Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Som ensam gm kan jag tänka mig CA.
Som jag uppfattat det så var han en ensam varg som helst undvek sociala kontakter.
Utseendemässigt var han nog inte lika känd som till exempel Christer P eller Victor G.
Han är en sådan jag kan tänka mig såg Palme av en tillfällighet och på något sätt kunde genskjuta paret Palme vid Dekorima.
Hans förklaring om hur han sålde sin revolver känns tveksam och om jag minns rätt var han med i någon skytteklubb och kunde fått tag i ammunition som användes i Palmemordet den vägen.
Han hade tydligen vunnit en större summa pengar och investerat i aktier .
Jag minns inte var han bodde men jag tror inte det var särskilt långt från mordplatsen.
Det var ett tag sen jag försökte fördjupa mig lite i CA och har inte läst Paul Smiths böcker. Intervjuerna på Hörnings podd är näst intill obegripliga.
Han bodde på Hälsingegatan i Vasastan så relativt nära och han hade för vana att promenera en hel del i stan om jag inte minns fel.
PU:s sammanfattning återges i GrK:s betänkande:
1. GH var vid tidpunkten för mordet bosatt på bekvämt gångavstånd från mordplatsen.
2. Han var innehavare av en Smith & Wesson .357 Magnum med sex tums pipa.
3. Han är en erkänt skicklig skytt.
4. Han har visat sig ha detaljkunskaper utöver det vanliga om PU:s olika skeden.
5. Han har fått minst två kallelser 1990 men säger sig inte komma ihåg detta.
6. Hans förklaring om omständigheterna kring försäljningen av vapnet 1992 är föga plausibel.
7. Han har uppgivit att han var sängliggande hemma dagarna före, under och efter mordet. Detta motsägs av annan utredning.
8. Hans utseende, hållning och sätt att röra sig uppvisar förbluffande överensstämmelse med uppgifterna om Olof Palmes baneman.
Man tar också upp att han var stamkund på ett konditori snett emot mordplatsen och var där på årsdagarna 1995 och 1996 vilket är lite anmärkningsvärt eftersom han då bodde en bra bit från stan.
Hur illa tyckte han då om OP? Att han sköt på tvn av den orsaken är ju inte bekräftat. Han ska iallafall ha haft så starka aversioner mot OP och inte kunde tala om honom utan att ”det låste sig”.
Varför sköt han då sig själv när polisen knackade på? Man ska kanske inte dra för höga växlar, det var ändå 13 år efter att han förhördes under 1995 då han blev högaktuell i samband med gärningsmannaprofilen.
Hans psykiska hälsa blev tydligen sämre med åren. Han hade "blivit alltmer sluten, bitter, grubblande och försjunken i egna tankar." I förhörsprotokoll står det att han led av "förföljelsemani" att han upplevde att han var skuggad, övervakad och avlyssnad. Nu ska man väl inte överskatta polisers förmåga att göra psykiatriska bedömningar, men kanske var det så att han med tiden försjönk allt mer i depression med inslag av paranoia, kanske han rentav var psykotisk. Det behöver ju inte utesluta att han också var gärningsman. Man kan ju bara spekulera men om man ser en ensam gärningsman som ett alternativ så är han intressant. Han är iallafall en person som verkar tillräckligt knepig för att promenera omkring med en revolver på stan.