2019-05-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Det fetstilade är det enda relevanta i ditt svar.

Mitt nej syftade till att jag höll med om att organdonation inte är naturligt, men att det borde anses vara det rätta i varje fall där det gör så att ett liv kan fortgå, om man anser rätten till liv vara överordnat andra rättigheter.
Citera
2019-05-17, 01:19
Avslutad
Citat:
Varför skulle man sluta debattera om debatten nu står där? Då får man väl fortsätta debattera just där.

Min kritik är att man ofta går vidare till följdfrågorna innan man löst grundfrågan. Min åsikt är att alla andra frågor bygger just på denna fråga. Om man har olika svar på grundfrågan har följdfrågorna helt olika innebörd för de olika parterna och det leder inte till något samförstånd.
Fast grundfrågan är ju löst - endast födda levande barn har mänskliga rättigheter.

Det är du m fl som vill krångla till det genom att ge även befruktade ägg, embryon och foster mänskliga rättigheter och samtidigt inskränka på gravida kvinnors rättigheter genom att med hot om straff (?) ålägga dem att se till så att deras befruktade ägg får utvecklas till barn som föds nio månader senare.
Citera
2019-05-17, 01:19
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Trust me embryon har ingen personlighet.

Detta argument kommer om några år bli:

"Trust me nyfödda bebisar har ingen personlighet"

Slippery slope...
Citera
2019-05-17, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Mitt nej syftade till att jag höll med om att organdonation inte är naturligt, men att det borde anses vara det rätta i varje fall där det gör så att ett liv kan fortgå, om man anser rätten till liv vara överordnat andra rättigheter.

Jag förstår vad du skriver men min poäng är att det är skillnad på att stoppa någon från att avsluta någon annans liv och att tvinga någon att rädda ett.
Citera
2019-05-17, 01:23
Medlem
Citat:
Åtagandet består i att hon genom en aktiv handling har initierat ett nytt liv. Ett liv som HON har satt i försvarslös beroendeställning och har därför ett åtagande att tillgodose detta beroende.

Det är fruktansvärt cynisk att sätta någon i en försvarslös beroendeställning och sedan beskylla den försvarslöse för detta beroende. Att ni inte inser hur moraliskt förkastligt det resonemanget är....

Den som fötts har inte valt att få en kropp, men föräldrarna har valt att ge den en kropp. Kroppen behövs för individens överlevnad, och därför har föräldrarna ansvar för kroppen om den tex visar sig vara i behov av DNA-kompatibla donerade organ.
Citera
2019-05-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast grundfrågan är ju löst - endast födda levande barn har mänskliga rättigheter.

Herregud. Hur många gånger ska jag behöva påpeka att det är skillnad på att konstatera hur saker är idag och hur de borde vara?

Vid en tidpunkt i historien hade inte kvinnor rättigheter att rösta men det innebar väl inte att den frågan om kvinnans rättigheter var löst?
Citera
2019-05-17, 01:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det här är ett perfekt inlägg att visa att ni kvinnor har rätt över era kroppar samtidigt som man kan påvisa ert ansvar.

Ni kan fritt välja om ni vill ha spiral, äta p piller, ta dagen efter piller eller sterilisera er. Ingen tvingar er till något val.

Sen får ni ta konsekvenserna av era val. Ansvar alltså.

Precis, och vill de inget av de kan kvinnor kan också avstå från att ha sex med män som vägrar ha kondom.

Fast om man ska tro merapi så måste kvinnor fortfarande ha sex med män även när de vägrar kondomen. Oklart varför men så är det tydligen
Citera
2019-05-17, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Den som fötts har inte valt att få en kropp, men föräldrarna har valt att ge den en kropp. Kroppen behövs för individens överlevnad, och därför har föräldrarna ansvar för kroppen om den tex visar sig vara i behov av DNA-kompatibla donerade organ.

Jag har redan bemött detta
Citera
2019-05-17, 01:30
Medlem
Citat:
Varför skulle man sluta debattera om debatten nu står där? Då får man väl fortsätta debattera just där.

Min kritik är att man ofta går vidare till följdfrågorna innan man löst grundfrågan. Min åsikt är att alla andra frågor bygger just på denna fråga. Om man har olika svar på grundfrågan har följdfrågorna helt olika innebörd för de olika parterna och det leder inte till något samförstånd.

Ok, men då är vi mer överens.
Citera
2019-05-17, 01:44
Medlem
Citat:
Jag har redan bemött detta

Du har sagt att en annans rätt till liv övertrumfar ens egen rätt till den egna kroppen om man själv skapat den andras liv och det inte kan överleva utan ens egen kropp. Om mitt barn inte kan överleva utan min lunga borde jag enligt det resonemanget vara skyldig att ge den lungan. Utan min kropp överlever inte livet jag skapat. Sen om jag i det ena fallet ska vara passiv och i det andra aktiv kvarstår faktum att jag skapat ett liv som inte överlever utan min kropp.
Senast redigerad av beyondantares 2019-05-17 kl. 02:26.
Citera
2019-05-17, 01:47
Medlem
Allt som gör pk-ister, kommunister, feminister och allt annat vänsterpack upprörda är bara bra. Och svennejävel ska sluta peka finger på Ungern, USA och andra länder. Det här är det värsta skitlandet av alla.
Citera
2019-05-17, 02:01
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Du är irrationell och känslosam, samtidigt som du försöker förolämpa de som inte tycker som dig. Så jag kan bara anta att du är en kvinna, inte sant?

Du har uppenbarligen problem med män och din egen självkänsla. Det räcker med att titta på dina senaste trådstarter för att se att du lider.

Han har en poäng dock.

Att lagen tillämpas på incidenter där kvinnan berövats sina rättigheter från första början (exempelvis vid en våldtäkt) är märkligt, men samtidigt ska vi komma ihåg hur skruvat USA är med hela sin religionssekterism.

Jag tror vi alla kan vara överens om att oansvariga kvinnor som knullar runt och sedan velar kring sitt beslutm däremot får skylla sig själva (SD's förslag om att begränsa tiden var på tiden!). Men en kvinna som inte vill ha barn, men som blir våldtagen på väg hem från jobbet och därefter blir på smällen, borde få göra abort, men helst så tidigt som möjligt.

Känsligt ämne, men det finns lösningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in