2019-05-12, 22:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ursäkta om detta blev oerhört långsökt spekulerande nu! Men jag grubblar ännu om en del av tystnaden kring mordet och att folk verkar stå upp för SD trots att allt från polisen pekar på att han är GM, kan innebära att andra har mycket att förlora på att han åker fast.
Själva mysteriet med den här utredningen är väl just oklarheten kring vad åklagarens misstankar mot SD egentligen grundar/grundade sig på. Så vad menar du med att "allt från polisen pekar på att han är GM"?
Senast redigerad av Draifos 2019-05-12 kl. 22:29.
Citera
2019-05-12, 22:29
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Själva mysteriet med den här utredningen är väl just att åklagaren aldrig har berättat vad hennes misstankar mot SD grundar/grundade sig på. Så vad menar du med att "allt från polisen pekar på att han är GM"?

Jag menar att de inte gått ut med någon annan MGM eller varnat allmänheten för någon okänd annan trots att så lång tid gått. Enligt ej bekräftade uppgifter som så verkar polisen ännu helt fast vid att de misstänker rätt person. Men sedan är det ju upp till var och en av oss att tro vad vi vill om polisens bedömande här är rimligt eller ej.

Själv är jag inte helt säker som du kanske har märkt, om än jag håller det för mest troligt att GM finns i MGMs krets om det nu inte kommer fram något mer kring MH möjligen.

Vad åklagaren har på SD som gör henne så säker hoppas jag att vi snart får reda på. Det har gått lång tid för LWs anhöriga.
Citera
2019-05-12, 23:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Får lite frågor när jag läser detta kring ex-makarna Ds resor och internationella kontakter efter mordet:

1. Är det vanligt inom geocaching att man reser så mycket utomlands i geocachingärenden som SD och HD gjort efter mordet?

2. Reste SD och HD lika mycket innan mordet som nu efter? Läser man loggarna som postats här i tråden så verkar de ju befunnit sig mest på resande fot under sommaren och hösten.

3. Hur har de haft råd att resa så mycket som man får intryck av att de gjort? Var HD dessutom sjukskriven en del så kan hon som frånskild tvåbarnsmamma inom vården inte haft världens största resebudget.

4. Varför fortsätter de att resa och semestra ihop trots först pågående skilsmässa och nu som definitivt skilda? Att fortsätta semestra ihop pga gemensamma barn kan jag köpa men det är inte väl inte direkt vanligt att ett nyligen frånskilt par semestrar så mycket ihop om de inte ens har med sig barnen, utan bara verkar vilja tillbringa tid på tu man hand trots att de gått vidare med skilsmässan?

5. Det har pratats om s k travelbugs, det har nämnts HDs cachande i LWs barndomstrakter just innan mordet och den bug hon skulle ta med sig därifrån till USA osv... det har även pratats i tråden om eventuella örhängen som möjligen kunnat vara spårbara bugs de också... Finns det något sätt som gjort utlandsresor som ex-makarna Ds användbara för att göra sig av med eventuella bevis? Hur brukar polisen bedriva span på MGMs ifall dessa börjar resa land och rike runt?

6. Vad gör tre (unga?) tjejer från kontinenten på semester i Örebro boendes i SDs villa? Det måste väl ändå finnas häftiga ställen att besöka i Sverige!

7. Långsökt spekulation och troligen vattnig soppa på en spik, skjut mig inte, men...:

Ifall droger skulle vara aktuellt i detta fall (detta utifrån att någon föreslog att GM kunnat varit påverkad och därför inte brytt sig om LWs lidande eller riskerna med BP), skulle ett mycket resande medelålders friluftspar i villaidyllen vara lämpligt för införsel och sedan distribuerande av olagliga substanser? SD har ju beskrivits som en person som kan ha dragit sig till sådant som gett kickar och varit farligt. Att hålla på med något sådant vid sidan om geocaching då han ändå rest runt kan ju ha varit en spännande utmaning just för att det varit förbjudet. Han har ju verkat ha en förkärlek även för det förbjudna, allt från att trotsa eldningförbud under seklets torraste sommar till otrohetsaffärer med vigselpastorer.

