2019-05-17, 00:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Jag har inte studerat eller läst FUP men om det du säger stämmer då går detta inte ihop med det som många hävdar här, nämligen att det som är omaskat i FUP är också det som polisen gick ut med i PK. Kan du/någon ge en bra förklaring till detta? Varför maskar man info som polisen ändå gick ut med i PK? Måste erkänna att FU och FUP och allt vad sånt heter är främmande mark för mig så jag ber om ursäkt redan nu om jag kommer med en oväsentlig fråga.

Nej jag har inte heller någon bra förklaring till varför man gjort så här.
Det står svart på vitt att det som är överstruket - maskat - i FUP är det som inte lämnades ut på PT eller ut tidningsartikeln i Svensk Polis. Ändå finns inte ett omaskat ord i FUP om mordorsaken som påstås stå i avskeds/flörklaringsbrevet. Mycket märkligt.

Vid utrednig av brott görs en Förundersökning FU. Innefattar, brottsplatsfynd, intervjuver, ev obduktionsprotokoll, telefon och datorgenererade osv.
Uppgifterna sammanställs i ett Förundersökningsptotkoll FUP.

FUP i Bjärred ( mycket maskad)
https://cdn-05.minfil.com/kaL6k1xbb6/28306eb2-1558047853/fub+b.pdf
Citera
2019-05-17, 00:29
Medlem
Det finns inga som brytt sig så mycket om denna stackars familj som de spridda skribenterna i denna tråd. Jag börjar tro det. Slarv och hafs hela vägen. En mentalitet där man hittar olika anledningar till att inte gå på djupet med detta. Same same. Tragiskt. Jag tror att polisen skickade iväg underskrifterna till forensiker. Sen stannade det vid det. Fallet var klart. Man rotar inte i orsaker mera. Hypoteserna är dolda. Ingen ska förstå. Det är förbehållet experter... men de når sällan ut med vad de åstadkommer. Stora täcket över allt. En attityd att detta ska inte allmänheten veta. Det var ju därför familjen gick åt helvete. En tro att experter fixar allt. O var expert på moms. H på skatter. Familjefixarna? Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det står svart på vitt att det som är överstruket - maskat - i FUP är det som inte lämnades ut på PT eller ut tidningsartikeln i Svensk Polis. Ändå finns inte ett omaskat ord i FUP om mordorsaken som påstås stå i avskeds/flörklaringsbrevet. Mycket märkligt.

Vid utrednig av brott görs en Förundersökning FU. Innefattar, brottsplatsfynd, intervjuver, ev obduktionsprotokoll, telefon och datorgenererade osv.

Senast redigerad av rappytt 2019-05-17 kl. 00:32.
Citera
2019-05-17, 00:32
Medlem
Märkligt! Kan det vara som så att polisen kände sig ”tvungna” att uttala sig när rektorn uttalade sig om kronisk trötthetssyndrom? (Osäker här om rätt ordval på syndromet samt kronologiskt ordning)
Citat:

Citera
2019-05-17, 00:33
Medlem
Har Flashback verkligen så mkt ”prestige”?? Var det rektorn eller polisen som kom ut först med diagnosen?
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det var beroende på att de anhöriga, helt obekanta med Flashback, trodde att det skulle få stopp på kränkningar/förtal och att det var därför Svensson såg så obekväm ut när han, mot bättre vetande, gav gehör för de anhörigas önskemål. Jag tror aldrig detta undantag kommer att upprepas igen. Ever.
Citera
2019-05-17, 00:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du är duktig på att peka ut frågetecken, ingenstans har vi väl sett ME pekas ut i något dokument? Varifrån kommer den uppgiften, var kan den verifieras?

Tack för komplimangen om frågetecken!

Två gånger har polisen gått ut med uppgiften att morden berodde på barnens sjukdomsdiagnoser därav bristande ”framlida liv för någon”.
Dels 180124 då polisen nämnde att föräldrarna hade skrivit ett brev där de inte kunde se någon framtid i egentlig mening pga barnen jukdom.
Dels 181112 på PT då man nämnde att det stod i avskedsbrevet att det berodde på barnens ME-diagnoser och bristande framtida liv i egentlig mening.

