2018-07-16, 15:06
Medlem
bofhs avatar
Har läst alla Lundells romaner (allt utom diktsamlingarna).

Jack är enligt mig mästerverket.

"Sömnen", "Vinter i paradiset" och "Kyssen" gillar jag också.

"Hjärtats ljus" tycker jag är den sämsta bok han skrivit, när jag hade läst ut den kändes det verkligen
som ett fullständigt slöseri med tid.

Sedan följer en ojämn period som han på sätt och vis fortfarande är inne i. Mindre fabulering, mer åt dagboks/krönike hållet. Min favoritbok från senare år är
"Vädermannen", kanske den som är mest "riktig roman" av alla senare böcker. Mycket fina naturskildringar i den boken.
"Vardagar", den senaste, anser jag vara bättre än de två föregående böckerna.
Citera
2018-07-16, 16:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
"Hjärtats ljus" tycker jag är den sämsta bok han skrivit, när jag hade läst ut den kändes det verkligen som ett fullständigt slöseri med tid.

Tror jag läste det i gymnasiet men minns inte om så är fallet, men på den tiden slukade jag allt jag hittade av Lundell på biblioteken och hos bokhandeln. På tal om böcker av honom som jag haft med svårt att ta mig igenom var utan tvekan Varg söker sin flock. Kanske var för ung helt enkelt, men inte haft ork att ta reda på det på senare år nu.
Citera
2018-07-18, 20:35
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tror jag läste det i gymnasiet men minns inte om så är fallet, men på den tiden slukade jag allt jag hittade av Lundell på biblioteken och hos bokhandeln. På tal om böcker av honom som jag haft med svårt att ta mig igenom var utan tvekan Varg söker sin flock. Kanske var för ung helt enkelt, men inte haft ork att ta reda på det på senare år nu.

Jag tycker han hade en skakig period som författare då. En del böcker på senare år har inte varit så lysande, men det har åtminstone funnits delar av dem som engagerat. Detta även om själva uppbyggnaden av boken helhet inte varit så bra.
Citera
2018-07-22, 00:46
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Har försökt, tycker mest det består av 800 sidor dravel om ingenting.
Citera
2019-01-21, 16:53
Medlem
nabplayers avatar
Personligen gillade jag Hjärtats ljus. Första Lundell boken jag läste. Väldigt underhållande med dispyten huvudkaraktären har med journalisten.
Därefter läste jag Sömnen. Den tycker jag är hans bästa
Citera
2019-01-21, 17:06
Medlem
Slottsherres avatar
Den senaste, Vardagar, är tveklöst det bästa han skrivit sedan mästerverket Jack.
Helt rättvist har den också blivit något av ett andra genombrott hos kritiken.
Rakt på personligt, utan en massa krumbukter med krystade intriger och olika förklädnader. Jag tröttnade rejält ett tag, men plötsligt var det kul att läsa honom igen.
Senast redigerad av Slottsherre 2019-01-21 kl. 17:11.
Citera
2019-05-07, 10:44
Medlem
Rakiis avatar
Nu har även Vardagar 2 kommit ut i handeln såg jag igår då jag surfade på Adlibris hemsida. Passade på att köpa första volymen som ljudbok och lyssnat i 3½ h, mycket imponerad hittills, förmodligen det bästa han skrivit på många år. Älskar verkligen hans anteckningar om diverse fåglar som han ser ute i naturen, som den fågeltorsk jag själv är.
Citera
2019-05-07, 11:14
Medlem
Citat:
Nu har även Vardagar 2 kommit ut i handeln såg jag igår då jag surfade på Adlibris hemsida. Passade på att köpa första volymen som ljudbok och lyssnat i 3½ h, mycket imponerad hittills, förmodligen det bästa han skrivit på många år. Älskar verkligen hans anteckningar om diverse fåglar som han ser ute i naturen, som den fågeltorsk jag själv är.
Är det han själv som läser in den eller är det någon annan?
Citera
2019-05-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Har läst och kommer fortsätta läsa allt Lundell ger ut. På senare år är han otroligt slapp och avskalad i intrigen (som egentligen mest består av gnällig-gubbe-trycker-i-huset-på-Österlen), men skriva kan han jävlarimej. Alltid rolig att läsa.

Vad gäller läsråd till den oinvigde är ju Jack oumbärlig. Vissa tycker att den är fladdrig och tråkig, i helvete säger jag. Ett sant mästerverk med en ömsom febrig, ömsom inåtvänd berättarstil. Här berättar han om sitt liv mellan 20-25, vilket är den epok han i senare verk ideligen återkommer till. Tung bitvis, jävligt underhållande för övrigt. Humor har han, den gode Ulf.

Sen: kyssen. Till den som påstår att Lundell inte kan skapa en intrig utan bara berättar om sig själv. En snyggt konstruerad skröna om en ung man besatt av berättarjagets fru, en bedagad sol-och-vårare, jakten på en våldtäktsman och uppfinningsrikedom när det gäller att göra sig av med ett lik. Sjukt underhållande.

Och: vinter i paradiset. Ännu en snygg och välberättad skröna om en ung knarklangare som vaknar upp misshandlad i snön utanför Åre, tas om hand om en alkoholiserad författare på fallrepet och tillbringar vintern som dennes otacksamme och ovilliga gäst.

Dessa tre skulle jag som Lundell-novis börja med. Skippa Sömnen, den tycker jag personligen är ganska tråkig. Hjärtats ljus tillhör inte heller favoriterna.

Är man efter ovanstående trio sugen på att närma sig Lundells mer navelskådande, reflekterande alster (vilket är i princip allt de senaste 25 åren) är Tårpilen en perfekt starter. Lugnt, skönt berättad i poetisk stil. Dock aldrig tråkig.

Du sammanfattar Lundells grejer bra. Underskattad som få är han.

Började själv läsa han efter trettio, alltså relativt sent i livet. Böcker ska vara moraliskt stöd i livet, och Lundell är en av de första jag går till i dag.
Citera
2019-05-07, 16:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Är det han själv som läser in den eller är det någon annan?

Det är herr Lundell själv som läser, bidrar med en hel del sett till upplevelsen, mera "äkta" eller hur man ska säga.
Citera
2019-05-07, 22:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03 raderat.

Vänligen diskutera ämnet.

/Mod.
Citera
2019-05-07, 23:58
Medlem
Citat:
Det är herr Lundell själv som läser, bidrar med en hel del sett till upplevelsen, mera "äkta" eller hur man ska säga.

Visste inte att han läst in den, måste jag skaffa. Jag har ju boken sedan tidigare. Hur är han som uppläsare tycker du? Dynamisk, entonig, eller någonstans mitt emellan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in