2019-05-11, 11:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Självklart kan man som anhörig bedöma om det finns bättre verktyg och människor som kan förstärka en grupp för att nå bättre framgång och resultat. Varför tar de inte in NOA t.ex.? Eller sätter in fler utbildade erfarna utredare inte bara vanliga poliser.

Man kan visst göra något hela tiden trots att man inte kan "fabricera bevis". Man går igenom allt material om och om igen och analyserar, igen och igen och igen. Tar in alla människor på förhör igen och sedan jämför man senaste förhöret med allra första förhöret man gjorde i maj. Vilka skillnader finns i utsagorna?

Det finna hur mycket som helst som kan göras. Att ha 10 poliser som jobbar bara dagtid kallar inte jag effektivt arbete i ett mordfall där varje minut räknas. Ju längre tid som går desto mer ökar risken att mördaren kommer undan.

Det gör man nog i viss utsträckning (går igenom material) . Men man kan dock inte plocka in samma människor hur många gånger som helst.
Det är ju också tyvärr så att övriga kriminella i Örebro med omnejde inte tar ledigt för att LW har mördats, därav att man inte kan tilldela hela styrkan till detta fall.
Det är väl inledningsvis när man samlar ihop bevisning, förhör folk etc som det krävs en insats som är mer manstark till antalet. När någon tid har gått är det inte motiverat att ha det. Det är inte skäligt att betala ob tillägg till sådant som kan utföras på dagtid, som att sammanställa och gå igenom förhörsprotokoll för att "jobba 24/7".
Citera
2019-05-11, 12:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det gör man nog i viss utsträckning (går igenom material) . Men man kan dock inte plocka in samma människor hur många gånger som helst.
Det är ju också tyvärr så att övriga kriminella i Örebro med omnejde inte tar ledigt för att LW har mördats, därav att man inte kan tilldela hela styrkan till detta fall.
Det är väl inledningsvis när man samlar ihop bevisning, förhör folk etc som det krävs en insats som är mer manstark till antalet. När någon tid har gått är det inte motiverat att ha det. Det är inte skäligt att betala ob tillägg till sådant som kan utföras på dagtid, som att sammanställa och gå igenom förhörsprotokoll för att "jobba 24/7".

Jo, men då måste anhöriga få vänta betydligt längre tid på att arbetet ska bli gjort. Samtidigt som en mördare får fortsätta gå fri på gatorna och kanske gör något dumt igen.

Jag tycker att Lenas anhöriga ska kunna kräva att arbetet utförs snabbare när det går genom att nyttja alla timmar i dygnet. Ob-tillägg och dylikt får det vara värt, de betalar väl skatt och därmed polisens lön.

Man blir ju så frustrerad å deras vägnar. De ska inte behöva vänta så här länge för att kunna få ett avslut och börja sörja på riktigt.
Citera
2019-05-11, 12:17
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD syns alltid piggelin och glad med ett fantastiskt liv fyllt med fritt jobb, vänner, grannar, GC och event som han kan flashmobba vid något satellithörn - han tycks vara snabbt in och ut enligt sina GC-loggningar. Dock hinner hann se vilka som är med och kanske ta en liten bild för GC-dokumentationen för att skriva om kramkalas.

Den här veckan bör SD ha barnen om inte han och HD har bytt vecka, så kanske det inte blir GC i lika stor utsträckning? Fast, barnen är ju så stora att de bara behöver mat och husrum nu, om man ska vara krass. Den biten fixar nog SD galant, men hur är det med HD? Orkar hon inte ha barnen? Är hon av läkare ordinerad GC i olika länder med mor, syster och sitt X istället för att vara mamma?

LW:s barn har sin pappa, farföräldrar och HW i närheten - övriga närstående finns lite längre bort. Försöker MH nästla sig in och "hjälpa" eller håller hon sig ifrån sitt X UW - någon som vet?

Jag tänker att soc. och kuratorer bör finnas som stöd till båda familjernas barn - någon som vet?

Bra frågor. Har för mig att någon angett att familjen haft gott stöd omkring sig. UW var väl ännu aktiv i frikyrkoförsamlingen? Tänker mig att de nog sluter upp så gott de kan då kring han och barnen både praktiskt och genom förbön såsom brukligt är i sådana sammanhang. Sedan vet jag ju inte hur aktivt kristna barnen var men noterade tidigare att äldste sonen bar ett kristet armband efter att LW gått bort och att dottern verkade ha konfirmerat sig. Är de någorlunda troende som sina föräldrar så kanske de finner någon slags tröst då från församlingens omsorg. Men annars hoppas man ju att de har gott om även sekulärt stöd från samhället och inte allra minst skolan. För den yngste måste detta ju vara extra hemskt.

