2019-05-15, 11:15
Medlem
0.999...s avatar
Hej,

Jag har fått en liten ovana att lägga ut mat på balkongen som fåglarna kan ta. Jag har under tiden även fått en återkommande vän sen ett år ungefär i skepnaden i en skata.

Skatan gillar bacon och liknande. Lägger jag fram lite mat så tar det kanske upp mot tjugo minuter innan den eller någon kamrat kommer. Till saken skall nämnas att balkongen vetter mot en populär uppehållsplats för fåglar.

Men. Om jag lägger ut lite ost, t.ex. cheddar så tar det max en minut innan en sjöfågel kommer. Det slår aldrig fel. Dom är som galna i ost.

Varför tror ni måsar har utvecklat en sån aptit för ost?

Jag förutsätter att dom agerar på luktsinnet? Hur snabbt sprider sig en doft?
Citera
2019-05-15, 12:16
Medlem
kasperwolfgangs avatar
inse att du matar råttor med vingar ...

anledningen är att de har blivit lata och ost är ju bla väldigt fett....alla gillar ju det
Citera
2019-05-15, 12:18
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
inse att du matar råttor med vingar ...

anledningen är att de har blivit lata och ost är ju bla väldigt fett....alla gillar ju det

Jo. Men inse att du kan knappast kan bjuda hem gäster med löften om havregrynsgröt?

Det är inte så att jag matar dessa konstant som en CCL fast med fåglar. Jag är bara nyfiken hur fort dom kan märka av saker. Det är verkligen imponerande.
Citera
2019-05-15, 12:44
Medlem
Smarta djur - och mycket skarp syn. (inte alla människor heller som käkar svin).
Citera
2019-05-15, 14:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Tror inlägget ovan är svaret. De har väldigt skarp syn och lär sig hur sånt de gillar ser ut.
Citera
2019-05-15, 14:23
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Tror inlägget ovan är svaret. De har väldigt skarp syn och lär sig hur sånt de gillar ser ut.

Men seriöst. Hur fan kan en sjöfågel lära sig göra skillnad på en cheddarost och något annat i terrängen?

Det blir alltid samma resultat. Dom är inte så förtjusta i kött men blir helt galna i ost.

Hur snabbt sprids en lukt?
Citera
2019-05-15, 14:42
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Men seriöst. Hur fan kan en sjöfågel lära sig göra skillnad på en cheddarost och något annat i terrängen?

Det blir alltid samma resultat. Dom är inte så förtjusta i kött men blir helt galna i ost.

Hur snabbt sprids en lukt?

Räcker väl med att ha smakat ost förut? Då lär de kunna se från avstånd ifall det ligger nåt gult där. Rätt lätt att se skillnad på ost och bacon.

Rovfåglar kan dyka rakt ner från flera hundra meters höjd och ta en sork i en slänt. Då kan nog andra fåglar lyckas ta en ostbit på en balkong.
Citera
2019-05-15, 14:45
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Räcker väl med att ha smakat ost förut? Då lär de kunna se från avstånd ifall det ligger nåt gult där. Rätt lätt att se skillnad på ost och bacon.

Rovfåglar kan dyka rakt ner från flera hundra meters höjd och ta en sork i en slänt. Då kan nog andra fåglar lyckas ta en ostbit på en balkong.

En fågel kan inte har erfanhet utav raffinerad ost.

Däremot måste det lukta väldigt starkt. Det jag tänker på är således hur snabbt sprider sig lukten?
Citera
2019-05-15, 14:57
Medlem
Ptolemaioss avatar
Fåglar har mycket färre smaklökar än däggdjur. Troligtvis är fågeln ingen gourmand utan äter vad den får.
Citera
2019-05-15, 15:13
Medlem
YP4XQs avatar
Kommer det sjöfåglar??
Citera
2019-05-15, 16:07
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
En fågel kan inte har erfanhet utav raffinerad ost.

Däremot måste det lukta väldigt starkt. Det jag tänker på är således hur snabbt sprider sig lukten?

Klart den kan De flesta fåglar som bor i städer har nästan garanterat smakat ost nån gång.

Jag tror inte att fåglar har så värst bra luktsinne. Aldrig att en fågel skulle kunna känna lukten av en ostbit så långt bort ifrån. Det skulle inte ens en hund klara av.
Citera
2019-05-15, 18:56
Avslutad
Citat:
Hej,

Jag har fått en liten ovana att lägga ut mat på balkongen som fåglarna kan ta. Jag har under tiden även fått en återkommande vän sen ett år ungefär i skepnaden i en skata.

Skatan gillar bacon och liknande. Lägger jag fram lite mat så tar det kanske upp mot tjugo minuter innan den eller någon kamrat kommer. Till saken skall nämnas att balkongen vetter mot en populär uppehållsplats för fåglar.

Men. Om jag lägger ut lite ost, t.ex. cheddar så tar det max en minut innan en sjöfågel kommer. Det slår aldrig fel. Dom är som galna i ost.

Varför tror ni måsar har utvecklat en sån aptit för ost?

Jag förutsätter att dom agerar på luktsinnet? Hur snabbt sprider sig en doft?

Hur placerar du det? Jag menar en lägenhet har ju ett förhållandevis trångt utrymme, samt ''inbuktning'' eller vad jag ska kalla det. På något bord, eller räcket? Intressant fråga i alla fall, det fick mig att fundera också

Fint av dig att tänka på de små liven, krakar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in