Citat:
Ursprungligen postat av
Anvandarnamn2
Inte helt säker på det då sidor som Eniro, Ratsit och troligtvis också Hitta väljer att radera på begäran.
Personal data: How to get it removed from Swedish sites
Beror nog mycket på sidorna.
1. Eniro och Hitta har till stor del inkomster ifrån företag som vill synas i deras databaser, med mer information, ex. öppetider.
Samt så kommer telefonnummer ifrån operatörer som säljer uppgifterna. Upgifterna är då ganska osäkra, jag själv finns på hitta med ett gammalt telefonnummer hos en operatör som gick i konkurs, men medlemsregistret såldes till ett annat bolag, jag har inte kvar simkortet med uppgifterna finns ju på hitta, mrkoll, osv.
Hitta och Eniro, brukar vad jag förstår radera om man ber om det, men problemet är att om ca 3 månader så säljer kanske operatören kunduppgifterna igen, och då läggs man till automatiskt igen. Därför är det säkrast att be om hemligt nummer eller avböjer att personuppgifter används för katalogtjänster hos sin operatör, då försvinner man ifårn Hitta och Eniro och läggs inte till igen.
Ratsit raderar sällan uppgifter i deras databas, enda undantaget som jag har hört var att de dolde skärskilda postadresser till kvinnohem. De och ex. biluppgifter.se lever väl på reklamintäcker. Och är då inte lika villiga att radera uppgifter.