2019-05-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ljuger Holmer eller talar han sanning i följande klipp?

https://www.youtube.com/watch?v=dQuuNlgSINs

Palmemordet. Var Helin avlyssnad

Håll koll på ögonen

När högerhänta personer ljuger så tittar de upp åt höger och vänsterhänta tittar upp åt vänster.

Håll även koll på om de inte blinkar alls, blundar väldigt långsamt eller blinkar för mycket. Även att bryta ögonkontakt kan vara ett tecken på att någon ljuger.
Citera
2019-05-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Håll koll på ögonen

När högerhänta personer ljuger så tittar de upp åt höger och vänsterhänta tittar upp åt vänster.

Håll även koll på om de inte blinkar alls, blundar väldigt långsamt eller blinkar för mycket. Även att bryta ögonkontakt kan vara ett tecken på att någon ljuger.

Vilket svar kommer du fram till?
Citera
2019-05-14, 15:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det blir också problematiskt om man väljer att tro på Inge M:s vittnesmål. Att CA skulle stå utanför Dekorima och vänta i flera minuter av nån anledning förefaller mycket osannolikt. Om han nu inte var hitman i en konspiration men då är man ute på riktigt hal is.
För mig är det inte mycket osannolikt att tro på den röda tråden i IMs vittnesmål. Att mördaren väntade på OP runt ett par minuter. Inte konstigare än om man tror på hans påstående om att han såg hela mordförloppet och beskrev hur det gick till. Eller tycker du att även det är problematiskt.

Håller med dig om att man är ute på hal is om man menar att CA var mördaren. Oavsett om han som ensamvarg ingick i en grupp eller var ensam hitman.
Citera
2019-05-14, 15:25
Medlem
Citat:
Det stämmer att det motivet kopplas till CA.
Förstår inte att CA inte diskuteras mer på olika håll. Har inte sett några bra argument som talar emot honom. LGWP avfärdar honom som en stolle som inte la två strån i kors för att bevisa sin oskuld men LGWP säger en hel del märkliga saker, t ex att Anders B var en tomte som aldrig blev riktigt utredd och att LOP var på väg ner till tunnelbanan vid Tunnelgatan, så vad han säger tar jag med en nypa salt.
Tja, LGWP kan vara lite svårbegriplig ibland, och inte är det väl särskilt troligt att AB har något med mordet att göra.
Man kan ändå hålla med om att gruppen som helhet borde undersökts bättre. Framför allt det eftersläntrande sällskapet.
Om inte annat så borde man kollat upp vad de kan ha sett av förhållandet på mordplatsen strax innan mordet.
Som det verkar så är inte ens alla i denna bil identifierade.
Det är absolut inte bra, alldeles oavsett om de arbetade på Bofors eller inte.

Detta med att han tror att de var på väg till tunnelbanan tyder på att han missat väsentliga delar av Lisbeths förhör.
Slarvigt.

Börsraset kan ha triggat gm och CA är väl inte unik i det avseendet, men att man inte utredde hans vapen grundligare är också en stor miss.
Det är just denna ganska uppenbart fabricerade vapenhistoria som gör honom intressant

Så vi vet vad vi diskuterar:

https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/
Senast redigerad av MacMackay 2019-05-14 kl. 15:30.
Citera
2019-05-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tja, LGWP kan vara lite svårbegriplig ibland, och inte är det väl särskilt troligt att AB har något med mordet att göra.
Man kan ändå hålla med om att gruppen som helhet borde undersökts bättre. Framför allt det eftersläntrande sällskapet.
Om inte annat så borde man kollat upp vad de kan ha sett av förhållandet på mordplatsen strax innan mordet.
Som det verkar så är inte ens alla i denna bil identifierade.
Det är absolut inte bra, alldeles oavsett om de arbetade på Bofors eller inte.

Detta med att han tror att de var på väg till tunnelbanan tyder på att han missat väsentliga delar av Lisbeths förhör.
Slarvigt.

Börsraset kan ha triggat gm och CA är väl inte unik i det avseendet, men att man inte utredde hans vapen grundligare är också en stor miss.
Det är just denna ganska uppenbart fabricerade vapenhistoria som gör honom intressant

Så vi vet vad vi diskuterar:

https://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/

Precis, det var ju den artikeln och LGWP kopplar ju ihop just denna "tomte" d v s Anders B med att Bofors är ett av de intressanta spåren. Jag kanske misstolkar det men för mig så utesluter han inte Anders B som inblandad och det ställer jag mig frågande inför.
Undrar vilka dom andra "tomtarna" är då som inte blev utredda ordentligt. Han kanske menar AB:s gäng då?
Har inte tänkt mycket på det där med att dom andra boforsarna inte undersökts bättre och kanske inte ens identifierats, men det har du förstås rätt i, det borde givetvis ha gjorts.
Citera
2019-05-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig är det inte mycket osannolikt att tro på den röda tråden i IMs vittnesmål. Att mördaren väntade på OP runt ett par minuter. Inte konstigare än om man tror på hans påstående om att han såg hela mordförloppet och beskrev hur det gick till. Eller tycker du att även det är problematiskt.

