2019-05-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag säkert att det kan finnas inom organisationen men knappast bland de som arbetar med utredningen.

Jag tror dom kommer lösa fallet.

Jag undrar i mitt stilla sinne om möjligen någon i utredningen kan ha en annan åsikt än åklagaren när det gäller själva arbetet. Lite gnissel och att man därför känner att man fastnat.
Jag tror också att man kommer att lösa fallet även om det kan ta tid. Någon kommer att dra i den förlösande tåten.
Citera
2019-05-14, 18:00
Medlem
Det var inte poker i utredningsrummet och Jonas Rydén har fått nytt jobb.

– Uppgifterna om pokerkvällarna är helt felaktiga, säger Jonas Rydén. De pågick efter arbetstid och i ett helt vanligt sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt.

NA är på hugget och ställer bra frågor:

Fick du tillbaka ditt gamla jobb?

– Nej, jag kommer att jobba på polisregionens utredningssektion. Tanken är att vi på sikt ska skapa en grupp som kan hantera komplexa ärenden och kalla fall, men där är vi inte än

Tror du att mordet på Lena Wesström hade varit löst idag om du och Peter Springare fått fortsätta jobba med fallet?
– Det vill jag inte uttala mig om. Vi blev bortplockade, och efter det har vi inte haft någon insyn i mordutredningen, säger Jonas Rydén.

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/ett-ars-tvist-ar-over-petad-polischef-far-nytt-jobb-har-varit-en-turbulent-tid

Jag noterar att han i framtiden ev kommer jobba med "komplexa ärenden och kalla fall"
Citera
2019-05-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag undrar i mitt stilla sinne om möjligen någon i utredningen kan ha en annan åsikt än åklagaren när det gäller själva arbetet. Lite gnissel och att man därför känner att man fastnat.
Jag tror också att man kommer att lösa fallet även om det kan ta tid. Någon kommer att dra i den förlösande tåten.

Nu är det ju inte bara Åklagaren, hon jobbar tillsammans med MN så dom är två. Antar han fick dra större lass när ÅH var upptagen med Vivalla-fallet. På de sätt MN uttalade sig verkar det snarast som knorret kom utanför själva utredningsgruppen.

Det är väl som här pga sekretess har vi inte heller insyn och många tolkar det som att dom kört fast. Det dementerades av MN.
Citera
2019-05-14, 18:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

– Uppgifterna om pokerkvällarna är helt felaktiga, säger Jonas Rydén. De pågick efter arbetstid och i ett helt vanligt sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt.

– Nej, jag kommer att jobba på polisregionens utredningssektion. Tanken är att vi på sikt ska skapa en grupp som kan hantera komplexa ärenden och kalla fall, men där är vi inte än

Tror du att mordet på Lena Wesström hade varit löst idag om du och Peter Springare fått fortsätta jobba med fallet?
– Det vill jag inte uttala mig om. Vi blev bortplockade, och efter det har vi inte haft någon insyn i mordutredningen, säger Jonas Rydén.

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/ett-ars-tvist-ar-over-petad-polischef-far-nytt-jobb-har-varit-en-turbulent-tid

Jag noterar att han i framtiden ev kommer jobba med "komplexa ärenden och kalla fall"

Ha ha, ihåligaste bortförklaringen man hört: ”– Uppgifterna om pokerkvällarna är helt felaktiga, säger Jonas Rydén. De pågick efter arbetstid och i ett helt vanligt sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt.”

Synd bara att brottsligheten inte inskränker sig till arbetstid. Kanske tur då att ”kalla fall” däremot gör det istället. Hur som helst så kan det ju vara lämpligt för poliser att ha pokerkvällar på andra platser än stationen, och efter arbetstid. Helst i någon hjälpligt laglig persons hem då.

Spelade man ”Finns i sjön” hade det väl låtit lite bättre än poker också, av ngn anledning.
Citera
2019-05-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

"Jag noterar att han i framtiden ev kommer jobba med "komplexa ärenden och kalla fall""; ja då kommer ju cirkeln att slutas då han åter lär få detta fall på sitt bord.
Lika ironiskt som tragiskt.
Citera
2019-05-14, 18:20
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är väl precis det Jerzy säger? Att han har tvivel om att polisen verkligen har 5 poliser på fallet.

Svarar man "ja det är jag" på en fråga som "det låter som du är skeptisk till att det finns 5 heltidspoliser?" så har man tvivel på sanningshalten på Nyqvist uttalande. Tyvärr.

Jerzy är inte den som går som katten kring het gröt utan är rättfram och säger de obekväma sanningarna.
En del vill helt enkelt inte tro på det för att det inte passar med deras åsikter och/eller idealbild av verkligheten.

Edit:
För övrigt visste även jag att polisen i Örebro inte lägger ner så mycket tid på fallet längre därav mina utflippningar de senaste dagarna att de måste öka arbetsstyrkan samt tiderna och anhöriga måste be om andras hjälp också.

Menar du att du känner till att det inte stämmer att 5 personer jobbar med fallet?
Citera
2019-05-14, 18:29
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ha ha, ihåligaste bortförklaringen man hört: ”– Uppgifterna om pokerkvällarna är helt felaktiga, säger Jonas Rydén. De pågick efter arbetstid och i ett helt vanligt sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt.”

