2019-05-12, 23:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt Lisbet promenerade man i rask takt. Vad nu det innebär i praktiken. Och initialt så pratade hon enbart om Sari. Sedan kom det till fler skyltfönster och att Olof dröjde lite osv. Hennes vittnesmål är onekligen svajigt. Sedan har det provgåtts i olika hastigheter och räknats som du gör. Vilket även jag själv gjort. Så det förekommer olika uppgifter från olika håll. 4-7 minuter har jag sett. Och har det skett fördröjningar så har det skett efter sidbytet på östra sidan. Men strunt samma. Vi kommer aldrig att få veta hur lång tid det verkligen tog.

Ja, det här med avfärden från Grand är den svagaste biten i min tro och i mitt resonemang. Rent spontant och logiskt borde den troligaste hemvägen vara densamma som vid ankomsten. Fast reverserad. Samtidigt skriker själva mordet av att fånga tillfället i flykten. Förekom det verkligen något tankearbete alls. Eller följde man enbart Palmes rörelser utan att tänka. I vilket fall så måste ju någon i så fall varit på plats norr om biografen. Där komiker-Robert såg en man med WT.

IMs vittnesmål, om det är korrekt, visar samtidigt att mördaren var på plats före sidbytet. Vilket för mig innebär att båda sidorna var täckta. Alltså 2 presumtiva skyttar. Där du skriver att det krävs beredskap från ytterligare en GM. Det är ju där vi hamnar om det ska gå ihop. Men fanns det verkligen 2 skyttar på plats samtidigt. Lika kompetenta och iskalla. Ja du...… Och då inser alla vad som hade hänt om OP hade hoppat in i en taxi. Man hade blivit totalt överspelade och bortgjorda. Därav vägrar jag tro att detta var resultatet av en långvarig konspiration. Glöm det.

Ja, det finns tecken på att OP var övervakad vid tiden för mordet. Men skulle verkligen ett mordkommando öppet visa sig med kommunikationsutrustning. Som vi vidrört tidigare. Svårt att tro. Lika svårt är det att förstå varför PU konsekvent vägrat att utreda. För att ta reda på vilka dessa personer var. Skyldiga eller oskyldiga. Samtidigt som det inte kommit minsta knyst från dessa personer.

Ser att det nyss skrivits om att det eventuellt pågick en övning. Med Holmer i spetsen. Vilket diskuterats tidigare i tråden. Om det är sant så har vi förklaringen till både WT-bärarna och övervakningen. Och att man uppträdde ogenerat. Där i så fall mordet skedde i skydd av övningen. Och att det gick så snabbt att ingen hann att reagera. En övning som urartade. Tyvärr kan inte detta helt uteslutas. Det skulle i stället förklara en hel del. Åsa sitter på facit! Hon var ju med enligt Dallas.

Jo, precis.

Personligen kan jag inte se annat än att promenaden tog max ca 5 min, inte mer.

Att Palmes rörelser avgjorde mordplats kan vi nog utgå ifrån. Finns ingen annan rimlig förklaring. Tänkandet stannade nog där. Studera Palme och vara redo för skott vid den minst dåliga platsen.

Om chansen missats denna kväll hade de försökt igen någon annanstans.

Något professionellt mordkommando pratar vi inte om som jag ser det. Ett sådant hade agerat fördolt och valt en betydligt bättre mordplats.

Nej, operationen bär amatörmässighetens prägel - om vi undantar GM:s iskalla agerande.

Pladdrandet i radio, exponeringen av WT-män, försöken att rekrytera GM, tipset till Ståhl etc.

Det är ett av skälen till att jag tror på en svensk grupp. Ett annat skäl är att politiska mord ofta utförs av personer i samma land, i närtid kring ett politiskt beslut som ogillas starkt (Gandhi x 2, Rabin etc).
Citera
2019-05-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemet är att för PU är Holmers vistelseort en ickefråga. Redan i början på 90-talet försäkrade Ölvebro och Helin att HH befann sig i Borlänge. Man har kopior på en kontokortsslip, som för övrigt visades i ett TV-program, och på hotelliggaren. Dessutom har man förhört hotellets receptionschef. Som man påstår ljög för Aner när han fick upplysningen av henne om att HH inte bott på hotellet. 2,38 in i följande länk.

https://www.youtube.com/watch?v=9WeXmG6Nz3M

Om det nu skulle vara så att dessa kopior är förfalskningar så ger det en hint om betydelsen av att dölja Holmers närvaro i Stockholm. Och då finns det inte heller någon anledning för PU att höra Åsa av förklarliga skäl.

