2019-05-14, 15:23
Medlem
thesyss avatar
Var på en förhandsvisning av ett hus förra veckan. Vart väldigt intresserad och eftersom jag har ett lånelöfte från banken så la jag ett bud för att komma överens med säljare innan visning. Säljaren gick med på budet med villkor att vi flyttar in 1 juli. Dagen efter ska vi skriva kontrakt bestämmer vi.

Dagen efter när jag ringer banken så säger dem att de kanske inte kan godkänna lånet då det inte är säkert att jag får såld min lägenhet innan tillträdesdatum och att de bedömer att jag inte har tillräckligt med sparpengar.

Min lösning på det hela blev då att ta ett tillfälligt lån av en släkting för att kunna betala hela handpenningsumman. Jag meddelar banken att jag fått en gåva av en släkting och de går då med på att bevilja lånet. Kontraktet skrivs på med säljarna. Jag meddelar inte banken att jag sen kommer ta ett blancolån för att betala tillbaks denna släkting.

Jag har nu ansökt om blancolån på Lendo och fått ett erbjudande jag tänkte ta. Jag tänker dock inte skriva på dessa papper förrän om två veckor. Jag har nämligen bankmöte med min bank nästa vecka där vi ska diskutera hur vi ska lägga upp lånet. Jag är rädd att ifall de vet om att jag tänker ta ett blancolån så kommer de ge mig sämre villkor, eller kanske inte ens bevilja mig lån.

Jag är inte så insatt i detta så behöver hjälp att reda ut situationen jag står i. Borde jag berätta för min bank om blancolånet jag tänker ta eller gör jag bäst i att hålla tyst om det? Kan banken om de i efterhand får reda på blancolånet avskriva mig huslånet eller försämra villkoren för mitt huslån? Borde jag ringa upp dem innan mötet och säga att jag vill ta ett blancolån och se om de kan ge mig ett ännu bättre erbjudande?
Citera
2019-05-14, 16:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Var på en förhandsvisning av ett hus förra veckan. Vart väldigt intresserad och eftersom jag har ett lånelöfte från banken så la jag ett bud för att komma överens med säljare innan visning. Säljaren gick med på budet med villkor att vi flyttar in 1 juli. Dagen efter ska vi skriva kontrakt bestämmer vi.

Dagen efter när jag ringer banken så säger dem att de kanske inte kan godkänna lånet då det inte är säkert att jag får såld min lägenhet innan tillträdesdatum och att de bedömer att jag inte har tillräckligt med sparpengar.

Min lösning på det hela blev då att ta ett tillfälligt lån av en släkting för att kunna betala hela handpenningsumman. Jag meddelar banken att jag fått en gåva av en släkting och de går då med på att bevilja lånet. Kontraktet skrivs på med säljarna. Jag meddelar inte banken att jag sen kommer ta ett blancolån för att betala tillbaks denna släkting.

Jag har nu ansökt om blancolån på Lendo och fått ett erbjudande jag tänkte ta. Jag tänker dock inte skriva på dessa papper förrän om två veckor. Jag har nämligen bankmöte med min bank nästa vecka där vi ska diskutera hur vi ska lägga upp lånet. Jag är rädd att ifall de vet om att jag tänker ta ett blancolån så kommer de ge mig sämre villkor, eller kanske inte ens bevilja mig lån.

Jag är inte så insatt i detta så behöver hjälp att reda ut situationen jag står i. Borde jag berätta för min bank om blancolånet jag tänker ta eller gör jag bäst i att hålla tyst om det? Kan banken om de i efterhand får reda på blancolånet avskriva mig huslånet eller försämra villkoren för mitt huslån? Borde jag ringa upp dem innan mötet och säga att jag vill ta ett blancolån och se om de kan ge mig ett ännu bättre erbjudande?

När du väl fått lånet har långivaren ytterst begränsade möjligheter att säga upp lånet i förtid: https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/sa-fungerar-ett-bolan/uppsagning

Att du lämnat falska uppgifter till banken bör dock vara grund för uppsägning, skulle jag tro. De måste dock i så fall bevisa att du redan vid tecknandet av lånet hade för avsikt att ta blancolånet.

