2019-05-08, 16:08
Medlem
Om nu (alltså om) åkl ämnar väcka åtal så måste hon ju i samma veva rimligtvis anhålla/begära mgm häktad; åtal får inte som bekant väckas om inte åkl är övertygad om att kunna nå en fällande dom.
Och saken gäller mord.
Citera
2019-05-08, 16:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Om nu (alltså om) åkl ämnar väcka åtal så måste hon ju i samma veva rimligtvis anhålla/begära mgm häktad; åtal får inte som bekant väckas om inte åkl är övertygad om att kunna nå en fällande dom.
Och saken gäller mord.
Fast hon måste väl inte begära honom häktad först. Det är väl inget lagkrav om det?
Citera
2019-05-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ozzie minsann, vi pratar inte om samma inlägg, va du onykter människa

Vi verkar vara överens så jag skiter i det där å ställer en fråga i stället.

Du har ju varit tydlig med att du tror att SD är skyldig, hur tänker du om dom
här intervallskriken som pågick i upp emot 5 min?

Hoppas anhöriga inte är i tråden.

Tack, ja, vi är överens, det tycker jag nog.

Betonar det du säger att hoppas inte anhöriga läser.
Citera
2019-05-08, 19:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad är det ni tror är på gång? Tänker Hiding ge upp det här med att försöka få honom häktad nu, och i stället gå direkt på åtal?

Om hon tänker väcka åtal så lär mgm bli häktad först.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Slutdelgivningen är då inte offentlig antar jag, varken till innehåll eller att slutdelgivning har skett?

Slutdelgivningen är inte offentlig, den går egentligen ut på att hela förundersökningen ges i pappersform till den misstänkte/den misstänktes förvarare (och målsägande).

Jo, åklagaren kan meddela offentligt att en slutdelgivning har gjorts. Det har hänt förr. Men det är inte jätteofta det sker.
Senast redigerad av Netherworld 2019-05-08 kl. 19:04.
Citera
2019-05-08, 19:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Då kan det var så som Honan spekulerar om?

Vad spekulerar Honan6 om?
Citera
2019-05-08, 20:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad spekulerar Honan6 om?

Det här:

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Alltså, jag vet ju inte vad som kommer att ske rörande B2705 -18 den 27 maj kl 11 eftersom TR:s folk tolkar olika - den ena talade som att åtal ska väckas och den andra som att åklagaren ska begäras lämna besked. Kanske båda uppgifterna stämmer på sitt sätt? Nu hoppas jag någon journalist gräver vidare i saken och pressar ut något klarare besked.

Men om det skulle vara nära åtal och mgm hade fått sin slutdelgivning, då hade han förmodligen varit häktad vid det här laget? Det med tanke på att det är ett mord det handlar om.
Citera
2019-05-08, 20:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det här:

Men om det skulle vara nära åtal och mgm hade fått sin slutdelgivning, då hade han förmodligen varit häktad vid det här laget? Det med tanke på att det är ett mord det handlar om.

Jag hoppas ju att honan6 har rätt förstås. Men jag tror nog att de skulle ha häktat på sannolika skäl först om de hade så mycket som är tillräckligt för ett åtal.
Citera
2019-05-08, 20:55
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Jag tror det börjar hetta till ordentligt för GM/gärningsmännen!

Upprepade kränkningar och försök att "outa" personer här, tyder sannerligen på att någon eller några är riktigt nervösa.

Samt att de/den som man försöker "outa" här i tråden, med all säkerhet talat sanning.

Jag vill tacka de personer som står rakryggade och kämpar för mordoffret, trots visa personers ständiga försök att smutsa ner en död person, samt försöka avleda från sanningen.

Och givetvis vill jag tacka Polis, polisanställda och åklagare, som snart kämpat i ett år och ändå lyckats hålla sekretessen. Hoppas ni är på gång att "knyta ihop påsen" och att ni lyckas med det!
Citera
2019-05-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ah okej, jag trodde det var på nåt sätt tvärtom, du skrev så här tidigare

"Nästa gång TR kommer begära info från åklagaren i mordärendet B2705 är den 27 maj kl 11. "

Om det är den här formuleringen som stämmer så känns det inte som några framsteg gjorts.

SD räknade ju ner till den 26 maj. Missade han en dag?
Citera
2019-05-08, 21:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera

Han kanske räknade sina dagar kvar i
frihet 😉
Citera
2019-05-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Han kanske räknade sina dagar kvar i
frihet 😉

Jag har iofs hoppats på en ännu snabbare åklagare, helst en hopknuten säck till årsdagen, men vi får väl se. Än är det inte försent.
Citera
2019-05-08, 22:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Mitt tips är att inget speciellt kommer att inträffa i ärendet den aktuella dagen. Han kommer sannolikt kvarstå som skäligen misstänkt, men kan inte helt uteslutas att han avförs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in