2019-05-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Detta käll-tjatande! Du får tro på mig eller inte. Jag har iaf utbildning i ämnet. Du behöver såklart inte tro på det heller.

Jag tycker det är tramsigt att jämföra mord med abort. Det finns massa trådar som diskuterar legalisering av olika brott. Tycker denna tråd kan få handla om abort.

Det var du som hävdade att något som går emot all form av sunt förnuft (alltså, att bannlysning av abort inte minskar antalet aborter totalt sätt). När man kommer med ett sådant uttalande och dessutom säger att "forskning har visat detta", så får man visa denna forskning annars är det svårt att ta ditt uttalande på allvar.
Citera
2019-05-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det krävs dock inte att något måste vara en juridisk person och tillskrivas mänskliga rättigheter för att man inte ska få göra vad man vill med det. Djur är inte juridiska personer, men det är för den skull inte fritt fram att hur som helst vanvårda, plåga, tortera och döda dem. Personligen tycker jag det är väldigt bra och att straffen för det är för låga i Sverige och kontrollen av efterföljandet av t.ex. djurförbud är alldeles för slappt (för att inte säga närmast obefintligt).

Ovanstående beror så klart på en massa moraliska föreställningar, allt från att det är fel att ta liv för lättvindigt av bekvämlighetsskäl till att man ska ta hänsyn till om levande varelser har olika grader av (sannolik) förmåga att känna smärta, har känslor, har medvetande o.s.v., samt väga det mot skälen till att man vill utsätta ett liv för eventuellt lidande eller ta död på det. Av naturliga skäl anser en del att det inte är irrelevant ifråga om ofödda foster, oavsett hur mycket de befinner sig i kvinnans kropp. Det är fritt fram för dig att inte anse att sådana moraliska uppfattningar är värda något, men det innebär ju inte att andra likväl har dem.

Jag är inte någon generell abortmotståndare, men jag är inte heller någon ovillkorslös abortanhängare. Jag är rätt säker på att en hel del människor skulle i likhet med mig anse att det vore fel att döda ett foster i t.ex. nionde månaden just före det hinner födas. I praktiken är det bara en teknikalitet mellan det och slå ihjäl barnet så fort det kommer ut. Det innebär inte att jag är nödvändigtvis är emot abort i ett väldigt tidigt stadium (jag har faktiskt inga tvärsäkra åsikter i frågan), men någonstans under fosterutvecklingen börjar abort kännas allt mer tvivelaktigt, när fostret utvecklar ett centralt nervsystem. Allt det du skriver om att "det är kvinnans kropp", juridiska personer, mänskliga rättigheter o.s.v. förefaller för mig tämligen irrelevant i sammanhanget.
Bra skrivet!

Det svåra är väl att veta exakt var man drar gränsen och tycker att ett liv börjar. Jag skulle gärna vilja säga att jag tycker att det är ok att göra abort en kort period in i graviditeten, men har svårt att egentligen motivera det moraliskt. Är det när det centrala nervsystemet bildas och fostret kanske börjar få en viss perception av sin omgivning som vi drar gränsen? Tycker det är en svår fråga - är det ok att döda något, på ett ofta ganska brutalt sätt, bara för att det saknar medvetande? I det tidiga fostrets fall är det dessutom så att det är på väg att utveckla ett medvetande, så det är ju inte frågan om någon som är permanent hjärndöd heller...

Att argumentera som att det vore en enkel fråga och ensidigt bara säga att det är kvinnans kropp och därför hennes rättighet att värja sig mot ett invaderande foster, är förkastligt och ren bekvämlighet förklädd till moral. Fostret kan omöjligen invadera kvinnans kropp och kränka hennes rättigheter, då det är kvinnans och hennes mans handlingar som ens har skapat fostret och placerat det i livmodern. Bara i den vildaste fantasin skulle fostret kunna tänkas vara den som är ansvarig för sin egen skapelse innan det ens blivit till, så det kan inte vara ett rimligt argument för att få se fostret som en inkräktande parasit eller "tumör" som man får skära väck.

Hur sjuk världsbild har man inte som likställer ett egenskapat foster med en "tumör"? Hur jädra perverserad kan ens moral bli, bara för att man ska kunna förlika sig med dödandet av foster som om det vore ännu ett preventivmedel?

Ta lite ansvar för ert agerande och var inte så jävla dekadenta.
Citera
2019-05-16, 16:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, så du bestämmer inte över DIN kropp? Vem har lurat i dig det?

Beror på hur du menar, men nej inte till 100%. Men nu handlade det om era kroppar. De ni bestämmer över och ansvarar för.
Citera
2019-05-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
De fattar inte beslut om sina EGNA kroppar, de fattar beslut om ANDRA kvinnors kroppar...

