2019-05-16, 23:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är egentligen hela kärnan i problem. Vad är ME? Enligt socialstyrelsen och WHO en neurologisk sjukdom. Men de flesta läkare hävdar att det är ett tillstånd. Vanligt folk vill härleda symptomen, precis som majoriteten av läkarna, när det inte går blir det en diagnos, ett tillstånd. Så varför klassas ME som sjukdom, kronisk trötthet? Detta tog livet av barnen... helt galet att snacka om kroniskt. Har lobbyisterna överflyglat WHO?

ME står för myalgisk encefalomyelit. Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg.
Sedan flera år pågår en debatt att namnet borde ändras.
Tunga vetenskapsföreträdare anser att namnet encefalomyelit är helt missvisande eftersom det inte har kunnat konstateras minsta tecken på någon inflammation någonstans, inte heller i hjärnan/ryggmärgen som namnet antyder.
Dock biter sig ME-företrädare stenhårt fast i namnet. Det är ajabaja att pilla på.

Om ME beror på någon form av energibrist på mitokondrienivå, som andra hävdar är ju inflammationsnamnet verkligen helt fel. Vi brukar vara väldigt rädda om ”-it” beteckningen -
cholecystit, pancratrit, synovit osv och verkligen bara använda den när det finns en säkerställd inflammation.
Om energibristen på mitokondrienivå finns i muskulaturen borde ME klassas som en muskelsjukdom och inte som nu en neurologisk sjukdom.

——————————

Följande text finns omaskad i avskeds/förklaringsbrevet:

Till den det berör,
Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv.
/.../
ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i någon egentlig mening.
/.../
Vi tog vårt beslut tidig höst 2017.
/.../
... Jan 2018

Var i detta står det något om barnens sjukdom? Om ME??
Finns inga omaskade uppgifter i FUP heller om att det hade med barnens sjukdom eller deras barn-ME att göra.

Skulle inte allt som lämnats ut på PT också kunna lämnas ut i FUP?
Citera
2019-05-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Nej, det är nog inte helt normalt. Jag skrev inte mitt vita testamente förrän jag var 50 år. Pappa dog och jag visste inte hur han ville ha det. Syrran som är sjuksköterska hade dock talat med våra föräldrar om detta tidigt så vi visste att de inte ville bli kremerade. Vi slapp fundera och visste att han ville höra Morning has brokern (är numera psalm) på sin begrafning. Mina barn har därför redan skrivit sitt vita arkiv. Mina barn som är i 30-åråldern har efte detta redan skrivit sina vita arkiv. Vi vet alltså inte om makarna skrivit vitt arkiv eller inte. På min arbetsplats där vi är akademiker har de flesta skrivit oavsett ålder.

Idag är det snarast normalt. Vilket det torde varit för dessa två akademiker tillika jurister också. Om än de fick korrigera en del på slutet. Därav dateringen. Sist skrivna, bevittnade testamente, förtar alla andra skrivna. Ingen har klandrat det.
Senast redigerad av Remark 2019-05-16 kl. 23:42.
Citera
2019-05-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej MS har aldrig tillhört någon SVBK-grupp under sista 100 åren. MS har sedan 1800-talet alltid ansett som en i allra högsta grad somatisk orsakad åkomma. Däremot - och det är väl känt - kan MS skoven förvärras och restsymtomen bli värre vid psykisk belastning.
Eftersom MS har olika förlopp, ibland som en backe nedför, ibland som små skov, ibland som många stora skov kan vissa personer med MS leva som vanligt till ålderdomen medan andra dör unga i följderna av MS. Det finns bl a beskrivet att en man dödat sin svårt MS-sjuka hustru.

Personer som ingår i en sekt känner sig utvalda, men det kan också betyda att de känner sig utvalda för att de trots sjukdomen styr sina egna liv och själva väljer när och hur de vill dö.
Precis det som skedde i Bjärred.
Som sagt jag gör både hela och halva pudlar.

Läs gärna artikeln - det är en som forskar om sekter som säger att ett kriterie är att man anses utvald till en elit.
Citera
2019-05-16, 23:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Du anser att polisens uppgifter är absurda om att barnen dödades pga ME, men om det var den anledningen som föräldrarna angav i brevet så är det väl själva föräldrarnas egna uppgift som är absurd, eller? Jag ser iaf en skillnad.

Nja - det är ju polisen som påstår att föräldrarna lämnat denna absurda osannolika förklaring.
Det som är märkligt med detta påstående från polisen är att det inte framkommer i FUP.
Finns inte omaskat ord om denna påstådda mordorsak.

Varför lämnas inte raderna om orsaken - som polisen berättat om på PT - omaskade i avskeds/förklaringsbrevet?
Varför döljs detta - om det nu står där?

Till den det berör,
/.../
/.../
/.../
... Jan 2018”
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-16 kl. 23:42.
Citera
2019-05-16, 23:47
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jo jag läste också detta. Men om du läser vidare står det att det var först 1983 som man kunde diagnosticera levande människor med fysiska fynd...
Och MS har väl varit en av SVBK- sjukdomarna.
Men jag pudlar om MS - ingen fara.

Ja jag tror ju också att det var ytterligare någon faktor och inte bara flickornas diagnos som knäckte familjen.
Det finns alltså fall där någon mördats pga MS - det var nytt för mig. Men minst lika tragiskt.