Det märkliga är att jag aldrig sett eller läst att någon journalist eller författare som har försökt ta kontakt med Åsa. Alla inser betydelsen om Dallas historia är korrekt. Snacka om blåsning!

Anders Helin och Borgström, två lögnare som jobbade åt partiet får veto kring frågan var HH befann sig på mordnatten. "det är inte intressant".
Man kletar på sekretessbrott mot receptionisten och visar på ett ointresse såklart.
Citera
2019-05-13, 00:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat Jämtland

"F9 Tore Utriainen

I Lingärdes PM står följande om F9:
I all hemlighet började man nu rekrytera ett lämpligt hit-team i nätverket, och AktionsGrupp Arla Gryning (AGAG) formades. De utvalda huserade i södra norrlands militärområde och kom huvudsakligen från Jämtland, bland dem F9. Ölvebro har jag under resans gång informerat personligen om alla detaljer av polisiärt intresse, senast om F9:s plötsliga anställning vid Säpo som dataexpert med speciell behörighet.
Har hörts i Palmeutredningen enligt svar till PALME-nytt, som dock inte fått ta del av förhöret."

Hade OP i samband med Jämtlandsresan några icke officiella möten där också personer från SÄPO och/ eller militären deltog?

F12 Alf Karlsson, Säpo

I Lingärdes PM står följande om F12:
Men F12, F1:s specielle förtrogne, sade med sitt speciella språkbruk:
— Vem som helst kan räkna ut att avlyssning skett. Och sen sitter vi här allihop i piss upp till halsen!
Avlyssningen sköttes istället via televerkets säkerhetsavdelning.
Innan historien avslutas måste något nämnas om Holmérs palmerum. Ovannämnde F12 satt med i palmerummet, trots att han inte är nämnd i Holmérs bok, och förankrade kurdspåret. F12 och jag känner varandra ganska väl och jag pikade honom en gång för att han inte nämndes i boken.
Ernst Lindholm skriver om Alf Karlsson i boken "Offrets Uppdrag":
Som en parentes i detta sammanhang vill jag här nämna att ovan omtalade Per Gunnar Vinge efter att ha avgått som Säpochef trädde i näringslivets tjänst och fick rum intill Alf Karlsson på Industriförbundet. Alf Karlsson var som bekant på Säpo chef för Palmes livvakter vid tiden för mordet. Det var också samme Alf Karlsson som var sektionschef vid Säpo 1985 och redan då hittade på och planterade det s.k. PKKspåret i tidningen Expressen den 6 augusti 1985. Samme Alf Karlsson på Säpo var det också som tre veckor innan mordet på Palme fick telefonsamtal från jugoslaviske legosoldaten von Birchan med varning för att Palme skulle mördas. Men denne Karlsson ansåg ju att Birchan inte var "trovärdig" och tog ingen notis om varningen. Samme Alf Karlsson slutade på Säpo den 31 december 1986. Den 13 februari 1987 startade samme Alf Karlsson - nu tillsammans med ovan nämnde Per Gunnar Vinge samt Anders Waldman en säkerhets- och avlyssningsfirma VINGE INTEGRATED PROTECTION (VIP) AB.
Har hörts i Palmeutredningen enligt svar till PALME-nytt, som dock inte fått ta del av förhöret.

Hur gick det med den "skolkande" narkotikaspanaren egentligen, kallades han "Föllinge" eller " Höllinge" eller något annat?

Källa:http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html
Ulf Lingärde.

Här undrar jag en sak som jag aldrig blivit klok på - var AK ansvarig för Palmes livvaktsskydd eller inte? Jag har läst flera varianter i tråden. Det ska ha varit någon annan på mordnatten? Bra om detta kunde klaras ut en gång för alla.

Beträffande Höllinge/Föllinge tycks hela frågan om knarkspaningen ha mattats av betydligt sedan uppgiften kom fram att det endast var 4-5 knarkspanare och att de uppehöll sig på Tegnérgatan resp vid spelklubben Oxen. Enligt ansvarig chef tog alltsammans slut ca 22.30. Rätt eller fel? Vet ej. Men i denna veva försvann liksom Höllinge/Föllinge som ju annars borde vara en högst intressant person.