Har någon kikat om MH fortfarande har sin blogg stängd för allmänheten eller om hon nu, i dagarna kring mordet, offentliggör några fler tankar? För familjens skull får man hoppas att hon insett hur förkastligt det var att hänga ut barnen som hon gjorde tidigare. Så länge inte MGM inte är gripen eller avförd så hoppas jag att polisen har kontrollerat denna självrättfärdigande person noga. Det finns många lite udda personer som dyker upp i granskandet av mordet, men MHs blogg i sammanhanget var ju en av de mer obehagliga och hennes sektbakgrund samt kunskaper i manipulation känns minst sagt creepy. Liksom den där märkliga, antagligen, fejk-UW-bloggen. Var den verkligen fejk, vilket jag tror av flera anledningar, och skapad av henne, så verkar hon ju rätt instabil och farlig i hur hon kan passera gränser.
Citera
2019-05-11, 12:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Bra frågor. Har för mig att någon angett att familjen haft gott stöd omkring sig. UW var väl ännu aktiv i frikyrkoförsamlingen? Tänker mig att de nog sluter upp så gott de kan då kring han och barnen både praktiskt och genom förbön såsom brukligt är i sådana sammanhang. Sedan vet jag ju inte hur aktivt kristna barnen var men noterade tidigare att äldste sonen bar ett kristet armband efter att LW gått bort och att dottern verkade ha konfirmerat sig. Är de någorlunda troende som sina föräldrar så kanske de finner någon slags tröst då från församlingens omsorg. Men annars hoppas man ju att de har gott om även sekulärt stöd från samhället och inte allra minst skolan. För den yngste måste detta ju vara extra hemskt.

Har någon kikat om MH fortfarande har sin blogg stängd för allmänheten eller om hon nu, i dagarna kring mordet, offentliggör några fler tankar? För familjens skull får man hoppas att hon insett hur förkastligt det var att hänga ut barnen som hon gjorde tidigare. Så länge inte MGM inte är gripen eller avförd så hoppas jag att polisen har kontrollerat denna självrättfärdigande person noga. Det finns många lite udda personer som dyker upp i granskandet av mordet, men MHs blogg i sammanhanget var ju en av de mer obehagliga och hennes sektbakgrund samt kunskaper i manipulation känns minst sagt creepy. Liksom den där märkliga, antagligen, fejk-UW-bloggen. Var den verkligen fejk, vilket jag tror av flera anledningar, och skapad av henne, så verkar hon ju rätt instabil och farlig i hur hon kan passera gränser.

Den är fortfarande låst med lösenord.
Ja, hon är väldigt speciell minst sagt.
Citera
2019-05-11, 12:29
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det fetade har du mycket rätt i, väldigt mycket. Inte heller SD verkar oroa sig att den älskarinna han stalkade blivit mördad 200m från hans dörr... jag skulle heller inte lämna barnen själva och jaga plast i skogen istället med en mördare lös i kvarteret.

Hm det sista stycket... här skulle jag kunna säga att det är en mord konspiration, sexsekt, geosekt osv, men.
Jag tror faktiskt de som ingår i järngänget, dvs medinsyn, Sa'ra se'ling, Peter C'brio, Sw'gr'm mfl är sorgligt vilseledda. Men kanske främst att de inte tar sig tid att sitta och tänka, bara tänka. De bara agerar, skulle de sätta sig på en sten i skogen utan att jaga burkar i en dag och tänka igenom situationen skulle de ev ändra uppfattning, men de bara springer vidare från burk till burk.

HD och JG har jag en annan uppfattning om, någon av de är delaktiga eller bägge.

Nej, bland det märkligaste i allt är ju att han, oskyldig eller skyldig verkar så oberörd av att någon som stått honom så nära är mördad. Är SD GM så skulle man nästan få intrycket av att han menar att han hade rätt att mörda LW och nu har rätt att njuta av livet i ansiktet på oss alla som anser annorlunda. I o m ett rättfärdigande av mordet så blir det också rättfärdigat att skratta och vara glad.

Uppdelningen du gör inom gänget känns rimlig utifrån det vi sett i tråden. Dvs, att några av dem är vilseledda medan andra delaktiga. Man undrar hur länge de håller masken om fler tekniska bevis läggs fram och de själva börjar känna att de kan åka dit på medhjälp om de inte börjar samarbeta.
Citera
2019-05-11, 12:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hon kanske tvärtom föredrar att han inte sitter i fängelse - eftersom hans arbete och lön gissningsvis innebär att hon fortsatt får åka med på spännande geoevent i utlandet. Underskatta aldrig pengars betydelse

Hon måste väl ha fått en massa pengar
för sin del av huset?
Eller har han inte betalat henne något?
Om han hamnar i fängelse på livstid så
kan hon flytta hem igen eller sälja huset
och få en massa pengar att åka på
spännande geoevent för.

Jag tror att problemet för henne är att hon
inte vill geocacha ensam och då har hon
bara SD, systern och föräldrarna att ha
med som sällskap.

Förövrigt så tror jag inte att det är SD som
betalar för några resor.
Om någon betalar för HD så tror jag att
det är hennes föräldrar, som dessutom fick
köpa en ny bostad till henne när SD
vägrade sälja huset.
Hur hon kan umgås med honom förstår
jag inte.

Hon måste vara hjärntvättad eller
totalt avtrubbad av antidepressiva.
I så fall kan hon skylla på det om hon blir
åtalad för medhjälp.
Om hon dessutom lämnar sådan info så
att SD kan bli fälld så kanske hon kan göra någon deal med ÅK.

