2019-05-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cousi
Alltså så här är det ju. Oavsett om du är djurvän, har ett gott hjärta med ända syndar lite smått, säg sex innan äktenskapet - då är du dömd till ett helvete om du inte omvänt dig innan "tiden är kommen".

Nej, så är det inte enligt bibeln. Men risken att du inte vill omvända dig ökar ju längre bort från Guds lagar du kommer.

Dom i Sodom och Gomorra hade gått så långt i den sexuella omoraliskheten att dom inte kunde/ville omvända sig.

Så det är en bra sak att förbereda sig, för världen går längre och längre bort från Gud, tills det inte finns någon återvändo.

Citat:
Ursprungligen postat av Cousi
Att du inte omvänt dig och vigt ditt liv åt Gud är = tortyr.

Nej, det stämmer inte, i det skriftstället som jag citerade så står det att Gud kommer att döma människor baserat på vad som är fördolt hos människan:

"Det skall framgå den dag då Gud... dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Och den dagen då Gud ingriper på jorden, och då människor inser att Gud existerar, så kommer det ändå att finns människor som vägrar omvända sig, för dom har förhärdat sina hjärtan:

"De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver, brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå. Och de omvände sig inte från sitt mördande eller sin trolldom eller sin otukt eller sina stölder." (Upp 9:20-21 Bibel2000)

"och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:9 Bibel2000)

När bibeln talar om plågor, så är det symboliska plågor att inse vad sanningen är, att Gud existerar. Det är inga bokstavliga plågor, det inser man när man läser Uppenbarelseboken, den är fylld med symbolik.

När människan dör, så försvinner medvetandet, människan kan inte känna smärta, kärlek eller någonting:

"De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting. De har ingen lön att vänta, minnet av dem är borta. Det är slut med deras kärlek, deras hat och avund, aldrig mer tar de del i det som sker under solen.
Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet.
" (Predikaren 9:5-6, 10)
Citera
2019-05-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enAvDeUtvalda
Menar du att kärlek inte kan existera utan fri vilja? Utan fri vilja kan man inte älska någon annan? Vad har du för belägg för det?

Jag menade att man inte kan visa kärlek om det är någon annan som väljer åt en.

Om man är programmerad att visa kärlek, så är det ju inte ens egen vilja som styr det.

Vill du ha barn som är programmerade att visa kärlek genom att dom säger "jag älskar dig", eller vill du att dina barn visar kärlek för att dom vill det med sina egna viljor?
Citera
2019-05-08, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För att människan mår bra av det. Jag tror inte att du skulle må bra om du inte kan ta dom bra besluten själv, om dina föräldrar hängde över dig och gjorde besluten åt dig.

Men det beror på att människor liksom andra djur har det inbyggt i generna att lämna sina föräldrar. Och att vi får samhället att utvecklas genom att ifrågasätta andras idéer. Det går inte att applicera på relationen mellan Gud och människa, eftersom hans plan är perfekt och vi ska leva med (eller utan) honom resten av evigheten.

Om mina föräldrar, eller min hustru för den delen, älskar mig får de/hon gärna ta besluten åt mig. Så himla dåligt skulle jag inte må av det. Alternativet att brinna i helvetet känns värre.
Citera
2019-05-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jordbävningar, tsunamis, orkaner, torka, översvämningar, patogena virus och mikroorganismer, cancer, ALS, CP, MS....

Inte en värld jag skulle kalla perfekt.

Det fanns inget sådant när Gud skapade världen, allting var gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott." (1 Mose 1:31 Bibel2000)

Eller det kanske fanns jordbävningar, men människor var inte bosatta i sådana områden.
Mycket av orkaner, torka och översvämningar kan nog skyllas på människan.
Det existerade inte ens regn innan floden.

Patogena virus och mikroorganismer, cancer, ALS, CP, MS.... existerade inte då Gud skapade världen. Människan hade inga sjukdomar och kunde leva för evigt.

Det var en perfekt värld som Gud skapade.
Citera
2019-05-08, 16:09
Medlem
Det är ett enormt ansvar att skapa något med ”fri vilja”.
Jag har skapat två barn och gör allt för att de ska få en bra uppväxt. De behöver inte gissa om jag existerar eller inte. De behöver inte läsa andras texter om mig, för att få reda på vilka lärdomar jag vill dela med mig av.
De kan gå direkt till mig att fråga om det är någonting.
Citera
2019-05-08, 16:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det fanns inget sådant när Gud skapade världen, allting var gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott." (1 Mose 1:31 Bibel2000)

Eller det kanske fanns jordbävningar, men människor var inte bosatta i sådana områden.
Mycket av orkaner, torka och översvämningar kan nog skyllas på människan.
Det existerade inte ens regn innan floden.

