2019-05-11, 10:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hon kanske tvärtom föredrar att han inte sitter i fängelse - eftersom hans arbete och lön gissningsvis innebär att hon fortsatt får åka med på spännande geoevent i utlandet. Underskatta aldrig pengars betydelse

Inte bara det, utan han har ju delat ekonomiskt ansvar för barnen.

Det viktigaste för föräldrar är oftast barnens hälsa och välmående. Det kan aldrig kännas bra att den ena föräldern är misstänkt för något så hemskt. Och ännu värre skulle det vara om han hamnade som dömd mördare bakom lås och bom. Kan inte föreställa mig hur det skulle kännas och vilken påverkan det skulle ha på barnen.
Citera
2019-05-11, 10:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det skall bli intressant att se om NA tar upp just det här med hur informationen sprids, dvs. att den kommer ut på inofficiella vägar i stället för via åklagaren (som bara säger konstigheter). Förhoppningsvis försöker NA få klarhet även i frågan om varför man verkar ha valt att inte ta hjälp av Nationella bedömandegruppen som Peter Springare pratade om.

Jag förstår inte varför Lenas nära och kära accepterar och tolererar detta.
De måste säga ifrån och kräva att polisen gör sitt jobb bättre. Jag skulle aldrig accepterat det utan vänt mig till alla mina kontakter för att de ska sparka igång utredarna och polisen. Det fungerar alltid. Utredarna och ÅK skulle jobba på betydligt bättre när de vet att de har inflytelserika människors ögon på sig.

Det är ju nästan så man börjar tro att Lenas familj inte vill att mordet ska lösas. Då börjar man ju undra varför.
Citera
2019-05-11, 11:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det skall bli intressant att se om NA tar upp just det här med hur informationen sprids, dvs. att den kommer ut på inofficiella vägar i stället för via åklagaren (som bara säger konstigheter). Förhoppningsvis försöker NA få klarhet även i frågan om varför man verkar ha valt att inte ta hjälp av Nationella bedömandegruppen som Peter Springare pratade om.

Vi har redan dragit detta minst ett varv.

Polisen väljer inte när de vill kalla in Nationella bedömandegruppen.
De kommer in när det inte finns någon misstänkt.
I det här fallet finns det en misstänkt så det är knappast aktuellt.
Citera
2019-05-11, 11:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De måste säga ifrån och kräva att polisen gör sitt jobb bättre. Jag skulle aldrig accepterat det utan vänt mig till alla mina kontakter för att de ska sparka igång utredarna och polisen. Det fungerar alltid. Utredarna och ÅK skulle jobba på betydligt bättre när de vet att de har inflytelserika människors ögon på sig.

Det är ju nästan så man börjar tro att Lenas familj inte vill att mordet ska lösas. Då börjar man ju undra varför.

Fast det där är väl lite av en anomali? Förundersökningen är sekretessad, anhöriga har inte rätt till insyn i vad polisen gör eller inte så de är knappast i position att kunna säga att polisen borde göra sitt jobb bättre.

Kverulanter och rättshaverister kanske bäddar för sin egen utveckling till detta på grund av att de som jobbar med deras ärenden inte får ägna sig åt detta utan svara i telefon och besvara brev med irrelevanta frågor och påståenden.

För övrigt är det väl ofta många gånger tvärtom, att man begränsas på ett för produktivitet negativt sätt av att ha någon som hänger över axeln på en?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-11 kl. 11:18.
Citera
2019-05-11, 11:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi har redan dragit detta minst ett varv.

Polisen väljer inte när de vill kalla in Nationella bedömandegruppen.
De kommer in när det inte finns någon misstänkt.
I det här fallet finns det en misstänkt så det är knappast aktuellt.
Så har jag också uppfattat det. Det är alltså åklagaren, och inte polisen, som har att fatta de beslut som är avgörande för hur utredningen skall bedrivas (i det här fallet huruvida Nationella bedömandegruppen skall kontaktas eller ej).
Senast redigerad av Draifos 2019-05-11 kl. 11:47.
Citera
2019-05-11, 11:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det där är väl lite av en anomali? Förundersökningen är sekretessad, anhöriga har inte rätt till insyn i vad polisen gör eller inte så de är knappast i position att kunna säga att polisen borde göra sitt jobb bättre.

