2019-05-15, 10:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Texterna i LWs WIG ”Lyssna till livet” har
tydligen inspirerats av denna bok:

”Wellbeing : Den Sjufaldiga Vägen Till Bättre Hälsa : Kärlek, Arbete, Lek, A
Howard Clinebell

Wellbeing erbjuder handfast vägledning mot ett rikare och hälsosammare liv. Boken förespråkar en helhetssyn på hälsa och friskvård som är ny och som omfattar ande, själ och kropp.
Boken hjälper läsaren bl a att hitta nya sätt att koppla av och hämta kraft ur leken, hela och fördjupa sina relationer, vårda sin kropp, låta arbetet få lagom stor plats i livet och förhindra utbrändhet, få ett rikt och spännande andligt liv. Wellbeing visar också på möjligheten att växa genom kriser och förluster, sambandet mellan sex och välbefinnande och hur vår hälsa påverkas av hur vi utformar våra könsroller.
Boken är som en verktygsbox där redskapen är checklistor, konkreta råd och praktiska övningar.”

Finns det någonting i dessa texter som
triggat SD-HD-JG?

LWs val gjorde ju inte någonting för
att förbättra HDs wellbeing.
Kan texterna setts som ett hån mot
henne?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-15 kl. 11:04.
Citera
2019-05-15, 11:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Märkligt att det inte publicerats något om mordet i NA idag. Skulle inte artikelserien vara dagligen i en vecka?
Jag tror inte att NA kommer att skriva något mer om det här nu. Kanske får vi läsa om några månader att fallet har lämnats över till "Komplexa fall-gruppen":
Senast redigerad av Draifos 2019-05-15 kl. 11:15.
Citera
2019-05-15, 11:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att NA har något mer att skriva om det här nu. Kanske får vi läsa om några månader att fallet har lämnats över till "Komplexa fall-gruppen":

Det intressanta är att fallet är ju komplext enligt ÅH och MN. Varför inte då begära hjälp redan nu?
Citera
2019-05-15, 11:31
Medlem
Citat:
Det intressanta är att fallet är ju komplext enligt ÅH och MN. Varför inte då begära hjälp redan nu?

Tja, för det första så skulle det ju för ÅH/MN innebära en bombastisk prestige- och trovärdighetsförlust att lämna (mer el mindre) över ansvaret för ärendet till andra, att gå från 'jättemycket bevisning' till att stampa i en återvändsgränd.
Dessutom så finns ju inte denna grupp än: "Tanken är att vi på sikt ska skapa en grupp som kan hantera komplexa ärenden och kalla fall, men där är vi inte än."
Citera
2019-05-15, 11:34
Medlem
riskybusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
E-bilagan, är det någon som har tillgång till den?
Kanske är det bara en sammanfattning av allt det som har hänt, men det vore ändå intressant att ta del av.

E-bilagan innehöll tyvärr inget nytt utan var endast en sammanställning av tidningsartiklar från det gångna året.
Citera
2019-05-15, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybusiness
E-bilagan innehöll tyvärr inget nytt utan var endast en sammanställning av tidningsartiklar från det gångna året.

Tack, då vet man.
Misstänkte att det låg till på det viset.

Det är väl bra att alla tänker på att citera det viktigaste så snart en artikel kommer ut, eftersom de låses så snabbt.
Man får vara lite morgonpigg
Citera
2019-05-15, 11:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tja, för det första så skulle det ju för ÅH/MN innebära en bombastisk prestige- och trovärdighetsförlust att lämna (mer el mindre) över ansvaret för ärendet till andra, att gå från 'jättemycket bevisning' till att stampa i en återvändsgränd.
Dessutom så finns ju inte denna grupp än: "Tanken är att vi på sikt ska skapa en grupp som kan hantera komplexa ärenden och kalla fall, men där är vi inte än."

Det finns väl andra komplexa och kalla fallgrupper i Sverige fram till den i Örebro är klar. Det handlar därför troligtvis om din första mening, tyvärr.
Citera
2019-05-15, 12:11
Medlem
Citat:
Det finns väl andra komplexa och kalla fallgrupper i Sverige fram till den i Örebro är klar. Det handlar därför troligtvis om din första mening, tyvärr.