Men var finns detta verifierat? Och varför återges det inte i omaskade delar av FUP?
Citera
2019-05-17, 00:42
Medlem
Citat:
Märkligt! Kan det vara som så att polisen kände sig ”tvungna” att uttala sig när rektorn uttalade sig om kronisk trötthetssyndrom? (Osäker här om rätt ordval på syndromet samt kronologiskt ordning)

Man ska ha klart för sig att mördas två barn så undrar hundratals föräldrar i närområdet vad fan som hänt och om det finns något hot mot deras telningar. Ett sådant här brott skapar massiv oro inledningsvis.

Grunden till tröttheten är en helt annan fråga och vid vilken tidpunkt O blev galen, för det blev han. Han lämnade inte in deklarationen, bara det ett otroligt steg för en momsexpert. Så det finns många hypoteser, varav alla är dolda för allmänheten. Såg att det lär finnas sju-åtta punkter i polisens lista. Tror att vi prickat in några. Men vad är glömt?

1. Döttrarna trötta. Småbarnspassning, de klarade inte mycket?
2. Googlepanik dag som natt? Sökande efter bot?
2. Relationen med skolan, hemskolning hotad? Framtidspanik?
3. Os karriär. Nedåt? Ryktas ha fått kritik för några mindre lyckade alster, man ska veta att framgång för universitetslektorer räknas i positiva publiceringar. Det är strid på kniven för anslag m.m. Professuren, nekad, förhalad?

Vad mer...
Senast redigerad av rappytt 2019-05-17 kl. 00:46.
Citera
2019-05-17, 00:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Har Flashback verkligen så mkt ”prestige”?? Var det rektorn eller polisen som kom ut först med diagnosen?

*. Rektorn nämnde redan 180110Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar”.
*. Sedan nämndes någon form av trötthetssjukdom.
*. Därefter polisens uttalande 180124 som nämnde att barnen hade diagnos och att det var orsaken som föräldrarna nämnt i avskeds/förklaringsbrevet.
*. 181211 Polisens PT att barnen hade läkarintyg från ”Skånsk läkare” på sjukdomen ME och att det uppgavs som orsak i brevet.
Citera
2019-05-17, 00:59
Medlem
Citat:

Det var skribenten #Frank.Einstein. Som blev påhoppad å det vidrigaste men vägrade avslöja källan. Oavsett. Visade sig ha helt Rätt. Det var Polisen, i sin sammanfattande slutsats dvs flera, flera månader senare. Snudd på ett år senare.

DÅ kände viss skribent och medföljare, möjligen, att marken vittrade under fötterna.

Särskilt då det visade sig vara ett gemensamt beslut, att både H och O gjort detta i Medgärningsmannaskap.
Då inträdde kampen om att förminska/minimera upplevd prestigeförlust.

Hos Alla som gemensamt färdas i Tåget mot ME och O.
Senast redigerad av Remark 2019-05-17 kl. 01:46.
Citera
2019-05-17, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Man ska ha klart för sig att mördas två barn så undrar hundratals föräldrar i närområdet vad fan som hänt och om det finns något hot mot deras telningar. Ett sådant här brott skapar massiv oro inledningsvis.

Grunden till tröttheten är en helt annan fråga och vid vilken tidpunkt O blev galen, för det blev han. Han lämnade inte in deklarationen, bara det ett otroligt steg för en momsexpert. Så det finns många hypoteser, varav alla är dolda för allmänheten. Såg att det lär finnas sju-åtta punkter i polisens lista. Tror att vi prickat in några. Men vad är glömt?

1. Döttrarna trötta. Småbarnspassning, de klarade inte mycket?
2. Googlepanik dag som natt? Sökande efter bot?
2. Relationen med skolan, hemskolning hotad? Framtidspanik?
3. Os karriär. Nedåt? Ryktas ha fått kritik för några mindre lyckade alster, man ska veta att framgång för universitetslektorer räknas i positiva publiceringar. Det är strid på kniven för anslag m.m. Professuren, nekad, förhalad?

Vad mer...

- Men hallå, småbarnspassning? Döttrar på 11 och 14 år.

- O hade en strålande karriär framför sig. O hade just beviljats ett stort anslag för två år, vilket garanterat hade förlängts. Så fungerar dessa anslag. De är långsiktiga.

