2019-05-10, 07:46
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JP9v9/ung-man-klamdes-under-betongklump--dog-av-skadorna

En man i 20-årsåldern har avlidit efter en arbetsplatsolycka på en industri utanför Lund. Mannen ska ha fått en betongklump över sig.

En anmälan om arbetsmiljöbrott samt vållande till annans död har upprättats.

Ung man död i arbetsplatsolycka
Citera
2019-05-10, 07:52
Medlem
GunnarSparrs avatar
VAd jag läste så kom han först ur, men då avled han alltså av sina skador senare? Skulle vara intressant att läsa om vad som orsakade olyckan. Gjorde han något fel eller var det bara en jävligt farlig arbetsplats?
Citera
2019-05-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
VAd jag läste så kom han först ur, men då avled han alltså av sina skador senare? Skulle vara intressant att läsa om vad som orsakade olyckan. Gjorde han något fel eller var det bara en jävligt farlig arbetsplats?

Farlig arbetsplats??
Citera
2019-05-10, 11:08
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrunk
Farlig arbetsplats??
Ja, är jag otydlig eller?
Citera
2019-05-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Ja, är jag otydlig eller?

Löjligt uttryck "farlig arbetsplats", följer du reglerna går du säker.
Citera
2019-05-10, 11:32
Medlem
Citat:

Tänk om den här personen följde alla regler men ändå dog. Då är ju ditt påstående falskt.
Citera
2019-05-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tänk om den här personen följde alla regler men ändå dog. Då är ju ditt påstående falskt.

Tänk om, tänk om solen ramlade ner på honom.
Absolut då är det falskt precis som dina spekulationer är fiktiva.
Citera
2019-05-10, 11:43
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Wow vilket givande inlägg, hur många byggen har du varit på?
Du verkar veta något som vi andra inte vet.

Jag menar, ifall jag använder min hjälm vid ställningsbygge så är jag odödlig ifall en spira faller ned på mig? Jag menar, jag har ju följt reglerna.
Citera
2019-05-10, 11:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Betongblock, det skulle kunna vara firman C3C:s block som ser ut som gigantiska legobitar och används för stödmurar m.m.: https://c3c.se/c3csystem/blocksystem/

Det var en dödsolycka tidigare i år på Mönsterås bruk då en sådan stödmur föll omkull. En entreprenör stod och jobbade på ena sidan då en lastmaskin knuffade till muren för hårt från andra hållet och han fick ett sånt här block över sig. Skulle kunna vara samma sak som hänt nu. I Mönsteråsfallet hade den förolyckade inte gjort något fel vilket går emot signaturen skrunks yrande.

Jag tycker de där stödmurarna ser djävligt luriga ut. Jag skulle inte använda dessa för upplag av bulkvaror där man kör med lastmaskin, risken för ras är alldeles för stor, särskilt om skopan skulle trycka högt upp på muren. Blocken är inte fästa mot varandra utan vilar bara med sin egentyngd.

Företaget Starka Betongindustrier ligger i Södra Sandby men jag hittar inte direkt någon byggnad på flygfotot som stämmer med bilderna i artikeln: https://goo.gl/maps/xWBQ8jQnKScvSJi29
Annars tillverkar de ju allehanda byggelement, brunnsringar o dyl av betong.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-05-10 kl. 11:56.
Citera
2019-05-10, 11:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Djävla svammel! Se mitt tidigare inlägg, i det fallet omkom en person som inte gjort ett endaste fel i det sammanhanget pga. att någon annan gjort en dålig konstruktion samt att en maskinförare belastade denna konstruktion mer än den tålde (men förmodligen inte mer än vad konstruktionen borde ha tålt så i det fallet skyller jag helt på utformningen av muren och inte på maskinföraren). Man kan drabbas av andras fel även om man själv inte gör något fel, borde vara rätt lätt att begripa.
Citera
2019-05-10, 21:44
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2019-05-09/ung-man-ford-till-sjukhus-efter-klamolycka

Tycker att det är fruktansvärt... Offret blir klämd vid tillverkning av marksten... Det är enligt mig inget betongblock. Tror nog att han fastnade i maskinen och då har Starka missat en stor säkerhetsåtgärd...
Senast redigerad av Mille73 2019-05-10 kl. 22:09.
Citera
2019-05-10, 22:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mille73
https://www.sydsvenskan.se/2019-05-09/ung-man-ford-till-sjukhus-efter-klamolycka

Tycker att det är fruktansvärt... Offret blir klämd vid tillverkning av marksten... Det är enligt mig inget betongblock. Tror nog att han fastnade i maskinen och då har Starka missat en stor säkerhetsåtgärd...
Enligt artikeln sa polisen att han blivit klämd under "någon sorts betongblock". Vet du att det rörde sig om tillverkning av marksten och varför tror du det rör sig om att fastna i en maskin och inte att få blocket över sig? Starka tillverkar mycket mer än marksten, många produkter som är betydligt större och tyngre än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in