Citat:
Ursprungligen postat av
VitMan40Plus
Den som tycker abort är något bra underkänner allt vad mänskliga rättigheter vill säga.
Om mänskliga rättigheter inte innefattar alla människor, inklusive ofödda barn, så är det vatten värt.
Problemet att hänvisa till mänskliga rättigheter är att det föreligger en
uppenbar intressekonflikt här.
Ta denna liknelsen. Säg att för att du skall överleva, så måste du koppla in en tub i just min mage som parasiterar på mina näringsämnen, om du inte är kopplad till just mig så dör du. Är det din mänskliga rättighet att kräva att parasitera på mig då detta är nödvändigt för din överlevnad, eller är det min rätt att neka dig detta, då jag har rätt att leva mitt liv självständigt från dig?
Så länge ett barn är i någons mage, så handlar det inte om EN människas rättigheter, utan i bästa fall (om vi väljer att kalla fostret "människa") en avvägning mellan TVÅ olika människors rättigheter. Har en människa rätt att kräva att leva INOM en annan, eller har den varelsen något att säga till om kring om och NÄR den anser att det är lämpligt att en annan varelse lever inom ens kropp, ett projekt som för övrigt kommer att fortgå i årtionden framåt och kosta
miljontals kronor?
En överväldigande majoritet av aborter är just detta, att man
förhindrar graviditeten - inte att man på ett direkt sätt 'dödar barnet'. Precis som jag hade haft rätt att ta bort tuben du vill kräva att parasitera näring från mig av, så bör man ha full rätt att göra detsamma vid ett tidigt skede i en oönskad graviditet.
Vad ni också missar är att abort inte nödvändigtvis leder till färre barn... Blir någon gravid när dem är liksom 16 år gammal med en kille som sticker, och tvingas fortsätta graviditeten till fullo, så kommer denna moder att ha det
jävligt fattigt och tufft vilket även blir fallet för barnet, och sedan får hon kanske inte fler barn för hon skulle inte klara av det ekonomiskt, och vilken jämnårig kille pallar dejta en småbarnsmamma?
Skulle hon istället ha en abort, fullfölja studier och skaffa sig ett jobb och en riktig partner istället som hjälper till så kanske dem skaffar 5 ungar tillsammans, som istället har det
gott ställt i en fungerande hemmiljö.
En psyksjuk kvinna som blir gravid, och vill göra abort - skall staten tvinga henne föda en unge och låta denna växa upp med den psykstörda mamman också?
Staten bör sätta en reglerande gräns för hur länge man kan vänta med aborten - men skall aldrig sätta ett förhindrande förbud på detta.
Staten skall inte bestämma sådant här... Den gravida vet bäst själv om den överhuvudtaget är kapabel att ta hand om ett barn i årtionden framåt... Staten har som vanligt ingen jävla aning om människors INDIVIDUELLA omständigheter, och kommer att sabotera liv som konsekvens av denna religiöst grundade idioti att foster är "människor" med "rättigheter".
Det är verkligen en policy för att skapa ett jävla white-trash samhälle av lantisar som trycker ut massa ungar i tonåren de varken är
mentalt kapabla att ta hand om eller
finansiera. Ett recept för att befästa fattigdom och ignorans i generation efter generation, eller påtvingad sexuell avhållsamhet - varav båda är
galenskap som endast
maniska kontrollfreaks och
teokratiska oskulder i roliga hattar ens skulle föreställa sig att implementera.
Fy fan vad ni religiösa är äckliga skräp alltså... Stick och lev i djungeln som er kräkinducerande skogstomte ville att ni skulle göra, och överlåt civilisationen till dem civiliserade.
Låt folk fatta sina egna jävla beslut gällande sina egna kroppar, de kommer att fatta bra mycket bättre beslut än du eller staten kommer att göra.