2019-05-08, 22:15
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Amandas mamma och Michaels svärmor? Borde vara samma person????

Haha, självklart. Där gick det lite fort och blev fel
Senast redigerad av ModerEva 2019-05-08 kl. 22:18.
Citera
2019-05-08, 22:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
I den meningen ja, men hon sökte sig till mördarsekten och hon rekryterade aktivt till den när hon befann sig i Raqqa. Så beter sig inte en person som tar avstånd från IS.

Är det så idag att hennes minderåriga dotter är klädd i slöja hoppas jag att Socialtjänsten håller den familjen långt borta från Skråmos barn.

Jag uppfattade det inte heller som att hon tog avstånd från IS, bara att hon var resignerad och trött på alltihop och ville lägga det bakom sig. Hon talade om svärsonen som en god man som bara ville skydda muslimerna. Tror också att hon bar slöja, även om det var svårt att se då de inte visade huvudet i filmen.

Barnen bör som sagt placeras i en annan miljö om de ska kunna återanpassas till det svenska samhället. Samtidigt bör man hålla i minnet att mormodern är den enda personen i Sverige som flera av dem känner. Att hålla dem helt borta från henne är nog inte heller någon bra idé.
Citera
2019-05-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag uppfattade det inte heller som att hon tog avstånd från IS, bara att hon var resignerad och trött på alltihop och ville lägga det bakom sig. Hon talade om svärsonen som en god man som bara ville skydda muslimerna. Tror också att hon bar slöja, även om det var svårt att se då de inte visade huvudet i filmen.

Barnen bör som sagt placeras i en annan miljö om de ska kunna återanpassas till det svenska samhället. Samtidigt bör man hålla i minnet att mormodern är den enda personen i Sverige som flera av dem känner. Att hålla dem helt borta från henne är nog inte heller någon bra idé.

Enda felet i Raqqa var bomberna som IS utsattes för, enligt mormor Umma Hamza/Pape. Annars kände hon sig trygg och verkar allmänt nöjd med livet i IS-kalifatet.
Hon har alltså trivts i en stad där man omöjligt kunnat undvika att se avhuggna huvuden spetsade på staket på huvudgatorna, där man sålt slavar och som folknöje bevittnat halshuggningar.

Ytterst tveksamt om Umma Hamza/Pape är fullt mentalt frisk, hon har trots allt fått en icke-muslimsk uppfostran innan hon konverterat i vuxen ålder. Att muslimer som hjärntvättats under hela sitt liv till att hata "otrogna" trivdes i Raqqa, är mer förklarligt.

Utgå inte heller från att hon talar sanning, hon är hårt troende muslim med stort svart tält på sig vid intervjutillfället. Att lämna Raqqa utan IS tillstånd var närmast omöjligt vid den här tidpunkten. Hur hon sen, förmodligen tillsammans med sina barn, väntat vid turkiska gränsen ett par månader för att sedan fly över till Turkiet låter som att det finns rejäla luckor i storyn. Antar att det hon berättar är samma intränade variant som hon sökt slå i Säpo vid hemkomsten.

Kanske inte helt ointressant att den lömska IS-mormorn har burfåglar hemma, och ska släppa ut en senare under dagen. Kan vara någon form symbolisk handling.

Jämför med vad analytikern som driver Internet Haganah skrev efter Taimour Abdulwahab familjs uttalade intresse för burfåglar:
Citat:
It is possible that the birds were merely a hobby or perhaps even a small business operated by Taimour and/or his wife Mona, but under the circumstances I would suggest considering that there was a religious/symbolic element to the obsession with birds.
---
References to this hadith are not uncommon among jihadis, particularly in the West. In 1995 Azzam Publications released its first audio tape, English language stories of the lives and martyrdom of jihadis who fought and died in Bosnia. The name of the tape: The Hearts of Green Birds. The work remains available online today - in fact, if you were new to this field and wanted to find English-speaking jihadis, searching for references to "Hearts of Green Birds" would be a good way to develop your first leads.
As for what the birds meant to Taimour, you would have to ask Mona - or perhaps her children. This hadith seems like the kind of story you would tell your kids, particularly if daddy is planning on blowing himself up some day.
https://web.archive.org/web/20101228005556/http://internet-haganah.com/harchives/007124.html
Citera
2019-05-09, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Skråmos barns morfar (horungen) kommer få blod på sina händer när Skråmos barn Mohammed och de andra växer upp och blir fanatiska islamister.