Sådant skulle kunna gett en GM (med ev insyltade vänner) än mer motiv att röja LW ur vägen utöver anledningar kring svartsjuka, kontrollbeteende och otrohetsaffärer. Det har gång på gång i tråden skapats kontraster kring den trista grå radhusidyllen och den terroristanknutna Vivalla-kriminaliteten, men bakom respektabla fasader kan ju också finnas ett och annat. Om inte annat så ett sätt att finansiera mycket resande trots enkla sjuksköterskelöner och ständiga ledigheter för att utöva hobbyn med stort H. LW beskrivs som en öppen person av sina föräldrar som nog inte dragit sig för att gå vidare om hon upptäckt något galet. Ifall LW upptäckte att paret D höll på med annat än bara geocaching när de reste runt så kan hon ha blivit mycket obekväm för dessa.

Ursäkta om detta blev oerhört långsökt spekulerande nu! Men jag grubblar ännu om en del av tystnaden kring mordet och att folk verkar stå upp för SD trots att allt från polisen pekar på att han är GM, kan innebära att andra har mycket att förlora på att han åker fast. T ex att han varit insyltad ihop med andra i saker som även kan drabba dem ifall lagens arm sträcks ut. Mest troligt är dessa tankar bara dåliga fantasier som jag isåfall ber om ursäkt för, jag vet att mer logiska skribenter i tråden nog med rätta säger att man inte ska krångla till saker i onödan!

Vettiga frågeställningar rakt igenom - även den 7:e.
En tanke jag får är att SD tar sig till Nederländerna för att köpa på sig ett lager med preparat för vidare försäljning till sina statistikjagande GC-vänner och därmed kan han finansiera resorna till sin hobby. Det kan tänkas handla om näringstillskott och Beta-2-stimulerare. Jag har lite svårt att tro att SD skulle syssla med amfetamin eller andra droger.
Citera
2019-05-13, 02:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Intervjun med LW's föräldrar i sin helhet finns på
https://theworldnews.net/se-news/ett-ar-efter-hjarstamordet-lena-wesstroms-foraldrar-i-stor-intervju-det-maste-finnas-fler-som-vet-na got

Tack!

"Samma år som hon skilde sig började hon på Örebro kommun och arbetade med ensamkommande ungdomar. De många kvällspassen gjorde att morföräldrarna,
Gun och Lars-Åke, åkte till Örebro ofta och tog hand om barnen.
– Vi var där ett par dagar, varannan vecka i åtta år, säger Gun."

"Lars-Åke fyller snart 80, Gun är 79 år"

Norrköping - Örebro
1 h 47 min (117,3 km)

Vilka fantastiska föräldrar hon hade!

Undrar hur LW tänkt lösa det när föräldrarna inte
längre orkade hjälpa till?
Citera
2019-05-13, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
3 stora sidor i Nerikes Allehanda idag .
Så tacksamma är vi !
Tack NA
Hittade Du något mer än intervjun med LW:s föräldrar? Om ja... under vilken rubrik?
Citera
2019-05-13, 06:45
Medlem
Honan6s avatar
ÅH och MN i dagens artikel i NA
Provläs till kl 07.23

http://www.na.se/artikel/orebro-kommun/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Saxat:
En 44-årig örebroare har suttit häktad men släpptes efter en vecka. Är han fortfarande misstänkt?

– Ja, han är skäligen misstänkt, säger Åsa Hiding.

Hur länge kan han vara det?

– Det finns egentligen ingen preskriptionstid på det, men det finns samtidigt ingen anledning att ha en person misstänkt i onödan. Utredningen ska ju bedrivas så skyndsamt som möjligt, fortsätter hon.

Vad som gör att den misstänkte inte kan bindas hårdare till brottet vill vare sig Hiding eller Nyqvist gå in på. De vill inte heller gå in på om det finns andra misstänkta eller helt andra spår de arbetar med.

Senast redigerad av Honan6 2019-05-13 kl. 06:50.
Citera
2019-05-13, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vettiga frågeställningar rakt igenom - även den 7:e.
En tanke jag får är att SD tar sig till Nederländerna för att köpa på sig ett lager med preparat för vidare försäljning till sina statistikjagande GC-vänner och därmed kan han finansiera resorna till sin hobby. Det kan tänkas handla om näringstillskott och Beta-2-stimulerare. Jag har lite svårt att tro att SD skulle syssla med amfetamin eller andra droger.

