– Vi har en ganska god bild av delar av händelseförloppet, men det är inget som jag kan kommentera, säger Åsa Hiding. "
Tack.
Det är inte alla dagar i veckan som skolungar kallas för ”privatpersoner” av media och myndigheter, men här passade det visst. Jag hoppas på denna dag att dessa privatpersoner åtminstone erbjudits samtalsstöd i skolan efter sin ofrivilliga stödinsats till polisens vovve-enhet.
Någon som kan läsa artikeln för att se om den kristna tidningen Dagen har några nya uppgifter att bidra med? De har åtminstone tidigare haft egna intervjuer i sina reportage.
Nu är det ju inte bara Åklagaren, hon jobbar tillsammans med MN så dom är två. Antar han fick dra större lass när ÅH var upptagen med Vivalla-fallet. På de sätt MN uttalade sig verkar det snarast som knorret kom utanför själva utredningsgruppen.
Det är väl som här pga sekretess har vi inte heller insyn och många tolkar det som att dom kört fast. Det dementerades av MN.
Ok, det gäller att läsa allt innan man spekulerar! Dementi från MN alltså och det bör man väl lita på.
Märkligt att det inte publicerats något om mordet i NA idag. Skulle inte artikelserien vara dagligen i en vecka?
Jag fattade det som att "finalen" på den s k "artikelserien"skulle vara den särskilda e-bilagan som publicerades igår.
Nu har lokala NA serverat för riksmedia att följa efter. Vi lär få se om de finner intresse i att skriva om mordet.
Jag har också undrat, men det var väl två igår. Den andra kanske räknas som idag, typ...?
Kan det vara av respekt för familjen?
Denna dag som sonen fyller år, vaknade för ett år sedan förväntansfull och upptäckte det fasansfulla som ska för resten av hans liv finnas som den hemskaste av dagar.
En dag som man kanske inte ska fylla med ett reportage om mordet, utan att låta det få "vila" och låta de anhöriga få "vara ifred"?
Jag fattade det som att "finalen" på den s k "artikelserien"skulle vara den särskilda e-bilagan som publicerades igår.
Nu har lokala NA serverat för riksmedia att följa efter. Vi lär få se om de finner intresse i att skriva om mordet.
E-bilagan, är det någon som har tillgång till den?
Kanske är det bara en sammanfattning av allt det som har hänt, men det vore ändå intressant att ta del av.
E-bilagan, är det någon som har tillgång till den?
Kanske är det bara en sammanfattning av allt det som har hänt, men det vore ändå intressant att ta del av.
Jag körde en sån där provprenumeration för 1kr, men verkar inte få tillgång till e-bilagan. Provprenumerationen är kanske inte tillräckligt rock’n’roll för e-bilagor?
Det var inte poker i utredningsrummet och Jonas Rydén har fått nytt jobb.
– Uppgifterna om pokerkvällarna är helt felaktiga, säger Jonas Rydén. De pågick efter arbetstid och i ett helt vanligt sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt.
NA är på hugget och ställer bra frågor:
Fick du tillbaka ditt gamla jobb?
– Nej, jag kommer att jobba på polisregionens utredningssektion. Tanken är att vi på sikt ska skapa en grupp som kan hantera komplexa ärenden och kalla fall, men där är vi inte än
Tror du att mordet på Lena Wesström hade varit löst idag om du och Peter Springare fått fortsätta jobba med fallet? – Det vill jag inte uttala mig om. Vi blev bortplockade, och efter det har vi inte haft någon insyn i mordutredningen, säger Jonas Rydén.
Jag noterar att han i framtiden ev kommer jobba med "komplexa ärenden och kalla fall"
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ha ha, ihåligaste bortförklaringen man hört: ”– Uppgifterna om pokerkvällarna är helt felaktiga, säger Jonas Rydén. De pågickefter arbetstid och i ett helt vanligt sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt.”
Synd bara att brottsligheten inte inskränker sig till arbetstid. Kanske tur då att ”kalla fall” däremot gör det istället. Hur som helst så kan det ju vara lämpligt för poliser att ha pokerkvällar på andra platser än stationen, och efter arbetstid. Helst i någon hjälpligt laglig persons hem då.
Spelade man ”Finns i sjön” hade det väl låtit lite bättre än poker också, av ngn anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag tycker att det känns som ett dåligt skämt att de alls spelade poker på polisstationen. Varför i herrans namn gjorde de det? Jag försöker föreställa mig att jag någonsin skulle ha spelat poker i någon lokal på något av alla jobb jag har haft. Inte en chans. Gjorde de det av något sorts utrymmesskäl? Helt obegripligt.
Det verkar vara en hund begraven i bortplockandet av PS och JR.
Att vi serveras en mängd olika versioner (haha, blir väl nästan lite som det som kallas "anpassad historia") från olika håll.
Först var det en version om att de misskött utredningen, därefter kom pokerkvällen i ett rum där sekretessbelagda uppgifter fanns.
Nu tillbakavisar Rydén att det skull funnits några sådana sekretessbelagda uppgifter i det rum de vistades i och allt skedde på fritid.
Vem ska man tro på?
De har väl förmodligen gjort sig obekväma och varför vill ingen gå ut med offentligt. Därför kommer diverse olika uppgifter som några kanske har en uns av sanning i sig, men ingen är den direkta orsaken. Kanske finns det flera anledningar?
På mina arbeten har det visserligen inte spelats poker/kortspel, men det har hänt att vi efter arbetstid samlats för en middag/fika eller liknande i gemensamhetsutrymmen. Då har hela personalgruppen varit inkluderad och det har varit efter arbetstid.
Om en mindre grupp velat göra något tillsammans, då har det skett utanför arbetslokalerna. Jag tror absolut att det inte skulle ha accepterats att man använde utrymmen för "privata" ändamål.
Jag kan ju tänka mig att det JR säger stämmer; att det inte fanns något sekretessbelagt där och att det var utanför arbetstid. Kanske det har varit lite fler sådana händelser, där man tagit sig rättigheter eller inte följt de föreskrifter och regler som funnits. Normalt kanske det inte får sådana konsekvenser som i det här fallet, utan man kan finna lösningar? Men nu är den egentliga orsaken en annan?
Man "passar" på, s.a.s.
Men enligt både ÅH och MN så har det inte påverkat utredningen:
Från NA 13/5:
"Spaningsledningen byttes av olika anledningar ut. Kan det ha trasslat till utredningen?
– Nej, säger båda samtidigt och ruskar på huvudet.
– Jag har varit förundersökningsledare hela tiden, den 16 maj landade det på mitt bord och att man bytte spaningsledning har inte påverkat utredningen på något sätt, säger Åsa Hiding bestämt."