Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Ja okej, infon kommer alltså från positioner från mobiler och andra navigationsanläggningar.
Mobila fartkameror varnar den också för, skickar dessa också iväg signaler till google?
Bra länk, men tyvärr lite svårtydd engelska, jag skulle vilja läsa det på svenska svenska, finns det?
Enligt den engelskspråkiga Wikipediasidan om TomTom så kommer information om fartkameror och vägarbeten även från myndigheter eller tredje part. Om någon annan redan hunnit lägga in nedanstående information så ber jag om ursäkt.
Citat:
TomTom Traffic (previously HD Traffic)
A traffic monitoring service that uses multiple sources to provide traffic information. The service does this by combining data from:
traditional sources: Governmental/third party data such as induction loops in the roads, cameras and traffic surveillance
new sources: traffic flow of millions of anonymous mobile phone users
The information is merged by TomTom and algorithms are used to improve the data and filter out anomalous readings. The system sends updates to all TomTom Traffic users every two minutes (and the data the users receive is never older than 30 seconds). Users can receive the service through the built-in SIM, via a smartphone connection or on older devices via a standard phone connection.
https://en.wikipedia.org/wiki/TomTom
Du funderade över visningen av mobila fartkameror. Mobilappen TomTom GO och TomTom-navigatorer som har SIM-kort eller är parkopplade med en mobiltelefon har ofta en "rapporteringsknapp" för nya fartkameror. Om tillräckligt många TomTom-användare rapporterar in en mobil fartkamera så lär den antagligen hamna på kartan.
För egen del "älskar" jag TomToms navigatorer och kartor ända sedan jag köpte min första GO år 2004, den kostade då 8 000 kronor. Modellen hette kort och gott TomTom GO och var TomToms - och antagligen världens - första fristående renodlade bilnavigator med kartvisning. Dessutom visades navigationen i "förarvy" i tillägg till den då rådande "helikoptervyn" som fanns i de flesta av dåtidens inbyggda bilnavigatorer.
Innan 2004 så körde jag för övrigt omkring med urrivna kartsidor från fjolårets telefonkatalog eller en något otymplig Taxikarta för att alltid hitta rätt i Göteborg med omnejd - navigatorn var ett lyft!
Idag har jag mobilappen TomTom GO (återanvänt namn!) i min iPhone och en fristående fyra-fem år gammal mobiluppkopplad TomTom GO 40-navigator.
Lite värdelöst vetande: "Live Traffic" visas på båda enheterna, fartkameror ingår automatiskt i mobilappen. Den gamla navigatorn har så kallade livstids kartuppdateringar och hade två års gratis fartkamerauppdateringar vid köpet. Den sistnämnda tjänsten kostar i runda slängar 150-200 kronor om året om jag skulle vilja ha den.