Nej, de som gör abort är de som per definition bestämmer över någon annans kropp. Att inte tillåta detta beslut innebär att kvinnor inte får rätten att ta livet av ett barn, abort är det stora övertrampet mot en annan människas rättigheter, det ultimata övertrampet eftersom det är ett beslut om liv och död. Att då ta bort möjligheten att göra detta övertramp är per definition att skydda människor från detta.
Citera
2019-05-16, 17:02
Medlem
Citat:
Jo, men vilka aktiviteter menar du ska vara förbjudna med uppsåtet att förhoppningsvis få missfall?

Om uppsåtet är att få missfall, och det är förbjudet att göra abort, så är det uppsåtet som är straffbart, inte aktiviteten i sig. Precis som att det inte är straffbart att köra bil, men kör du bil med uppsåt att döda nån så är det just uppsåtet som styr. Sen finns det vissa aktiviteter där huvuduppsåtet är just abort, som t.ex. en abortklinik, om en aktivitets enda uppsåt är något olagligt så ska det naturligtvis förbjudas.
Senast redigerad av benganbanan 2019-05-16 kl. 17:04.
Citera
Medlem
Sånt här är mumma för vänstern här på hemmaplan som kan varna för högerspöket.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Beror på hur du menar, men nej inte till 100%. Men nu handlade det om era kroppar. De ni bestämmer över och ansvarar för.
Och vilken bestämmanderätt och vilket ansvar har du över din kropp?

T ex om du väljer att utnyttja din rätt att stoppa in snoppen eller inte.
Citera
2019-05-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Utan sjukförsäkring har ingen råd att sterilisera sig sällan ens råd med de säkrare preventivmedel som p-piller eller spiral. För Alabama kommer det att innebära fler i fattigdom med fler som behöver matkuponger. De med sjukförsäkring och ok inkomst kommer inte att drabbas eftersom de har råd med bra preventivmedel och om de ändå blir gravida så har de råd att åka till en annan stat för abort.
I Alabama gifter sig barn med vuxna män som gjort dem gravida..

Det är möjligt att det kommer att bli mer folk på matkuponger. Det är inte en orsak nog att döda framtida människor dock. Man borde helst stoppa matkuponger och bidrag till singelmammor, då hade de tänkt till lite extra innan de haft sex med en potentiell dead-beat pappa. Men även som det är (med bidrdag etc) så är det inte moraliskt att döda barn. Då kan man ju lika gärna säga att man dödar folk som tar matkuponger eller inte har en inkomst. Jag ser faktiskt det som mer moraliskt rätt, då vuxna människor är kapabla att ta eget ansvar, vilket små foster eller barn inte kan.
Citera
2019-05-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xellal
Det är globalisterna som vill ha dessa strikta abortlagar. De gillar inte att kvinnor, som blir våldtagna av invandrare, gör aborter.

Globalisterna vill att våldtäktsmän och annat drägg ska få rätt att föra sina gener vidare. Jag tror inte de kan få till en sådan lag i Sverige som tur är, men i och med massinvandringens våldtäkter på svenska kvinnor så lär det vara en våt dröm för globalisterna.

Allt är självklart maskerad som konservativ drain-the-svamp politik för att skydda globalisterna.

Tvärtom din shill, det som pressar ner vitas födelsetal är aborter, globalister och deras media är starka förespråkare för abort och bara det säger sig självt.
Citera
2019-05-16, 17:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nu vill inte jag totalförbjuda aborter. Huruvida det leder till fler eller färre aborter i Alabama får vi se över tid.

I Sverige har vi också förbjudit abort efter en särskild vecka i de flesta fall och jag har inte hört att vi har någon svartmarknad för lägenhetsaborter.

I Sverige får man inte göra abort efter 21 veckor och 6 dagar pga bedömningen att från denna tid kan fostret överleva utanför kvinnans kropp. Man kan inte säga att det är ett ”förbud” efter en viss tid. Abort är ett medicinskt ingrepp som helt enkelt inte kan utföras efter en viss tid.

Det finns massa intressant litteratur om tiden i Sverige innan laglig abort. Aborter gjordes då ofta av kringresande ”läkare” som utförde aborterna i ladugårdar med skitiga verktyg. Folk har också i alla tider druckit olika typer av gifter (malört bla) för att driva ut foster.
Citera
2019-05-16, 17:05
Medlem
Citat:
Och vilken bestämmanderätt och vilket ansvar har du över din kropp?

T ex om du väljer att utnyttja din rätt att stoppa in snoppen eller inte.

Män har 100% ansvar över deras kroppar och kvinnor (bör ha) 100% ansvar över deras. Vad är det du inte förstår? Ett foster räknas dock inte som en del av kvinnan, då detta är en egen person skapad av både kvinnan och mannen. En kvinna har ingen rätt att döda ett foster som till 50% består av mannens DNA. Det hon har rätt till att göra är att inte låta mannen ha sex med henne från första början.
Citera
2019-05-16, 17:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Har du ingen aning om i det här fallet. Får vi se över tid.

Självklart men jag bygger min kunskap på alla andra länder som infört förbud mot abort. Tveksamt om Alabama av alla ställen skulle avvika från normen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in