2019-05-04, 17:25
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Stort tack för svaret!👍
Du kanske menar den 20-årige *ojtaba *ahdi (*=M) som är c/o-skriven i Skärholmen hos Ibrahim M. Resten av familjen (5) som mindre förvånande de flesta återfinns i Lexbase är också c/o-skrivna där. Kanske för att Ibrahim ska få ut försörjningsstöd eller bostadsbidrag?

Det var det lilla :-)

Vet inte så mycket mer om honom än vad som framgått i FUPen. Enligt Polisen är han springpojke åt Mustapha H*ssoun, N*sim och de andra.
Citera
2019-05-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag såg nu i ett förhör med överlevande BOs bror att M*kky SMSat M*hmoud Sh*kir någon vecka innan och pekat ut honom skytt vid Galaxy-skjutningen. Detta skulle vara en anledning till att M*kky satt ett pris på M*hmouds huvud. M*hmoud hävdade själv att han inte alls var inblandad. Minst ett vittne till pratar om att snacket på stan är att M*hmoud var med i Galaxy-skjutningn. Någon som har mer info eller spekulationer kring det?

Gällande den kommande domen: jag är inte så djupt insatt i hur domstolarna dömer rent generellt, men med tanke på vittnesmålet från överlevande BO så skulle allt annat än en fällande dom gällande Z*ki göra mig enormt förvånad. När det gäller övriga så vetisjutton. Minns inte FUPen i detalj, men jag skulle kunna tänka mig att de går fria för att man inte kan bevisa att de varit med och planerat mordet och inte visst om Z*kis intentioner så att säga.

EDIT: Ett vittne hävdar att M*kky mördade storebror Bajramaj för att han mobbat och slagit M*kky i grundskolan, och att lillebror Bajramaj mördades av M*kky för att han gått runt och skrutit om att han skulle klippa M*kky som hämnd. intressant, det tror jag inte framkommit i Bajramaj-trådarna, eller?
Var och vilket förhör kommer dessa ämnen upp på?
Citera
2019-05-04, 19:33
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optenna53
Var och vilket förhör kommer dessa ämnen upp på?

Vapengömmorna tas upp vid förhören med de som är MGM. Delen kring Bajramaj var det ett vittne som heter Jih*d B**lb*ki som pratade om.

EDIT: Har du FUPen så bara sök på "vapengömma", eller gatuadresserna jag nämnde i mitt inlägg.
Citera
2019-05-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Vapengömmorna tas upp vid förhören med de som är MGM. Delen kring Bajramaj var det ett vittne som heter Jih*d B**lb*ki som pratade om.

EDIT: Har du FUPen så bara sök på "vapengömma", eller gatuadresserna jag nämnde i mitt inlägg.
Att han smsa mahmoud shakir då?
Citera
2019-05-04, 21:07
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optenna53
Att han smsa mahmoud shakir då?

I förhör med överlevande BOs bror. Sida 1210 i FUP.
Citera
2019-05-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Rätten verkar inte ta hänsyn till hur kriminella gäng fungerar trots att det funnits i förorterna sedan 90-talet. Det med bröderna Bajramaj har varit känt sedan länge. Håller mer troligt att Shahinsa är anstiftaren i detta fallet och inte Mekky. Mahmouds pappa pekar också ut S Amiri som ansvarig både för sin sons död och för att han själv blivit dömd.

Stämmer att Shahinshah Amiri är stiftaren. Denne filuren har kommit undan en massa gånger. Nu sitter han för vapenbrott tillsammans med sin släkting.
Han är även under utredning med bomberna som har exploderat runt i malmö.
En filur som inte kommer leva länge till
Citera
2019-05-10, 11:12
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Dom avseende mord på Nydala
[2019-05-10] Malmö tingsrätt

Den 3 juli 2018 sköts en man till döds på Nydala i Malmö. Samtidigt fick en annan ung man livshotande skador.