Kverulanter och rättshaverister kanske bäddar för sin egen utveckling till detta på grund av att de som jobbar med deras ärenden inte får ägna sig åt detta utan svara i telefon och besvara brev med irrelevanta frågor och påståenden.

Resultatet talar väl för sig själv, man behöver ingen insyn för att veta att det kan göras ett bättre jobb. De verkar inte ens arbeta dygnet runt om de har utredningsrummen tomma för att spela poker om kvällarna.

Som anhörig ska man kräva arbete 24/7 och de allra bästa utredarna vilket i detta fall innebär hjälp av NOA. Skulle du acceptera att polisen inte tar till det bästa som finns tillgängligt för att kunna lösa mordet på någon du älskar?
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-11 kl. 11:25.
Citera
2019-05-11, 11:22
Medlem
Honan6s avatar
SD syns alltid piggelin och glad med ett fantastiskt liv fyllt med fritt jobb, vänner, grannar, GC och event som han kan flashmobba vid något satellithörn - han tycks vara snabbt in och ut enligt sina GC-loggningar. Dock hinner hann se vilka som är med och kanske ta en liten bild för GC-dokumentationen för att skriva om kramkalas.

Den här veckan bör SD ha barnen om inte han och HD har bytt vecka, så kanske det inte blir GC i lika stor utsträckning? Fast, barnen är ju så stora att de bara behöver mat och husrum nu, om man ska vara krass. Den biten fixar nog SD galant, men hur är det med HD? Orkar hon inte ha barnen? Är hon av läkare ordinerad GC i olika länder med mor, syster och sitt X istället för att vara mamma?

LW:s barn har sin pappa, farföräldrar och HW i närheten - övriga närstående finns lite längre bort. Försöker MH nästla sig in och "hjälpa" eller håller hon sig ifrån sitt X UW - någon som vet?

Jag tänker att soc. och kuratorer bör finnas som stöd till båda familjernas barn - någon som vet?
Citera
2019-05-11, 11:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

En notering angående dagens ledarkrönika i NA är att det är mycket fokus på att "allmänheten" har rätt att få veta. I vanliga fall är det väl nästan journalistisk kutym att det, åtminstone någonstans i hela artikeln, skulle ha hetat att "anhöriga och allmänheten" har rätt att få veta. I synnerhet om de polisiära missarna kring utredningen ligger till grund för att anhöriga riskerar att leva i fortsatt ovisshet vem som begått mordet. Men så lyder alltså inte formuleringen denna gång.

Undrar om någon av LW's anhöriga har ställt upp på intervju i den kommande artikelserien? Det vore ju ytterst intressant att få deras version av hur de första dagarna kring LW's försvinnande hanterades rent utredningsmässigt.
Citera
2019-05-11, 11:33
Medlem
Citat:
Resultatet talar väl för sig själv, man behöver ingen insyn, och att de inte arbetar dygnet runt om de har utredningsrummen tomma för att spela poker om kvällarna.

Som anhörig ska man kräva arbete 24/7 och de allra bästa utredarna vilket i detta fall innebär hjälp av NA. Skulle du acceptera att polisen inte tar till det bästa som finns tillgängligt för att kunna lösa mordet om en det handlade om den du älskar?

Hur tror du att du som anhörig ska kunna bedöma om att "ta till det bästa som finns"? Jag skulle förutsätta att ett uppklarande av ett mord i sig är ett eftertraktad utfall av ett ärende och att de därmed gör sitt bästa. Jag är inte lagd åt att ta saker så personligt, jag skulle nog inte göra det om en anhörig mördas heller.

Nej "resultatet" talar inte för sig själv. De kan ha fått hur mycket uppslag och teknisk bevisning som helst som man ändå kanske inte lyckas att med tillräcklig styrka binda till själva gärningen och en misstänkt gärningsman. Vad ska anhöriga "kräva" av detta menar du, att de ska börja fabricera bevisning för att pinna in en lösning med attityd om "skitsamma om det är rätt GM"?