Hann*, det är dags att ta upp huvudet ur
sanden.
Jag förstår om du inte sörjer LW, efter hur
hon bar sig åt mot dig men hon var inte
ensam. Den som har lovat att vara dig
trogen livet ut var otrogen i 6 år.
Du kan inte lita på honom.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-05-11 kl. 12:31.
Citera
2019-05-11, 12:30
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Den är fortfarande låst med lösenord.
Ja, hon är väldigt speciell minst sagt.

Tack för att du kontrollerade. Jo, jag reagerade på både svartvitheten och på namnet på bloggen efter tips från Smultr0n. Fick en slags fanatisk känsla av både innehåll och möjlig tolkning av bloggnamnet. Men hon kan ju såklart bara vara speciell men inte inblandad ett dugg för det. Men som sagt, hoppas att hon är noga granskad.
Citera
2019-05-11, 12:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
för sin del av huset?
spännande geoevent för.

med som sällskap.

betalar för några resor.
vägrade sälja huset.
jag inte.

åtalad för medhjälp.

sanden.

Jag tror att hon funderar fram och tillbaka vilket som är bäst för barnen.
På lång sikt är det bättre för dem att sanningen kommer fram nu än efter att ha levt i ovisshet och ångest under flera år först.
Citera
2019-05-11, 12:41
Medlem
Citat:
Jo, men då måste anhöriga få vänta betydligt längre tid på att arbetet ska bli gjort. Samtidigt som en mördare får fortsätta gå fri på gatorna och kanske gör något dumt igen.

Jag tycker att Lenas anhöriga ska kunna kräva att arbetet utförs snabbare när det går genom att nyttja alla timmar i dygnet. Ob-tillägg och dylikt får det vara värt, de betalar väl skatt och därmed polisens lön.

Man blir ju så frustrerad å deras vägnar. De ska inte behöva vänta så här länge för att kunna få ett avslut och börja sörja på riktigt.

Det finns inte en chef värd titeln inom offentlig förvaltning som beordrar ut personal nattjänstgöring för arbete som till sin karaktär kan utföras på dagtid. Jo anhöriga betalar skatt men ob-tillägg blir en merkostnad.

"Sörja på riktigt"? Man har ju konstaterat att hon är död och identifieringen är säkerställd. Klart de kan "sörja på riktigt". Det är det begravningsbestyren avser att hjälpa till med.

Om du jobbar inom psykologi/psykiatri så borde väl du veta att det inte finns någon garanti för att en anhörig till en mördad plötsligt känner mindre ilska, och därmed mer utrymme för sörjande, så fort en person döms för brottet.
Verkar lite knasigt att lägga ansvaret för anhörigas känslobearbetning på polisen. Jag har full förståelse för att anhöriga har svårt att släppa en ilska om den döde exempelvis mördats men om det hindrar dem från att sörja så borde annan hjälp än polis efterfrågas, för deras egen "emotional sanity" skull.

En helt annan sak är ju att krävande anhöriga lätt kan se jäkligt misstänkt ut.
Citera
2019-05-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
för sin del av huset?
spännande geoevent för.

med som sällskap.

betalar för några resor.
vägrade sälja huset.
jag inte.

åtalad för medhjälp.

sanden.

Det beror väl på om huset var belånat? Ska en part köpa ut den andre så bör väl dennes del av lån med huset som säkerhet räknas av?
Citera
2019-05-11, 12:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
/../

Å andra sidan kan det även vara helt omvänt.
Citera
2019-05-11, 12:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det finns inte en chef värd titeln inom offentlig förvaltning som beordrar ut personal nattjänstgöring för arbete som till sin karaktär kan utföras på dagtid. Jo anhöriga betalar skatt men ob-tillägg blir en merkostnad.

"Sörja på riktigt"? Man har ju konstaterat att hon är död och identifieringen är säkerställd. Klart de kan "sörja på riktigt". Det är det begravningsbestyren avser att hjälpa till med.

Om du jobbar inom psykologi/psykiatri så borde väl du veta att det inte finns någon garanti för att en anhörig till en mördad plötsligt känner mindre ilska, och därmed mer utrymme för sörjande, så fort en person döms för brottet.
Verkar lite knasigt att lägga ansvaret för anhörigas känslobearbetning på polisen. Jag har full förståelse för att anhöriga har svårt att släppa en ilska om den döde exempelvis mördats men om det hindrar dem från att sörja så borde annan hjälp än polis efterfrågas, för deras egen "emotional sanity" skull.

Anhöriga till mördade som jag pratat med säger att de inte kan sörja på riktigt innan mordet är löst och de fått ett avslut. Det är en extra psykisk stress och påfrestning denna väntan på att mördaren blir tagen och ställd inför rätta så att deras anhöriga och de kan få lite rättvisa iaf.

Jag är ganska säker på att Lenas nära och kära känner likadant nu under denna väntan och ovisshet.

Nej, det är snarare anhöriga som inte ställer krav på polisen som ser misstänkt ut. Normala anhöriga vill veta så snabbt som möjligt vad som hänt, ingen vill vänta mer än nödvändigt på att rättvisa ska skipas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in