2019-05-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Några tips:

Kolla upp bolagsordningen. Den talar om vad företaget ska syssla med. Är den väldigt omfångsrik så kan man dra öronen åt sig. Åtminstone lite.

I Nujen Media AB är den så här:

Aktiebolages verksamhet ska vara att verksa inom showbuisness som exempelvis framförande av skådespeleri, upprättande av manuskript för vidareförsäljning, delta i filminspelning. Vidare kommer verksamheten att ske inom alla former av media såsom deltagande i radio och Tv program. Bolagets verksamhet kommer även vara så kallad consultning i betydelsen att hålla föredrag och delta i olika seminarier. Bolagets verksamhet ska även vara att äga fastigheter. Bolaget får även ta uppdrag från utlandet.

Om nu detta är direkt kopierat från den riktiga bolagsordningen som ligger hos Bolagsverket i Sundsvall så ser vi vissa brister i det svenska språket. Men strunt i det, vi ser att även en del av verksamheten ska vara att äga fastigheter. OK.

Och det gör ju bolaget. Man äger bland annat den anrika Gazeliigården i Tingstäde på Gotland.

Sättet att "fuska" på? Tja, en del privata kostnader kan ju tas på bolaget. Renoveringar, resor till och från, installationer och inköp av sådant som tv, datorer, installationer av fibernät, hyrbilen från Visby Airport till och från Tingstäde etc etc. Småpengar kanske, men ändå något man normalt kommer undan med. Tills SKV slår till med en revision. Då granskas varje papper av minst 2 st skatterevisorer från SKV. All bokföring, alla kvitton, alla betalningar osv, ska finnas på papper och skall sparas i 7 år.

Men uthyrningen av den nyrenoverade lägenheten på ovanvåningen som annonseras ut på HomeAway? Nja, i bolagsordningen står det väl inget om uthyrningsverksamhet, eller ?

Och så vidare och så vidare.....

Tack för hjälpen!

Att ett bolag äger en fastighet måste ju betyda att den ska användas till något? Eller bolag kanske kan äga fastigheter som en investering?

Det här med utlandet är intressant. För jag kan tänka mig att många skurkar för ut pengar ur landet för att använda vid semester och om man äger fastighet utomlands så kanske man hyr ut dem med?

Antar att det är svårt, om inte omöjligt att leta fastigheter som de kan tänkas hyra ut utomlands? Som kanske också reparerats och byggts om.
Citera
2019-05-11, 22:24
Medlem
zurfarns avatar
Ett annat aktiebolag är detta:

https://www.allabolag.se/5590969670/azad-nujen-ab

Registrerat i 2017.

Bolagsordning:

Aktiebolagets verksamhet ska vara att verka inom showbusiness som exempelvis framförande av skådespeleri, upprättande av manuskript för vidareförsäljning, delta i filminspelning. Vidare kommer verksamhet att ske inom alla former av media såsom deltagande i radio- och Tv-program

Notera då att bolaget inte är registrerat för moms. Och inte heller har någon revisor, vilket i och för sig är helt legitimt för ett aktiebolag med mindre omsättning. Men ändå.

Özz och syrran. Tillgångar 2,2 mille. Skojpengarna?

Det finns mycket mer för SKV och EBM att gräva i, detta och föregående är bara tips i all välmening. Syna. Och sen som man sa om hur man på alla sätt försökte knäcka maffian i USA: Follow the Money.
Citera
2019-05-11, 22:34
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Tack för hjälpen!

Att ett bolag äger en fastighet måste ju betyda att den ska användas till något? Eller bolag kanske kan äga fastigheter som en investering?

Det här med utlandet är intressant. För jag kan tänka mig att många skurkar för ut pengar ur landet för att använda vid semester och om man äger fastighet utomlands så kanske man hyr ut dem med?

Antar att det är svårt, om inte omöjligt att leta fastigheter som de kan tänkas hyra ut utomlands? Som kanske också reparerats och byggts om.

Jo, ett bolag kan äga fastigheter som en investering. Inga problem med det, men man kan inte hantera det hur som helst. Man kan ju exempelvis inte ta privata kostnader på det.

Utomlands? Tror inte familjen/släkten Nujen är ett dugg intresserade av utlandsresor. Sverige är ju paradiset på jorden. Av flera anledningar, som vi fått ta del av genom denna tråd.

Jo, får Özz tala nere i på EU-parlamentet som inbjuden gäst av Fi så åker han förstås. Men annars tror jag att han hellre vilar ut i Skolan och hellre tar ett dopp i Tingstäde Träsk.
Citera
2019-05-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Jag har skrivit en del den sista tiden om att orsaken till att Özz Nujen upprepade till Janne Josefsson i Uppdrag Granskning att han samägde med sin syster och svåger och inte hade något "med det där att göra".

Vilket han har då hans bolag äger fastigheten. Det kan inte ges reparationer och gratis/svartjobb till bolag. Jag kan inte något om bolag egentligen men så mycket förstår jag ju. Om någon vet mer så läser jag gärna mer om vad som gäller där.

Det är också i mitt tycke i alla fall, så att det känns troligt att mycket pengar har tvättats här. Det finns många bolag och den kriminalitet vi sett hittills så verkar de inte blyga alls.

Fartblinda kan de ha blitt med tiden också. Men det är svårt för mig att spekulera vidare då jag saknar kunskap om just sånt här. De bolag alla Nujens äger borde granskas. De bor hos varandra huller om buller också. Vad sysslar de med?

