2019-05-12, 12:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Har inte sett en komplett lista över PU's alla sk. "avsnitt".
GrK har en stor del av avsnitten i sitt betänkande, men inte alla.
Här är den listan kompletterad med "avsnitt" funna bl.a. i från Juristkommissionens material.

För den som nu skulle vara intresserad...

Palmeutredningens avsnitt
A Anmälan, polisiära åtgärder, larm etc
B Tekniskt avsnitt, rättsmedicin
C Offrets famil och bekanta (inre cirkeln)
D Allmänna tips
DA ”Alf E”
E Iakttagelser av brottet (Sveavägen och City)
F Omhändertaget gods / Beslag
G Farliga personer
H Politiska motiv
HA ”CIA”
HB ”Sydafrika”
HC ”Iran/Irak”
HD ”Mellanöstern inkl Israel”
HE ”EAP” (Europeiska Arbetarpartiet)
HF ”Scientologikyrkan”
HG ”Övriga religiösa motiv”
HH ”Terroristorganisationer som ej hänförs till annat avsnitt”
HI ”WACL” (World Anti-Communist League)
HJ ”NRP” (Nordiska Rikspartiet)
HK ”BSS” (Bevara Sverige Svenskt)
HL ”Sveriges Nationella Förbund”
HM ”Sverigepartiet, f.d. Framstegspartiet”
HN ”Öppet Forum”
I Vapentips
J Vakant
K Klubben Oxen, personer med anknytning
KA "Direkt anknytning till Oxen"
KB "Indirekt anknytning till Oxen"
KD Christer Pettersson
L Biografen Grand, besökare, närområde
M Tips i samband med publicerade fantom-bilder
N V Gunnarsson
O Inledande dörrknackningar
P Vapenärende Täbyanstalten, inledning av PKK-spåret
Q Vapenhandel Bofors
R Press-informationstjänst, radio-tv, foton, valturné
S Rymlingar – psykfall – självmord – försvunna
T Kartläggning av offrets personliga förhållanden (yttre cirkeln)
U Tysk terrorism, RAF
V Jugoslavien, se även avsnitt Å
X Vapenlicenser – vapenhandlare
Y Turkiet
Z Gamla stan
Å Miro Baresic/HDP
Ä Arkiverade brev, ej registrerade i förundersökningen, sorterade länsvis
Ö Viss utredning om leasingbilar
Citera
2019-05-12, 13:07
Medlem
På temat Jämtland

"F9 Tore Utriainen

I Lingärdes PM står följande om F9:
I all hemlighet började man nu rekrytera ett lämpligt hit-team i nätverket, och AktionsGrupp Arla Gryning (AGAG) formades. De utvalda huserade i södra norrlands militärområde och kom huvudsakligen från Jämtland, bland dem F9. Ölvebro har jag under resans gång informerat personligen om alla detaljer av polisiärt intresse, senast om F9:s plötsliga anställning vid Säpo som dataexpert med speciell behörighet.
Har hörts i Palmeutredningen enligt svar till PALME-nytt, som dock inte fått ta del av förhöret."

Hade OP i samband med Jämtlandsresan några icke officiella möten där också personer från SÄPO och/ eller militären deltog?

F12 Alf Karlsson, Säpo

I Lingärdes PM står följande om F12:
Men F12, F1:s specielle förtrogne, sade med sitt speciella språkbruk:
— Vem som helst kan räkna ut att avlyssning skett. Och sen sitter vi här allihop i piss upp till halsen!
Avlyssningen sköttes istället via televerkets säkerhetsavdelning.
Innan historien avslutas måste något nämnas om Holmérs palmerum. Ovannämnde F12 satt med i palmerummet, trots att han inte är nämnd i Holmérs bok, och förankrade kurdspåret. F12 och jag känner varandra ganska väl och jag pikade honom en gång för att han inte nämndes i boken.
Ernst Lindholm skriver om Alf Karlsson i boken "Offrets Uppdrag":
Som en parentes i detta sammanhang vill jag här nämna att ovan omtalade Per Gunnar Vinge efter att ha avgått som Säpochef trädde i näringslivets tjänst och fick rum intill Alf Karlsson på Industriförbundet. Alf Karlsson var som bekant på Säpo chef för Palmes livvakter vid tiden för mordet. Det var också samme Alf Karlsson som var sektionschef vid Säpo 1985 och redan då hittade på och planterade det s.k. PKKspåret i tidningen Expressen den 6 augusti 1985. Samme Alf Karlsson på Säpo var det också som tre veckor innan mordet på Palme fick telefonsamtal från jugoslaviske legosoldaten von Birchan med varning för att Palme skulle mördas. Men denne Karlsson ansåg ju att Birchan inte var "trovärdig" och tog ingen notis om varningen. Samme Alf Karlsson slutade på Säpo den 31 december 1986. Den 13 februari 1987 startade samme Alf Karlsson - nu tillsammans med ovan nämnde Per Gunnar Vinge samt Anders Waldman en säkerhets- och avlyssningsfirma VINGE INTEGRATED PROTECTION (VIP) AB.
Har hörts i Palmeutredningen enligt svar till PALME-nytt, som dock inte fått ta del av förhöret.

Hur gick det med den "skolkande" narkotikaspanaren egentligen, kallades han "Föllinge" eller " Höllinge" eller något annat?

Källa:http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html
Ulf Lingärde.
Citera
2019-05-12, 13:21
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Palme gick även promenader och åkte skidor på Djurgården. Utan livvakter bör tilläggas. Ville man bli av med Palme hade detta varit ett utmärkt tillfälle att släcka honom.
Valet av plats och tid passar bättre in på en ensam galning?

Det fanns tid att slå till innan Moskva-resan och det uppenbara
var då bostaden, morgon och kväll. Men det fanns också
marginal för ett tillslag som inte direkt framstod som
ett attentat. På Sveavägen kunde man uppnå detta.
Den ensamme galningen är ju fortfarande halvofficiell
förklaring.
Citera
2019-05-12, 13:23
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
På temat Jämtland

"F9 Tore Utriainen

I Lingärdes PM står följande om F9:
I all hemlighet började man nu rekrytera ett lämpligt hit-team i nätverket, och AktionsGrupp Arla Gryning (AGAG) formades. De utvalda huserade i södra norrlands militärområde och kom huvudsakligen från Jämtland, bland dem F9. Ölvebro har jag under resans gång informerat personligen om alla detaljer av polisiärt intresse, senast om F9:s plötsliga anställning vid Säpo som dataexpert med speciell behörighet.
Har hörts i Palmeutredningen enligt svar till PALME-nytt, som dock inte fått ta del av förhöret."

Hade OP i samband med Jämtlandsresan några icke officiella möten där också personer från SÄPO och/ eller militären deltog?

F12 Alf Karlsson, Säpo

I Lingärdes PM står följande om F12:
Men F12, F1:s specielle förtrogne, sade med sitt speciella språkbruk:
— Vem som helst kan räkna ut att avlyssning skett. Och sen sitter vi här allihop i piss upp till halsen!
Avlyssningen sköttes istället via televerkets säkerhetsavdelning.
Innan historien avslutas måste något nämnas om Holmérs palmerum. Ovannämnde F12 satt med i palmerummet, trots att han inte är nämnd i Holmérs bok, och förankrade kurdspåret. F12 och jag känner varandra ganska väl och jag pikade honom en gång för att han inte nämndes i boken.
Ernst Lindholm skriver om Alf Karlsson i boken "Offrets Uppdrag":
Som en parentes i detta sammanhang vill jag här nämna att ovan omtalade Per Gunnar Vinge efter att ha avgått som Säpochef trädde i näringslivets tjänst och fick rum intill Alf Karlsson på Industriförbundet. Alf Karlsson var som bekant på Säpo chef för Palmes livvakter vid tiden för mordet. Det var också samme Alf Karlsson som var sektionschef vid Säpo 1985 och redan då hittade på och planterade det s.k. PKKspåret i tidningen Expressen den 6 augusti 1985. Samme Alf Karlsson på Säpo var det också som tre veckor innan mordet på Palme fick telefonsamtal från jugoslaviske legosoldaten von Birchan med varning för att Palme skulle mördas. Men denne Karlsson ansåg ju att Birchan inte var "trovärdig" och tog ingen notis om varningen. Samme Alf Karlsson slutade på Säpo den 31 december 1986. Den 13 februari 1987 startade samme Alf Karlsson - nu tillsammans med ovan nämnde Per Gunnar Vinge samt Anders Waldman en säkerhets- och avlyssningsfirma VINGE INTEGRATED PROTECTION (VIP) AB.
Har hörts i Palmeutredningen enligt svar till PALME-nytt, som dock inte fått ta del av förhöret.

