2019-05-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är jag förvånad?

Jag har aldrig sett dig argumentera emot en annan ateist, jag har inte sett någon annan heller för den delen. Ni håller varandra om ryggen.
Ja, så är det nog.
Ateister har alltid rätt om allting, anser jag.

Eller så är evolutionsteorin off topic i denna tråd.

Välj vilket svar du tror på.
Citera
2019-05-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om jag skrivit så, så uttryckte jag mig fel bara. Evolution är fakta, evolutionsteorin är en förklaringsmodell byggd på fakta.

Ok, bra, då håller jag med dig.

Citat:
Det man kan säga är att det finns väldigt mycket belägg för teorin, enligt vad jag förstått.

Inte enligt mig, det finns väldigt mycket belägg och bevis för evolution(alltså att arter förändras), vilket jag inte säger emot, men det finns inte ett enda fall där man observerat att en art blivit en annan art.

Detta trots att vissa arter har korta generationsintervaller som bananflugan, man har studerat bananflugor sedan början av 1900-talet, inte en enda gång har man observerat att bananflugan har blivit en annan art. Detta trots att man försökt provocera fram genetiska förändringar.

Den som kan bevisa att en art förvandlats till en annan art är jag övertygad om kommer att få nobelpriset, men hittills har ingen gjort anspråk på det. Och jag är övertygad om att ingen kommer att kunna göra anspråk på det.
Citera
2019-05-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ok, bra, då håller jag med dig.

Inte enligt mig, det finns väldigt mycket belägg och bevis för evolution(alltså att arter förändras), vilket jag inte säger emot, men det finns inte ett enda fall där man observerat att en art blivit en annan art.

Detta trots att vissa arter har korta generationsintervaller som bananflugan, man har studerat bananflugor sedan början av 1900-talet, inte en enda gång har man observerat att bananflugan har blivit en annan art. Detta trots att man försökt provocera fram genetiska förändringar.

Den som kan bevisa att en art förvandlats till en annan art är jag övertygad om kommer att få nobelpriset, men hittills har ingen gjort anspråk på det. Och jag är övertygad om att ingen kommer att kunna göra anspråk på det.
Jag diskuterar inte mer evolution här.
Citera
2019-05-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ja, så är det nog.
Ateister har alltid rätt om allting, anser jag.

Även Gul-groda ?

Jag antar att du är ironisk, annars är det illa.
Citera
2019-05-09, 21:47
Medlem
Citat:
Även Gul-groda ?

Jag antar att du är ironisk, annars är det illa.
Självklart är jag ironisk.

Jag skrev till och med varför jag inte argumenterar mot Gul groda. ( det är off topic, anser jag )
Citera
2019-05-09, 21:48
Medlem
Citat:
Jag diskuterar inte mer evolution här.

Du kan svara i den här tråden:

(FB) Evolutionsteorin - Baserat på antydningar?
Citera
2019-05-09, 21:54
Medlem
Citat:
Självklart är jag ironisk.

Ok puh!

Citat:
Jag skrev till och med varför jag inte argumenterar mot Gul groda. ( det är off topic, anser jag )

Ok, så varför argumenterar du emot mig off topic, t.ex. i det här inlägget?

Citat:
Varför ska bara ateister rättas till?

Kan du cherrypicka när du kan svara off topic eller inte?
Citera
2019-05-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ok puh!

Ok, så varför argumenterar du emot mig off topic, t.ex. i det här inlägget?

Kan du cherrypicka när du kan svara off topic eller inte?
Ja, jag har svarar mycket OT från dig i denna tråd.
Citera
2019-05-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ja, jag har svarar mycket OT från dig i denna tråd.

Ajabaja!!!
Citera
2019-05-09, 22:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Gud är teori .
Fakta är bevis.
I teorin är gud skyldig.
Men fakta är att ingen vet.
Nej tyvärr är det inte så.

"Gud" är hypotesen, och långt ifrån teori-stadiet.

Din lättsinniga lilla uppställning är bortom rim och reson, så som också hypotesen "Gud" är.
Citera
2019-05-09, 22:45
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Så en imaginativ föreställning som namnats till "Gud" kan ju följdaktligen inte gärna sägas vara skyldig

Däremot kan religiösa individer och kollektiv, ställas till svars.

Och allt landar till slut i en präktigt infekterad så kallad Teodicé-problematik, som man aldrig kan trassla sig ur.

Banalt
Citera
2019-05-09, 22:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hur vet du det?

Nej visst ja, du var inte en allsmäktig Gud, så du har ingen aning, men ändå vet du:

Så hur är det? Vet du att det är möjligt att: "se till att människan är resistent mot virus", eller inte?

Om du inte har en aning, så har du inget argument, bara ett påstående taget ur luften.
Nej jag vet inte. Inte du heller. Du har ju heller ingen aning om ifall det är svårare att göra människan resistent mot ebola än att skapa supermassiva svarta hål med en massa miljarder gånger större än solen. Men vissa saker verkar självklara eller hur?

Citat:
Jag bevisade att ditt påstående att Adam och Eva inte hade någon kunskap innan dom åt av frukten var felaktigt, och du höll t.o.m. med. Bevisligen ljög ormen, baserat på vad som står i bibeln. Vill du cherrypicka? Du påstod, baserat på bibeln, att Adam och Eva hade kunskap innan dom åt av frukten, sedan när jag bevisar motsatsen så gäller inte bibeln längre?
Ok. Så om de redan hade kunskap om gott och ont varför fick de inte äta av trädet som skulle ge dem kunskap om gott och ont? För det är ju så historien framställs eller hur? Det håller inte med att börja spekulera i om det var "guds eget träd som han inte ville att någon annan skulle röra". Bibelskribenterna är väldigt tydliga om det här med kunskapens träd. De vill ju framställa A&E som oskuldsfulla små barn som blir lurade. Om de nu hade kunskap, hur kunde de bli lurade?
Bibelförfattarna har inte tänkt till ordentligt här.

Citat:
Du spretar i dina argument, du argumenterade emot att Noa och hans familj inte hade några människor att omvända, nu pratar du om något helt annat.
Nejdå, det var detta jag menade hela tiden. Noas släkt gick av båten på en helt öde jord, alla varelser på planeten var döda (utom fiskarna, varför de nu fick leva), alla växter bortspolade, inte ett liv kvar.
Genom incest har noa och hans släkt skapat alla människor vi är idag och har varit genom historien.
Gud misslyckades alltså igen, hans tredje människa hade heller inte rätt gener. Eller så.

Citat:
Och?
Nä, inget. Men när du sa att folk träffat gud och fortsätter synda så väntade jag mig något med mer substans i än bibelhistorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in