2019-05-04, 13:26
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Nä dom som pekas ut!

https://www.sydsvenskan.se/2019-05-03/tre-av-fyra-misstankta-nydala-mordare-ar-slappta
Länken leder till en artikel med premiuminnehåll. Flashbacks läsare uppskattar när ett urval av aktuellt textinnehåll delges till postade länkar.
Citera
2019-05-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Zaki kvar, kanske blir han inte dömd med svenskträttsväsende trots att flera pekat ut honom.

Det lär han bli då han sitter kvar åklagaren yrka livstid!
Citera
2019-05-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Länken leder till en artikel med premiuminnehåll. Flashbacks läsare uppskattar när ett urval av aktuellt textinnehåll delges till postade länkar.

Från Sydsvenskan:

Mordet inträffade den 3 juli 2018. De två männen, en 24-åring och en 29-åring, hade stämt möte med fyra vänner i Nydala.
Plötsligt tog en av de fyra fram en pistol och sköt 24-åringen i ryggen som dog. Sedan riktades vapnet mot den andre mannen – en 29-åring.
Han överlevde trots att han träffades av flera kulor. Han har under rättegången varit det vittne som åklagaren har byggt sitt åtal på.
Förra veckan avslutades rättegången, då satt alla misstänkta kvar i häktet. Men under fredagen beslutade rätten att tre av dem skulle släppas fria.
– Vi har idag, efter fortsatt överläggning, beslutat att en av de tilltalade ska vara fortsatt häktad i avvaktan på dom medan de andra tre har försatts på fri fot, säger rådman Jacob Heister.
De fyra var åtalade för att tillsammans och i samförstånd ha mördat 24-åringen och försökt mörda 29-åringen.
Nu sitter bara den misstänkta skytten kvar i häkte i väntan på domen.
Frisläppningen kan vara ett tecken på hur domstolen ser på bevisningen inför domen.
– Det är skönt att rättssäkerheten fungerar. Vi har hållit på med det här sedan i juli 2018, säger advokat Sven-Eric Ohlsson som försvarar en av de män som nu är släppta.
Hur menar du att rättssäkerheten fungerat?
– Rätten har tittat på bevisningen. Min klient han har inte stuckit under stol med att han var i Nydala. Men han lämnade platsen – han sprang därifrån – för han trodde att det var på honom de sköt. Rätten har nu tagit till sig bevisningen. Det är det som är rättssäkerhet, säger Sven-Eric Ohlsson.
Citera
2019-05-04, 14:58
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Zaki kvar, kanske blir han inte dömd med svenskträttsväsende trots att flera pekat ut honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Det lär han bli då han sitter kvar åklagaren yrka livstid!
Tack för textkompletteringen!👍
Man kan tycka att Z*ki Mez*r borde ligga risigt till, men vi lär få se vad bevisningen räcker till i domstolen.
Totalt sett har han samlat på sig till livstid i mångas ögon, men sedan ska det juridiskt kunna ledas i bevis också.
Citera
2019-05-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur ser denna Amiri ut?
Finns bild. I fup
Citera
2019-05-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnifique97
Vilka släpptes?

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Förmodar han menar grabbarna som fixade bilar för skjutningen vid Galaxy.

(FB) Skottlossning i centrala Malmö - 3 döda, flera skadade (2018-06-18)
Nä, grabbarna som ii detta fall släpptes också utom zaki som var skytten.

Har läst fup. Var dem andra killarna med på detta då eller inte? Iomed att tingsrätten släppt dem på frifot borde dem säkerligen bli friade fr mordmisstankarna och såklart ska dem få en kontantinsats till en lägenhet som plåster på såren.

Nä, men var dem med på detta elr sprang dem iväg för dem blev rädda.

Medhjälp borde dem dömmas. Till eller samförstånd
Citera
2019-05-04, 16:06
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag har bara kommit några hundra sidor in i FUPen men killen som överlevde skjutningen pekar direkt ut: *mir Mekky och Sh*insh* *miri har satt ett pris på M*hmoud Sh*kirs huvud, dock oklart varför. Han pekar också direkt ut att det var Z*kriy*a "Zaki" Mez*r som sköt, och att andra på platsen var N*sim Al J*n*bi och Bil*l El H*lk*bi. Han berättar också att personerna erkänt/skrutit om att det även var de som låg bakom en skjutning några dagar tidigare på samma plats.

Jag såg nu i ett förhör med överlevande BOs bror att M*kky SMSat M*hmoud Sh*kir någon vecka innan och pekat ut honom skytt vid Galaxy-skjutningen. Detta skulle vara en anledning till att M*kky satt ett pris på M*hmouds huvud. M*hmoud hävdade själv att han inte alls var inblandad. Minst ett vittne till pratar om att snacket på stan är att M*hmoud var med i Galaxy-skjutningn. Någon som har mer info eller spekulationer kring det?

