"Jeg tok kurset i England i 2007 og på kurset fikk vi ikke stille spørsmål ved noe. Ikke snakke om sykdommen/formen med andre deltagere. Ikke snakke negativt om LP. Satt i ring på pinnestoler. Fikk kjeft da jeg holdt på å besvime en gang og da jeg spurte om å få gå på do fordi jeg måtte kaste opp. Jeg var nemlig «negativ og ødela for de andre!»
"Jeg måtte skrive under på at jeg ikke gjorde ME mer. Coachen godtok ikke svarene da jeg rangerte fra 1 (dårlig) til 10 (best) og presset alltid opp. "
"Formen var dårlig rett etter kurset, men jeg var optimistisk! Nå skulle jeg endelig bli frisk! Gjorde metoden hjemme, ignorerte symptomer som vi skulle, og formen dalte. Ble sengeliggende, og følte på skam og skyld. Fikk beskjed av coach at hvis jeg ikke ble frisk/bedre var det fordi jeg ikke gjorde metoden riktig (..)"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
"Jeg ble ikke godkjent første gang jeg hadde telefonsamtale, jeg var ikke «klar» nok og ikke nok motivert og hadde visst for mange spørsmål. "
"Vi fikk ikke fortelle andre om kursets innhold og vi fikk ikke snakke med andre deltakere."
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
"På LP lærte me at me «gjorde» ME, og at det var opp til oss om me vart friske.
Me vart fortalt at både unge og vaksne som kom i rullestol, gjekk ut frå kurset. Alt var hemmeleg, måtte ikkje snakkast om. Skulle kutte alle band som minna oss om sjukdom, melde oss ut av forening, kutte behandling som var relatert til ME, kaste ut sofa, og andre ting som minna oss om ME. "
"Vi lærte at vi alle var friske, men vi gjorde oss selv syke med måten vi tenkte på."
"Føltes tryggere og lettere å godta en slags «hjernevask»-stemning utover i kurset (det var ikke tillatt med kritiske spørsmål hverken før eller underveis i kurset), fordi
det var med en lege som observatør.
Med lege til stede måtte det jo bety at det vi var med på var seriøst og ville virke! Siste kursdag proklamerte vi høyt og tydelig at vi ikke GJORDE ME lenger. Vi var friske!"
"Et halvt år etter kurset strevde jeg med å forstå hvorfor jeg ikke var frisk. Hva gjorde jeg galt som ikke ble frisk? Skyldfølelsen ble større og større. "
"Vi ble oppfordret til å ikke fortelle om innholdet i kurset eller snakke sykdom med andre kursdeltagere. Etter siste dag ble vi presset til å skrive under på at vi var friske. Dette ble sendt til England for å vise at man ble frisk av LP. "
"Selve kurset opplevde jeg nærmest som en religiøs seremoni, slik andre beskriver det som hjernevask. "
"Hvis jeg bare ville, var villig til å endre tankemønster, kunne jeg bli helt frisk.
Etter kurset kollapset jeg totalt og ble verre enn noen gang."
"Reagerte allerede på kurset, på hvordan vi ble bedt om å ikke ha kontakt med hverandre, heller ikke snakke med dem vi reiste med, jeg hadde med min mor, om hva kurset gikk ut på. Poenget med kurset er å få deg til å tro at du ikke har M.E, men gjør M.E. Dermed blir det på en merkelig måte logisk å si på slutten av kurset at jeg er frisk, hvilket jeg også gjorde."
"LP-kurset ble tatt etter anbefaling fra familie/venner og etter råd fra barnelege Bruun Wyller.
Vi opplevde begge kurset som rent humbug; uvitenskapelig og useriøst med vekt på selvsuggesjon for å bekjempe angivelig negative tankemønstre som skulle forårsake selvforskyldt sykdom."
"På kurset ble det presentert mirakelhistorier (som at man blant annet kunne kurere benbrudd med LP) og det var opp til en selv om en ville fortsette å ”gjøre ME” eller velge å bli frisk.
Etter å ha «lært» om selvhypnose måtte vi en og en stå frem foran forsamlingen og visualisere oss det livet vi elsket og velge det, samt si «stopp» (også med ledsagende håndbevegelser) til å «gjøre» ME. "
"Vi måtte skrive under på at dette hadde virket, og å ikke fortelle om metoden videre. "
"Fikk ikke holde kontakt med hverandre etter kurset, ikke fortelle om hva kurset gikk ut på til andre, få alt og alle som vi satt i sammenheng med ME ut av våre liv, ingen kritiske spørsmål osv. Og jeg lærte STOPP!!!"
"Kurset ga meg en sterk følelse av hjernevask og misjonering, nesten sekterisk i formen.
På kursets siste dag signerte jeg på et skriv om at jeg var frisk. Det ble under hele kurset prentet inn at vi ikke måtte snakke med hverandre om sykdom, og jeg skulle heller ikke snakke om sykdom med noen etter kurset. Da ville negative tanker ta over og jeg ville ikke bli frisk. Catch 22."
"Coachen var hyggelig, og vi lærte alt om LP etter Phil Parkers mal: At vi ikke hadde ME, men at vi gjorde ME. At vi kunne bli helt friske hvis vi ville. Vi gikk rundt i ring på 4 ark med forskjellige ord på, bl.a: «et liv du elsker» og «stopp».
Her skulle vi visualisere oss friske, samt stoppe opp og fortrenge alle sykdomsframkallende tanker, følelser og symptomer. Vi skulle fortelle alle at vi var friske, og kvitte oss med hjelpemidler, sykdomsframkallende tanker, følelser, handlinger og personer."
"Vil ikke anbefale det for psykisk syke heller. De sa jo til meg at de kunne kurere kreft også. Og da jeg lå på gulvet fordi jeg ble fryktelig dårlig, var for syk til sitte på vanlig stol, noe man måtte for «å gjøre frisk». Utrolig vanskelig å forklare. Jeg var 19 år da."
"Men mitt ønske var og er så sterkt å bli frisk. Man blir hjernevasket og jeg hadde ingen å snakke med om det. Så jeg klandret meg selv hvorfor jeg ikke ble frisk. "
"Det er jo opptakskrav, og jeg strøk blankt ved første opptak. Men jeg var villig til å prøve alt, særlig fordi Wyller anbefalte kurset. Det kunne være nyttig og lære seg teknikker for å få ned stressnivået som mange av oss sliter med, sa han.
Så jeg endret mine svar og fikk plass på kurset."
"Siden jeg hadde betalt over 17.000,- for kurset, opphold på hotell og kjørt halve landet for å møte opp, valgte jeg å gjennomføre.
For meg ble kurset utrolig krevende.
Det handlet jo slett ikke om å få ned stressnivået, pusteteknikker o.l. som meg hadde sett for meg."
"Det er nesten uvirkelig, at coacheren ikke så hvor jeg strevde.
Fikk beskjed om å kaste rullestolen, mine morgenkåper, alt på sykerommet mitt. Jeg orket ikke protestere en gang. "
https://melivet.com/2017/10/27/lightning-process-er-skadelig-for-me-pasienter/