Det fanns väl, om jag minns rätt, en polisman i Sthlm vid tiden för mordet som hette Hölling i efternamn ? Senare stationerad i Uppsala?

En sak som då kan tala emot tidsuppgiften 22.30 är att Kjell F hörde kodad radiotrafik som startade ca 22.30 och tog slut då mordet basunerades ut i lurarna.
Citera
2019-05-13, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Här undrar jag en sak som jag aldrig blivit klok på - var AK ansvarig för Palmes livvaktsskydd eller inte? Jag har läst flera varianter i tråden. Det ska ha varit någon annan på mordnatten? Bra om detta kunde klaras ut en gång för alla.

Beträffande Höllinge/Föllinge tycks hela frågan om knarkspaningen ha mattats av betydligt sedan uppgiften kom fram att det endast var 4-5 knarkspanare och att de uppehöll sig på Tegnérgatan resp vid spelklubben Oxen. Enligt ansvarig chef tog alltsammans slut ca 22.30. Rätt eller fel? Vet ej. Men i denna veva försvann liksom Höllinge/Föllinge som ju annars borde vara en högst intressant person.

Det fanns väl, om jag minns rätt, en polisman i Sthlm vid tiden för mordet som hette Hölling i efternamn ? Senare stationerad i Uppsala?

En sak som då kan tala emot tidsuppgiften 22.30 är att Kjell F hörde kodad radiotrafik som startade ca 22.30 och tog slut då mordet basunerades ut i lurarna.

AK var väl ytterst chef. Men det var Sture Höglund som skötte det verkliga arbetet. Han beklagar sig efter mordet att han varit på Palme hur många gånger som helst om att han alltid måste ha livvakt, men Palme ska ej ha lyssnat.
Citera
2019-05-13, 08:22
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ju mer man läser om Palmemordet desto underligare blir allt.

Sverker Åström kontaktades strax efter mordet av Ebbe Carlsson och fick frågan om han kunde tänka sig bli rådgivare till Hans Holmer i utrikesfrågor.
Sverker Åström skulle bland annat få träffa personer från SÄPO för att diskutera utländska grupperingar av intresse, samtidigt som förre rikspolischefen Carl Persson 1972 hade anmält Sverker Åström som en säkerhetsrisk till SÄPO.
Så en person som uppfattades som en säkerhetsrisk av SÄPO skulle diskutera utländska grupperingar med SÄPO

Ebbe Carlsson tog kontakten med Sverker Åström inte Hans Holmer eller någon annan.

"Sverker Åström kontaktades kort efter mordet av förlagsdirektören Ebbe Carlsson, som frågade om han kunde tänka sig att bli Hans Holmérs rådgivare i utrikespolitiska frågor. Han kände Holmér sedan tidigare. Bl.a. hade han under sin tid som Parisambassadör vigt Holmér då denne gifte sig i början av åttiotalet. Han sammanträffade därefter måndagen den 3 mars med Ebbe Carlsson och Hans Holmér. Mötet utmynnade i att Sverker Åström skulle författa en promemoria om vilka utländska grupperingar som kunde vara av intresse för mordutredningen.

I samband med denna förfrågan tog Sverker Åström kontakt med UD och efterhörde departementets inställning till det föreslagna uppdraget. UD hade inget att erinra. Samtidigt hade UD som framgått vidtagit vissa dispositioner i anledning av mordet och utsett kanslirådet Nils G Rosenberg till sambandsman. Det beslöts att Sverker Åström skulle ha kontakt med Nils G Rosenberg i sitt uppdrag.

Sverker Åström träffade den 5 mars Hans Holmér i polishuset och överlämnade den promemoria som han utlovat dagen innan. Vid mötet närvarade även Nils G Rosenberg.

I samband med att Hans Holmér engagerade Sverker Åström frågade han denne om han offenligt kunde uppge Åström som sin utrikespolitiske rådgivare, vilket denne medgav. Arrangemanget varade så länge Hans Holmér kvarstod som spaningsledare, dvs. till februari 1987."

