Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Om de nu var überaltruistiska så tror jag de var överallt och sökte information - och snarare blev förvirrade av kontroverserna som den ökände bloggaren har stor del i.
På föreningens sida skrivs bra om krisreaktion gällande anhöriga och det här sammanfaller med det jag funderar kring - att de stagnerade i krisbearbetningen och kanske till och med hade olika startblock inledningsvis?
En som kanske reagerade med förnekelse och kunde inte ta till sig ME som diagnos och en som sökte sig mot ME men kanske sög i sig information om de värre fallen beroende på personlighetstyp och nedstämd via media.
Ser inget negativ i det här heller riktat till barn?
De kan dock utveckla den sidan mer som har med barn och ungdom att göra.
Sen har den stått under uppbyggnad alldeles för länge - det finns så mycket material kring barn att lägga in sett till utländska sidor.
Gillbergs material i socialmedicinsk tidskrift kunde läggas in för det är riktigt bra det hon skriver om föräldrarollen och ur ett barnperspektiv.
Det är precis det jag menar. Det uppskruvade tonläget där extremerna positionerat sig och endast verkar drivas av kampen, är något som verkligen kan te sig förvirrande och verka desillusionerande för någon i kris som söker stöd. Det finns säkert de på "patientsidan" som kör fulspel, men det kommer alltid att vara värre när utbildade medicinare gör det. Om man inte förstår det, förstår man inte heller ansvaret som kommer med ett visst ämbete. Den som sitter på makten är alltid den som måste vara "the bigger man".
Så ja, det är möjligt att den hätska debatten kan ha varit det som fick familjen att tippa över och ja, där är säkert både svartsyn från vissa patienter som ME-förnekande läkare skyldiga. Skillnaden är dock att den sistnämnda har ett mycket större ansvar i kraft av sitt uppdrag.
Patienter, i sin förtvivlan över sin sjukdom, eller för all del svårighet att acceptera den, kommer alltid att vara något som människor i vårdande yrken har att hantera. Det är en del av jobbet och börjar man öppet kränka sina patienter eller köra fulspel så bör man söka sig efter ett annat jobb.
Jag kan i viss mån förstå att som
Scheele beskriver att några skrockar lite över att någon "vågar ta bladet från munnen" och "säger som det är", särskilt om man själv har haft svårt att hantera "besvärliga patienter". Probemet är dock att det handlar mest om ett utagerande.
Att i egenskap av läkare ge sig på en patientgrupp genom hätska utfall, uppskruvad retorik och hänvisning till ovetenskaplig forskning (pace-studien, lightning process) är inte bara oetiskt, utan faktiskt också anmälningsbart, av den enkla anledningen att det faktiskt kan vara farligt för de som man är satt att tjäna - patienten.
I denna tråd ser jag framförallt representanter för hetsande ME-förnekare. Vi har också några patienter eller anhöriga till patienter som själva är drabbade av ME. Deras retorik är långt ifrån lika polariserad och aggressiv som ME-förnekarnas. Själv företräder jag ingen sida, mer än att jag tycker att man ska behandla sjuka och drabbade värdigt och att man ska utgå från forskning och beprövad erfarenhet. Jag tycker också att man har ett större ansvar när man är läkare.
ME-förnekarna försöker dock ofta svepande trycka ut mig i en extrem och menar att jag tillhör "ME-lobbyn" (vad det nu är?). Det gör de med flera andra också. Generaliseringarna och det hårdföra polariserandet går som en röd tråd genom tråden.
Om detta är vad O och H mötte när de sökte stöd för sina barn: hätska utfall från ME-förnekare, raljerande läkare som inte behandlade eller tröstade, ett totalt avfärdande av de fysiska symtomen med hänvisning till psykiatrin, enskilda patienter med undergångsprofetior och hopplösa prognoser, så är det rimligt att tänka sig att detta påverkade dem när de menade att "ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i egentlig mening".
Jag manar till vett och sans! Och innan någon hinner kasta sig över mig och mena att jag minsann också varit taggig vill jag säga: det är en väldig skillnad
att vara hård mot de som kränker svaga och drabbade och
att kränka de som är svaga och drabbade. Har man inte förstått denna fundamentala ordning i interpersonellt fungerande bör man ta sig en funderare och påminna sig om att man aldrig sparkar den som ligger ner, man slickar inte uppåt och slår neråt och den som är stark måste också vara snäll. Är detta verkligen insikter som gått förlorade i vårt samhälle? I så fall är läget värre än jag trodde. Dags att börja läsa Bamse och Pippi för barnen igen!