2019-05-11, 13:36
Bannlyst
Kakko var grym ja, han kommer bli sjukt bra. Aktionen vid 1-0 målet och en annan aktion där han står på ett ben typ och blir pressad men håller emot och skapar ytor för sina medspelare. Grym!

Bra om Landeskog kommer, men han hade inte gjort någon skillnad igår när Tre Kronor stod för topp-5 sämsta insats i modern historia.
Citera
2019-05-11, 14:37
Medlem
Lärorik premiär för Sverige, som trots allt har ganska många unga spelare i laget. Tjeckien var hungrigare och hade en tydligare matchplan, kändes också mer samspelta. Annars i det stora hela jämn match som präglades av tidiga mål i alla perioderna som gav lagen momentum, och en domarnivå som i stora delar var mer tillåtande än jag kan minnas på IIHF-nivå. Samtidigt som man i vanlig ordning faller platt för filmningar. Ganska otaktiskt av Tjeckien att damma av det i första matchen bara, deras filmningar fastnade på femtioelva kameror och det kommer kosta dom senare i turneringen då domare tenderar att överkompensera åt andra hållet istället när dom blivit varse. Karma brukar slå tillbaka hårt.

Alldeles för mycket ansvar låg på våra backar för att skapa något framåt, och dom fyra bästa var också tillsammans med Pettersson våra bästa spelare tycker jag. Skärpning krävs av många forwards som var på utsidan hela matchen. Det kan man leva med i premiären, men inte senare.
Citera
2019-05-11, 16:15
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Bra om Landeskog kommer, men han hade inte gjort någon skillnad igår när Tre Kronor stod för topp-5 sämsta insats i modern historia.

Så dåliga var vi inte - skottstatistiken säger 32-32 och vi var i ledningen två mål mot ett med 4 min kvar av andra perioden. Den här premiärförlusten i gruppspelet, mot ett NHL-meriterat Tjeckien, är ju inte i närheten av ett gäng tuffa slutspelsförluster genom åren.

Några av Tre Kronors tyngsta förluster under de senaste 25 åren:
OS 2018: 3-4 Tyskland (kvart)
VM 2016: 0-6 Kanada (kvart)
VM 2011: 1-6 Finland (final)
OS 2010: 3-4 Slovakien (kvart)
WC 2004: 1-6 Tjeckien (kvart)
OS 2002: 3-4 Vitryssland (kvart)
VM 1995: 1-4 Finland (final) Vi låg under med 0-4 i tredje perioden, men fick ett tröstmål.
VM 1994: 0-6 Kanada (semi)

Vi har även gjort några plattmatcher i gruppspelet:
VM 2012: 3-7 Ryssland
VM 2011: 4-5 Norge
VM 2009: 2-3 Lettland
VM 2006: 2-5 Slovakien (Det gick ju rätt bra till slut ändå.)
OS 2006: 0-3 Slovakien (Den spekulerade läggmatchen, för att få möta Schweiz i kvarten.)
OS 2006: 0-5 Ryssland (Blev ju guld till slut, så inget att hänga läpp över i efterhand.)
VM 2005: 1-5 USA
Senast redigerad av Stefan4 2019-05-11 kl. 16:17.
Citera
2019-05-11, 16:15
Medlem
Score123s avatar
Att mycket energi läggs på Tre Kronor nu när vi förlorade hänger bara ihop med att vi är just Regerande Världsmästare x2, skulle t.ex Finland förlora mot Tjeckien i första matchen, ingen skulle bry sig nämnvärt, där ser vi förväntningarna, vi förväntas att vinna Guld år efter år, det här är en komplimang när allt samlas ihop.

Hoppas mycket väl att Finland går som tåget medan vi hackar och hackar genom gruppspelet, finnarna snor gruppvinsten som ingen kunde tänka sig, men vem är fyran på andra sidan? Oj oj oj, Lunkan & Co, resten behöver vi inte ens diskutera! Alla minns Vm-semin 2013 och 2017, vi dominerande dem från start till mål
Citera
2019-05-11, 16:25
Medlem
Score123s avatar
VM 2013: 2-3 Schweiz
VM 2013: 0-3 Kanada
=GULD

VM 2017: 1-2 Ryssland (OT)
VM 2017: 3-4 USA
=GULD

1 till, försluten får gärna komma mot ryssarna igen, verkar funka
Citera
2019-05-11, 17:47
Medlem
bombaccis avatar
Kul att Storbritannien inte blir utklassade i sin match mot Tyskland. Vore roligt om de lyckades ta poäng. Inte så kul med länder som Sydkorea och Italien som förlorar med två siffriga. Jätte bra för hockeyn om Storbritannien kan etablera dig i a - VM. Stort västland med derbyn MIT Frankrike och Tyskland. Eventuellt få upp sin egen liga mera med. Ishockeyn skulle tjäna mycket på att ha kvar uk.
Citera
2019-05-11, 18:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Landeskog till VM, enligt hockeysverige.