"Kontakterna med mordutredningen skedde enligt vad Sverker Åström uppgivit med Hans Holmér ensam. Vid två tillfällen kom han dock att delta i möten med spaningsledningen. Ett av mötena var av social karaktär och inkluderade även andra medarbetare till Hans Holmer

Det andra var ett ledningsgruppsmöte den söndag som föregick ”operation Alfa”. Vid ett tillfälle sammanträffade han på Hans Holmérs initiativ med dåvarande förundersökningsledaren K.G. Svensson. Vid ett annat tillfälle tog han själv kontakt med statssekreteraren Harald Fälth vid Justitiedepartementet, för att efterhöra hur regeringen tänkte besvara en interpellation i riksdagen, där en fråga om Sverker Åströms roll i utredningen rests.

Enligt Sverker Åström hade UD problem med samarbetet med säkerhetspolisen. Hans Holmér ordnade i samband med det ovan nämnda mötet den 5 mars så att Sverker Åström och Nils G Rosenberg skulle få träffa tjänstemän vid säkerhetspolisen för att diskutera utländska grupperingar av intresse. Initiativet utföll mindre väl; Sverker Åström mottogs av en som han uppfattade det okunnig och ointresserad tjänsteman. De bemöttes med oginhet. Saken togs sedermera upp med säkerhetspolisens chef Sven-Åke Hjälmroth, som framförde en ursäkt. Enligt Sverker Åström hade förhållandet mellan UD och säkerhetspolisen länge varit dåligt. Särskilt dåligt hade det varit under den tid Sverker Åström varit kabinettssekreterare vid UD, bl.a. på grund av att dåvarande rikspolischefen Carl Persson, i samband med att Sverker Åström 1972 tillträde sin tjänst, till Olof Palme anmält att säkerhetspolisen bedömde att Sverker Åström själv utgjorde en säkerhetsrisk.

https://lagen.nu/sou/1999:88#S3

Detta går långt tillbaka.

https://www.jallai.se/2014/08/spionringen-pa-fra-2-0/
Citera
2019-05-13, 09:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Anders Helin och Borgström, två lögnare som jobbade åt partiet får veto kring frågan var HH befann sig på mordnatten. "det är inte intressant".
Man kletar på sekretessbrott mot receptionisten och visar på ett ointresse såklart.
Så är det. Det är ingen som helst tvekan om att S var djupt involverade i efterspelet. Eller mörkläggningen om man så vill. Observatörer i Palmerummet och Ebbes affär med Ebbe och Lidbom i förarsätet. Där IC måste ingått i bakgrunden fast han förnekar det. Noga beskrivit av Wall.

Åter till Holmer och hans eventuella närvaro i Stockholm. Där en sak är fullständigt klar. Han skulle inte ha lett en sketen narkotikaspaning mot Sigge. Det måste ligga på ett betydligt högre plan. Där han var högste ansvarig. Och då är vi framme vid följande dokument. Där det framgår vad som gällde när mordet skedde.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315/html

Enligt nuvarande planläggning ingår en särskild polissektion (sektion D) i såväl civilbefälhavarens som länsstyrelsens krigsorganisation. Chef för sektion D hos civilbefälhavaren är en av länspolischeferna inom civilområdet. För sektion D i länsstyrelsen utövas chefskapet av läns*polischefen eller, om denne ingår i civilbefälhavarkansliet, annan polis*chef inom länet.

En omständighet av väsentlig betydelse för vilken folkrättslig ställning polisen bör ha är beskaffenheten av de uppgifter som polisen får att lösa inom kuppförsvaret. Planeringen av kuppförsvaret förändras visserligen i takt med att militärtekniska och andra förutsättningar för överraskande angrepp förändras, men enHgt nuvarande planering består polisens upp*gifter i första hand i bevakning och försvar av olika anläggningar och andra typer av totalförsvarsobjekt som måste skyddas mot angrepp. Enligt anvis*ningar som har meddelats av rikspolisstyrelsen och överbefälhavaren an*kommer det på försvarsområdesbefälhavaren och länsstyrelsen att be*stämma om fördelningen av bevakningsobjekten mellan polisen och så*dana militära enheter som har särskilt korta mobiliseringstider, I praktiken sker fördelningen så gott som undantagslöst pä så sätt att de militära bevakningsobjekten anförtros ät försvarsmakten och de civila ät polisen.

Slut citat.