Patogena virus och mikroorganismer, cancer, ALS, CP, MS.... existerade inte då Gud skapade världen. Människan hade inga sjukdomar och kunde leva för evigt.

Det var en perfekt värld som Gud skapade.

Nej. I den världen fanns ändå fröet till allt det negativa jag listade. Ebolaviruset kom inte ifrån ingenting. Smittkoppsviruset skapades inte ur tomma luften.
Citera
2019-05-08, 16:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ett enormt ansvar att skapa något med ”fri vilja”.
Jag har skapat två barn och gör allt för att de ska få en bra uppväxt. De behöver inte gissa om jag existerar eller inte. De behöver inte läsa andras texter om mig, för att få reda på vilka lärdomar jag vill dela med mig av.
De kan gå direkt till mig att fråga om det är någonting.

Du kan ju alltid tvinga dem att döda sina husdjur för att bevisa att de älskar dig. Precis innan de sätter kniven i katten så säger du -Jag bara skojade. Ville bara se hur långt ni skulle gå.

Föreställ dig sedan deras ångest när de tänker på att de nästan skar halsen av sin katt bara för att tillfredsställa ditt sjuka bekräftelsebehov.

Glöm sedan inte att tala om att du är en kärleksfull förälder.
Citera
2019-05-08, 16:21
Medlem
Citat:
Men det beror på att människor liksom andra djur har det inbyggt i generna att lämna sina föräldrar. Och att vi får samhället att utvecklas genom att ifrågasätta andras idéer. Det går inte att applicera på relationen mellan Gud och människa, eftersom hans plan är perfekt och vi ska leva med (eller utan) honom resten av evigheten.

Om mina föräldrar, eller min hustru för den delen, älskar mig får de/hon gärna ta besluten åt mig. Så himla dåligt skulle jag inte må av det. Alternativet att brinna i helvetet känns värre.

Vi pratar om att du aldrig kan ta beslut själv, att du i princip är en grönsak tills din fru säger "sortera tvätten, färgade i en hög, vita i en hög", "sätt tvätten in i tvättmaskinen", "fyll i med tvättmedel och sköljmedel", " sätt på tvättmaskinen", "Gå till köket och sätt på kaffe", "gör en smörgås med ost", "gör en smörgås med gurka", "ta en tugga av smörgåsen med ost", "tugga 10 gånger", "ta 2 dl av kaffet och svälj".

Du skulle alltså trivas med ett sådant liv?
Citera
2019-05-08, 16:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag menade att man inte kan visa kärlek om det är någon annan som väljer åt en.

Om man är programmerad att visa kärlek, så är det ju inte ens egen vilja som styr det.

Vill du ha barn som är programmerade att visa kärlek genom att dom säger "jag älskar dig", eller vill du att dina barn visar kärlek för att dom vill det med sina egna viljor?

Vi har ingen fri vilja. Forskningen visar att våra beslut fattas innan de når medvetandet. Vi tror att vi väljer men hjärnan har redan tagit beslutet åt oss. Genom determinism eller genom slump, men inte genom fri vilja.
Citera
2019-05-08, 16:28
Bannlyst
Citat:
Vi pratar om att du aldrig kan ta beslut själv, att du i princip är en grönsak tills din fru säger "sortera tvätten, färgade i en hög, vita i en hög", "sätt tvätten in i tvättmaskinen", "fyll i med tvättmedel och sköljmedel", " sätt på tvättmaskinen", "Gå till köket och sätt på kaffe", "gör en smörgås med ost", "gör en smörgås med gurka", "ta en tugga av smörgåsen med ost", "tugga 10 gånger", "ta 2 dl av kaffet och svälj".

Du skulle alltså trivas med ett sådant liv?

Jag lever ett sånt liv
Citera
2019-05-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. I den världen fanns ändå fröet till allt det negativa jag listade. Ebolaviruset kom inte ifrån ingenting. Smittkoppsviruset skapades inte ur tomma luften.

Precis, när man stör ordningen i naturen, så kan det få katastrofala konsekvenser. Virus i rätta miljöer gör nytta, så virus är inte alltid av ondo. På liknande sätt är människan beroende av nyttiga bakterier, men om dessa bakterier hamnar fel, så kan det bli problem.

Det är en av orsakerna till att Guds folk Israeler inte fick äta viss sorts mat. T.ex. var det stor risk att få trikiner om man åt griskött.

Dom första människorna åt inte ens kött, bara växtlighet, det var en helt annan kontrollerad ordning då Gud skapade världen, sedan dess har den ordningen störts av bland annat mänsklig aktivitet.

Gud lovar att den ordningen kommer att återinföras, men inte alla människor kommer att vilja vara med i den ordningen.

Så återigen, Gud skapade inte världen defekt, utan perfekt.
Citera
2019-05-08, 16:37
Medlem
Citat:
Jag lever ett sånt liv

Ja det kallas för en toffelhjälte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto