Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Har läst och kommer fortsätta läsa allt Lundell ger ut. På senare år är han otroligt slapp och avskalad i intrigen (som egentligen mest består av gnällig-gubbe-trycker-i-huset-på-Österlen), men skriva kan han jävlarimej. Alltid rolig att läsa.
Vad gäller läsråd till den oinvigde är ju Jack oumbärlig. Vissa tycker att den är fladdrig och tråkig, i helvete säger jag. Ett sant mästerverk med en ömsom febrig, ömsom inåtvänd berättarstil. Här berättar han om sitt liv mellan 20-25, vilket är den epok han i senare verk ideligen återkommer till. Tung bitvis, jävligt underhållande för övrigt. Humor har han, den gode Ulf.
Sen: kyssen. Till den som påstår att Lundell inte kan skapa en intrig utan bara berättar om sig själv. En snyggt konstruerad skröna om en ung man besatt av berättarjagets fru, en bedagad sol-och-vårare, jakten på en våldtäktsman och uppfinningsrikedom när det gäller att göra sig av med ett lik. Sjukt underhållande.
Och: vinter i paradiset. Ännu en snygg och välberättad skröna om en ung knarklangare som vaknar upp misshandlad i snön utanför Åre, tas om hand om en alkoholiserad författare på fallrepet och tillbringar vintern som dennes otacksamme och ovilliga gäst.
Dessa tre skulle jag som Lundell-novis börja med. Skippa Sömnen, den tycker jag personligen är ganska tråkig. Hjärtats ljus tillhör inte heller favoriterna.
Är man efter ovanstående trio sugen på att närma sig Lundells mer navelskådande, reflekterande alster (vilket är i princip allt de senaste 25 åren) är Tårpilen en perfekt starter. Lugnt, skönt berättad i poetisk stil. Dock aldrig tråkig.
Du sammanfattar Lundells grejer bra. Underskattad som få är han.
Började själv läsa han efter trettio, alltså relativt sent i livet. Böcker ska vara moraliskt stöd i livet, och Lundell är en av de första jag går till i dag.