Håller med dig om att man är ute på hal is om man menar att CA var mördaren. Oavsett om han som ensamvarg ingick i en grupp eller var ensam hitman.

Tyckte du hade några bra poänger som talar emot CA. Jag tog inte ställning när det gäller korrektheten i IM:s vittnesmål, vad jag menade var bara att om IM har rätt så talar det inte för att CA skulle vara gm.
Citera
2019-05-14, 16:38
Medlem
Citat:
Vilket svar kommer du fram till?

Vet inte om han är höger eller vänsterhänt, men jag upplever att HH var en lögnare för det mesta. Han tillhör lögnarskaran vars sällskap är betydande.
Citera
2019-05-14, 16:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Tyckte du hade några bra poänger som talar emot CA. Jag tog inte ställning när det gäller korrektheten i IM:s vittnesmål, vad jag menade var bara att om IM har rätt så talar det inte för att CA skulle vara gm.
Ok, tack.

Låter som att jag missförstod dig i hastigheten. Ursäkta!
Citera
2019-05-14, 16:50
Medlem
Citat:
Precis, det var ju den artikeln och LGWP kopplar ju ihop just denna "tomte" d v s Anders B med att Bofors är ett av de intressanta spåren. Jag kanske misstolkar det men för mig så utesluter han inte Anders B som inblandad och det ställer jag mig frågande inför.
Undrar vilka dom andra "tomtarna" är då som inte blev utredda ordentligt. Han kanske menar AB:s gäng då?
Har inte tänkt mycket på det där med att dom andra boforsarna inte undersökts bättre och kanske inte ens identifierats, men det har du förstås rätt i, det borde givetvis ha gjorts.
Jag tycker att de vore intressanta som vittnen.
Potentiells sådana.
Sedan är det aldrig bekvämt med att personer som vistats i mordplatsen omedelbara närhet kanske så kort som några sekunder innan mordet inte identifierats, och att PU inte lagt två strån i kors för att ens försöka.
Om den ene passagerarens uppgifter stämmer, så stod de bara 30-50 meter från hörnan och kanske så länge som över en minut. Strax efter körde de förbi mordplatsen. Troligtvis var Palme på ingång i det skedet. Här finns möjligheter till iakttagelser på IM nivå helt enkelt. Föraren borde dessutom ha varit helt nykter.
Citera
2019-05-14, 17:33
Medlem
Jag tycker den här artikeln visar på kalla kriget stämningen som rådde på 1970-1980 talet.

Marinchef i exil skulle försvara Sverige

Under det kalla kriget, ända fram till 1980-talet, hade den svenske marinchefen en central topphemlig krigsuppgift i den högkvartersstab som skulle upprättas i Storbritannien inför ett sovjetiskt hot.
Han skulle då snabbt lämna landet och upprätta staben. Därifrån skulle han, i nära samverkan med Överbefälhavaren i Sverige samordna svensk krigföring med understöd från väst, främst från Natoländerna Storbritannien och USA, skriver Svenska Dagbladet.
Om försvarsledningen i Sverige sattes ur spel skulle han ta över det högsta svenska befälet och leda striden på svensk mark med reguljära förband.
I ett läge där försvaret misslyckats och Sverige ockuperats var det marinchefens uppgift att påbörja motståndskampen. Därefter skulle kungahus och regering ansluta sig i Storbritannien.
General Stig Synnergren som var ÖB 1970 till 1978 bekräftar uppgifterna för tidningen.
- Vi hade förberett så att det inte skulle ta alltför lång tid innan vi fick hjälp om vi skulle bli anfallna, säger han.
Amiral Bengt Lundvall som var marinchef 1978 till 1984 säger till SvD att han vid en skärpning av läget skulle försvinna till England.
- Jag skulle vara där när det absolut behövdes - i inledningen av anfallet mot Sverige. Jag hade i uppgift att förbereda sjökrig men även det andra; jag träffade andra länders arméchefer och flygvapenchefer eller deras närmaste.
Marinchefens uppdrag var så hemligt att det aldrig skrevs ner på papper.
- Jag har aldrig berättat detta tidigare, inte ens för min son som är kommendör, eller för min maka, säger Lundvall.

