2019-05-16, 13:28
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dongerlord
Får de som bor och tillhör staten Alabama åka till någon annan delstat där det är lagligt att göra abort för att göra abort eller blir de fortfarande straffad för det när lagen träder fram?

De får inte åka utanför Alabama för att göra abort. Då blir de straffade också. De måste flytta ut ur Alabama officiellt.
Citera
2019-05-16, 13:29
Medlem
Jagtardindotters avatar
Alyssa uppmannar till sexstrejk! Ska se hur lång tid det tar innan man ändrar på lagen igen

Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Abort är mord så självklart ska det vara olagligt. Ni som tycker det är OK att mörda barn kommer att få känna på karma, antingen i detta livet eller i nästa.

Finns fler anledningar att abort ska vara olagligt. Men detta är en av de viktigaste.

Om någon våldtar din dotter och hon blir gravid ska hon då behålla barnet?
Citera
2019-05-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Exakt. Da är det skönt när Alabama stiftar en riktig jävla psykotisk anti-abortlag, skickar sig själva 60 ar tillbaka i tiden och visar världen vilket jävla äckligt religöst, segregerat och pantat land USA oxa kan vara.

46 år tillbaka blir det väl.

Att USA har stora politiska skillnader vet alla. Finns nog inget annat land där detta blivit så belyst. Bland annat i de där programmen du nämner, John Oliver etc.

Därför skriver svensk media mer om denna lag än abort-lagar i andra länder. För de älskar att belysa detta.
Citera
2019-05-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Jo, jag vet att programledaren för det amerikanska HBO programmet där det till 90% diskuterar Amerikansk politik pa ett liberalt lättsamt vis är engelsman. Vad var din poäng?
Du skrev att många tror att hela USA är som John Oliver. Det förutsätter att John Oliver skulle vara en del av USA, vilket han inte är. Man blir inte amerikan för att man pratar om USA eller för att man jobbar på ett amerikanskt företag.

Men du har förstås rätt i det du säger. Många har fått en skev bild av hur USA ser ut genom att ha konsumerat för mycket amerikansk media anpassad för utlandet, media som inte reflekterar landet och deras åsikter i stort.
Att Trump blev vald till president för cirka två år sedan krossade den imagen som medieföretagen hade exporterat under en lång tid.

CNN är ett perfekt exempel på detta, ett nyhetsbolag som mer eller mindre har imploderat i USA och som finns kvar tack vare den internationella marknaden. Samtidigt växer Fox News så det knakar i USA och har i princip noll genomslag i utlandet.
Citera
2019-05-16, 13:31
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Embryon eller foster är nu inte "barn" utan just embryon och foster. Dessa betraktar man inte som fullvärdiga människor varken ur en logisk praktiskt eller alltså juridisk mening.

Anser du att man "mördat" då en befruktad äggcell inte fäster i livmodersslemhinnan, vilket sker rätt ofta och ägget fortsätter då ut och blir en vanlig mens...fast! det då handlar om exakt samma som det du tycker att man alltså "mördar".

Är äggcellen befruktad så är det en människa, punkt slut.

Tycker du det är OK att döda redan födda bebisar också? För de har de ju infört som lag att vara lagligt i flera stater, bland annat New York. Mamman och (((läkaren))) får bestämma tillsammans när barnet är fött ifall de vill hålla det vid liv eller ta död på det.
Citera
2019-05-16, 13:32
Bannlyst
Så jag har fattat det rätt:

När män råkar göra kvinnor på smällen, så är det "mannens ansvar å han ska inte stoppa kuken i allt!" - kvinnan ska givetvis få behålla barnet om hon vill.

Men om en kvinna blir gravid, då ska hon minsann å döda ungen, såklart, för hon har givetvis inget ansvar med vem hon knullar å särar sina ben för?

BRA LAG!
Citera
2019-05-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Märkligt och egoistiskt resonemang av kvinnorna att fostret är en del av deras kroppar. Fostret är ett nytt liv och tillhör bara sig själv. Att i det läget döda fostret är en form av mord. Det anser jag utan att ens vara religiös.

