Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-15, 19:07
  #3553
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Det vet jag.
Frågan var om mordförsök.

Dock hittade jag detta nu:
Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningspersonen fyllt 21 år vid brottens begående.[1][2] Det gäller:

mord eller dråp och försök till mord och dråp
grovt folkrättsbrott
folkmord och försök till folkmord
terroristbrott och försök till terroristbrott
Ok, tack. Jag missförstod nog.
Citera
2019-05-15, 19:09
  #3554
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ok, tack. Jag missförstod nog.

Ingen fara, det är lätt hänt

Jag är mest bara fundersam på om det inte finns någon preskriptionstid för mordförsök, eller preskriptionstid 25 år, varför har de då inte åtalat för detta med?
Citera
2019-05-15, 20:10
  #3555
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Ingen fara, det är lätt hänt

Jag är mest bara fundersam på om det inte finns någon preskriptionstid för mordförsök, eller preskriptionstid 25 år, varför har de då inte åtalat för detta med?
Jag är inte riktigt säker på hur juridiken ser ut där, men det kan bero på att de inte ansett det vara mordförsök, utan enbart misshandel. Den har lägre straffvärde än grov våldtäkt på barn. Och eftersom vi inte använder straff som fortsätter på straff, dvs förlängd strafftid, så kanske det är därför de valde bort det? Jag vet inte - men det känns logiskt. Eller så är just misshandeln inbegripen i Grov våldtäkt på barn? Det där med "Grov" kan ju innebära just misshandeln.
Citera
2019-05-15, 20:13
  #3556
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag är inte riktigt säker på hur juridiken ser ut där, men det kan bero på att de inte ansett det vara mordförsök, utan enbart misshandel. Den har lägre straffvärde än grov våldtäkt på barn. Och eftersom vi inte använder straff som fortsätter på straff, dvs förlängd strafftid, så kanske det är därför de valde bort det? Jag vet inte - men det känns logiskt. Eller så är just misshandeln inbegripen i Grov våldtäkt på barn? Det där med "Grov" kan ju innebära just misshandeln.

Det har du rätt i.
Och är det misshandel så är det preskriberat sedan länge.
Citera
2019-05-15, 20:42
  #3557
Medlem
Skygglapps avatar
Han antas få 7 års fängelse. Helt sjukt lågt straff för det helvetesdådet. Han skulle sitta livet ut. Men vem vet..kanske blir det är då resten av hans liv.
Citera
2019-05-15, 21:09
  #3558
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skygglapp
Han antas få 7 års fängelse. Helt sjukt lågt straff för det helvetesdådet. Han skulle sitta livet ut. Men vem vet..kanske blir det är då resten av hans liv.
Jag kan tänka mig att han hamnar i Skogome - fängelset för sexualbrottslingar. Där lär han tyvärr varken bli hotad eller slagen. Han är bland likar. Man skulle önska att de satte honom på Hall eller Kumla. Men där hamnar han inte eftersom han skulle bli ihjälslagen inom en vecka.
Citera
2019-05-16, 00:18
  #3559
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag är inte riktigt säker på hur juridiken ser ut där, men det kan bero på att de inte ansett det vara mordförsök, utan enbart misshandel. Den har lägre straffvärde än grov våldtäkt på barn. Och eftersom vi inte använder straff som fortsätter på straff, dvs förlängd strafftid, så kanske det är därför de valde bort det? Jag vet inte - men det känns logiskt. Eller så är just misshandeln inbegripen i Grov våldtäkt på barn? Det där med "Grov" kan ju innebära just misshandeln.

Jag tror de behöver väga in om det går att anta uppsåt ifall det ska åtalas för mordförsök. Likgiltighetsuppsåt kan möjligen vara aktuellt men vad jag förstår har lagarna kring detta ändrats något sedan 1995.
Citera
2019-05-16, 01:56
  #3560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag kan tänka mig att han hamnar i Skogome - fängelset för sexualbrottslingar. Där lär han tyvärr varken bli hotad eller slagen. Han är bland likar. Man skulle önska att de satte honom på Hall eller Kumla. Men där hamnar han inte eftersom han skulle bli ihjälslagen inom en vecka.

Tycker alla sexbrottslingar skulle till Hall eller Kumla. Hade haft en enorm effekt
Citera
2019-05-16, 12:58
  #3561
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skygglapp
Han antas få 7 års fängelse. Helt sjukt lågt straff för det helvetesdådet. Han skulle sitta livet ut. Men vem vet..kanske blir det är då resten av hans liv.
Ja, framförallt när han bara ska sitta av en tredjedel, vilket blir drygt 4,5 år. Nästan komiskt att ett så allvarligt brott inte straffas längre än så. Snacka om att räcka lång näsa till offret.
Citera
2019-05-16, 13:17
  #3562
Medlem
undercoverninjas avatar
Fick detta till svar från domstolen ang mitt mejl om ljudfilerna:

Hej,
Vänligen ring nr 031 701 14 **, det gäller din beställning av ljudfiler
.

Har aldrig varit med om att man måste ringa upp?
Citera
2019-05-16, 13:34
  #3563
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Tycker alla sexbrottslingar skulle till Hall eller Kumla. Hade haft en enorm effekt
Ordet "effekt" blir en kärnpunkt i ditt inlägg!
Jag kan ibland t.o.m. tänka att ställ upp den jäveln emot en vägg och ange ordet "eld" till de fem beväpnade exekutörerna.
Nu är ju Sverige en rättsstat och vad skulle vi vidta för åtgärder emot de som vi lurat i fällan på Hall eller Kumla genom att mata dem med sexbrottslingar att "äta till frukost"?
Om du skriver i samma affekt som när jag nämner exekutionspluton så kan jag förstå dina känslor, men teoretiskt och praktiskt är det naturligtvis inte genomförbart utom i en tanke av genuin ilska.
Citera
2019-05-16, 13:39
  #3564
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Fick detta till svar från domstolen ang mitt mejl om ljudfilerna:

Hej,
Vänligen ring nr 031 701 14 **, det gäller din beställning av ljudfiler
.

Har aldrig varit med om att man måste ringa upp?

Jag har ringt upp henne nu, och tyvärr är det bara en ljudfil som de kan lämna ut, resten är sekretessbelagda eftersom att rättegången skedde bakom stängda dörrar.
Ljudfilen är ett förhör med en Ann*, minns tyvärr inte efternamnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback