2019-05-07, 23:56
Medlem
dex1s avatar
Hej. Jag vill inte att man kan söka på mitt registreringsnummer på car.info samt biluppgifter.se kan jag be dom ta bort mig enligt gdpr lagen?
Citera
2019-05-08, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Hej. Jag vill inte att man kan söka på mitt registreringsnummer på car.info samt biluppgifter.se kan jag be dom ta bort mig enligt gdpr lagen?
De sajter som du nämner sammanställer uppgifter i en databas men det är uppgifter som redan är offentliga och som de inhämtar från statliga myndigheter. Dessa sajter innehar i stort sett alltid ett utgivningsbevis. Det betyder i praktiken att de delar av GDPR som inskränker yttrandefriheten inte gäller för företagen som driver dessa sajter. Du kan själv kontakta dem och snällt be dem att ta bort dina uppgifter från deras databas men du kan inte tvinga dem. Vill de inte ta bort dina uppgifter så behöver de inte.
Citera
2019-05-08, 01:39
Medlem
miikoss avatar
Nej, de ger ut enligt yttrandefriheten, det står över GDPR.

Här finns databaser med utgivingsbevis:
https://www.mprt.se/sv/sokverktyg/#tab-2,car.info
https://www.mprt.se/sv/sokverktyg/#tab-2,biluppgifter.se

Fråga kan du ju göra, men troligen så väljer de ej att radera uppgifterna.
Citera
2019-05-08, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Fråga kan du ju göra, men troligen så väljer de ej att radera uppgifterna.
Inte helt säker på det då sidor som Eniro, Ratsit och troligtvis också Hitta väljer att radera på begäran.

Personal data: How to get it removed from Swedish sites
Citera
2019-05-08, 18:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex1

Eftersom det går att få ut informationen från trafikverket så är det offentliga uppgifter så jag tror inte att du har något att hämta där.
Citera
2019-05-09, 00:21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Inte helt säker på det då sidor som Eniro, Ratsit och troligtvis också Hitta väljer att radera på begäran.

Personal data: How to get it removed from Swedish sites

Beror nog mycket på sidorna.

1. Eniro och Hitta har till stor del inkomster ifrån företag som vill synas i deras databaser, med mer information, ex. öppetider.

Samt så kommer telefonnummer ifrån operatörer som säljer uppgifterna. Upgifterna är då ganska osäkra, jag själv finns på hitta med ett gammalt telefonnummer hos en operatör som gick i konkurs, men medlemsregistret såldes till ett annat bolag, jag har inte kvar simkortet med uppgifterna finns ju på hitta, mrkoll, osv.

Hitta och Eniro, brukar vad jag förstår radera om man ber om det, men problemet är att om ca 3 månader så säljer kanske operatören kunduppgifterna igen, och då läggs man till automatiskt igen. Därför är det säkrast att be om hemligt nummer eller avböjer att personuppgifter används för katalogtjänster hos sin operatör, då försvinner man ifårn Hitta och Eniro och läggs inte till igen.

Ratsit raderar sällan uppgifter i deras databas, enda undantaget som jag har hört var att de dolde skärskilda postadresser till kvinnohem. De och ex. biluppgifter.se lever väl på reklamintäcker. Och är då inte lika villiga att radera uppgifter.
Citera
2019-05-09, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Hitta och Eniro, brukar vad jag förstår radera om man ber om det, men problemet är att om ca 3 månader så säljer kanske operatören kunduppgifterna igen, och då läggs man till automatiskt igen. Därför är det säkrast att be om hemligt nummer eller avböjer att personuppgifter används för katalogtjänster hos sin operatör, då försvinner man ifårn Hitta och Eniro och läggs inte till igen.
Verkar stämma bra det. Nytt nummer där man där man ser till att inte ge sitt samtycke till att personuppgifter delas till nummerupplysningsföretag och sen är nästa steg radering hos respektive företag. Dvs om man inte har Hallon, då de tycks skita fullständigt i vad Post- och telestyrelsen och LEK säjer.

https://surfa.se/hallon-villkor-brister/

Citat:
Ratsit raderar sällan uppgifter i deras databas, enda undantaget som jag har hört var att de dolde skärskilda postadresser till kvinnohem. De och ex. biluppgifter.se lever väl på reklamintäcker. Och är då inte lika villiga att radera uppgifter.
Fast det verkar de göra, i alla fall enligt länken jag bifogade ovan.
Ratsit asks users to send a request through the contact form on their website and promises a response within 30 days. When Dani filed her request, she received an application form, seen by The Local, which may be sent back by regular mail to their office in Mölndal.
The applicant does not need to state any reason why they wish to have data removed, but Ratsit points out that is not legally obliged to complete your request

As such, while Dani says she managed to get her data unpublished from Eniro and Ratsit, the process with Hitta is taking some time as the newcomer hasn’t yet received a Bank ID.
I och för sig så verkade det som att hon hade någon efter sig, så kanske har du rätt ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in