Varför skulle han köpa astmamedicin i Holland?
Citera
2019-05-13, 07:15
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Varför skulle han köpa astmamedicin i Holland?

Det är billigare på svarta marknaden och används som prestationshöjare av fuskande idrottsatleter. Det skulle väl användas för eget bruk isf ;-)
(Jag fantiserar som du förstår)
Senast redigerad av Honan6 2019-05-13 kl. 07:17.
Citera
2019-05-13, 07:19
Medlem
Citat:
Det är billigare på svarta marknaden och används som prestationshöjare av fuskande idrottsatleter.

Norska skidåkare, ok.
Men finns det verkligen pengar i det?

Såg att du la till lite efter mitt svar.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-05-13 kl. 07:26.
Citera
2019-05-13, 07:22
Medlem
Dom fick mejla frågorna i förväg.
Här ville man förbereda sig, inte riskera å stoppa foten i mun.
Citera
2019-05-13, 07:23
Medlem
notknapparens avatar
Saxat från NA:

"Ett år har gått sedan mordet på Lena Wesström. Fortfarande arbetar fem poliser på heltid med att försöka lösa fallet.
– Jag gissar att en del tror, även internt, att vi kört fast men så är det inte. Vi jobbar på för fullt, säger spaningsledare Mikael Nyqvist
."
[...]
"– Vi har fem personer på heltid, sen finns det vissa som kommer och går, som till exempel gör olika analyser. Det har varit fler som arbetat med det här, men aldrig färre än fem. Det är mycket folk för att vara Örebro län, säger Mikael Nyqvist."
[...]
"Åsa Hiding påpekar att det handlar mycket om att få en helhetsbild och analysera den stora mängden information.

Har ni tagit hjälp utifrån, från andra polisregioner?

– Vi har haft några förhörsledare internt från andra delar av polisregion Bergslagen men de är inte kvar nu, säger Mikael Nyqvist."

[...]
"Vad som gör att den misstänkte inte kan bindas hårdare till brottet vill vare sig Hiding eller Nyqvist gå in på. De vill inte heller gå in på om det finns andra misstänkta eller helt andra spår de arbetar med."
[...]
"– Man kan säga att det handlar om ärendets karaktär. Men jag förstår om man kan tycka det är konstigt. Fem personer jobbar på heltid med det här och ändå kommer man ingenstans. Vad håller vi på med, kan man undra. Men när man har inblick i det här så är det inte så konstigt. Det här är komplext."
[...]

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Citera
2019-05-13, 07:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
ÅH och MN i dagens artikel i NA
Provläs till kl 07.23

http://www.na.se/artikel/orebro-kommun/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast

Saxat:
En 44-årig örebroare har suttit häktad men släpptes efter en vecka. Är han fortfarande misstänkt?

– Ja, han är skäligen misstänkt, säger Åsa Hiding.

Hur länge kan han vara det?

– Det finns egentligen ingen preskriptionstid på det, men det finns samtidigt ingen anledning att ha en person misstänkt i onödan. Utredningen ska ju bedrivas så skyndsamt som möjligt, fortsätter hon.

Vad som gör att den misstänkte inte kan bindas hårdare till brottet vill vare sig Hiding eller Nyqvist gå in på. De vill inte heller gå in på om det finns andra misstänkta eller helt andra spår de arbetar med.

Är glaset halvfullt eller är det halvtomt...
Man kan läsa ditt fetade på två sätt.

Ve och fasa:
- De kommer att behöva fundera på att de kanske inte kan ha honom som skäligen misstänkt hur länge som helst. Utredningen får ju inte stå och stampa. Hm, låter lite som att det går lite segt...ja.

Eller:
Man har en skäligen misstänkt, och det har man eftersom man inte håller någon som skäligen misstänkt i onödan. Dvs, han är skäligen misstänkt för att det finns skäl till det.

De ser lite tyngda ut, Mikael Nyqvist och Åsa Hiding.

Samtidigt är det mycket skönt att höra att man inte har kört fast, att utredningen pågår med hela 5 utredare och att ärendets karaktär är komplext. En stor utredning med 700 förhör. Och förhören fortsätter...

"Åsa Hiding påpekar att det handlar mycket om att få en helhetsbild och analysera den stora mängden information."

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in