Citat:
Ursprungligen postat av
hbphys
Det är färre än 1% av aborter som orsakas av våldtäkter. Men givetvis ska kvinnor ha rätt till abort i sådana fall.
I Sverige görs abort i 25% av graviditeterna. Preventivmedel är till minst 95% effektiva. Det betyder att kvinnor slarvar med användning av preventivmedel och istället använder abort i stor utsträckning. Det är inte ok. Det är dags att kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och slutar döda sin avkomma i onödan. Andelen aborter ska inte behöva överstiga 10% av graviditeterna. Vilken art som helst där honorna dödar 25% av avkomman har stora problem, det är sjukt.
Lagförslaget är troligtvis ett ställningstagande mot liberalernas ståndpunkt att abort ska vara fritt ända fram till födsel. Man siktar nog på att hitta en balanserad lösning i slutändan. Båda sidorna är mycket fel ute.
Bland svarta i USA så är aborter högre än Sverige, uppåt 50% om jag minns rätt.
Det bör inte vara en kvinnlig rättighet att döda sin avkomma, det är en kvinnlig skyldighet att inte bli gravid när man inte vill bli gravid. Det är inte ens svårt, använd preventivmedel, de funkar.
Ber om ursäkt för stavfel, skriver från telefonen.
Säg att en kvinna vill skaffa barn vid 25, vilket är en låg ålder i det moderna Sverige. Hon börjar jöka regelbundet redan vid 15. Vid 25 kan vi anta att hon har jökat i genomsnitt en gång i veckan. Majoriteten av dessa kommer att ske runt ägglossning, för det är då hormonerna lever rövare.
En gång i veckan är 52 ggr per år. 52x10=520 gånger. Det är 5% risk enligt dig. 520*0.05=26 oönskade graviditeter i genomsnitt. En som inte vill skaffa sig barn innan 30 närmar sig 40 oönskade graviditeter.
Jag tror att du missar att dina siffror bara gäller för ett enda samlag. Normala människor har sex fler än en gång.
Jag är förvånad att vi inte har ännu högre andel aborter. Personligen har jag inget emot om antalet oönskade graviditeter överstiger antalet önskade. De som gör abort gör det för allas trevnad. Kvinnan inser att hon skulle vara en dålig förälder just nu, som antagligen skulle uppfostra ett problembarn.
Om det är så hemskt att döda barn kan ni väl erbjuda er att ta hand om alla oönskade mirakel.