Hur gick det med den "skolkande" narkotikaspanaren egentligen, kallades han "Föllinge" eller " Höllinge" eller något annat?

Källa:http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html
Ulf Lingärde.

Det här med Alf Karlsson är intressant. Vad vet man om hans tidigare karriär utbildning mm. Har han varit utomlands på uppdrag. Den man som jag har utpekat för PU som GM pratade om en gammal bekant som jobbade på SÄPO i stholm utan att nämna något namn. Jag fick känslan av att dom jobbat tillsammans i något slags oroligt eller krigs sammanhang utanför Europa typ Afrika eller Asien. Den mannen jag pratar om var inte utan skador mentalt, fysiskt
Citera
2019-05-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Ann. WT männen. Dom hade kanske ett tips på attentatet och trodde sig kunna ta GM på bar gärning, men glömde att skydda LOP.

Tycker det tyder på tvärtom. Ingen tog upp jakten.
Tänker främst på wt mannen som avlägsnade sig och passerade bingoparet samt det iskalla konstaterande över radion som snappades upp.
Citera
2019-05-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det fanns tid att slå till innan Moskva-resan och det uppenbara
var då bostaden, morgon och kväll. Men det fanns också
marginal för ett tillslag som inte direkt framstod som
ett attentat. På Sveavägen kunde man uppnå detta.
Den ensamme galningen är ju fortfarande halvofficiell
förklaring.

Precis. Träsket var en mycket bra plats för att allmänheten skulle kunna manipuleras. Inkl Stefan löfven mfl lögnhalsar.
Citera
2019-05-12, 13:54
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Tycker det tyder på tvärtom. Ingen tog upp jakten.
Tänker främst på wt mannen som avlägsnade sig och passerade bingoparet samt det iskalla konstaterande över radion som snappades upp.

Men om meningen var att förhindra attentatet på OP. så var MOP ett misslyckandet, och hela planen gick i stöpet. Men om man letade en GM före skotten, så borde man veta vem han var
Citera
2019-05-12, 14:11
Medlem
Jag vet inte så mycket om Alf Karlsson men bröderna Poutiainen har funderat en del på hans insatser i ledningscentralen på mordnatten i deras bok "Inuti labyrinten"

.
https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/?fbclid=IwAR2DCTSojvJ5ETetyubRvm_gsmGKy5r1DabidV_B IAECR3e2KL2rkkaj0CE

"När en av Palmes livvakter, John-Erik Hahne, ringde SÄPO:s ledningscentral en halvtimme efter mordet, för att få information fick han en förströdd kommentar i stil med “statsministern är visst skjuten”. Hahne blev upprörd över attityden, och ringde istället krimjouren för att få ordentlig information. SÄPO fick besked om mordet cirka 23.40. (Mordet skedde 23.21). Det var Expressen som ringde för information. Ytterligare en påringning till SÄPO:s ledningscentral med en förfrågan inkom cirka 23.50. Först då kontaktades Stockholmspolisens ledningscentral. Den beredskapstjänstgörande chefen på SÄPO var denna natt Alf Karlsson. Han kontaktades några minuter efter midnatt.

Vad Karlsson sedan själv hade för sig under mordnatten är höljt i dunkel Till Granskningskommissionen har han påstått att han aldrig satte sin fot på Stockholmspolisens ledningscentral. Av helt annan mening var Stockholms vice länspolismästare Gösta Welander. Han påstod att Alf Karlsson befann sig hela tiden på ledningscentralen, som SÄPO:s förbindelseman. Welanders uppfattning delas av SÄPO-kommissarien Christer Granqvist, som under natten arbetade som radioexpeditör, direkt underställd Alf Karlsson.

Det ser alltså ut som att Alf Karlsson, av någon anledning, far med osanning. Kari och Pertti Poutiainen visar i sin faktaspäckade bok “Inuti labyrinten” (1995) att SÄPO:s chefer generellt har tigit om och nedtonat den roll de spelade på Stockholmspolisens ledningscentral under mordnatten. Och Alf Karlsson var inte ensam om att i efterhand presentera uppenbart osanna påståenden om hur SÄPO agerat på ledningscentralen.

