2019-05-12, 07:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, så är det. Men vattendelaren är hur man ser på mordet. Var det resultatet av en långvarig planerande konspiration eller inte. Just det här att det idag går att argumentera för olika teorier är ett bevis för hur lite vi vet om mordet. Och att det går att skriva böcker om utpekade mördare. Att det sedan inte håller ända fram är en annan sak.

Alla vi kan göra tankeleken hur man ska gå tillväga för att mörda en förhatlig politiker x. Eller en privatperson man hatar för den delen. När var hur och hur man efteråt kommer undan måste komma fram i planeringen. Annars är det ingen seriös konspiration med framförhållning. Eller så ber man om att misslyckas eller åka fast.

Kennedymordet är ett klassiskt exempel på hur man utgår från en bestämd plats och tid och att vidare planering handlar om hur och hur man efteråt kommer undan. Man eliminerar osäkerhetsfaktorer så långt det är möjligt. I fallet Palme verkar man i så fall ha gjort tvärtom. Alltså helt bakvänt. Improvisation där offret bestämmer förutsättningarna och osäkerhetsfaktorer plus risken att misslyckas överförs till den dagen den sorgen. Jag tror helt enkelt inte på det.

Pratet om utländska tjänster lämnar mig också helt kall. Hade CIA varit med och stämplat och det kommit fram hade det haft efterverkningar än i dag. Vilket land skulle vilja vara med i Nato om man riskerar att få sin statschef mördad av CIA för att organisationen/USA inte gillar vederbörande. Det faller på sin egen orimlighet. Riskerna är enorma och följderna katastrofala.

När det gäller hur länge mördaren befann sig runt Dekorima styrs av IMs vittnesmål. Antingen tror man på honom eller också inte. Just hans sätt att resonera kring att mannen han såg gjorde honom nyfiken och fick honom att undra om det var en narkotikaaffär på gång låter trovärdigt. Och att han återkom till mannen för att se vad som skulle hända. Alltså var detta skeende utsträckt i tiden. Och hur länge han stod parkerad med fri sikt har räknats ut via hans passagerares bankomatuttag. 2-3 minuter.

Som jag ser det så var det mördarens uppgift att stå där. Där man kan tänka sig olika förklaringar. Men det som satte igång det hela var när OP visade att han skulle promenera Sveavägen söderut. Man visste alltså flera minuter i förväg att Palme skulle passera antingen på den västra eller östra sidan av Sveavägen. Helt plötsligt blev det klart med när var hur.

1. Båda sidor av Sveavägen täcktes upp av presumtiva skyttar.

2. Den blivande mördaren ingick i en spaning/övervakning där hörnan var hans tilldelade plats. Som Nässen skisserade eller motsvarande. Sedan tog han ett enskilt beslut.

Samtidigt leder detta till en sorglig insikt. Vi har inte en chans att lösa mordet med det material som är tillgängligt. Det måste fram ny information.

Ja.

Frågan om varför GM i så fall stod vid Dekorima i flera minuter när paret Palme gick över Sveavägen först ca 23.20 blir central.

Om det var så kan jag finna en enda trovärdig förklaring till det eftersom jag tycker mötesscenariot är för långsökt.

Då måste Grandmannen vid möbelaffären ha avlyssnat familjen Palmes samtal och förstått att LOP skulle promenera hem - och vidarebefordrat informationen till övriga i gruppen. Då var ju klockan 23.15-23
17.

Det tog då GM 1-2 minuter att nå positionen. Någon annan logisk förklaring kan jag inte hitta.
Citera
2019-05-12, 08:01
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja.

Frågan om varför GM i så fall stod vid Dekorima i flera minuter när paret Palme gick över Sveavägen först ca 23.20 blir central.

Om det var så kan jag finna en enda trovärdig förklaring till det eftersom jag tycker mötesscenariot är för långsökt.

Då måste Grandmannen vid möbelaffären ha avlyssnat familjen Palmes samtal och förstått att LOP skulle promenera hem - och vidarebefordrat informationen till övriga i gruppen. Då var ju klockan 23.15-23
17.

Det tog då GM 1-2 minuter att nå positionen. Någon annan logisk förklaring kan jag inte hitta.
Precis. Det är så jag tänker mig i första hand. Vilket naturligtvis kan vara helt uppåt väggarna. Men det är vad jag kommer fram till efter 33 år. För att det ska kunna gå ihop för mig visavi kända fakta.

