2019-05-14, 11:32
Medlem
mvagrippas avatar
Alf Karlsson har som vakthavande intendent på SÄPO en nyckelposition under mordnatten. Men bilden av honom som beräknande är inte fullödig. Finns också uppgifter om en ”Va fan gör jag nu” attityd. Men insatserna runt Jovan Von Birchan och Charlie Nordblom räcker gott och väl för att så misstankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack för det initierade klargörandet. AK var alltså inte chef över Palmes livvaktsskydd. Däremot skulle han, om jag förstår rätt, skydda riket mot terrorister. Skyddet av regeringens o riksdagens lokaler gick ju bra.

Palme skulle aldrig ha begett sig ut på stan.

AK kvarstår på min lilla lista över misstänkta. Planteringen av PKK är ett skäl, ett annat hans ovilja att utreda Birchans uppgifter.
Citera
2019-05-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det stämmer att det motivet kopplas till CA.
Förstår inte att CA inte diskuteras mer på olika håll. Har inte sett några bra argument som talar emot honom. LGWP avfärdar honom som en stolle som inte la två strån i kors för att bevisa sin oskuld men LGWP säger en hel del märkliga saker, t ex att Anders B var en tomte som aldrig blev riktigt utredd och att LOP var på väg ner till tunnelbanan vid Tunnelgatan, så vad han säger tar jag med en nypa salt.

Som ensam gm kan jag tänka mig CA.
Som jag uppfattat det så var han en ensam varg som helst undvek sociala kontakter.
Utseendemässigt var han nog inte lika känd som till exempel Christer P eller Victor G.
Han är en sådan jag kan tänka mig såg Palme av en tillfällighet och på något sätt kunde genskjuta paret Palme vid Dekorima.
Hans förklaring om hur han sålde sin revolver känns tveksam och om jag minns rätt var han med i någon skytteklubb och kunde fått tag i ammunition som användes i Palmemordet den vägen.
Han hade tydligen vunnit en större summa pengar och investerat i aktier .
Jag minns inte var han bodde men jag tror inte det var särskilt långt från mordplatsen.
Citera
2019-05-14, 11:50
Medlem
Det här är också tänkvärt.

"“Vi är inte intresserade av blonda personer.”
Men åter till tidpunkten omedelbart efter mordet på Sveriges statsminister. Ett stort antal vittnen som dagarna efter mordet hörde av sig till utredningen, har berättat hur de förevisats bilder på endast kurdiska personer eller fått frågor om personer de sett haft “utländskt” utseende. Ett vittne, som beskrev tre framrusande personer på en gata i biografen Grand närhet, uppgav att “den i mitten var lång och blond”. Vittnet, som ringt in till utredningen fick då svaret att “vi är inte intresserade av blonda personer”. Telefonsamtalet avslutades utan att vittnets namn eller telefonnummer noterades!

Holmér påstod sig vara säker på att mordet var organiserat, men lämnade åt sidan den stora mängden av vittnesuppgifter som pekade på att organisationen bakom mordet kunde vara någon annan än kurdisk PKK.

Uppgifter om bevakare av Palme, med eller utan walkie-talkies, ignorerades. Ibland förlöjligades eller beljögs uppgiftslämnarna. Också offentligt. Bland annat i den ovan nämnda intervjuboken (“Jakten på Olof Palmes mördare: de tre första månaderna”) utskriven av den tjänstvilliga DN-journalisten Ann-Marie Åsheden, och i den helt egna desinformations- och propagandaboken “Olof Palme är skjuten”.

Granskningskommissionen: Icke-utredning “ett mönster”.

https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/
Citera
2019-05-14, 11:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Som jag uppfattat det så var han en ensam varg som helst undvek sociala kontakter.
Utseendemässigt var han nog inte lika känd som till exempel Christer P eller Victor G.
Han är en sådan jag kan tänka mig såg Palme av en tillfällighet och på något sätt kunde genskjuta paret Palme vid Dekorima.
Hans förklaring om hur han sålde sin revolver känns tveksam och om jag minns rätt var han med i någon skytteklubb och kunde fått tag i ammunition som användes i Palmemordet den vägen.
Jag minns inte var han bodde men jag tror inte det var särskilt långt från mordplatsen.

Ur mina anteckningar:

Christer Andersson som ogillade Palme på grund av skatteaffärer, ”bodde i närheten av mordplatsen” vid tiden för mordet (Hälsingegatan 19 som ligger i Vasastan cirka 2,5 kilometer nordväst om mordplatsen), åldersmässigt stämde med gärningsmannens signalement, saknade trovärdigt alibi (han påstod sig ha varit sängliggande i influensa vid tiden för mordet) och ägde en Smith&Wesson magnumrevolver (fabrikationsnummer 61575).

Christer Andersson lämnade aldrig in sitt vapen för provskjutning trots att polisen flera gånger uppmanade honom att göra det.

När polisen till sist nästan åtta år efter mordet (11 januari 1994) kunde förhöra honom per telefon påstod han att han hösten 1992 sålt vapnet och tillhörande ammunition för 5500 kronor till en för honom okänd man i Kungsträdgården, en ”sydlänning” i 20-årsåldern som sålde narkotika.

Enligt spaningsledningen var Christer Andersson ”förbluffande lik” signalementet på gärningsmannen och han ska också ha haft goda detaljkunskaper om mordet. Han hade normal kroppsbyggnad och var 185 cm lång. Christer Andersson begick senare självmord genom att skjuta sig i sin lägenhet i Huddinge i augusti 2008.

Christer Anderssons bror hade ringt polisen eftersom han var orolig över CA:s hälsa (depression).

Två poliser ringde på dörren och då small det.

Han kunde aldrig bindas till brottet.
Citera
2019-05-14, 11:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag vet. Det var inte det jag vände mig mot.

Om inte PU undersökt PKK från början hade det varit tjänstefel. Eftersom de bevisligen var terrorklassade och begått mord på svensk mark. Via avrättning med handeldvapen.

Det jag också poängterade var att bakom AK fanns PGN. Som aldrig hade låtit AK agera som han gjorde utan sitt godkännande. Vilket leder till att vi inte vet vem som var pappa/ursprunget till agerandet. AK eller Näss. Eller rentav någon annan som gav PGN order. För det var ytterst sällsynt att Säpo gav information i säkerhetsfrågor via media.

Med tiden så tröttnade Näss på PKK-spåret. Och gav Kling och Klang mer eller mindre order att avveckla. På det sättet kom Kegö och Barrling in i Ebbes affär.

Okej, ja självklart skulle PKK undersökas. Terrorister som sköt ner folk i Sverige.

Men det som irriterar mig är att PKK blev huvudspår i ett år och att Ebbe-gänget fortsatte med PKK.

Det här förstörde utredningen initialt och ersattes av nästa vanvett - CP.
Citera
2019-05-14, 11:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Alf Karlsson har som vakthavande intendent på SÄPO en nyckelposition under mordnatten. Men bilden av honom som beräknande är inte fullödig. Finns också uppgifter om en ”Va fan gör jag nu” attityd. Men insatserna runt Jovan Von Birchan och Charlie Nordblom räcker gott och väl för att så misstankar.

Ja, AK kallades in vid 00.00-tiden vill jag minnas och befann sig enligt flera vittnen i den öppna sambandscentralen men förnekade det. En besynnerlig person.

Nu minns jag att även Alf E lämnade in en varning till AK före mordet, den om de 5 (varav 2 poliser) besökt AE i hans lägenhet och talat om statskupp/statsministermord. Ej heller detta tips tycks ha utretts av AK.

Nej, AK får kvarstå på korta listan.
Citera
2019-05-14, 12:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ja, AK kallades in vid 00.00-tiden vill jag minnas och befann sig enligt flera vittnen i den öppna sambandscentralen men förnekade det. En besynnerlig person.

Nu minns jag att även Alf E lämnade in en varning till AK före mordet, den om de 5 (varav 2 poliser) besökt AE i hans lägenhet och talat om statskupp/statsministermord. Ej heller detta tips tycks ha utretts av AK.