Dagarna efter mordet gav Alf Karlsson på nytt offentlighet åt uppfattningen att PKK måste vara ett prioriterat spår. Han kom också att som sambandsman för SÄPO ingå i den av Hans Holmér upprättade ledningsgruppen för spaningarna.

Om Alf Karlssons relation till Holmérs ledningsgrupp skrev (1993) den till den militära underrättelsetjänsten knutne datakonsulten Ulf Lingärde i ett PM avsänt till journalisten Olle Stenholm.

Innan historien avslutas måste något nämnas om Holmérs palmerum. Ovannämnde Alf Karlsson satt med i palmerummet, trots att han inte är nämnd i Holmérs bok, och förankrade kurdspåret. Alf Karlsson och jag känner varandra ganska väl och jag pikade honom en gång för att han inte nämndes i boken.

– Jajaja, jag var bara med ett par gånger, sedan måste jag ta itu med omorganisationen av SÄPO …

– Du satt i palmerummet ända fram till sommaren.

– Det minns jag inte.

Två frågor som osökt inställer sig: varför väljer SÄPO-mannen Alf Karlsson tona ner sin medverkan i Holmérs grupp för ledning av spaningarna, och varför väljer spaningsledaren Hans Holmér att i sin bok utesluta uppgiften om Karlssons medverkan?
Citera
2019-05-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Men om meningen var att förhindra attentatet på OP. så var MOP ett misslyckandet, och hela planen gick i stöpet. Men om man letade en GM före skotten, så borde man veta vem han var

Det mest logiska hade varit om Säpo körde upp utanför grand och eskorterat hem makarna. Allt annat är otänkbart. Att låta våran statsminister vara ett lockbete är inte realistiskt.
Citera
2019-05-12, 14:47
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte så mycket om Alf Karlsson men bröderna Poutiainen har funderat en del på hans insatser i ledningscentralen på mordnatten i deras bok "Inuti labyrinten"

.
https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/?fbclid=IwAR2DCTSojvJ5ETetyubRvm_gsmGKy5r1DabidV_B IAECR3e2KL2rkkaj0CE

"När en av Palmes livvakter, John-Erik Hahne, ringde SÄPO:s ledningscentral en halvtimme efter mordet, för att få information fick han en förströdd kommentar i stil med “statsministern är visst skjuten”. Hahne blev upprörd över attityden, och ringde istället krimjouren för att få ordentlig information. SÄPO fick besked om mordet cirka 23.40. (Mordet skedde 23.21). Det var Expressen som ringde för information. Ytterligare en påringning till SÄPO:s ledningscentral med en förfrågan inkom cirka 23.50. Först då kontaktades Stockholmspolisens ledningscentral. Den beredskapstjänstgörande chefen på SÄPO var denna natt Alf Karlsson. Han kontaktades några minuter efter midnatt.

Vad Karlsson sedan själv hade för sig under mordnatten är höljt i dunkel Till Granskningskommissionen har han påstått att han aldrig satte sin fot på Stockholmspolisens ledningscentral. Av helt annan mening var Stockholms vice länspolismästare Gösta Welander. Han påstod att Alf Karlsson befann sig hela tiden på ledningscentralen, som SÄPO:s förbindelseman. Welanders uppfattning delas av SÄPO-kommissarien Christer Granqvist, som under natten arbetade som radioexpeditör, direkt underställd Alf Karlsson.

Det ser alltså ut som att Alf Karlsson, av någon anledning, far med osanning. Kari och Pertti Poutiainen visar i sin faktaspäckade bok “Inuti labyrinten” (1995) att SÄPO:s chefer generellt har tigit om och nedtonat den roll de spelade på Stockholmspolisens ledningscentral under mordnatten. Och Alf Karlsson var inte ensam om att i efterhand presentera uppenbart osanna påståenden om hur SÄPO agerat på ledningscentralen.

Dagarna efter mordet gav Alf Karlsson på nytt offentlighet åt uppfattningen att PKK måste vara ett prioriterat spår. Han kom också att som sambandsman för SÄPO ingå i den av Hans Holmér upprättade ledningsgruppen för spaningarna.

