2019-05-11, 17:29
Medlem
Hej

Jag är både El/Auto och dataingenjör, var bara 6 kurser jag behövde läsa för att få Data också.

Jag var helt inne på att bli .NET utvecklare ett tag, fullstack eventuellt
Ni vet databaser, GUI i C#, API, lite javascript/web, skön programmering helt enkelt. Kul problemlösning i icke-abstraka språk.

Nu har jag dock fått lite kalla fötter när jag tänker på skrivbordstiden.. och ja, man valde ju att bli ingenjör.
Det kan bli svårt att komma runt. Att få åka på kundmöten då och då och var ute på lite företag/industrier hade räckt.
Lite rädd för kontorstolen exakt 40 timmar i veckan

Lite kontakt med människor och fysiska apparater.

Då finns det lite varianter:
Embedded utvecklare - Linux, C osv inget jag någon gillat eller känt att jag behärskat sen är det väl lika mycket skrivbordstid där som att sitta i .NET .

PLC/Industriprogrammerare/CNC. Här har vi något som borde passa mig på pappret, här har vi egentligen "jobbet" om man säger så. Jag klarar av PLC bra, så det är inte problemet här som i embedded.
Snarare att jag tycker PLC är ofantligt tråkigt och att sakerna du ska programmera med det är ännu tråkigare, tyvärr.

Nu låter jag som en bortskämd snorunge, det är jag inte.
Jag kommer från knegarlivet. Jag försöker bara hitta något att BOM gå igång på och köra all in på det, bli duktig på det och jobba med det. Är nog ganska vanligt.

Och jag kan inte hitta något "perfekt" jobb egentligen. Det finns nog inte, men något i närheten kanske
Har jag missat något skoj som finns där ute?

Snabb sammanfattning:

Bakgrund: Data/IT/Autoingenjör

Favoriserade tekniker: "Rolig" programmering. Logiken klarar jag galant så länge det inte blir för abstrakt med lågnivå, assembler osv. Ni får gärna själv tänka vad ni tycker är kul programmering, även försöka ändra min uppfattning om t.ex PLC

Övriga önskemål:
Hade varit trevligt att va ute lite på företag, kundmöten, lite kontakt, och ja kanske syssla något med hårdvara också. Det behöver inte vara ett programmeringsjobb men något som är relevant till data/it/auto

All slags
Citera
2019-05-11, 19:32
Avslutad
Jag vill ha en app som läser av folks regnummer automatiskt som sedan berättar för mig om bilen är en polisbil. Flaggad som stulen eller liknande. En koppling till car.info räcker.
Citera
2019-05-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Jag vill ha en app som läser av folks regnummer automatiskt som sedan berättar för mig om bilen är en polisbil. Flaggad som stulen eller liknande. En koppling till car.info räcker.

polisen i storbritanninen har ju något liknande som läser av regskylten på bilen framför.
är bilen framför stulen eller utan försäkring till exempel så varnas poliserna i polisbilen.
Citera
2019-05-11, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
polisen i storbritanninen har ju något liknande som läser av regskylten på bilen framför.
är bilen framför stulen eller utan försäkring till exempel så varnas poliserna i polisbilen.

Så har polisen i sina bilar (kanske bara vissa) i Sverige.
Citera
2019-05-12, 00:17
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
"Hello world" för neuronät är ju att tolka ett gäng siffror och man kan få fram ett eget nät med tensor flow på ett par timmar.

Car.info har ett API och de säger att man kan hämta ut allt på sidan. Fordonshistorik borde därför vara en "array" i JSON svaret och man letar fram senaste "ägarbyte" där. Är det inte "en person i xxxxxx" så bör man markera på något sätt. Jag har läst att polisbilar har rikspolisstyrelsen som registrerad ägare, men vet inte om det dyker upp på car.info.

Har du bara en kamera som streamar och tillgång till något som läser av streamen så borde man kunna göra ett program som indikerar den typen av bilar. Kan du inte själv se resultatet t.ex med en lapptop i passagerarsätet så kan man ju alltid låta programmet PUSHa data till en app i din mobil som då tjuter. Visserligen vet du då inte vilken bil som gjort att programmet reagerat, men det kanske inte behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in