2019-05-16, 23:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Waze är ju en app, ett navigationssystem.
Vad har det med BAB7s bil och nvaigationssystem att göra? Tror knappast att Renault kör med Waze, faktum så säger ju BAB7 att det står TomTom som navigatör.

Jag ska gå ut i bilen och kolla vad det exakt står i navigatorn, hoppas jag hittar det bland alla menyer nu bara..

Återkommer strax!
Citera
2019-05-16, 23:41
Medlem
Enydrions avatar
Snabba dig, väntar otåligt på upplösningen på detta!

Edit: trodde det var min förföljelsemani som fick mig att så gott som jämt ha plats avstängd på min mobil, men...
Senast redigerad av Enydrion 2019-05-16 kl. 23:46.
Citera
2019-05-17, 00:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Vad har det med BAB7s bil och nvaigationssystem att göra? Tror knappast att Renault kör med Waze, faktum så säger ju BAB7 att det står TomTom som navigatör.

Nu har jag varit ute i bilen.

När jag går in i menyn och kollar på rubriken "system", så finns där tre intressanta undermenyer:

- Licenser: här hittar jag otroliga mängder med text: det är 32 licenser från olika företag runt om i världen, bla Android var en av dessa licenser.

- Copyright: TOM TOM, plus en innehållsförteckning på en jäkla massa globala kända och okända företag runt om i världen, bla "lokaldelen sverige"

- Version R-LINK TOM TOM LIVE

Dessutom en rubrik "tjänster", med flera undermenyer. Intressant i sammanhanget här är info om bla väderprognoser, hastighetskameror och farozoner, - detta via TOM TOM LIVE.
Citera
2019-05-17, 00:24
Medlem
har du aldrig sett gubbarna som står längst vägen? De rapporterar hela tiden om trafiken till stora centraler där det jobbar tiotusen stenografer samt femtusen ryska satiletbildgranskare som blev arbetslösa med glasnost.

(ok, om du inte har en smartphone då ursäktar jag din okunskap kring hur Google Maps mfl fungerar).
Citera
2019-05-17, 00:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
har du aldrig sett gubbarna som står längst vägen? De rapporterar hela tiden om trafiken till stora centraler där det jobbar tiotusen stenografer samt femtusen ryska satiletbildgranskare som blev arbetslösa med glasnost.

(ok, om du inte har en smartphone då ursäktar jag din okunskap kring hur Google Maps mfl fungerar).
har för mig att han inte har nån smartphone...
Citera
2019-05-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja okej, infon kommer alltså från positioner från mobiler och andra navigationsanläggningar.

Mobila fartkameror varnar den också för, skickar dessa också iväg signaler till google?

Bra länk, men tyvärr lite svårtydd engelska, jag skulle vilja läsa det på svenska svenska, finns det?

Enligt den engelskspråkiga Wikipediasidan om TomTom så kommer information om fartkameror och vägarbeten även från myndigheter eller tredje part. Om någon annan redan hunnit lägga in nedanstående information så ber jag om ursäkt.

Citat:
TomTom Traffic (previously HD Traffic)
A traffic monitoring service that uses multiple sources to provide traffic information. The service does this by combining data from:

traditional sources: Governmental/third party data such as induction loops in the roads, cameras and traffic surveillance
new sources: traffic flow of millions of anonymous mobile phone users

The information is merged by TomTom and algorithms are used to improve the data and filter out anomalous readings. The system sends updates to all TomTom Traffic users every two minutes (and the data the users receive is never older than 30 seconds). Users can receive the service through the built-in SIM, via a smartphone connection or on older devices via a standard phone connection.

https://en.wikipedia.org/wiki/TomTom

Du funderade över visningen av mobila fartkameror. Mobilappen TomTom GO och TomTom-navigatorer som har SIM-kort eller är parkopplade med en mobiltelefon har ofta en "rapporteringsknapp" för nya fartkameror. Om tillräckligt många TomTom-användare rapporterar in en mobil fartkamera så lär den antagligen hamna på kartan.

För egen del "älskar" jag TomToms navigatorer och kartor ända sedan jag köpte min första GO år 2004, den kostade då 8 000 kronor. Modellen hette kort och gott TomTom GO och var TomToms - och antagligen världens - första fristående renodlade bilnavigator med kartvisning. Dessutom visades navigationen i "förarvy" i tillägg till den då rådande "helikoptervyn" som fanns i de flesta av dåtidens inbyggda bilnavigatorer.

Innan 2004 så körde jag för övrigt omkring med urrivna kartsidor från fjolårets telefonkatalog eller en något otymplig Taxikarta för att alltid hitta rätt i Göteborg med omnejd - navigatorn var ett lyft!

Idag har jag mobilappen TomTom GO (återanvänt namn!) i min iPhone och en fristående fyra-fem år gammal mobiluppkopplad TomTom GO 40-navigator.

Lite värdelöst vetande: "Live Traffic" visas på båda enheterna, fartkameror ingår automatiskt i mobilappen. Den gamla navigatorn har så kallade livstids kartuppdateringar och hade två års gratis fartkamerauppdateringar vid köpet. Den sistnämnda tjänsten kostar i runda slängar 150-200 kronor om året om jag skulle vilja ha den.
Citera
2019-05-17, 00:59
Medlem
Citat:

TomTom R-Link är det märkesspecifika navigationssystemet för Renault. Vill egentligen inte gå utanför topic, men jag läste på Facebook att på en och samma natt så hade fyra-fem Renault Captur i samma bostadsområde i lilla Mölndal fått sina navigatorsystem stulna.

I Sverige och på kontinenten så är Renaults mini-SUV Captur en populär bilmodell och många av de "svenska" Capturerna verkar vara välutrustade. Gissningsvis så förs stöldgodset ur landet.

TS, jag hoppas att du får ha din Zoe och ditt R-Linksystem i fred.

Usch för bildelsstölder!
Citera
2019-05-17, 01:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
TomTom R-Link är det märkesspecifika navigationssystemet för Renault. Vill egentligen inte gå utanför topic, men jag läste på Facebook att på en och samma natt så hade fyra-fem Renault Captur i samma bostadsområde i lilla Mölndal fått sina navigatorsystem stulna.

I Sverige och på kontinenten så är Renaults mini-SUV Captur en populär bilmodell och många av de "svenska" Capturerna verkar vara välutrustade. Gissningsvis så förs stöldgodset ur landet.

TS, jag hoppas att du får ha din Zoe och ditt R-Linksystem i fred.

Usch för bildelsstölder!

Ja, just det, R-Link är renaults egna system.

Jaså ligorna jagar renault-bilar nu också!
Tur man har bilen i carporten precis utanför sovrumsfönstret, det känns tryggt
Citera
2019-05-17, 01:26
Medlem
Alla GPS system går via satellit, de olika företagen har inte vars en satellit i omlopp utan hyr av olika teleföretag tjänsten GPS tracking.

Alla GPS enheter kontrolleras ju i realtid, position och tid ger en hastighet och på så sätt vet den att det är kö på en specifik plats, den känner ju av att en massa bilar kör sakta eller står stilla just där och då.

Sedan utökas det med rapporter från användare och trafikverk.

Inte speciellt svårt att varken förstå eller räkna ut själv om man vet hur en GPS fungerar.
Citera
2019-05-17, 07:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Waze är Google funktion för hantering av trafikdata i bl a sina kartor, det är mycket mer än bara en app.

Citat:
Nu har jag varit ute i bilen.

När jag går in i menyn och kollar på rubriken "system", så finns där tre intressanta undermenyer:

- Licenser: här hittar jag otroliga mängder med text: det är 32 licenser från olika företag runt om i världen, bla Android var en av dessa licenser.

- Copyright: TOM TOM, plus en innehållsförteckning på en jäkla massa globala kända och okända företag runt om i världen, bla "lokaldelen sverige"

Dessutom en rubrik "tjänster", med flera undermenyer. Intressant i sammanhanget här är info om bla väderprognoser, hastighetskameror och farozoner, - detta via TOM TOM LIVE.
Vad vet jag, kanske de har en Androidlicens för att komma åt data via Google maps, eller Waze, eller nåt? Eler så har Tom Tom ett eget, liknande system, funktionen är dock densamma, anslutna enheter skickar info till systeme, som använder det i realtid för analysera trafiken.
Mer om Tom Tom här: https://www.tomtom.com/sv_se/drive/tomtom-traffic/ (på svenska)
och här https://us.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/15951 (på engelska). För att kunna utnyttja tjänsten godkänner man att ens egen enhet skickar data till Tom Tom.
Citera
2019-05-17, 07:30
Medlem
Spinner vidare på ämnet då jag blev ordentligt taggad på att kunna få realtids info om köer OCH gärna tips på alternativa vägar för att undvika nämnda köer.

Har en inbyggd navigator utan denna funktion. Men, har Apple CarPlay som jag inte vet vad jag ska ha det till. Läge att testa Google Maps?
Citera
2019-05-17, 09:28
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misho
Alla GPS system går via satellit, de olika företagen har inte vars en satellit i omlopp utan hyr av olika teleföretag tjänsten GPS tracking.

Alla GPS enheter kontrolleras ju i realtid, position och tid ger en hastighet och på så sätt vet den att det är kö på en specifik plats, den känner ju av att en massa bilar kör sakta eller står stilla just där och då.

Sedan utökas det med rapporter från användare och trafikverk.

Inte speciellt svårt att varken förstå eller räkna ut själv om man vet hur en GPS fungerar.

Jag undrar om du vet hur en GPS fungerar?
En GPS är en passiv enhet som tar emot signaler från satelliter men sänder inget själv. Storebror ser dig inte. En GPS tracker är en speciell apparat man kan köpa men det är ju något man gör på eget bevåg. Denna sänder heller inte ut platsinfon till "alla".

Vad sedan appar i en smartphone hittar på är en annan sak. Enligt ett avslöjande i DN kan platsinformation säljas vidare men detta är verkligen inte något som är okontroversiellt. Jag skulle verkligen bli förvånad om kartföretagen handlar med denna information.

Mobiloperatörerna utnyttjar informationen från sina egna master för att ha koll på telefonens position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in