Om Alf Karlssons relation till Holmérs ledningsgrupp skrev (1993) den till den militära underrättelsetjänsten knutne datakonsulten Ulf Lingärde i ett PM avsänt till journalisten Olle Stenholm.

Innan historien avslutas måste något nämnas om Holmérs palmerum. Ovannämnde Alf Karlsson satt med i palmerummet, trots att han inte är nämnd i Holmérs bok, och förankrade kurdspåret. Alf Karlsson och jag känner varandra ganska väl och jag pikade honom en gång för att han inte nämndes i boken.

– Jajaja, jag var bara med ett par gånger, sedan måste jag ta itu med omorganisationen av SÄPO …

– Du satt i palmerummet ända fram till sommaren.

– Det minns jag inte.

Två frågor som osökt inställer sig: varför väljer SÄPO-mannen Alf Karlsson tona ner sin medverkan i Holmérs grupp för ledning av spaningarna, och varför väljer spaningsledaren Hans Holmér att i sin bok utesluta uppgiften om Karlssons medverkan?

Var Alf Karlsson i fyrtio års åldern -86. Dvs i tjugoårs åldern i mitten på sextio talet. Lever han fortfarande?
Citera
2019-05-12, 14:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis. Det är så jag tänker mig i första hand. Vilket naturligtvis kan vara helt uppåt väggarna. Men det är vad jag kommer fram till efter 33 år. För att det ska kunna gå ihop för mig visavi kända fakta.

Förutom att det inte behövde vara just mannen vid möbelaffären som lämnade uppgiften vidare. Jag tror inte det var han. Det syntes tydligt för alla i närområdet att paret ensamma började gå söderut på Sveavägen. I runda slängar 5-6 minuter före mordet. Alltså gott om tid för mördaren.

Ja, då är vi online.

Beträffande tiden för promenaden till Dekorima har jag, eftersom jag är ett fakta-freak, naturligtvis räknat på det.

Jag kommer fram till följande:

23.17 + kanske 20 sek = Lämnar bokhandeln.
23.19 + kanske 30 sek = Når övergångsstället (västra sidan).
23.20 ca = Når Sari.
+ 15 sek = Tittar i skyltfönstret.
23.20.30 ca = Når Skandias entré.
23.21 ca = Når Götabanken/Bankomaten.
23.21.10-15 ca = Når Dekorima.

Därefter lite oklart vad som exakt sker. Men ett visst långsamt strosande längs skyltfönstret tycks ha inlett besöket vid Dekorima vilket fördröjer skeendet med kanske 5-10 sek.

23.21.30 = Mordet.

Kalkylen bygger på 5 km/h gångfart vilket ska vara det normala har jag förstått. Vid annan gångfart (långsammare-snabbare) förskjuts givetvis tabellen något.

Ergo. Starten från bokhandeln skedde alltså ca 4 minuter före mordet. Om vår Grandman - eller någon annan - rapporterade detta till GM så bör det rimligen ha tagit GM någon minut att bege sig till Dekorima.

Eftersom han inledningsvis inte hade något skäl att befinna sig vid Dekorima.

Då stämmer Inge M:s iakttagelse rätt bra.

Om vi utgår från att alternativ 1 (vilket självklart inte är givet) så skulle paret Palme gå norrut till tunnelbanestationen vid Rådmansgatan.

Var fanns GM då? Mellan Grand och Rådmansgatan?

En sak man får väga in i scenariot är att paret Palme även kunde ha vikit västerut in på AF kyrkogata och fram till Drottninggatan och där fortsatt söderut.

Alltså behövde det finnas en GM-beredskap även för det.

Nåväl, utifrån detta resonemang kommer även ett par andra personer "i spel" nämligen WT-mannen vid Hötorgets t-bana ((23.15?) och mannen med mustaschen som kom ur bilen som stannat i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan.

Så vitt jag förstår stod den sistnämnde och spanade norrut mot Grand ca 23.17 (?). Ungefär samtidigt som paret Palme började gå söderut.
Citera
2019-05-12, 14:50
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Det mest logiska hade varit om Säpo körde upp utanför grand och eskorterat hem makarna. Allt annat är otänkbart. Att låta våran statsminister vara ett lockbete är inte realistiskt.

Om det var så. Så är det nog en bra anledning till mörkläggning. Den värsta tabben ever.
Senast redigerad av Lisa-S 2019-05-12 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in