Förutom att det inte behövde vara just mannen vid möbelaffären som lämnade uppgiften vidare. Jag tror inte det var han. Det syntes tydligt för alla i närområdet att paret ensamma började gå söderut på Sveavägen. I runda slängar 5-6 minuter före mordet. Alltså gott om tid för mördaren.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-05-12 kl. 08:13.
Citera
2019-05-12, 09:34
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej.

Om vi antar att Moskva var deadline så behövde man börja någon gång. De mer konkreta WT-iakttagelserna börjar väl ungefär i mordveckan. Det finns en del skumma män dessförinnan, men Mare R, Jarl N mfl ser WT-män i Gamla stan dagarna före mordet.

Säpos PM talar om en övervakning från bostaden och de hade flera hundra vittnesmål att granska.

Från och med mordveckan och framåt söktes ett lämpligt tillfälle att slå till. Avlyssningen gav Grand. En chans, men ingen garanti.

Improvisationen användes i slutdelen av den kvällen när det stod klart att paret Palme promenerade hem. En snabb riskanalys. Mordplatsen valdes när de började gå söderut på östra trottoaren. Ca 1 minuts planeringshorisont. Tror jag.

Det är därför alla experter säger att mordplatsen är fel. Det är den, men den var den minst dåliga under rådande omständigheter. Värt en chans.

GM bör alltså ha anslutit mkt sent i skeendet.

Det var inte givet att ett så bra tillfälle skulle återkomma på flera veckor. Visst, Palme knallade runt utan livvakter men det var främst inom triangeln dagtid bland en massa folk nära honom.

Bättre med en glest befolkad trottoar nära midnatt. Goda chanser att undkomma i mörkret.

Ergo. Tunnelgatan. 23.21.30.

Lyckad operation till 100 %. 33 år. Inga spår.

Det man måste förstå är hur totalt överraskande mordet skedde för folk omkring och hur kort tid det handlade om. I mörker och motljus från butiken. Några sekunder. Två snabba smällar o allt var klart.

Det är alldeles fel att förvänta sig att vittnen ska kunna avge ett fullständigt signalement. Det är också det vi ser i förhören. Vagt.

Ett tillslag vid bostaden skulle ge mer information och peka
mot ett attentat. På Sveavägen var det troligare med en ensam
dåre eller förväxling med annan person. Bägge alternativen
har ju varit uppe, minst sagt.
Citera
2019-05-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
4. Det behövde inte vara så improviserat. Man hade flera veckor på sig
fram till Moskvaresan. Under den tiden borde ett tillfälle uppstå även om
utförandet inte kunde planeras i detalj.

Alternativet Gamla stan kunde kanske sparas till dess att tiden började
ta slut. Där fanns tillfälle varje dag med motargumentet att området
lätt kunde spärras av. Nu har väl det som hände visat att någon snabb
och effektiv avspärrning hade det knappast blivit.

Palme gick även promenader och åkte skidor på Djurgården. Utan livvakter bör tilläggas. Ville man bli av med Palme hade detta varit ett utmärkt tillfälle att släcka honom.
Valet av plats och tid passar bättre in på en ensam galning?
Citera
2019-05-12, 11:03
Medlem
Vad tror tråden om "Johans" uppgifter?

"Aftonbladet berättade i januari om företagsledaren Johan, som uppger att han blivit tillfrågad av en polis om att skjuta dåvarande statsministern Olof Palme.

Johan, som är expert på vapen, pistolskytt och jägare, var vid den tiden ledare för ett företag inom näringslivet. Han tillhörde själv en krets som enligt honom själv ”tyckte fruktansvärt illa” om Palme.

I kretsen fanns även polisen, som tillhörde den grupp inom Norrmalmsdistriktet som gjort sig känd för att vara våldsam, högerextrem och för att hata Palme.

Bjöd på middag
Efter valet i september 1985 stod det klart att Palme skulle få leda Sverige i ytterligare tre år, och strax därefter bjöd Johan polisen på middag. Det var enligt Johan under den middagen som polisen frågade om Johan kunde tänka sig att utföra ett uppdrag: att skjuta statsministern.

Polisen ska ha uppgett att det fanns en grupp som kartlagt Palmes vanor och krävde att Johan skulle hålla tyst. Enligt Johan sa polisen att han lätt kunde fixa ett beslagtaget och ej protokollfört vapen åt Johan för att utföra dådet.

Johan uppger att han tackade nej till erbjudandet, varefter polisen avbröt vänskapen och slutade ha kontakt.