Ditt största problem är nog att du redan gjort en förfrågan hos Lendo, vilket syns om banken gör en ny kreditupplysning. Förfrågan från Lendo syns alltså.
Citera
2019-05-14, 18:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har man inte handpenning så kanske man heller inte bör ta ett lån till ett hus. Hoppas du har med i beräkningarna att ett hus kan kosta mer, kyl går sönder, tak ska bytas osv. Hoppas du har en peng på sparkontot så du inte är nollad.
Citera
2019-05-14, 19:07
Medlem
HarryManbacks avatar
Reglerna är ju dels till för att skydda kunderna hos banken så att man inte strular till det för sig själv eller banken. Jag hade nämnt blancolånet och hört om jag kunnat ta det i den bank där jag har för avsikt att ha mitt bolån.

Om banken inte fick ihop kalkylen så fanns det en anledning. Tänker mest så du inte tar dig vatten över huvudet. Beror ju såklart på vilka summor vi talar om.

Men kör med öppna kort, det tjänar du nog på i längden.
Citera
2019-05-14, 21:11
Medlem
2019 är ett extra riskfyllt år att köpa hus! Du måste hänga med i politikens sjögång.
Citera
2019-05-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaminen
2019 är ett extra riskfyllt år att köpa hus! Du måste hänga med i politikens sjögång.

Hur hjälper ovanstående på TS frågeställning?
Citera
2019-05-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesys

Antagligen kommer banken ta ytterligare en UC strax innan de betalar ut lånet, då ser de att du fått ytterligare en kreditupplysning. (Lendo) och kommer ställa fråga om varför du fått denna. Vet inte om det är bäst att köra med öppna kort här...
Citera
2019-05-15, 03:20
Medlem
Kan inte hjälpa dig direkt men kan komma med litet erfarenhet.

Du säger att du har en lägenhet att säljä som kanske löser dina problem till slut. Svårigheten är att du kan aldrig veta hur mycket du får för lägenheten eller när den blir såld. Oftast vid snabba försäljningar så skenar kostnaderna iväg. En bank är ju på sätt och vis en trygghet vid affärer. De kan oftast komma med lösningar just i knepiga försäljningar. Att du mörkar en del transaktioner gör att du avsäger dig möjligheten att få hjälp av banken. Eftersom din lägenhet inte är såld hamnar du i en osäker situation. Det är just så många skaffar sig livslånga skulder.

Nej! Jag varken litar eller tror gott om banker men de har hjälpt mig oftast när jag har bytt bostad. Sedan är det ju lättare att senare "ränteförhandla" när man kan visa blanka papper.

En annan erfarenhet är att det ofta dyker upp ett annat objekt som är minst lika bra om inte bättre. Det är nu som man måste vara kall och beräknande och inte låta känslorna styra en.
Citera
2019-05-15, 11:51
Medlem
Sandtags avatar
Sälj lägenheten och betala din släkting efter? Måste släktingen ha pengarna direkt?
Din idé låter riskfylld och kostsam..
Citera
2019-05-15, 14:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
När du väl fått lånet har långivaren ytterst begränsade möjligheter att säga upp lånet i förtid: https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/sa-fungerar-ett-bolan/uppsagning

Att du lämnat falska uppgifter till banken bör dock vara grund för uppsägning, skulle jag tro. De måste dock i så fall bevisa att du redan vid tecknandet av lånet hade för avsikt att ta blancolånet.

Ditt största problem är nog att du redan gjort en förfrågan hos Lendo, vilket syns om banken gör en ny kreditupplysning. Förfrågan från Lendo syns alltså.
Finns ingen grund för uppsägning. TS släkting gav TS pengarna men kort därefter uppstod en situation där vederbörande var i stort behov av pengar igen. Därför fick TS dåligt samvete och tog en blancolån och gav tillbaks pengarna.

TS du har allt på det torra. Se till att din historia är tydlig med att när du tog lånet från banken så fanns inget blancolån utan det tillkom efteråt.
Citera
2019-05-15, 14:05
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Antagligen kommer banken ta ytterligare en UC strax innan de betalar ut lånet, då ser de att du fått ytterligare en kreditupplysning. (Lendo) och kommer ställa fråga om varför du fått denna. Vet inte om det är bäst att köra med öppna kort här...
TS säger att han undersökte möjligheten att ta blancolån istället för att låna av sin släkting men sen gav släktingen honom pengarna istället.
Citera
2019-05-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
TS säger att han undersökte möjligheten att ta blancolån istället för att låna av sin släkting men sen gav släktingen honom pengarna istället.

Jag har nu ansökt om blancolån på Lendo och fått ett erbjudande jag tänkte ta.
skrev TS. då utgår jag ifrån att en UC har tagits, och banken kommer kanske undra varför
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in