Det dräller nog inte direkt av såna grupper i detta land, tror jag. Tydligen så får de ju inte rekvirera hjälp av Särskilda Utredningsgruppen (eller vad den nu kallas) eftersom de har en konkret person som MGM (som jag förstått). Men trots att man har en MGM så borde väl fallet vid någon tidpunkt ändå kunna klassas som 'kallt'?🤔
Och då borde man kunna ta in extern expertis?

Sedan underlättar det kanske inte att det inte finns någon konsensus hos polisen när ett fall bör/skall klassas som kallt:
"I dag är preskriptionstiden borta för alla mord som begåtts sedan den 1 juli 1985. Detta ger att ungefär 630 mord var olösta vid årsskiftet 2018/2019.

I vissa länder blir ett fall "kallt" när en viss tid gått, exempelvis ett eller två år.

Det pågår ett arbete hos polisen med att ta fram en gemensam svensk definition av vad ett kallt fall är, som inte är tidsbunden."

(citat från en SVD-artikel från 11/5)
Citera
2019-05-15, 12:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ja och liksom övriga arbetar de nära Nationellt Exhumistiskt Centrum. Vars motto är Sepeliret primum...!

Vi över fyrti. Väntar till fallen kallnar. Och intar dem ljumna.

”— Vad var det för fel på preskribering egentligen?”

” — Vi hamnar alla ändå förr eller senare inför Sankte Per!”
Senast redigerad av Lonnrot 2019-05-15 kl. 13:10.
Citera
2019-05-15, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det dräller nog inte direkt av såna grupper i detta land, tror jag. Tydligen så får de ju inte rekvirera hjälp av Särskilda Utredningsgruppen (eller vad den nu kallas) eftersom de har en konkret person som MGM (som jag förstått). Men trots att man har en MGM så borde väl fallet vid någon tidpunkt ändå kunna klassas som 'kallt'?🤔
Och då borde man kunna ta in extern expertis?

Sedan underlättar det kanske inte att det inte finns någon konsensus hos polisen när ett fall bör/skall klassas som kallt:
"I dag är preskriptionstiden borta för alla mord som begåtts sedan den 1 juli 1985. Detta ger att ungefär 630 mord var olösta vid årsskiftet 2018/2019.

I vissa länder blir ett fall "kallt" när en viss tid gått, exempelvis ett eller två år.

Det pågår ett arbete hos polisen med att ta fram en gemensam svensk definition av vad ett kallt fall är, som inte är tidsbunden."

(citat från en SVD-artikel från 11/5)

Det borde vara svårt att dra en exakt gräns för när en utredning har fastnat och inte kommer vidare och när den bara går långsamt för att det är mycket material att gå igenom och sammanställa. Svaret kan ju finnas i befintligt material och detta kan man kanske behöva gå igenom ett flertal gånger.

Nu vet jag inget om hur arbetet går till, men jag kan ändå förstå (tror jag) att det stora antalet förhör och mängder av olika analyser måste ta tid att gå igenom och sammanställa. En del förhör kan ju leda till att nya saker måste kollas upp, nya förhör, kanske nya provtagningar göras och ny väntan på NFC.

Även om man har förhört olika personer, behöver man kanske ta in dessa på nytt förhör för att klarlägga, fylla i luckor och frågetecken. Det är ju inte en förhörsledare som gjort alla förhör heller, utan man måste gå igenom och sammanställa tillsammans, för att kunna få ett grepp om vad som kommit fram.

Som det verkar är utredningsarbetet pågående men det inte något åtal på gång i nuläget:

"[...]När blir det här ett så kallat ”cold case”?

– Vi arbetar fortfarande på att det ska bli en lösning. Först den dag när vi upplever att vi inte kommer längre då blir det som du kallar det, ett cold case, säger Åsa Hiding och påpekar att där är man inte.
[..]"

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Citera
2019-05-15, 14:03
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nej, det tror jag inte.

Jag tror att hon blev mördad för att
hon inte ville ha någonting med honom
att göra längre.

En liten kränkt "man".

Varken frun eller älskarinnan ville ha
honom längre.

Vem vet? De kanske hade skaffat glasögon?

Förresten är det vad som sades i ett inlägg innan
borde inte exman vara arg då
Citera
2019-05-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att NA kommer att skriva något mer om det här nu. Kanske får vi läsa om några månader att fallet har lämnats över till "Komplexa fall-gruppen":
Är komplexa fall gruppen, det som kallas cold case sk kalla fall?
Märkligt att inget händer och att SD fortfarande är skäligen misstänkt och undra om det har någon annan misstänkt för detta mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in