Enligt Johan har han vid ett par tillfällen försökt framföra uppgifterna till spanare från Palmegruppen, men avfärdats. Men efter Aftonbladets publicering kontaktades han dock av gruppen.

– Jag har varit på ett förhör. Sedan dess har jag inte hört något, säger han.

Rikskriminalens Lennart Gustafsson arbetar i Palmegruppen och bekräftar nu att ytterligare ett förhör har hållits, kopplat till Johans uppgifter.

– Vi har hållit ett förhör med en före detta polis. Mer kan jag inte säga, säger han till Aftonbladet.

”Sekretessbelagt”
Dag Andersson, spaningsledare för Palmegruppen avböjer att kommentera:

– Jag kan varken bekräfta eller dementera saken.

Inte heller Palmegruppens chef Hans Melander vill yttra sig:

– Vad vi gör och inte gör, eller med vem eller vilka vi pratar, är inget vi kan diskutera.

Vice riksåklagare Kerstin Skarp leder förundersökningen om Palmemordet.

– Det här går under förundersökningssekretessen. Jag kommenterar inte särskilda uppgifter. Den dagen vi har något att säga gör vi det, säger hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLx021/polis-utreds-for-palmemordet
Aftonbladet 28 sep 2013
Citera
2019-05-12, 11:04
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Palme gick även promenader och åkte skidor på Djurgården. Utan livvakter bör tilläggas. Ville man bli av med Palme hade detta varit ett utmärkt tillfälle att släcka honom.
Valet av plats och tid passar bättre in på en ensam galning?

Är alltid en ensam GM en galning?
Det kan ju vara så att man både har ett privat motiv samt kunskap och möjlighet att genomföra MOP på egen hand.
Citera
2019-05-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Är alltid en ensam GM en galning?
Det kan ju vara så att man både har ett privat motiv samt kunskap och möjlighet att genomföra MOP på egen hand.

Privat motiv visst. Men hur scenariot ser ut och observationer om wt män så utesluter jag att GM var ensam. En privat vendetta är fullt möjligt dock.
Tänker främst på polismannens dotter som blivit utnyttjad vilket jag varit inne på tidigare.
Detta har ju kopplingar till Geijjeraffären som även den blev smutsigt mörklagd.

Hur tror du ett privat motiv kan se ut?
Citera
2019-05-12, 11:32
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Privat motiv visst. Men hur scenariot ser ut och observationer om wt män så utesluter jag att GM var ensam. En privat vendetta är fullt möjligt dock.
Tänker främst på polismannens dotter som blivit utnyttjad vilket jag varit inne på tidigare.
Detta har ju kopplingar till Geijjeraffären som även den blev smutsigt mörklagd.

Hur tror du ett privat motiv kan se ut?

Det kan vara så att OP trampade fel person på tårna under Jämtlands resan. Läs mina tidigare inlägg i ämnet
Citera
2019-05-12, 11:36
Medlem
Lisa-Ss avatar
Ann. WT männen. Dom hade kanske ett tips på attentatet och trodde sig kunna ta GM på bar gärning, men glömde att skydda LOP.
Citera
2019-05-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Det kan vara så att OP trampade fel person på tårna under Jämtlands resan. Läs mina tidigare inlägg i ämnet

Du tänker dig således en gärningsman från Jämtland eller med jämtländskt ursprung?
Citera
2019-05-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du tänker dig således en gärningsman från Jämtland eller med jämtländskt ursprung?

"Läs mina tidigare inlägg i ämnet"
You should read mine...
I guess you call him a "madman / aka "galning" - because he killed the Prime Minister of Sweden.

But really, he just needed to be pissed-off enough and have a S&W
Citera
2019-05-12, 12:43
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Nej det menar jag inte. Men om du läser mina tidigare inlägg framför allt om kalla kriget i mittnorden (MiloNN) i mitten på åttiotalet, så kanske du förstår att det fanns folk både från warszawapakten och Nato illegalt placerade där och då. Palmes besök i Jämtland var inte något besök över dagen, utan ett längre besök över flera dagar med middagar, övernattning osv. Jag har försökt att hitta information om dom inofficiella delarna av besöket. Jag tror att Sven Heurgren var värd för besöket, han var landshövding i Jämtland då, och en gammal god vän med OP han lever fortfarande. frågor jag har sökt är vem bjöd på middag vilka var ditbjudna vem stod för underhållningen etc. Var bodde han under besöket mm.
Senast redigerad av Lisa-S 2019-05-12 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in