Inte klart. Men han vill spela.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
De har inte direkt jättebråttom, kan man konstatera . Hallå, VM började i går! När de förhalar så där tror jag att chansen att få hit honom är väldigt liten. Men jag hoppas att jag har fel, Landeskog skulle vara guld(?) värd för vårt lag.

Äh, det är gruppspel, så brådis är det inte. Bara han får ett par uppvärmningsmatcher på slutet så är det lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Score123
Men lugn, det är ingen som säger något annat, han är grym, inget snack om saken, men det finns bra många andra som också är grymma, därför kanske vi inte sitter och runkar till hans highlights.

Okej att du är finne och därför blir enögd när du pratar om Kakko, men snälla människa, finns mängder av bra unga talanger, Kakko är en av de.

Jo, jag säger något annat än att Kakko är Finlands bästa spelare.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Lärorik premiär för Sverige, som trots allt har ganska många unga spelare i laget. Tjeckien var hungrigare och hade en tydligare matchplan, kändes också mer samspelta. Annars i det stora hela jämn match som präglades av tidiga mål i alla perioderna som gav lagen momentum, och en domarnivå som i stora delar var mer tillåtande än jag kan minnas på IIHF-nivå. Samtidigt som man i vanlig ordning faller platt för filmningar. Ganska otaktiskt av Tjeckien att damma av det i första matchen bara, deras filmningar fastnade på femtioelva kameror och det kommer kosta dom senare i turneringen då domare tenderar att överkompensera åt andra hållet istället när dom blivit varse. Karma brukar slå tillbaka hårt.

Alldeles för mycket ansvar låg på våra backar för att skapa något framåt, och dom fyra bästa var också tillsammans med Pettersson våra bästa spelare tycker jag. Skärpning krävs av många forwards som var på utsidan hela matchen. Det kan man leva med i premiären, men inte senare.

Tjeckien har "hemmaplan" i år. Jag tror dom räknar med att ha domarna på sin sida så länge dom inte möter Slovakien.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Yes! 1-1 nu av Storbritannien. Första målet på 25 år i a- VM.

Kul att dom fick göra ett respektabelt resultat i sin första match på decennier i A-gruppen. Dock var det mer en svag match av Tyskland tycker jag, som lät sig dras med i det låga tempot. Jag tror att det kan komma att bli större siffror mot Kanada härnäst. Då får britterna igen för att finnarna slog kanadickerna.
Citera
2019-05-11, 22:04
Medlem
Markström är åter i träning.
Citera
2019-05-11, 22:29
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Just nu på Aftonbladet: ”Landeskog vill till VM”

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/kJdEoA/uppgifter-landeskog-vill-till-vm

”Den dubble världsmästaren Gabriel Landeskog är sugen på VM-spel, enligt uppgifter till Hockeynews.se.”

”Landeskog missade stora delar av grundseriespurten på grund av en axelskada, men är enligt uppgifter till Hockeynews själv sugen på VM-spel.
Enligt sajten hänger hans deltagande nu på Colorados läkarundersökning som ska genomföras i helgen. Ett beslut om VM kan sedan fattas i nästa vecka.”

Fyfan vad jag hoppas att detta stämmer!

Cred till Landeskog som vill komma! Trots två raka VM-guld. Han vill väl bli historisk med tre raka
Hoppas han får klartecken!
Citera
2019-05-11, 22:33
Medlem
Kaapo vitun Kakko, turneringens MVP?
Citera
2019-05-11, 22:38
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Cred till Landeskog som vill komma! Trots två raka VM-guld. Han vill väl bli historisk med tre raka
Hoppas han får klartecken!
Han var inte med ifjol. 2013 och 2017
Citera
2019-05-11, 22:43
Avslutad
Vad betyder Kakko? En snabb googling gav inga svar.

Grattis till hattricket förresten! Han är ju faktiskt en J18-spelare om ni inte visste det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in