Gällande den kommande domen: jag är inte så djupt insatt i hur domstolarna dömer rent generellt, men med tanke på vittnesmålet från överlevande BO så skulle allt annat än en fällande dom gällande Z*ki göra mig enormt förvånad. När det gäller övriga så vetisjutton. Minns inte FUPen i detalj, men jag skulle kunna tänka mig att de går fria för att man inte kan bevisa att de varit med och planerat mordet och inte visst om Z*kis intentioner så att säga.

EDIT: Ett vittne hävdar att M*kky mördade storebror Bajramaj för att han mobbat och slagit M*kky i grundskolan, och att lillebror Bajramaj mördades av M*kky för att han gått runt och skrutit om att han skulle klippa M*kky som hämnd. intressant, det tror jag inte framkommit i Bajramaj-trådarna, eller?
Senast redigerad av Mapping 2019-05-04 kl. 16:15. Anledning: Tillägg
Citera
2019-05-04, 16:17
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Vore tacksam ifall någon kunde klämma fram namnet på den som så hemlighetsfullt enbart kallas för M5?
Han kan ju inte vara anonymare än påskharen!😉

Han heter Mojt*bi M*hdi
Citera
2019-05-04, 16:46
Moderator
Mappings avatar
Jag sitter och skummar igenom lite förhör i FUPen och här är en sak jag inte tror varit uppe i tråden innan: När Bil*l och Z*ki grips så sitter de i en taxi med M5 och Moh*mmed El Zein. I taxin återfinns en nyckelknippa, och på den sitter en tag. Taggen är en kopia av en tag som går till portar i ett lägenhetshus på Lektorsgatan 4a. I en golvbrunn hittas en pistol och patroner. På patronerna finns DNA från Z*ki. Pistolen var den som användes när Hoot*n Gh*r* mördades 21 juni. I samma utrymme finns också DNA från M5.

Polisen teori är dessutom att han D*nni Nordin skottskadades 31 maj, så var tilltänkt offer istället *lex Gh*r*. Under utredningen av mordförsöket på D*nni hittas en vapengömma på Eriksfältsgatan 67. Det är sannolikt att det vapen som hittades används vid mordförsöket på D*nni. Det finns DNA i vapengömman (oklart på vilka föremål) från Must*hp* H*ssoun och N*sim Al J*n*bi.
Citera
2019-05-04, 16:47
Medlem
Citat:
Jag såg nu i ett förhör med överlevande BOs bror att M*kky SMSat M*hmoud Sh*kir någon vecka innan och pekat ut honom skytt vid Galaxy-skjutningen. Detta skulle vara en anledning till att M*kky satt ett pris på M*hmouds huvud. M*hmoud hävdade själv att han inte alls var inblandad. Minst ett vittne till pratar om att snacket på stan är att M*hmoud var med i Galaxy-skjutningn. Någon som har mer info eller spekulationer kring det?

Gällande den kommande domen: jag är inte så djupt insatt i hur domstolarna dömer rent generellt, men med tanke på vittnesmålet från överlevande BO så skulle allt annat än en fällande dom gällande Z*ki göra mig enormt förvånad. När det gäller övriga så vetisjutton. Minns inte FUPen i detalj, men jag skulle kunna tänka mig att de går fria för att man inte kan bevisa att de varit med och planerat mordet och inte visst om Z*kis intentioner så att säga.

EDIT: Ett vittne hävdar att M*kky mördade storebror Bajramaj för att han mobbat och slagit M*kky i grundskolan, och att lillebror Bajramaj mördades av M*kky för att han gått runt och skrutit om att han skulle klippa M*kky som hämnd. intressant, det tror jag inte framkommit i Bajramaj-trådarna, eller?
Rätten verkar inte ta hänsyn till hur kriminella gäng fungerar trots att det funnits i förorterna sedan 90-talet. Det med bröderna Bajramaj har varit känt sedan länge. Håller mer troligt att Shahinsa är anstiftaren i detta fallet och inte Mekky. Mahmouds pappa pekar också ut S Amiri som ansvarig både för sin sons död och för att han själv blivit dömd.
Citera
2019-05-04, 17:18
Medlem
Citat:
Tack för textkompletteringen!👍
Man kan tycka att Z*ki Mez*r borde ligga risigt till, men vi lär få se vad bevisningen räcker till i domstolen.
Totalt sett har han samlat på sig till livstid i mångas ögon, men sedan ska det juridiskt kunna ledas i bevis också.

Domen meddelas nu på fredag!
Citera
2019-05-04, 17:20
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Han heter Mojt*bi M*hdi
Stort tack för svaret!👍
Du kanske menar den 20-årige *ojtaba *ahdi (*=M) som är c/o-skriven i Skärholmen hos Ibrahim M. Resten av familjen (5) som mindre förvånande de flesta återfinns i Lexbase är också c/o-skrivna där. Kanske för att Ibrahim ska få ut försörjningsstöd eller bostadsbidrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in