Holmer var alltså med stor sannolikhet chef över Stockholms kuppförsvar. Som ingick i SB. Där piketerna i city också ingick om jag förstått det hela rätt. Och här hittar vi direkt kopplingen mellan Holmer och CGÖ. Vidare till militären. Och varifrån Holmer hämtade sina livvakter. Så då är det inte så konstigt att Hasse gynnade Östling ekonomiskt och att Ebbe utnyttjade CGÖ i sin operation. Dessutom lär HH och EC ingått i IB03 enligt uppgifter i tråden.

Och här vi dessutom en direkt koppling till LGWP och hans beskrivna Övning i romanform. Där just Länspolismästaren höll i tömmarna.

Alla kan tänka sig vilket rabalder det skulle blivit om man 1986 tvingades erkänna att det fanns en organisation som Stay Behind i Sverige. Där högste chefen befann sig i närheten när statsministern blev mördad. Plus att det var han som utredde mordet efteråt.

Problemet är att ingenting om detta läckt. Om det ens ägt rum. Det enda vi har är Dallas berättelse och spekulationer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-13 kl. 10:03.
Citera
2019-05-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, precis.

Personligen kan jag inte se annat än att promenaden tog max ca 5 min, inte mer.

Att Palmes rörelser avgjorde mordplats kan vi nog utgå ifrån. Finns ingen annan rimlig förklaring. Tänkandet stannade nog där. Studera Palme och vara redo för skott vid den minst dåliga platsen.

Om chansen missats denna kväll hade de försökt igen någon annanstans.

Något professionellt mordkommando pratar vi inte om som jag ser det. Ett sådant hade agerat fördolt och valt en betydligt bättre mordplats.

Nej, operationen bär amatörmässighetens prägel - om vi undantar GM:s iskalla agerande.

Pladdrandet i radio, exponeringen av WT-män, försöken att rekrytera GM, tipset till Ståhl etc.

Det är ett av skälen till att jag tror på en svensk grupp. Ett annat skäl är att politiska mord ofta utförs av personer i samma land, i närtid kring ett politiskt beslut som ogillas starkt (Gandhi x 2, Rabin etc).
5 minuter låter rimligt för mig. Alltså den tiden mördaren hade på sig att gå i ställning om det nu var en grupp som utförde mordet. Vilket också stämmer överens med IMs iakttagelser om de är korrekta.

Om de skulle försökt igen är jag tveksam till. Det är så utstuderat fånga tillfället i flykten så jag tror att om de misslyckats så hade det stannat där. Min tro är att det var en engångsföreteelse som inte hade någonting med långvarigt förberedande att göra. Alltså saknade man incitament för en upprepning. Det var då eller aldrig.

Ett svenskt mord med svenska utövare. Absolut. Det har inte kommit fram någonting annat med substans under 33 år. Sedan tror jag att en del skribenter överdriver Palmes betydelse i omvärlden. Han var stor men inte så stor att man skulle våga sig på att mörda honom. Konsekvenserna vid ett avslöjande skulle blivit katastrofala. Oavsett vilket land eller säkerhetstjänst man avser.

De flesta som öppet visar sig med WT tror jag ingår i någonting annat som inte hade med mordet att göra. Som narkotikaspaningen där Dag säger att ett par är identifierade. Men samtidigt är det slående att även mördaren visade sig helt öppet. Ändå lyckades han den kvällen helt undgå att någon lade märke till hans ansikte. I alla fall i bemärkelsen att koppla det till mordet. Så vitt vi känner till. Lisbet undantar jag.
Citera
2019-05-13, 10:43
Medlem
Styrdes Holmer av regeringen eller styrde Holmer regeringen?
Vilken funktion hade Ebbe C?
Hämtades Holmer i Falun eller sov han på hotell i Borlänge och körde bil därifrån eller tillbringade han natten i Solna eller var han någon annanstans?
Citera
2019-05-13, 11:41
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Styrdes Holmer av regeringen eller styrde Holmer regeringen?
Vilken funktion hade Ebbe C?
Hämtades Holmer i Falun eller sov han på hotell i Borlänge och körde bil därifrån eller tillbringade han natten i Solna eller var han någon annanstans?

Holmér var med redan på mötet 1971 när SÄPO skulle riktas om
från CIA till KGB.
Holmér var med under Geijer-affären när den utredande
polisen hade en bil med Grekligan och en hyrbil med dunkel
uppgift efter sig på vägen hem.

https://www.fokus.se/2016/02/vannerna-pa-singelbacken/
Citera
2019-05-13, 11:50
Medlem
Kanske det här citatet som någon person sagt till Anders Jallai, både stämmer in på Anders Jallais situation och de som ska lösa Palmemordets situation.