Hur går penningtvätt till i praktiken när det gäller ett sådant här exempel som att ett bolag som äger en fastighet ska byggas om/renorveras svart?

Ja precis - det fetade. De verkar fortsatt med sådant som går att göra i liten skala hur lätt som helst i dagens Sverige. Sannolikt skulle en koll av deras och deras bolag av skattemyndigheten och ekobrottsutredare inebära adjö och godnatt.

Men de kan i dagsläget lugnt tuffa vidare och Özz Nujjen kan uppträda I SVD som ett offer för "hatarna". Vi kan inte hoppas på att de som inte vill se ser men vi kan försöka tvinga dem. Om det nu visas att det kan slås fast att Nujjens fuskat rejält med byggenskapen i Tingstäde så får man ännu tyngre argument för att även deras ekonomi och penningtransfereringar skall granskas. Det räckte visst inte med de 85.000 till Akilov. :-(

Det står faktiskt rätt illa till i ett samhälle när makthavare eller deras spelare inte granskas.
Citera
2019-05-12, 10:52
Medlem
Senaste dagarna tycks Özz Nujen hamnat i ett skov, där är han upprörs över politiker som kan misstänkas fiffla med kvitton och annat.

Citat:
ÖZZ NÛJEN Retweetade

@jessicaschedvin
Ut! Lämna ut dina kvitton på vad du som förtroendevald gör för pengarna. Det är din jäkla skyldighet till de som kryssar in dig och är med och betalar din lön.

Citat:
ÖZZ NÛJEN Retweetade

@SisselaAndren
Bidragsfusket inom @kdriks och @moderaterna fortsätter.... Eller vill inte @skyttedal att vi ska få reda på när hon deltar i homofoba, islamofoba antiabort-konferenser??

Citat:
ÖZZ NÛJEN Retweetade

@RichardAschberg
Utredningen mot SD-toppen Patrick Reslow som låtit riksdagen betala en rad sviter och familjerum på hotell är snart klar. Hans familj var med, säger uthyrare som förhördes av polisen förra veckan.

Citat:
ÖZZ NÛJEN Retweetade

@alexvoronov
För övrigt tycker jag att svenska Europaparlamentariker ska redovisa hur de använder de nästan 50 000 kr i månaden som de får till ”allmänna utgifter”. Här är jag med @jsjostedt.

https://twitter.com/ozznujen

Möjligt att den inom kort kommande inspektionen av klanens svarta hotellbygge på Gotland, trissar upp Nujen.
Han gnäller över EU-politiker som inte lämnar in kvitton ( som de idag ej har skyldighet att göra ), samtidigt som han borde oroa sig för de krav på kvitton gällande ombyggnad som kan förväntas framöver.
Citera
2019-05-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Senaste dagarna tycks Özz Nujen hamnat i ett skov, där är han upprörs över politiker som kan misstänkas fiffla med kvitton och annat.

https://twitter.com/ozznujen

Möjligt att den inom kort kommande inspektionen av klanens svarta hotellbygge på Gotland, trissar upp Nujen.
Han gnäller över EU-politiker som inte lämnar in kvitton ( som de idag ej har skyldighet att göra ), samtidigt som han borde oroa sig för de krav på kvitton gällande ombyggnad som kan förväntas framöver.

Ja det känns som Özz Nujjen inte är en defensiv spelare... utan som en väldigt offensiv och aggressiv sådan.

Han har ju faktiskt själv skrivit krönikor om hur avskyvärt "papperslösa" utnyttjas av samvetslösa utsugare.

Den där offensiva aggressiva taktiken funkar ju jättebra... tills man själv blir synad.
Citera
2019-05-14, 08:44
Medlem
Rörelse noterad inför torsdagens inspektion. Villa Zetterling har besök. Troligen är det den äldre generationen som kommer vara på plats. Oklart om ägarna själva eller svågern kommer dyka upp då.
Citera
2019-05-14, 09:22
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Rörelse noterad inför torsdagens inspektion. Villa Zetterling har besök. Troligen är det den äldre generationen som kommer vara på plats. Oklart om ägarna själva eller svågern kommer dyka upp då.

Finns det en namngiven samlingsplats månne?
Citera
2019-05-14, 09:30
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

Bra "on-site"-info. Kan tänka mig att det är en del som ska döljas och möjligen plockas undan.

Nycklarna ska väl ur dörrarna.
Citera
2019-05-14, 09:33
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Finns det en namngiven samlingsplats månne?

Med min något begränsade geografiska kännedom så skulle jag anta den grusade p-platsen ett stenkast från Hejnumvägens anslutning till länsväg 148.

Enne kan nog konfirmera alternativt dementera min gissning.
Citera
2019-05-14, 09:55
Medlem
Jag trodde det var på onsdag men det är alltså på torsdag?
Citera
2019-05-14, 14:45
Medlem
Zurfarn har rätt (du menar ytan mellan Hejnumvägen 1 och 3, den tilhör nr 3, vilket är Regionens fastighet, fd förskolan). För intresserad allmänhet gå det också bra att parkera vid kyrkan tvärs över väg 148.

Enligt diariet:
Citat:
Planerat tillsynsbesök den 16 maj kl.09.30
(avser Teatern m lägenhet, Skolan och Sockenmagasinet) och 10.30 är planerat besök vid Villa Z.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in