I detta fallet skulle jag dessutom anta att det finns åtskilliga vittnesmål som kan vara svåra att få verifierat. Eftersom BO hade nära relationer som hon inte ville skylta med (eftersom hon eller andra parten var involverade med andra).
Citera
2019-05-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En notering angående dagens ledarkrönika i NA är att det är mycket fokus på att "allmänheten" har rätt att få veta. I vanliga fall är det väl nästan journalistisk kutym att det, åtminstone någonstans i hela artikeln, skulle ha hetat att "anhöriga och allmänheten" har rätt att få veta. I synnerhet om de polisiära missarna kring utredningen ligger till grund för att anhöriga riskerar att leva i fortsatt ovisshet vem som begått mordet. Men så lyder alltså inte formuleringen denna gång.

Undrar om någon av LW's anhöriga har ställt upp på intervju i den kommande artikelserien? Det vore ju ytterst intressant att få deras version av hur de första dagarna kring LW's försvinnande hanterades rent utredningsmässigt .

Det fetade. Bra poäng. Man bedömde det som en särskild händelse väldigt tidigt för att vara en försvunnen vuxen, premissen brukar eljest vara att avvakta. Och med den resursförstärkningen som särskild händelse ger är det verkligt konstigt att det dröjde såpass länge innan hon hittades om hon händelsevis ändå befann sig så nära hemmet.
Citera
2019-05-11, 11:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur tror du att du som anhörig ska kunna bedöma om att "ta till det bästa som finns"? Jag skulle förutsätta att ett uppklarande av ett mord i sig är ett eftertraktad utfall av ett ärende och att de därmed gör sitt bästa. Jag är inte lagd åt att ta saker så personligt, jag skulle nog inte göra det om en anhörig mördas heller.

Nej "resultatet" talar inte för sig själv. De kan ha fått hur mycket uppslag och teknisk bevisning som helst som man ändå kanske inte lyckas att med tillräcklig styrka binda till själva gärningen och en misstänkt gärningsman. Vad ska anhöriga "kräva" av detta menar du, att de ska börja fabricera bevisning för att pinna in en lösning med attityd om "skitsamma om det är rätt GM"?

I detta fallet skulle jag dessutom anta att det finns åtskilliga vittnesmål som kan vara svåra att få verifierat. Eftersom BO hade nära relationer som hon inte ville skylta med (eftersom hon eller andra parten var involverade med andra).

Självklart kan man som anhörig bedöma om det finns bättre verktyg och människor som kan förstärka en grupp för att nå bättre framgång och resultat. Varför tar de inte in NOA t.ex.? Eller sätter in fler utbildade erfarna utredare inte bara vanliga poliser.

Man kan visst göra något hela tiden trots att man inte kan "fabricera bevis". Man går igenom allt material om och om igen och analyserar, igen och igen och igen. Tar in alla människor på förhör igen och sedan jämför man senaste förhöret med allra första förhöret man gjorde i maj. Vilka skillnader finns i utsagorna?

Det finna hur mycket som helst som kan göras. Att ha 10 poliser som jobbar bara dagtid kallar inte jag effektivt arbete i ett mordfall där varje minut räknas. Ju längre tid som går desto mer ökar risken att mördaren kommer undan.
Citera
2019-05-11, 11:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD syns alltid piggelin och glad med ett fantastiskt liv fyllt med fritt jobb, vänner, grannar, GC och event som han kan flashmobba vid något satellithörn - han tycks vara snabbt in och ut enligt sina GC-loggningar. Dock hinner hann se vilka som är med och kanske ta en liten bild för GC-dokumentationen för att skriva om kramkalas.

Den här veckan bör SD ha barnen om inte han och HD har bytt vecka, så kanske det inte blir GC i lika stor utsträckning? Fast, barnen är ju så stora att de bara behöver mat och husrum nu, om man ska vara krass. Den biten fixar nog SD galant, men hur är det med HD? Orkar hon inte ha barnen? Är hon av läkare ordinerad GC i olika länder med mor, syster och sitt X istället för att vara mamma?

LW:s barn har sin pappa, farföräldrar och HW i närheten - övriga närstående finns lite längre bort. Försöker MH nästla sig in och "hjälpa" eller håller hon sig ifrån sitt X UW - någon som vet?

Jag tänker att soc. och kuratorer bör finnas som stöd till båda familjernas barn - någon som vet?

Det kan noteras att HD för ovanlighetens skull, enligt geosajtens offentliga profilinformation, inte har varit inloggad de tre senaste dagarna. I vanliga fall har hon gjort det dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in