Synd bara att brottsligheten inte inskränker sig till arbetstid. Kanske tur då att ”kalla fall” däremot gör det istället. Hur som helst så kan det ju vara lämpligt för poliser att ha pokerkvällar på andra platser än stationen, och efter arbetstid. Helst i någon hjälpligt laglig persons hem då.

Spelade man ”Finns i sjön” hade det väl låtit lite bättre än poker också, av ngn anledning.

Jag tycker att det känns som ett dåligt skämt att de alls spelade poker på polisstationen. Varför i herrans namn gjorde de det? Jag försöker föreställa mig att jag någonsin skulle ha spelat poker i någon lokal på något av alla jobb jag har haft. Inte en chans. Gjorde de det av något sorts utrymmesskäl? Helt obegripligt.
Citera
2019-05-14, 19:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag tycker att det känns som ett dåligt skämt att de alls spelade poker på polisstationen. Varför i herrans namn gjorde de det? Jag försöker föreställa mig att jag någonsin skulle ha spelat poker i någon lokal på något av alla jobb jag har haft. Inte en chans. Gjorde de det av något sorts utrymmesskäl? Helt obegripligt.

Ja, det låter som att de är 20 år gamla och det var deras första anställning i livet. Pinsamt..
Citera
2019-05-14, 19:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ibland tar saker och ting ut sin rätt. Tyvärr inte alltid är mina tankar...

Och så klart, om han är skyldig, men aldrig blir dömd, så kommer det alltid finnas de som misstänker och snacket går. På så sätt blir det aldrig som "förr".

Men är han oskyldig, då kommer det bli samma sak. Folk kommer att snacka bakom hans rygg...Svårt att byta jobb, osv.

Och man kanske inte alltid ska övertolka de bilder han lägger upp i geocaching bloggen, men visst. En blinkning till oss tror jag nog vissa bilder är (inte alla kanhända). Kanske lite mer än en blinkning. Retsamt är det. Mer än det kanske.

Han driver med oss.

Och jag håller med.
Det finns något distanslöst i detta också, precis som men att delta i geocachingevent i nära anslutning till mordet, oanmäld/ i sista sekund. Att lägga upp glättiga texter om mysigt och kramar och fika (han verkar galen i fika) och sedan tramsa med pikar till oss.

Om det nu inte är pikar, utan bara skulle vara ett olyckligt sammanträffande och tanklöshet, borde han ha bättre förstånd att tänka efter att hugga in knivar i tårtor, visa bilder på rispiga ben med tvetydiga kommentarer t ex inte är lämpligt i hans sits. Några av geocachingvännerna måste ju känna att det är underligt.

Att hålla en låg profil av hänsyn och respekt, det verkar inte vara hans grej.
Nä, det är något som saknas där.
Inte bara vett och etikett.

Jag gillar inte kombon "en glad färgklick, tramsig som få", anmälningarna och distanslösheten.

Jag tror att vi har fått en ganska klar
bild av honom det senaste året.
Och det är han själv som har målat den.

Varför letar han burkar istället för efter
LWs mördare?
Är det för att han vet att det inte finns
någon annan att leta efter?

Om jag vore oskyldigt misstänkt för ett
mord så skulle jag göra allt för att avslöja
den verkliga mördaren.
Men SD verkar inte bry sig.
Istället så njuter han av all
uppmärksamhet, likt en äkta narcissist.
”Allt ljus på mig”.
Citera
2019-05-14, 19:25
Medlem
landbandys avatar
Det är så j-a sorgligt .

Ena året somnar grabben hennes gott ,med förhoppning om ett härlig grattande ; kvällen innan sin födelsedag ; utan vetskap om att hans kära mor skall försvinna ut i mörkret och aldrig vända åter .
Sovandes ensam i radhuset .....

Nästa år ; som är nu ! - måste han spendera sin födelsedag på kyrkogården för att få vara "nära" sin mamma ....

Är det verkligen försvarbart ?

Fy tusan!
Senast redigerad av landbandy 2019-05-14 kl. 19:30.
Citera
2019-05-14, 19:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det är så j-a sorgligt .

Ena året somnar grabben hennes gott ,med förhoppning om ett härlig grattande ; kvällen innan sin födelsedag ; utan vetskap om att hans kära mor skall försvinna ut i mörkret och aldrig vända åter .
Sovandes ensam i radhuset .....

Nästa år ; som är nu ! - måste han spendera sin födelsedag på kyrkogården för att få vara "nära" sin mamma ....

Är det verkligen försvarbart ?

Fy tusan!

Instämmer helt.
Citera
2019-05-14, 19:39
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Instämmer helt.

Vi borde skriva "Grattis Aron på din födelsedag !" allihopa härinne imorgon bitti ,så att han kan få känna att hans mamma hade många vänner som gillade henne <3 . Han skall inte behöva känna sig ensam någonsin mer i sitt liv ,vi tänker på han ; på hans födelsedag ; på Lena , och vi tänker på hela Lenas familj imorgon <3
Senast redigerad av landbandy 2019-05-14 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in