Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Du är faktiskt något på spåren där: överkrav. Men det kan vara egna överkrav. Eller krav som de TRODDE att föräldrarna hade på dom. Förväntningar som skulle uppfyllas, verkliga eller inbillade. Som man ett flertal gånger rapporterat om ang ME så är majoriteten som blir sjuka högpresterande. De flesta är akademiker, de som blivit sjuka i vuxen ålder. Moa och Agnes var uppenbarligen inga skolkare, utan pluggade gärna. Inga smitare. "Nyfikna på lärandet" om jag minns rätt, väldigt sociala, musikaliska. De hade många gåvor.
Jfr med anorexia. Högpresterande, vad gäller majoriteten av de insjuknade.
Här är jag med helt och hållet!
Som du skriver kan överkraven komma från personen själv men när det gäller barn tror jag att det oftast kommer från föräldrarna.
Om man som barn ständigt får höra att det man presterar aldrig riktigt duger, att man alltid måste prestera mer och mer och ständigt vara på topp, så kan en känsla av hopplöshet och trötthet övermanna barnet och till slut blir det för mycket och man blir liggande iutmattning och orkar inte göra nånting.
Och visst stämmer det att det oftast är (barn till)
högutbildade som drabbas och även där kan man se anorektiker som drabbats av överkrav och som sen har säckat ihop. Till slut finns det bara ett sätt att protestera som kan ge effekt: att styra sitt matintag.
Undrar om det finns statistik på det. (Ska kolla om parametern samhällsklass/inkomst är med).