Jag tror det är så man resonerat i Alabama. Jag är inte insatt i deras nya abortlag och kanske de gått ett steg för långt, men grundfilosofin att det inte ska vara fritt med abort är rätt.

ursäkta men nu ÄR faktiskt fostret en del av kvinnors kroppar....de sitter INUTI en kvinna, lever av en kvinna och består också till faktiskt mer än 50% av just kvinnans kropp, remember?

Vidare så är födda barn också 100% absolut beroende av att vuxna människor tar hand om dem, och så länge som mänsklighetens män faktiskt inte gör sitt jobb därvidlag så tycker ajg faktiskt ni bör hå¨lla käften i detta.
Citera
2019-05-16, 13:35
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Är ju en rätt viktig grej för kvinnan så kan hon inte "bara" dra till närmsta delstat där man får göra abort? Eller till ett annat land tom. om man har råd.

Säger inte att lagen är ok men man målar upp det som att det inte finns nåt att göra.
Citera
2019-05-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Märkligt och egoistiskt resonemang av kvinnorna att fostret är en del av deras kroppar. Fostret är ett nytt liv och tillhör bara sig själv. Att i det läget döda fostret är en form av mord. Det anser jag utan att ens vara religiös.

Jag tror det är så man resonerat i Alabama. Jag är inte insatt i deras nya abortlag och kanske de gått ett steg för långt, men grundfilosofin att det inte ska vara fritt med abort är rätt.

ursäkta men nu ÄR faktiskt fostret en del av kvinnors kroppar....de sitter INUTI en kvinna, lever av en kvinna och består också till faktiskt mer än 50% av just kvinnans kropp, remember?

Vidare så är födda barn också 100% absolut beroende av att vuxna människor tar hand om dem, och så länge som mänsklighetens män faktiskt inte gör sitt jobb därvidlag så tycker jag faktiskt de bör hålla käften i detta ämne.Män bör ta sitt ansvar gällande sexuellt våld/ tvång av alla de slag, praktiskt ansvar över födda barn INNAN de börjar ställa krav på kvinnors s.k. "ansvar".
Citera
2019-05-16, 13:36
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Om någon våldtar din dotter och hon blir gravid ska hon då behålla barnet?

Hon får ta ett dagen efter piller. Sedan får hon också se till så att hon inte blir våldtagen. Det är inte så svårt. Bara inte klä sig som ett luder eller gå omkring utan manligt sällskap. Våldtäkter är extremt ovanliga (de flesta är av "pojkvänner" etc).

Citat:
Alyssa uppmannar till sexstrejk! Ska se hur lång tid det tar innan man ändrar på lagen igen

De enda män en sex-strejk skulle fungera på är de som inte får ligga av sina flickvänner eller fruar redan. Endast fula och mesiga män kommer att drabbas, så det gör ingenting.

Hur som helst, att kvinnor ska sluta vara lösaktiga och ta ansvar för sin kropp är det vi vill med anti-abortlagar. Så de spelar oss rakt i händerna.
Citera
2019-05-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen? Varnar "expertisen" för att det saknas människor ?

Världen kryllar av föräldralösa, svältande, hemlösa, misshandlade etc etc barn, som ofta just tvångsfötts, för att en kvinna inte gavs valmöjligheter, varken till att skydda sig från sexuellt våld, reproduktivt våld eller nu fri aborträtt, jag kan lova dig att nej, vi behöver inte alls fler.

https://omni.se/studie-det-fods-alldeles-for-fa-barn-i-rika-lander/a/kagWLv
Citera
2019-05-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Är äggcellen befruktad så är det en människa, punkt slut.

Tycker du det är OK att döda redan födda bebisar också? För de har de ju infört som lag att vara lagligt i flera stater, bland annat New York. Mamman och (((läkaren))) får bestämma tillsammans när barnet är fött ifall de vill hålla det vid liv eller ta död på det.

Verkligen? Du tycker detta är en människa?

Nej, för ajg likställer inte födda bebisar med embryob ex. det jag nyss länkade.
jag anser det är 9 månader skillnad mellan dessa.

Sen nej, det New York m.fl har gjort är att göra det lagligt med väldigt sena aborter i de fall dessa behövs ex. pga allvarliga fosterskador eller dylikt.
Senast redigerad av Merapi 2019-05-16 kl. 13:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in