Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Det där var en bra bild, att flickan skulle ha provocerat honom på det sättet som du beskriver. Men, tänker jag, då hade det väl "räckt" att misshandla henne.
Jo, det kanske det hade. Jag vet inte faktiskt. Jag fungerar inte som AE gör och kan inte riktigt sätta mig in i hur han resonerar i sitt beslut att våldta och nästan slå ihjäl flickan. Men det känns som att någonting måste ha hänt en kort tid innan han drar in flickan i buskaget som gör att han får ett sånt raseriutbrott. Om det var planerat så undrar man ju varför han inte använde något skydd. Jag vet inte men någonting säger mig att han är extremt impulsiv och frenetisk i hur han förhåller sig i vardagen.
När man läser hans svar på Håkans frågor så svarar han väldigt hackigt och kan inte hålla en röd tråd i någonting som han säger. Det känns som att hans förhör har varit ett frenetiskt svamlande som har utmynnat i en massa "eh..jag..eh kan....kan...kan....kan...vet...kan...vet inte...kan inte svara på det. Ingen kommentar". Så hans initiala tanke då, tänker jag, är kanske bara att slå flickan för att "lära henne en läxa", men att i "stundens hetta" så briserar allt vad det gäller impulskontroll och det övergår i att han våldtar och ejakulerar på henne.
Men jag hoppas att vi tids nog får veta varför. Av honom själv.
Måste även tillägga att han verkar ha extremt svårt för att tolka människor och vad som egentligen sägs och menas. Ta t ex konversationen när de kommer in på om AE brukar plocka svamp och AE svarar svävande om att förhörsledaren får ta och leta upp sina egna svampställen om han nu själv ska ut och plocka. Bara en sådan sak får mig att undra hur han egentligen fungerar socialt. Nu är det ju svårt och veta om han hade en sarkastisk ton i sitt svar, för det är ju inget filmmanus vi läser. Men om han på allvar trodde att förhörsledaren var ute efter svampställen så är ju frågan hur han tolkade de mest minimala signalerna i vardagen. Saker som vanliga människor inte bekymrar sig över utan går vidare ifrån.
Det kan ha varit någonting väldigt litet som har orsakat denna överreaktion, misstänker jag.