I början av mars 2019 åtalades fyra unga män för att tillsammans och i samförstånd ha kommit överens om att beröva de två målsägandena livet. Enligt åklagaren ska männen ha lockats till Malmö och Nydala där de kommit att förflytta sig till den park där de sedan blivit skjutna. Enligt åklagaren skulle en av de tilltalade ha hållit i vapnet men även övriga tilltalade var att bedöma som gärningsmän.

Tingsrätten har genomfört huvudförhandling under mars och april och har idag meddelat dom i målet.

Tingsrätten finner att det är ställt bortom rimligt tvivel att den som åtalats som skytten var den som höll i vapnet och utdelade de skott som dödade den ene målsäganden och livshotande skadade den andre. Bevisningen har bestått i de uppgifter som den överlevande målsäganden lämnat direkt i anslutning till skjutningen, bland annat dokumenterat av polisens kroppskameror men även de uppgifter han lämnat när han hörts inför domstol. Det finns även vittnesuppgifter som ger stöd för att den utpekade mannen var skytten samt viss annan bevisning.

Tingsrätten dömer därför mannen för mord och försök till mord. Det har enligt tingsrätten varit frågan om en ren avrättning och mordförsöket har haft samma karaktär. Den överlevande målsäganden har berättat att det sista skottet riktades mot hans ansikte men träffade istället och skadade hans ena tumme. Gärningsmannen har därefter enligt målsäganden igen riktat vapnet mot hans huvud men då har vapnet klickat.

Straffvärdet för såväl mordet som mordförsöket är mycket högt och tingsrätten har bestämt påföljden till fängelse på livstid.

När det gäller de tre andra åtalade anser tingsrätten inte att det är ställt bortom rimligt tvivel att de förstått att avsikten var att målsägandena skulle skjutas och dödas efter att de kommit till Nydala och därefter förflyttat sig till Nydalaparken. Åtalet vad gäller mord och mordförsök har därför ogillats.

Tre åtalade har dömts för viss annan brottslighet.

Den tilltalade som döms för mord och mordförsök ska betala skadestånd till den överlevande målsäganden och till den döde målsägandens föräldrar och syskon.

http://www.malmotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Dodsskjutning-i-Nydala/

Malmö TR, B 5032-18 (deldom):
https://docdro.id/xww84CJ
Citera
2019-05-10, 12:03
Medlem
alla 4 skulle dömts till livstid !
Citera
2019-05-10, 13:21
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666

Tack!

Lite väl släpphänt att fria medhjälparna. Klart som fan dom fattade eller borde ha fattat.
Citera
2019-05-10, 13:36
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
Tack för länken!
Självklart kommer livstidsstraffet att överklagas till HR, men man har svårt att förstå hur Zaki tänkte när han antog budet eller utförde anstiftaren (sannolikt) SA:s order?
HR lär fastställa domen och Zaki får sitta och tugga solrosfrön medan vi andra hinner dra in många "mille"!
Livet är för kort att förkorta det ytterligare!
Citera
2019-05-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Tack för länken!
Självklart kommer livstidsstraffet att överklagas till HR, men man har svårt att förstå hur Zaki tänkte när han antog budet eller utförde anstiftaren (sannolikt) SA:s order?
HR lär fastställa domen och Zaki får sitta och tugga solrosfrön medan vi andra hinner dra in många "mille"!
Livet är för kort att förkorta det ytterligare!
Zaki är en damp unge som inte tänker efter före. Hade han vuxit upp på Lidingö hade det inte blivit så här tyvärr.
Citera
2019-05-10, 17:19
Medlem
Ja- så klart kommer det överklagas och han KAN bli frikänd. Så sjukt att de övriga blev släppta trots kronvittnets uppgifter men det finns tydligen inget som binder honom (Zaki) till brottet eller brottsplatsen. Och hovrätten KAN gå på det spåret och frikänna han me
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in