Enligt Stig Synnergren gjordes de första hemliga exilplanerna upp redan 1939 efter det Sovjetiska överfallet på Finland. 1970- och 80-talets planer innebar att marinchefen till sin hjälp i Storbritannien skulle ha en svensk högkvartersstab med språkkunniga yngre påläggskalvar från alla försvarsgrenar. Namnen fanns på en lista i Synnergrens kassaskåp, men männen själva kände inte till sin krigsuppgift.
I en hemlig bas i Storbritannien hade Sverige hyrt lokaler och installerat sambandsförbindelser.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803/22/telegram/inrikes3.html
Citera
2019-05-14, 18:18
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det här med Söderström är inte lätt. Jag mejlade för ett tag sedan med en fd polis som arbetade den kvällen, i en civil mörk Saab. Han tillhörde vd2 och befann sig runt Stureplan. Han sade sig höra Helins anrop och de körde då Kungsgatan mot Sveavägen. I korsningen Sveavägen Kungsgatan kommer de ikapp Söderström. Han uppgav att han är helt säker på att Söderström står i korsningen och talar med en person som står intill bilens passagerarsida. I själva korsningen alltså. Vem är då det?

Fetade:
Om han minns rätt så var han första polis på mordplatsen. Eller stannade han och chattade lite på sin väg.....

- Personen i fråga, är det inte den man Söderström säger sig ha fått tipset om skottlossningen av? Under förutsättning att civilpolisen inte minns rätt, vilket verkar troligt, när han uppenbarligen inte var först på plats. Eller har jag missat något?

Sedan är det, eventuellt, intressant att sätta in den här mannen på mordplatsen: Hade han bara passerat, hört skott, fortsatt tills dess att han stötte på Söderström? Återvände han efter att han pratat med GS och blev en del i vittnesbeskrivningarna?
Citera
2019-05-14, 18:56
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Jag tycker den här artikeln visar på kalla kriget stämningen som rådde på 1970-1980 talet.

Marinchef i exil skulle försvara Sverige

Under det kalla kriget, ända fram till 1980-talet, hade den svenske marinchefen en central topphemlig krigsuppgift i den högkvartersstab som skulle upprättas i Storbritannien inför ett sovjetiskt hot.
Han skulle då snabbt lämna landet och upprätta staben. Därifrån skulle han, i nära samverkan med Överbefälhavaren i Sverige samordna svensk krigföring med understöd från väst, främst från Natoländerna Storbritannien och USA, skriver Svenska Dagbladet.
Om försvarsledningen i Sverige sattes ur spel skulle han ta över det högsta svenska befälet och leda striden på svensk mark med reguljära förband.
I ett läge där försvaret misslyckats och Sverige ockuperats var det marinchefens uppgift att påbörja motståndskampen. Därefter skulle kungahus och regering ansluta sig i Storbritannien.
General Stig Synnergren som var ÖB 1970 till 1978 bekräftar uppgifterna för tidningen.
- Vi hade förberett så att det inte skulle ta alltför lång tid innan vi fick hjälp om vi skulle bli anfallna, säger han.
Amiral Bengt Lundvall som var marinchef 1978 till 1984 säger till SvD att han vid en skärpning av läget skulle försvinna till England.
- Jag skulle vara där när det absolut behövdes - i inledningen av anfallet mot Sverige. Jag hade i uppgift att förbereda sjökrig men även det andra; jag träffade andra länders arméchefer och flygvapenchefer eller deras närmaste.
Marinchefens uppdrag var så hemligt att det aldrig skrevs ner på papper.
- Jag har aldrig berättat detta tidigare, inte ens för min son som är kommendör, eller för min maka, säger Lundvall.

Enligt Stig Synnergren gjordes de första hemliga exilplanerna upp redan 1939 efter det Sovjetiska överfallet på Finland. 1970- och 80-talets planer innebar att marinchefen till sin hjälp i Storbritannien skulle ha en svensk högkvartersstab med språkkunniga yngre påläggskalvar från alla försvarsgrenar. Namnen fanns på en lista i Synnergrens kassaskåp, men männen själva kände inte till sin krigsuppgift.
I en hemlig bas i Storbritannien hade Sverige hyrt lokaler och installerat sambandsförbindelser.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803/22/telegram/inrikes3.html

Ju kallare kriget blir ju mer prekär blir balansgången i
kontakterna med främmande makt.

https://theutenberg.wordpress.com/author/theutenberg/page/2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här