- Professuren var säkerligen så skriven att ingen skulle kunna konkurrera med Os meriter. Oavsett fanns det knappast någon hur som. Det verkar "skava" särskilt, av någon anledning?

- Vad tyder på att han skulle nekats/förhalats en professur. Källa på det, tack.

- Självklart stötte han på motstånd när han visade på vilka kostnader eller hur negativt det skulle påverka företag, vanliga löntagare och våra pensioner. OM vi går i EUs riktning på det skatterättsliga området.
Senast redigerad av Remark 2019-05-17 kl. 02:48.
Citera
2019-05-17, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
- Men hallå, småbarnspassning? Döttrar på 11 och 14 år.

- O hade en strålande karriär framför sig. O hade just beviljats ett stort anslag för två år, vilket garanterat hade förlängts. Så fungerar dessa anslag. De är långsiktiga.

- Professuren var säkerligen så skriven att ingen skulle kunna konkurrera med Os meriter. Oavsett fanns det knappast någon hur som. Det verkar "skava" särskilt, av någon anledning?

- Vad tyder på att han skulle nekats/förhalats en professur. Källa på det, tack.

- Självklart stötte han på motstånd när han visade på vilka kostnader eller hur negativt det skulle påverka företag, vanliga löntagare och våra pensioner. OM vi går i EUs riktning på det skatterättsliga området.
Synd då att han avslutade sin strålande karriär med att strypa två barn.

Din beundran för en barnamördare är äcklig att se.

Din ledare i din grupp och Oskar är dina gudar.
Det är så obehagligt. Ert sätt att idiotförklara oss övriga som inte tillhör er grupp. Ditt tvärsäkra sätt att uttala dig om familjen och om Agnes och Moas sjukvårdskontakter som om du varit där personligen.

Det sägs att vi som förhåller oss skeptiska är Hannakramare. Jag har aldrig sett någon lyfta upp Hanna och hylla henne som du gör med Oskar.

Som jag uppfattar det hela ställer folk sig frågande till ett gemensamt beslut då Hanna blev strypt. Vad det gäller hyllningar är min tro att detta var en dysfunktionell familj med djupa störningar. Som tyvärr gick under radarn p.g.a. social status. Stackars Agnes och Moa som föddes in i denna familj. Allt prat om sekretess och omtanke om anhöriga handlar enbart om att skydda Oskar och Hanna. För Agnes och Moa är allt för sent men det minsta man kan göra är att lyfta fram under vilka omständigheter Agnes och Moa levde. Det borde även dom anhöriga
vara angelägna om.
Citera
2019-05-17, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Synd då att han avslutade sin strålande karriär med att strypa två barn.

Din beundran för en barnamördare är äcklig att se.

Din ledare i din grupp och Oskar är dina gudar.
Det är så obehagligt. Ert sätt att idiotförklara oss övriga som inte tillhör er grupp. Ditt tvärsäkra sätt att uttala dig om familjen och om Agnes och Moas sjukvårdskontakter som om du varit där personligen.

Det sägs att vi som förhåller oss skeptiska är Hannakramare. Jag har aldrig sett någon lyfta upp Hanna och hylla henne som du gör med Oskar.

Som jag uppfattar det hela ställer folk sig frågande till ett gemensamt beslut då Hanna blev strypt. Vad det gäller hyllningar är min tro att detta var en dysfunktionell familj med djupa störningar. Som tyvärr gick under radarn p.g.a. social status. Stackars Agnes och Moa som föddes in i denna familj. Allt prat om sekretess och omtanke om anhöriga handlar enbart om att skydda Oskar och Hanna. För Agnes och Moa är allt för sent men det minsta man kan göra är att lyfta fram under vilka omständigheter Agnes och Moa levde. Det borde även dom anhöriga
vara angelägna om.

Jag argumenterade/ifrågasatte Rapytts inlägg.
Citera
2019-05-17, 07:23
Medlem
Citat:
Klänning - särk. Nattsärk.
Använder sig en skånsk polis av ordet ”nattsärk” ??.

Nja jag har bara hört nattsärk (eller kanske bara särk) användas av den allra äldsta generationen här i Skåne, men inte ens hos dem är det så vanligt.

Tror inte dessa unga poliser hade använt ordet nattsärk. Kanske nattlinne i så fall, men tror inte det går in under det maskade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in