Apropå detta tjat om sekter. Läs gärna artiklarna i DN om sekter. Dagens artiklar tog upp sju kriterier för en sekt, bl.a att medlemmarna ser sig som en utvald elit. Ytterst tveksamt om någon ME-drabbad tycker sig tillhöra en elit. Isåfall en elit i ekonomisk misär!?
Jag tycker du har helt rätt. SG missade en viktig poäng där. För visst är det så att om man är sjuk så vill man få reda på sin diagnos medan man lever. Då kan man få rätt behandling och vård. Som död är det liksom för sent. Och man har fått lida av sin sjukdom medan man levde /elitisten.
Citera
2019-05-16, 23:51
Medlem
Citat:
ME står för myalgisk encefalomyelit. Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg.
Tunga vetenskapsföreträdare anser att namnet encefalomyelit är helt missvisande eftersom det inte har kunnat konstateras minsta tecken på någon inflammation någonstans, inte heller i hjärnan/ryggmärgen som namnet antyder.
Dock biter sig ME-företrädare stenhårt fast i namnet. Det är ajabaja att pilla på.

Om ME beror på någon form av energibrist på mitokondrienivå, som andra hävdar är ju inflammationsnamnet verkligen helt fel. Vi brukar vara väldigt rädda om ”-it” beteckningen -
cholecystit, pancratrit, synovit osv och verkligen bara använda den när det finns en säkerställd inflammation.
Om energibristen på mitokondrienivå finns i muskulaturen borde ME klassas som en muskelsjukdom och inte som nu en neurologisk sjukdom.

——————————

Till den det berör,
/.../
/.../
/.../
... Jan 2018

Finns inga omaskade uppgifter i FUP heller om att det hade med barnens sjukdom eller deras barn-ME att göra.

Varifrån har du fått ditt tvärsäkra uttalande att me-företrädare stenhårt håller fast i namnet? Eller är det ditt påhitt?
Citera
2019-05-16, 23:53
Medlem
Citat:
Nja - det är ju polisen som påstår att föräldrarna lämnat denna absurda osannolika förklaring.
Det som är märkligt med detta påstående från polisen är att det inte framkommer i FUP.

Varför lämnas inte raderna om orsaken - som polisen berättat om på PT - omaskade i avskeds/förklaringsbrevet?

Till den det berör,
/.../
/.../
/.../
... Jan 2018”

Det är det sammantagna slutsatsen av all maskning som finns men som de anhöriga inte vill skall utlämnas. Det finns inte i en enskild mening.

Kan vara en rimlig förklaring.

Polisen har Ingen Skyldighet Alls att lämna ut Någon Information. Det tycks du glömma. Konstant och Medvetet. Det är ett klassiskt sätt att bygga konspirationsteorier på.
Senast redigerad av Remark 2019-05-17 kl. 00:01.
Citera
2019-05-16, 23:58
Medlem
Jag har inte studerat eller läst FUP men om det du säger stämmer då går detta inte ihop med det som många hävdar här, nämligen att det som är omaskat i FUP är också det som polisen gick ut med i PK. Kan du/någon ge en bra förklaring till detta? Varför maskar man info som polisen ändå gick ut med i PK? Måste erkänna att FU och FUP och allt vad sånt heter är främmande mark för mig så jag ber om ursäkt redan nu om jag kommer med en oväsentlig fråga.
Citat:

Till den det berör,
/.../
/.../
/.../
... Jan 2018”
Citera
2019-05-17, 00:00
Medlem
Nej, ingen skyldighet har de men ändå gick de ut med just den info, muntligt men ändå info.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är det sammantagna slutsatsen av all maskning som finns men som de anhöriga inte vill skall utlämnas. Det finns inte i en enskild mening.

Kan vara en rimlig förklaring.

Polisen har Ingen Skyldighet Alls att lämna ut Någon Information. Det tycks du glömma.
Citera
2019-05-17, 00:12
Medlem
Du är duktig på att peka ut frågetecken, ingenstans har vi väl sett ME pekas ut i något dokument? Varifrån kommer den uppgiften, var kan den verifieras?

Citat:

——————————

Till den det berör,
/.../
/.../
/.../
... Jan 2018

Citera
2019-05-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Nej, ingen skyldighet har de men ändå gick de ut med just den info, muntligt men ändå info.

Jag tror att det var beroende på att de anhöriga, helt obekanta med Flashback, trodde att det skulle få stopp på kränkningar/förtal och att det var därför Svensson såg så obekväm ut när han, mot bättre vetande, gav gehör för de anhörigas önskemål. Jag tror aldrig detta undantag kommer att upprepas igen. Ever.
Citera
2019-05-17, 00:14
Medlem
Ja, jag kan inte förstå hur man kan använda "inflammation" i diagnosnamnet om man inte har några bevis för det? Jag är på alla föräldrars sida här. Varför motta en sådan diagnos och bli undanskuffad i ett fack? Blev Bjärredfamiljen det, undanknuffad? Det är verkligen svårt att komma åt hönan och ägget här. Varför ska det vara det? Varför kan ingen vara transparent, något alla offentliga verksamheter strävar efter?

Citat:

——————————

Till den det berör,
/.../
/.../
/.../
... Jan 2018

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in