2019-05-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I Sverige får man inte göra abort efter 21 veckor och 6 dagar pga bedömningen att från denna tid kan fostret överleva utanför kvinnans kropp. Man kan inte säga att det är ett ”förbud” efter en viss tid. Abort är ett medicinskt ingrepp som helt enkelt inte kan utföras efter en viss tid.

Det finns massa intressant litteratur om tiden i Sverige innan laglig abort. Aborter gjordes då ofta av kringresande ”läkare” som utförde aborterna i ladugårdar med skitiga verktyg. Folk har också i alla tider druckit olika typer av gifter (malört bla) för att driva ut foster.

I flera stater i USA är det nu tillåtet att göra abort upp till 9:e månaden, och även 1 dag efter att barnet har fötts. Vad tycker du om det?
Citera
2019-05-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Problemet att hänvisa till mänskliga rättigheter är att det föreligger en uppenbar intressekonflikt här.
Med den logiken så kan man ju sluta ge föda till sina ungar innan de är självförsörjande också. Det är ju fortfarande en "parasit" som behöver dig för sin överlevnad. Då är det visserligen en "parasit" som du har skapat och som per definition omöjligen kan vara ansvarig för sitt egna tillkommande, men det kanske är helt ovidkommande.

Eller var drar du gränsen?
Citera
Medlem
Citat:
Självklart men jag bygger min kunskap på alla andra länder som infört förbud mot abort. Tveksamt om Alabama av alla ställen skulle avvika från normen.

Du får allt bevisa detta istället för att komma med massa uttalanden som om du skulle tala om fakta. Ge mig ett exempel på ett land som infört förbud mot abort och sedan ge mig siffror på hur många aborter som begicks före förbudet samt efter förbudet träde i kraft.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och vilken bestämmanderätt och vilket ansvar har du över din kropp?

T ex om du väljer att utnyttja din rätt att stoppa in snoppen eller inte.

Om du anser att jag har ansvar för att du anser att jag har rätt att stoppa in min snopp, måste väl du anse att du har ansvar när du väljer att ge mig rätten att stoppa in den i din kropp?
Citera
2019-05-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
I flera stater i USA är det nu tillåtet att göra abort upp till 9:e månaden, och även 1 dag efter att barnet har fötts. Vad tycker du om det?
Trollar du eller? Det där får du nog visa lite källor på.
Citera
2019-05-16, 17:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det var du som hävdade att något som går emot all form av sunt förnuft (alltså, att bannlysning av abort inte minskar antalet aborter totalt sätt). När man kommer med ett sådant uttalande och dessutom säger att "forskning har visat detta", så får man visa denna forskning annars är det svårt att ta ditt uttalande på allvar.

Detta är allmänbildning om man inte bor i nån frikyrka. Detta är det absolut första du får upp om du googlar frågan: https://ki.se/forskning/saker-abort-raddar-kvinnors-liv
Citera
2019-05-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och vilken bestämmanderätt och vilket ansvar har du över din kropp?

T ex om du väljer att utnyttja din rätt att stoppa in snoppen eller inte.

Den enda som kan ge en man denna rätt är ju kvinnan själv, då är det hon som accepterar konsekvenserna för att ge en man denna rätt. Hon måste således acceptera att det finns en chans att bli gravid. Hur svårt ska det va att förstå konceptet av eget ansvar?

På samma sätt har mannen ansvar om han väljer att utnyttja denna rätt som ges till honom av kvinnan, och acceptera konsekvenserna av detta. Men detta har kvinnor inget emot, det diskuteras aldrig eftersom det är accepterat av alla. Men just kvinnor anses av någon märklig anledning inte behöva acceptera samma ansvar och konsekvenser.
Citera
2019-05-16, 17:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Självklart men jag bygger min kunskap på alla andra länder som infört förbud mot abort. Tveksamt om Alabama av alla ställen skulle avvika från normen.

Fast det går inte att jämföra länder som El Salvador med USA. Då kan vi lika gärna jämföra vår yttrandefrihet med Saudi.
Citera
2019-05-16, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Om uppsåtet är att få missfall, och det är förbjudet att göra abort, så är det uppsåtet som är straffbart, inte aktiviteten i sig. Precis som att det inte är straffbart att köra bil, men kör du bil med uppsåt att döda nån så är det just uppsåtet som styr.
Nej, det är i ditt bilkörningsfall aktiviteten som styr. Det är olagligt att köra ihjäl någon även om man inte hade uppsåtet att döda.

Det jag efterfrågar är vilka aktiviteter som ska göras olagliga om uppsåtet är att få missfall.
Senast redigerad av Ipsi 2019-05-16 kl. 17:18.
Citera
2019-05-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
Trollar du eller? Det där får du nog visa lite källor på.

https://www.lifenews.com/2019/02/04/8-states-now-allow-killing-babies-up-to-birth-after-new-york-legalized-all-abortions/
Citera
2019-05-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
Den enda som kan ge en man denna rätt är ju kvinnan själv, då är det hon som accepterar konsekvenserna för att ge en man denna rätt. Hon måste således acceptera att det finns en chans att bli gravid. Hur svårt ska det va att förstå konceptet av eget ansvar?

På samma sätt har mannen ansvar om han väljer att utnyttja denna rätt som ges till honom av kvinnan, och acceptera konsekvenserna av detta. Men detta har kvinnor inget emot, det diskuteras aldrig eftersom det är accepterat av alla. Men just kvinnor anses av någon märklig anledning inte behöva acceptera samma ansvar och konsekvenser.

Kvinnor förstår inte eget ansvar, då de är runt 10 år intellektuellt och emotionellt i hjärnan. Det är av en anledning som kvinnor historiskt sätt inte har fått tillåtelse att rösta, arbeta o.s.v. Det är för samhällets (och även kvinnans) bästa.
Citera
2019-05-16, 17:14
Medlem
Citat:

Nu driver du?
Eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in