2019-05-07, 15:13
Medlem
Bor och arbetar i Danmark så får betalt i Danska kronor.
Är det en bra ide att föra över DKK till mitt Svenska bankkonto, få valutaomväxlingen och låta svenska kronan stiga (som den måste göra någon gång?)
Citera
2019-05-07, 15:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Dålig investering. Extremt spekulativt och ger väldigt oförutsägbar avkastning.
Citera
2019-05-07, 16:20
Medlem
Jag tänker göra så. Sälja mitt sommarboende i Danmark och flytta över pengarna till svensk bank. Måste vara det rätta. Svenska kronan stiger väl så småningom om inte Sverige går i konkurs.
Citera
2019-05-07, 16:57
Medlem
y.ys avatar
Valutahandel är dålig investering för privatpersoner. Den underliggande avkastningen är 0 sedan tillkommer avgifter. Så den genomsnittliga investeraren förlorar pengar.

Ha pengarna i den valutan där du förväntar dig utgifter i.
Citera
2019-05-07, 17:02
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justforkicks
Bor och arbetar i Danmark så får betalt i Danska kronor.
Är det en bra ide att föra över DKK till mitt Svenska bankkonto, få valutaomväxlingen och låta svenska kronan stiga (som den måste göra någon gång?)

Du för väl redan nu över pengar till hyra m.m? Dumt att inte växla in pengarna nu, körde över xx dkk med 1.42 i kurs häromdagen - så jävla härligt med en låg svensk krona! Förra året när kursen var som högst så bad jag om lönen för tre månader fram så jag kunde växla till SEK!
Citera
2019-05-07, 17:04
Medlem
Jag bor i Danmark så har alla utgifterna i Danmark
Citera
2019-05-07, 17:07
Medlem
Tanken var att föra över ett rätt blygsamt belopp, max 10k DKK som borde översättas till ca 14,200 SEK?

Om SEK stiger 10 öre så borde jag kunna föra tillbaka de 14,200 o tjäna 10 öre per krona?

Har inte tänkt bli någon miljonär på detta, men ett par tusen borde man kanske kunna växla sig till trots eventuell överföringsavgift.
Citera
2019-05-07, 19:35
Medlem
Kronan måste inte alls bli stark igen. Typiskt människohjärnor att göra sådana antaganden.
Citera
2019-05-07, 20:28
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Tanken var att föra över ett rätt blygsamt belopp, max 10k DKK som borde översättas till ca 14,200 SEK?

Om SEK stiger 10 öre så borde jag kunna föra tillbaka de 14,200 o tjäna 10 öre per krona?

Har inte tänkt bli någon miljonär på detta, men ett par tusen borde man kanske kunna växla sig till trots eventuell överföringsavgift.
Växlar du från 10k till 14,2k idag blir det en växlingsavgift på 1,2%(HÖGT?) ska du sedan växla tillbaka igen till 1,2% dvs 2,4% totalt har du jämförbara odds med att spela roulette som motsvarar en avgift på 2,7%.
Citera
2019-05-08, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Det beror ju såklart på hur kronan utvecklas. Men som jag uppfattat det ligger väl kronan vs DKK på ath just nu? Självklart kan den gå högre, men frågan är hur högt? Det är ju bättre att växla in dkk mot 1.50 än 1.20. Går den högre än 1.50 så får väl svenska kronan kallas en bananvaluta - då får vi springa allihopa. Våra politiker kan man absolut inte lita på.
Citera
2019-05-08, 02:33
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:

Är du en spelmissbrukare? Vad gör du om SEK sjunker 10 öre då? Försöker ta igen förlusten och köra double-down? Kan garantera dig att dina valutaspekulationer kommer underprestera mot de flesta andra investeringar du kan göra. Att du ska gå och vänta på att SEK stiger är ungefär lika begåvat som att sitta 100% likvid och vänta på att Sveriges bostadsmarknad ska krascha.
Citera
2019-05-08, 09:42
Medlem
Imnshos avatar
Verkar extremt tillkrånglat att spekulera på det beskrivna sättet att SEK/DKK ska öka. Personligen anser jag att man bör ha sina basala besparingar i den valuta i vilken man har sina levnadskostnader.

Vill man sedan investera eller spekulera så bör man göra det på ett enklare sätt. Eftersom DKK är peggad mot EUR så är det simplaste att t ex stoppa in pengarna i en enkel räntefond nominerad i EUR.

Edit: ja det sista är ju om man tror på DKK, inte på SEK.
Senast redigerad av Imnsho 2019-05-08 kl. 09:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in