Undrar vems barn idag som kommer bli Skråmofamiljens framtida offer. Du som läser detta kanske? Dina barn?

Hur dum i huvudet är du på en skala? Äldsta barnet är 8 år, yngsta är 1 år. Småbarn alltså! Barnen kommer placeras i ett eller flera bra hem som kommer ta dem till psykolog för avprogrammering. De kommer INTE placeras i hem där det finns IS-anhängare. Att vara hjärntvättad av IS ärvs inte via generna. När barnen blivit större och förstår vad deras föräldrar utsatt dem för så kommer de troligen hata föräldrarna.
Citera
2019-05-09, 07:39
Medlem
Är några utav barnen tvillingar eller hur kan man få 7 st barn inom 3-4 år?

DNA testas dessa ungar?
Citera
2019-05-09, 09:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hur dum i huvudet är du på en skala? Äldsta barnet är 8 år, yngsta är 1 år. Småbarn alltså! Barnen kommer placeras i ett eller flera bra hem som kommer ta dem till psykolog för avprogrammering. De kommer INTE placeras i hem där det finns IS-anhängare. Att vara hjärntvättad av IS ärvs inte via generna. När barnen blivit större och förstår vad deras föräldrar utsatt dem för så kommer de troligen hata föräldrarna.

Med tanke på att deras närmaste anhöriga i Sverige är deras IS-mormor skulle jag inte vara så säker på det.

Håller annars med om att barnen inte ska dömas på förhand för de brott som föräldrarna begick.
Citera
2019-05-09, 09:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Är några utav barnen tvillingar eller hur kan man få 7 st barn inom 3-4 år?

DNA testas dessa ungar?

Två barn är 2 år, så de är rimligen tvillingar. Paret hade om jag förstått rätt redan fyra barn när de stack till Syrien, så det är tre som tillkommit där.
Citera
2019-05-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Jag tror du uppfattade rätt. Det är en stor skillnad mellan förövare och offer, att vilja döda och vara beredd att dö själv.

Jag är kluven inför dessa barn. De är barn och offer för galningar. Men de äldre barnen kan vara förstörda, om de blivit indoktrinerade som vi sett på film. Om dessa barn sett folk skära halsen av fiender, eller deltagit i brott, blir det en svår uppgift att ta hand om dessa barn.

De måste helt bort från dessa skadliga miljöer. Det är ingen lätt uppgift att hitta bra fosterfamiljer i bra miljöer. Jag skulle låsa min sovrumsdörr. I köket, ovanför diskbänken, har jag mina vassa knivar på en magnet. I ett hem finns ju hur mycket saker som helst som en liten IS soldat skulle använda för att mörda. Allt måste låsas in. I ett fint hem, med syrenhäck på landet, finns det hur manga farliga redskap som helst. Jag ryser.

Det jag tror skulle vara bäst för dessa barn är ett barnhem, där det arbetar professionella. Kanske de riktigt små barnen kan placeras i familjer. Barnens morfar kan inte ta hand om dem, men han kan vara en positiv kraft i deras liv. Han har ju visat sig envis, i sin kärlek till barnen, och vunnit över många personer som förr var skeptiska till honom. Det var strongt att få ut ungarna ur flyktinglägret, oavsett vad vi känner inför det.

Det är viktigt att få bort alla skadliga krafter från barnen som denna galning till mormor. En kvinna som uppmuntrar folk att dra till IS och lustmörda, och sen att föda barn i den miljön, borde spärras in. Det borde finnas en brottsrubricering för dessa käringar. Soc kan ju hitta hundra skäl till att mormor inte ska befatta sig med några barn.
Citera
2019-05-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

Bandet barn har till sina föräldrar är väldigt starkt. Det har säkert förstärkts ännu mer i den miljön de växte upp i, som saknade ett normalt samhälles olika influenser. I Sverige har barn ett stort socialt liv med familjen, släkten, olika kompisar, dagis, parkleken m.m.

De barn som har minnen, och kommer ihåg sina föräldrar, gör det på ett positivt sätt. Barn älskar alltid sina föräldrar, och det kan inte arbetas bort. Hur avprogrammering av de äldsta barnen ska gå till är något jag undrar över. Detta blir intressant att följa.

För psykologer och forskare är dessa IS ungar en guldgruva i forskningsuppslag om mänskligt beteende.
Citera
2019-05-09, 13:13
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror du uppfattade rätt. Det är en stor skillnad mellan förövare och offer, att vilja döda och vara beredd att dö själv.

Jag är kluven inför dessa barn. De är barn och offer för galningar. Men de äldre barnen kan vara förstörda, om de blivit indoktrinerade som vi sett på film. Om dessa barn sett folk skära halsen av fiender, eller deltagit i brott, blir det en svår uppgift att ta hand om dessa barn.

De måste helt bort från dessa skadliga miljöer. Det är ingen lätt uppgift att hitta bra fosterfamiljer i bra miljöer. Jag skulle låsa min sovrumsdörr. I köket, ovanför diskbänken, har jag mina vassa knivar på en magnet. I ett hem finns ju hur mycket saker som helst som en liten IS soldat skulle använda för att mörda. Allt måste låsas in. I ett fint hem, med syrenhäck på landet, finns det hur manga farliga redskap som helst. Jag ryser.

Det jag tror skulle vara bäst för dessa barn är ett barnhem, där det arbetar professionella. Kanske de riktigt små barnen kan placeras i familjer. Barnens morfar kan inte ta hand om dem, men han kan vara en positiv kraft i deras liv. Han har ju visat sig envis, i sin kärlek till barnen, och vunnit över många personer som förr var skeptiska till honom. Det var strongt att få ut ungarna ur flyktinglägret, oavsett vad vi känner inför det.

Det är viktigt att få bort alla skadliga krafter från barnen som denna galning till mormor. En kvinna som uppmuntrar folk att dra till IS och lustmörda, och sen att föda barn i den miljön, borde spärras in. Det borde finnas en brottsrubricering för dessa käringar. Soc kan ju hitta hundra skäl till att mormor inte ska befatta sig med några barn.

Enligt uppgift har barnens mormor idag två minderåriga barn som bor hos henne så vi ska inte vara för säkra vad gäller Skråmos barn, de kanske hamnar hos henne.

Och vi ska inte heller bortse från det faktum att både Amanda och Michael Skråmo kan återuppstå och hävda sin rätt att komma till Sverige och förenas med sina barn som då är här.
Citera
2019-05-09, 13:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Och vi ska inte heller bortse från det faktum att både Amanda och Michael Skråmo kan återuppstå och hävda sin rätt att komma till Sverige och förenas med sina barn som då är här.

Det enda de skulle få för sina besvär i det läget är delgivningar från såväl polis för barnmisshandel/övergrepp, samt från det sociala angående omedelbart omhändertagande av barnen.
Citera
2019-05-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Enligt uppgift har barnens mormor idag två minderåriga barn som bor hos henne så vi ska inte vara för säkra vad gäller Skråmos barn, de kanske hamnar hos henne.

Jag ryser av obehag. Du utmålar ett skräckscenario. Jag hoppas du har fel.

Om mormodern har barn boendes hemma hos sig är det viktigt att det görs en orosanmälan av folk som vet mer, och var hon är bosatt.

Om dessa föräldrar återvänder kommer de dömas hårt i domstol, och inte komma ut förrän barnen är vuxna. Jag tror inte de lever, eller vill återvända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in