matchar elevernas. Det skapar även arbetstillfällen.
Citera
2019-05-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotum

Mjo, men inte sällan är det ju samma lärare som också brukar prata sig varm om fördelarna med ökad migration av dylika elever som sedan INTE tar konsekvenserna av sina egna åsikter. Skulle jag arbeta som lärare på dylik skola och yttrat åsikter av privat natur hade jag förmodligen blivit hängd i personalrummet av sympatisörer tillhörandes S, V, Mp och C för mina "rasistiska" åsikter samtidigt som dem undviker att ta ansvar för den uppkomna situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in