"“Stick inte upp huvudet för högt, Anders. Då hugger dom av det. Det är de stora elefanterna som dansar.”

https://www.jallai.se/2014/08/spionringen-pa-fra-2-0/
Citera
2019-05-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Holmér var med redan på mötet 1971 när SÄPO skulle riktas om
från CIA till KGB.
Holmér var med under Geijer-affären när den utredande
polisen hade en bil med Grekligan och en hyrbil med dunkel
uppgift efter sig på vägen hem.

https://www.fokus.se/2016/02/vannerna-pa-singelbacken/
Tankeväckande ur länken.

Sambandscentralen präglades av »handfallenhet och förvirring«, befälsförhållandena var oklara – »vem hade ansvaret?« Slut citat.

Om man tänker sig att Holmer var i Stockholm och övade så råder det ingen tvekan om vem som var högsta befälet. En övning skulle förklara väldigt mycket om handfallenheten.

Men det är samma här. Ingenting har läckt i så fall.
Citera
2019-05-13, 13:14
Medlem
Gunnar Wall skriver följande om Holmer,regeringen och Ebbe mm

"Enligt min bestämda uppfattning satsade Holmér på hypotesen om VG som mördare under den tid han behövde för att konsolidera sin ställning som spaningsledare. Han insåg med all säkerhet att bevisningen mot VG var undermålig och att den inte skulle hålla, så han släppte Gunnarsson-hypotesen så fort han hade kommit igång med den variant han trodde skulle bli mer användbar.

För att utveckla saken lite till: Holmér hade blivit spaningsledare för mordutredningen trots att det fanns mängder av skäl till varför en länspolismästare inte skulle ha den positionen. Men det fanns ett tidigt (och märkligt) samförstånd mellan honom och Ingvar Carlsson om att han skulle ha det här uppdraget. Och i varje konflikt mellan Holmér och åklagarna (liksom mellan Holmér och rikspolisstyrelsen) ställde sig kanslihuset på Holmérs sida – ända fram till hans påtvingade och oundvikliga avgång i början av 1987.

Under sin tid som spaningsledare samarbetade han informellt men tätt med sin gamle vän Ebbe Carlsson. Det var något som följde ett mönster: Holmér och Ebbe hade tidigare gemensamt jobbat med olika politiska mörkläggningsoperationer, framför allt sjukhusaffären från 70-talet.
Ganska snart såg Holmér till att spaningarna koncentrerades på PKK-spåret – och parallellt med det motsatte han sig aktivt andra utredningsåtgärder, sådana som till exempel gällde Grandavsnittet, Bofors vapenaffärer eller den chilenske agenten Michael Townley som försökt mörda Palme tidigare.

Holmér backade upp satsningen på PKK-spåret med tvärsäkra uttalanden om att han var på rätt väg. Detta visade sig efter hand sakna all seriös grund. Och – lika märkligt – när han drev sitt PKK-spår såg han till att inte involvera andra länders polisorganisationer. Det borde ha varit en självklarhet att göra det om han verkligen trodde på sin sak och hade någon form av riktig bevisning att komma med. Polisen i t ex Frankrike och Västtyskland hade under lång tid agerat för att försvåra PKK:s verksamhet i Västeuropa och Holmér skulle säkert ha fått all utredningshjälp han kunnat önska sig om han bett om det.
Enligt min mening var hans lansering av PKK-spåret en ren mörkläggningsmanöver, förankrad i regeringen. Men det hela tog inte slut efter hans avgång. Mot slutet av 1987 satte hans vän Ebbe Carlsson – även han med stöd i kanslihuset – igång med att återlansera detta spår, fortfarande utan seriöst sakunderlag.

Att Holmér under en kort period i början av utredningen satsade på Gunnarsson ser jag som en rent taktisk operation. Han kunde inte lansera PKK-spåret förrän han satt tillräckligt säkert i sadeln som spaningsledare. Hade han gjort det tidigare hade det framstått som uppenbart att utredningen hörde hemma hos rikspolisstyrelsen där både rikskriminalen och Säpo fanns".

https://gunnarwall.wordpress.com/2019/03/28/har-ar-de-saknade-sidorna-och-raderna-i-garningsmannaprofilen/#comment-11608
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in