Nej, AK får kvarstå på korta listan.
Ja. Helt klart.

I samband med buggningsrättegångarna visade det sig att alla personer som jobbade på Säpo regelmässigt ljög. Eftersom det ingick i deras arbetsbeskrivning och dessutom satt i väggarna. Tala aldrig med utomstående om ert jobb. Också noga beskrivet av Wall.

Enda gången de verkade tala sanning var i rättegångarna. När de talade under ed. Och riskerade 6 månaders fängelse för mened och dessutom att förlora jobbet. Därför ska vi inte för ett ögonblick lita på vad Alf Karlsson sade i olika sammanhang. Man kan förutsätta att han ljög. Och mig veterligen har han aldrig hörts under ed.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-14 kl. 12:30.
Citera
2019-05-14, 12:55
Medlem
Ljuger Holmer eller talar han sanning i följande klipp?

https://www.youtube.com/watch?v=dQuuNlgSINs

Palmemordet. Var Helin avlyssnad
Citera
2019-05-14, 13:26
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ur mina anteckningar:

Christer Andersson som ogillade Palme på grund av skatteaffärer, ”bodde i närheten av mordplatsen” vid tiden för mordet (Hälsingegatan 19 som ligger i Vasastan cirka 2,5 kilometer nordväst om mordplatsen), åldersmässigt stämde med gärningsmannens signalement, saknade trovärdigt alibi (han påstod sig ha varit sängliggande i influensa vid tiden för mordet) och ägde en Smith&Wesson magnumrevolver (fabrikationsnummer 61575).

Christer Andersson lämnade aldrig in sitt vapen för provskjutning trots att polisen flera gånger uppmanade honom att göra det.

När polisen till sist nästan åtta år efter mordet (11 januari 1994) kunde förhöra honom per telefon påstod han att han hösten 1992 sålt vapnet och tillhörande ammunition för 5500 kronor till en för honom okänd man i Kungsträdgården, en ”sydlänning” i 20-årsåldern som sålde narkotika.

Enligt spaningsledningen var Christer Andersson ”förbluffande lik” signalementet på gärningsmannen och han ska också ha haft goda detaljkunskaper om mordet. Han hade normal kroppsbyggnad och var 185 cm lång. Christer Andersson begick senare självmord genom att skjuta sig i sin lägenhet i Huddinge i augusti 2008.

Christer Anderssons bror hade ringt polisen eftersom han var orolig över CA:s hälsa (depression).

Två poliser ringde på dörren och då small det.

Han kunde aldrig bindas till brottet.
Egentligen var det väl så att CA var förbluffande lik Christer Pettersson. Som Turbo skrev i sin bok. Eftersom man just då var CP-skadade.

De sakerna som enligt mig talar emot CA som mördare är följande.

1. Det är mycket svårt att se honom i rollen som bevakare av Palme. Eller att han skulle följt paret till bion från Gamla stan. Vilket leder till

2. Antingen måste han då av en slump träffat på paret under deras resa till bion. Eller i tidsfönstret när de promenerade från T-banan till Grand. Eller att han befann sig utanför Grand eller bevistade samma film som OP och LP. Alltså en osannolik slump eller tur. Där det inte framkommit någonting som binder honom till biografen eller Sveavägen för tiden vid mordet.

3. Motivbilden är ytterst svag. Det fanns mängder av personer som förlorade pengar på börsen vid den tidpunkten. Utan att för den sakens skull söka upp Palme för att göra upp.

Jag personligen ser honom som en väldigt osannolik gärningsman.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-14 kl. 13:40.
Citera
2019-05-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Det var ett tag sen jag försökte fördjupa mig lite i CA och har inte läst Paul Smiths böcker. Intervjuerna på Hörnings podd är näst intill obegripliga.
Han bodde på Hälsingegatan i Vasastan så relativt nära och han hade för vana att promenera en hel del i stan om jag inte minns fel.

PU:s sammanfattning återges i GrK:s betänkande:
1. GH var vid tidpunkten för mordet bosatt på bekvämt gångavstånd från mordplatsen.
2. Han var innehavare av en Smith & Wesson .357 Magnum med sex tums pipa.
3. Han är en erkänt skicklig skytt.
4. Han har visat sig ha detaljkunskaper utöver det vanliga om PU:s olika skeden.
5. Han har fått minst två kallelser 1990 men säger sig inte komma ihåg detta.
6. Hans förklaring om omständigheterna kring försäljningen av vapnet 1992 är föga plausibel.
7. Han har uppgivit att han var sängliggande hemma dagarna före, under och efter mordet. Detta motsägs av annan utredning.
8. Hans utseende, hållning och sätt att röra sig uppvisar förbluffande överensstämmelse med uppgifterna om Olof Palmes baneman.

Man tar också upp att han var stamkund på ett konditori snett emot mordplatsen och var där på årsdagarna 1995 och 1996 vilket är lite anmärkningsvärt eftersom han då bodde en bra bit från stan.
Hur illa tyckte han då om OP? Att han sköt på tvn av den orsaken är ju inte bekräftat. Han ska iallafall ha haft så starka aversioner mot OP och inte kunde tala om honom utan att ”det låste sig”.
Varför sköt han då sig själv när polisen knackade på? Man ska kanske inte dra för höga växlar, det var ändå 13 år efter att han förhördes under 1995 då han blev högaktuell i samband med gärningsmannaprofilen.
Hans psykiska hälsa blev tydligen sämre med åren. Han hade "blivit alltmer sluten, bitter, grubblande och försjunken i egna tankar." I förhörsprotokoll står det att han led av "förföljelsemani" att han upplevde att han var skuggad, övervakad och avlyssnad. Nu ska man väl inte överskatta polisers förmåga att göra psykiatriska bedömningar, men kanske var det så att han med tiden försjönk allt mer i depression med inslag av paranoia, kanske han rentav var psykotisk. Det behöver ju inte utesluta att han också var gärningsman. Man kan ju bara spekulera men om man ser en ensam gärningsman som ett alternativ så är han intressant. Han är iallafall en person som verkar tillräckligt knepig för att promenera omkring med en revolver på stan.
Senast redigerad av cherryfive 2019-05-14 kl. 13:33.
Citera
2019-05-14, 13:48
Medlem
Citat:
Egentligen var det väl så att CA var förbluffande lik Christer Pettersson. Som Turbo skrev i sin bok. Eftersom man just då var CP-skadade.

1. Det är mycket svårt att se honom i rollen som bevakare av Palme. Eller att han skulle följt paret till bion från Gamla stan. Vilket leder till

2. Antingen måste han då av en slump träffat på paret under deras resa till bion. Eller i tidsfönstret när de promenerade från T-banan till Grand. Eller att han befann sig utanför Grand eller bevistade samma film som OP och LP. Alltså en osannolik slump eller tur. Där det inte framkommit någonting som binder honom till biografen eller Sveavägen för tiden vid mordet.

3. Motivbilden är ytterst svag. Det fanns mängder av personer som förlorade pengar på börsen vid den tidpunkten. Utan att för den sakens skull söka upp Palme för att göra upp.

Det blir också problematiskt om man väljer att tro på Inge M:s vittnesmål. Att CA skulle stå utanför Dekorima och vänta i flera minuter av nån anledning förefaller mycket osannolikt. Om han nu inte var hitman i en konspiration men då är man ute på riktigt hal is.
Citera
2019-05-14, 14:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Nej, visst. Det finns ju inga bevis för det. Om han var GM så bygger det helt på slump. Dvs Ölvebros huvudtes. CA ska då ha upptäckt Palme vid 21-tiden, gått hem efter revolvern och återvänt och stirrat vid 23-tiden, följt efter (Tensonmannen) och skjutit vid Tunnelgatan och sprungit hem igen.

Då är det mkt som ska bort: IM, männen i GS, WT, Säpos PM och jag vet inte allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in