2019-05-16, 22:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Svårläst?
Waze var en app utvecklad i Israel som lät användare rapportera in trafikdata,och även lät användarnas telefoner (och andra devices) rapportera in trafikdata automatiskt (genom att använda sin inbyggda GPS).
Google köpte den och integrerade den i Google maps, så kör du Google maps i din pryl, så bidrar den till trafikinfon i Waze. Därför är dess info i stort sett realtid.
Klipper in en kort förklaring här för de läsare som klarar mellanstadieengelska

TL;DR
Waze är en grej i din pryl (navigator, telefon, padda ...) som skickar trafikinfo till Google, därför vet Google maps om hur trafiken ser ut, i realtid.

Ja okej, men jag har ju inte google maps, min navigationsanläggning tar sin info från tom tom och systemt "live traffic"

Men det skulle ju naturligtvis kunna vara så att "live traffic" systemet i sin tur tar sin info från google, det är möjligt men det är inget som står i navigatorns "varudeklaration" där står att trafikinfo och kartor kommer från tom tom.

Men själva huvudfrågan kvarstår dock!
- hur får då google maps reda på att det är köbildning på en viss vägsträcka?
Från sateliter?
Citera
2019-05-16, 22:42
Medlem
Storebror ser dig🤫
Citera
2019-05-16, 22:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja okej, men jag har ju inte google maps, min navigationsanläggning tar sin info från tom tom och systemt "live traffic"

Men det skulle ju naturligtvis kunna vara så att "live traffic" systemet i sin tur tar sin info från google, det är möjligt men det är inget som står i navigatorns "varudeklaration" där står att trafikinfo och kartor kommer från tom tom.

Men själva huvudfrågan kvarstår dock!
- hur får då google maps reda på att det är köbildning på en viss vägsträcka?
Från sateliter?
Nej, från rapporter från alla de telefoner och andra Androidprylar som rör sig på den vägen och rapporterar sin position, hastighet etc till Google.
Tom tom verkar köra någon egen liknande lösning som kostar pengar.
https://www.slant.co/versus/6933/29092/~waze_vs_tomtom-go
(Varning; engelska)
Citera
2019-05-16, 22:47
Medlem
BAB7s avatar
Många intressanta och bra svar, men hur det funkar riktigt förstår jag ännu inte.

Det är också ofta så att navigatorn visar nästan rätt på metern hur lång kön är, jag lägger ofta märke till det när jag ser en kö i motsatt körriktning, eller när jag själv ankommer till kön framför mig, de röda kösymbolerna registeras med en exakthet på 20-50 meter!
Navigatorn/live traffic systemet har alltså koll på de sista bilarna bilarna i kön, och det är ju väldigt exakt då köerna väldigt snabbt byggs på på vältrafikerade motorvägar!

Det innebär att systemet måste uppdatera infon med väldigt korta intervaller.

TMC tror jag uppdaterar var tredje minut, men jag är inte helt säker på den punkten.

Hur ofta uppdaterar det nya live traffic systemet?
Citera
2019-05-16, 22:55
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Många intressanta och bra svar, men hur det funkar riktigt förstår jag ännu inte.

Det är också ofta så att navigatorn visar nästan rätt på metern hur lång kön är, jag lägger ofta märke till det när jag ser en kö i motsatt körriktning, eller när jag själv ankommer till kön framför mig, de röda kösymbolerna registeras med en exakthet på 20-50 meter!
Navigatorn/live traffic systemet har alltså koll på de sista bilarna bilarna i kön, och det är ju väldigt exakt då köerna väldigt snabbt byggs på på vältrafikerade motorvägar!

Det innebär att systemet måste uppdatera infon med väldigt korta intervaller.
a
TMC tror jag uppdaterar var tredje minut, men jag är inte helt säker på den punkten.

Hur ofta uppdaterar det nya live traffic systemet?
Tror inte du harTMC via FM-bandet, snarare RTTI via mobildata.
Citera
2019-05-16, 22:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Nej, från rapporter från alla de telefoner och andra Androidprylar som rör sig på den vägen och rapporterar sin position, hastighet etc till Google.
Tom tom verkar köra någon egen liknande lösning som kostar pengar.
https://www.slant.co/versus/6933/29092/~waze_vs_tomtom-go
(Varning; engelska)

Ja okej, infon kommer alltså från positioner från mobiler och andra navigationsanläggningar.

Mobila fartkameror varnar den också för, skickar dessa också iväg signaler till google?

Bra länk, men tyvärr lite svårtydd engelska, jag skulle vilja läsa det på svenska svenska, finns det?
Citera
2019-05-16, 23:12
Medlem
Wase tex har rappoterings funktion, se du nått, olycka, mobil kamera, djur vid vägen, stillastående bil eller vad som helst, rapporterar du det, många finns som snabbval, bara ett klick så vet alla andra som kommer på den vägen vad som gäller.
Tanka ner Wase på din telefon, så kommer du snart förstå, du ser t.o.m dina medtrafikanter med samma app.
Finns/funkar lika bra på iOS.
Citera
2019-05-16, 23:17
Medlem
Citat:
TL;DR
Waze är en grej i din pryl (navigator, telefon, padda ...) som skickar trafikinfo till Google, därför vet Google maps om hur trafiken ser ut, i realtid.

Waze är ju en app, ett navigationssystem.
Vad har det med BAB7s bil och nvaigationssystem att göra? Tror knappast att Renault kör med Waze, faktum så säger ju BAB7 att det står TomTom som navigatör.
Citera
2019-05-16, 23:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Tror inte du harTMC via FM-bandet, snarare RTTI via mobildata.

Inget av det.

Min bil har "live traffic", det är det nyaste systemet, min bil är av årsmodell 2018.
Det har inget med mobiler att göra, det är trafikinfo i realtid för navigationsanläggningar.
Citera
2019-05-16, 23:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Wase tex har rappoterings funktion, se du nått, olycka, mobil kamera, djur vid vägen, stillastående bil eller vad som helst, rapporterar du det, många finns som snabbval, bara ett klick så vet alla andra som kommer på den vägen vad som gäller.
Tanka ner Wase på din telefon, så kommer du snart förstå, du ser t.o.m dina medtrafikanter med samma app.
Finns/funkar lika bra på iOS.

Vad är IOS?

Jag har dock ingen smartphone, utan en en vanlig mobiltelefon.

Mobila hastighetskameror varnar den för, så då är det väl någon annan bilförare som knappat in att den står där.
Citera
2019-05-16, 23:28
Medlem
Lite off topic, men ändå på navigations biten.

Min bil har ju inbyggd navigation som är riktigt bra både på karta och filhållning osv, minns inte om den använder TomTom eller Garmin, men nån av dom i alla fall.

Hur som helst, rösten på den är dock så störande och olik andra att man bara blir irriterad och ibland skrattar för hur pinsamt dålig den är. Kanske går att byta ut, jag vet inte, men hur som helst gillar jag ändå Google maps och bilen har Android Auto, så kör med det istället, lika bra då man ändå kör med spotify via Android Auto så... Waze har jag testat lite, också via Android auto på bilen skärm, men kör ändå med Google maps.
Citera
2019-05-16, 23:30
Medlem
Citat:
Vad är IOS?

Jag har dock ingen smartphone, utan en en vanlig mobiltelefon.

Mobila hastighetskameror varnar den för, så då är det väl någon annan bilförare som knappat in att den står där.

IOS är operativsystemet på iphones (också på Cisco nätverksswitchar)
Android är ju operativsystemet på nästan alla andra telefoner från Samsung, Oneplus, Sony, Huawei och en mängd andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in