2019-05-11, 18:47
Medlem
Jag var hos tandläkaren för 1 år sen och han sa att jag hade ett litet hål i en bakre tand men att den inte behövde lagas. Igår åt ja nötter och en jätteliten bit an tanden gick av. Jag måste självklart besöka tandläkaren men är sååå rädd för att jag kommer behöva rotfylla tanden.

Tror ni att det räcker att laga tanden om själva biten som gått av från tanden inte var så stor? När rotfyller man en tand? Är det när en stor bit an tanden gått av att man inte längre kan laga den?

Är så orolig
Senast redigerad av Nexttome12345 2019-05-11 kl. 18:50.
Citera
2019-05-11, 18:55
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexttome12345
Jag var hos tandläkaren för 1 år sen och han sa att jag hade ett litet hål i en bakre tand men att den inte behövde lagas. Igår åt ja nötter och en jätteliten bit an tanden gick av. Jag måste självklart besöka tandläkaren men är sååå rädd för att jag kommer behöva rotfylla tanden.

Tror ni att det räcker att laga tanden om själva biten som gått av från tanden inte var så stor? När rotfyller man en tand? Är det när en stor bit an tanden gått av att man inte längre kan laga den?

Är så orolig

Att rotfylla en tand innebär att de borrar ut roten, livet i tanden. De dödar tanden. Kan vara lite obehagligt som alltid hos tandläkaren. Men efter det behöver du inte oroa dig för hål i tanden längre. En död tand kan säkert bli lite gul med åren, men såvida du inte är 20 och tanden sitter i främre tandraden skall du inte oroa dig för rotfyllning.
Citera
2019-05-11, 18:57
Medlem
SevenWayToHeavens avatar
Citat:

Är så orolig

Tror knappast du behöver rotfylla om de va en liten bit bara. Gör det ont i tanden?
Citera
2019-05-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SevenWayToHeaven
Tror knappast du behöver rotfylla om de va en liten bit bara. Gör det ont i tanden?

Ja det är en liten bit och tanden ser hel ut det är vara lite på sidan den har gått av, det jag oroar mig över är att ta tandläkaren sa att det var ett litet hål som inte behövde lagas men nu när den har gått sönder oroar jag mig.

Men om tanden är ”hel” behövs väl ingen rotfyllning. Har inte ont men ibland kan jag känna lite ilning i tanden är jätteorolig
Citera
2019-05-11, 19:08
Medlem
GunnarSparrs avatar
Rotfyllning är väl för att rädda tanden istället för att ta bort den, man dödar nerverna och tar bort det som orsaker infektion i roten. Är det så?
Citera
2019-05-11, 19:08
Medlem
SevenWayToHeavens avatar
Citat:
Ja det är en liten bit och tanden ser hel ut det är vara lite på sidan den har gått av, det jag oroar mig över är att ta tandläkaren sa att det var ett litet hål som inte behövde lagas men nu när den har gått sönder oroar jag mig.

Men om tanden är ”hel” behövs väl ingen rotfyllning. Har inte ont men ibland kan jag känna lite ilning i tanden är jätteorolig

Du behöver nog inte oroa dej jag hade en tand som gick av ordentligt kändes som halva tanden var borta nästan men hade inte ont i den. Och den lagade dom bara vanligt. Ring tandläkaren på måndag så får du säkert en snabb tid så dom kan lappa ihop den
Citera
2019-05-11, 19:13
Medlem
Citat:
Du behöver nog inte oroa dej jag hade en tand som gick av ordentligt kändes som halva tanden var borta nästan men hade inte ont i den. Och den lagade dom bara vanligt. Ring tandläkaren på måndag så får du säkert en snabb tid så dom kan lappa ihop den

jag hoppas att detsamma gäller för mig
Men det som oroar mig är att den tanden har ett litet hål det är därför jag oroar mig för rotfyllning men jag hoppas att det räcker med en lagning
Citera
2019-05-11, 19:19
Medlem
SevenWayToHeavens avatar
Citat:
jag hoppas att detsamma gäller för mig
Men det som oroar mig är att den tanden har ett litet hål det är därför jag oroar mig för rotfyllning men jag hoppas att det räcker med en lagning

Ja min hade nog ett stort hål
Och om dom tandläkare så att det inte behövdes lagad sist så borde det inte finnas en chans att rotfyllning blir aktuellt innan nästa kontroll då hade han aldrig sagt så!
Citera
2019-05-11, 19:23
Medlem
Citat:
Och om dom tandläkare så att det inte behövdes lagad sist så borde det inte finnas en chans att rotfyllning blir aktuellt innan nästa kontroll då hade han aldrig sagt så!

Så du hade också ett stort hål i den tand som gick sönder?

Åhh tack du har verkligen lugnat ner mig, har haft en klump i magen och läst på som en galning om alla konsekvenser man kan få av att rotfylla en tand.
Senast redigerad av Nexttome12345 2019-05-11 kl. 19:33.
Citera
2019-05-11, 19:31
Medlem
Motalas avatar
Citat:

Beror ju på en del saker.

Ex hur långt har kariesnagreppet spridit sig? Tanden har ju de facto gått av så en rotis är inte omöjlig.

Men om skadan/frakturen ej nått nerven så borde inte rotfyllning vara aktuell.

Blöder det så är nerven skadad. Rootis kan behöva göra om karies gränsar till nerven ändå.

Tror dock inte att du behöverer oroa dig. Men som sagt inte sett skadan.

Dr Motala
Citera
2019-05-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Beror ju på en del saker.

Ex hur långt har kariesnagreppet spridit sig? Tanden har ju de facto gått av så en rotis är inte omöjlig.

Men om skadan/frakturen ej nått nerven så borde inte rotfyllning vara aktuell.

Blöder det så är nerven skadad. Rootis kan behöva göra om karies gränsar till nerven ändå.

Tror dock inte att du behöverer oroa dig. Men som sagt inte sett skadan.

Dr Motala

Tanden blöder inte alls, om skadan nått nerven är det något jag kan känna eller se eller bara något tandläkaren kan se? Och om nu tandläkare säger att det behöver rotfyllas kan man ändå välja att laga den vanligt utan rotfyllning? Har läst så mycket negativt om rotfyllning
Senast redigerad av Nexttome12345 2019-05-11 kl. 19:39.
Citera
2019-05-11, 19:42
Medlem
Motalas avatar
Blöder tanden så är nerven skadad.

Blöder inte tanden så kan i värsta fall kariesangreppet brett ut sig så att tanden måste rotfyllas.

Sannolikt är inte detta fallet Troligt att ett litet hål som tandläkaren låtitit passera har försvagat emaljen som gått av när tanden belastats.

Tror inte du behöver oroa dig.

Trist dock att det är helg imorgon.

Lycka till

M
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem