2019-05-14, 21:34
Medlem
Hej har en audi a6 2003 med en motorlampa som lyser gult. någon som vet vad det kan/brukar vara på dessa? Den låter inte konstigt förutom att det är ett starkt sugljud när man gasar på det har jag alltid antagit varit nån som satt på en öppen dump tidigare. Och det har låtit så många månader men lampan tändes idag. Det konstiga är att på själva displayen i mitten där andra varningar kommer upp står det OK med stora bokstäver när den gör sin självcheck. Trots detta lyser motorlampan gult i själva instrumenthuset. I vintras var jag rädd för att den skulle få frostskador då den stod en tid tömd på kylarvätska, kan det vara något problem som uppstått då som smugit med och den visar upp nu? Känns konstigt för då borde den väl läcka kylarätska som ett såll. Någon som har nån tanke? tack på förhand kära ni.
Citera
2019-05-14, 21:49
Medlem
Masajens avatar
Såvida motorlampan lyser gult och inte rött är det bra.
Min första tanke är luftmassemätare eller lambdasond då jag haft liknande problem med min Audi från -08. Och det visade sig vara det förstnämnda.
Citera
2019-05-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masajen
Såvida motorlampan lyser gult och inte rött är det bra.
Min första tanke är luftmassemätare eller lambdasond då jag haft liknande problem med min Audi från -08. Och det visade sig vara det förstnämnda.
Hej tack för saret! betyder detta att det inte blir rätt mix a bränsle? är det farligt på sikt? har ju inte den största budgeten men måste ha bilen iallafall 7 månander till. du tror det inte är nått med kylningen? Hur mycket kostade det att byta LMM för dig? tack återigen
Citera
2019-05-14, 22:00
Medlem
ormbitens avatar
Utan att läsa ut felkoder så kan man ju gissa in i evigheten..
Citera
2019-05-14, 22:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan det vara låg oljenivå kanske? tänds/släcks lampan om du svänger skarpt eller lyser den konstant?
Citera
2019-05-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Hej tack för saret! betyder detta att det inte blir rätt mix a bränsle? är det farligt på sikt? har ju inte den största budgeten men måste ha bilen iallafall 7 månander till. du tror det inte är nått med kylningen? Hur mycket kostade det att byta LMM för dig? tack återigen

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Utan att läsa ut felkoder så kan man ju gissa in i evigheten..

Typ så ja, man förundras över att folk trots att motorlampor och felkoder varit aktuella i minst 25-30 år ändå inte verkar fatta att det första man ska göra är att just ta reda på vilka felkoder som finns, sen jobba vidare därifrån....

För det kan ju bli skaplig knasigt om man frågar på nätet, och får svar att det kanske kan vara de ena eller andra, och chansar på det, och det sen visar sig att felkoderna sa nåt helt annat....
Citera
2019-05-14, 22:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej har en audi a6 2003 med en motorlampa som lyser gult. någon som vet vad det kan/brukar vara på dessa? Den låter inte konstigt förutom att det är ett starkt sugljud när man gasar på det har jag alltid antagit varit nån som satt på en öppen dump tidigare. Och det har låtit så många månader men lampan tändes idag. Det konstiga är att på själva displayen i mitten där andra varningar kommer upp står det OK med stora bokstäver när den gör sin självcheck. Trots detta lyser motorlampan gult i själva instrumenthuset. I vintras var jag rädd för att den skulle få frostskador då den stod en tid tömd på kylarvätska, kan det vara något problem som uppstått då som smugit med och den visar upp nu? Känns konstigt för då borde den väl läcka kylarätska som ett såll. Någon som har nån tanke? tack på förhand kära ni.
Gör en nogrann koll på alla vakuum slangar i motor rummet
Citera
2019-05-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan det vara låg oljenivå kanske? tänds/släcks lampan om du svänger skarpt eller lyser den konstant?

Njea det borde väl vara en annan lampa då, den som ser ut som en lampa, kollade olja och nivån var hög
Citera
2019-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Juste det var nån slang som jag fixade förut också som var skadad, det var liksom ingen vätska som skulle gå i den bara typ varm luft. Kan det ha blivit ett fel eftersom jag körde den så med den trasig tidigare?
Citera
2019-05-14, 22:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Juste det var nån slang som jag fixade förut också som var skadad, det var liksom ingen vätska som skulle gå i den bara typ varm luft. Kan det ha blivit ett fel eftersom jag körde den så med den trasig tidigare?
Det vet jag inte men kolla alla du kan hitta om det kan vara flera som är skadade
Citera
2019-05-14, 22:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Köp en billig felkodsläsare och skanna loss. Sen googla koden.
Citera
2019-05-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

fixat 3 bilar med vacuumslangs läckage inom de senaste 2 åren. räcker med en spricka. svårt att hitta med köp en burk startgas och spreja lite på ställen det är svårt att se, varvar den upp, då har du hittat läckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in