2019-05-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har du hört talas om genetisk predisposition? Det betyder att sannolikheten är större att två barn i samma familj ska drabbas av ME än två barn som inte är släkt.

Och sannolikheten att detta ska hända är så låg att den knappt finns, tillika en sjukdom som är så diffus att det mest är en rad symptom och inte en sjukdom i sig, som 80 procent av medicinskt utbildade förkastar, både metoder att bli "frisk" och sättet att vara "sjuk" på. Lidandet finns, men ingen lider sig till självmord via föräldrarna. Här var hela familjen instängd i en sektliknande miljö i ett halvår innan mördaren, en eller två, till slut tog kål på allt liv i huset.

Dessutom har skolan faktiskt erkänt att de inte längre kan acceptera frånvaro, ens i någon sjukdom, som giltigt förfall. Det bevisar svårigheten med luftdiagnoser, om det verkligen är sjukdom bakom frånvaro och oförmåga eller något mer.
Citera
2019-05-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om H upptäckte att barnen utsattes för sexuella övergrepp av O så borde hon väl dragit iväg med dem långt långt bort istället för att planera deras död.

Jag såg ett program nyligen om en kvinna i 30-årsåldern gick en vandring med sin mamma. Syftet var att kunna prata och försöka förstå hur mamman under alla år aldrig förstått men så var det. Incest är det sista någon som lever ett normalt liv vill tro.
Otillbörliga handlingar förekommer i olika nivåer så du behöver inte sälla dig till värsta snuskhumrarna i tråden. Symptomen på barnet är diffust men trötthet ingår.
Ja, kanske Hanna skulle dra iväg med flickorna. Blev förbannad på sig själv som trott att tjejernas trötthet berott på ME eller skolan.
Citera
2019-05-06, 22:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag har inte sett någonstans att flickorna är högpresterare, snarare tvärtom. De klarade ju inte av att gå i skolan eller ha några intressen, enligt föräldrarna, en eller två.

Allt är möjligt i tragedin som handlar om föräldrarnas, en eller två, inre demoner.
Men snälla du. Jag pratar om INNAN de blev sjuka. Ingen av dom var skolkare, de gillade att plugga som jag förstått det och var inte några latmaskar. Anorektiker föds liksom inte till anorektiker, de är ofta högpresterare. Även efter anorexian. Men i ME klarar man ju inte det - man dyker tydligen rätt ner.

Tillägg: Är föräldrarna högpresterare, så är det inte ovanligt att barnen blir det också.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-06 kl. 22:33.
Citera
2019-05-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Och sannolikheten att detta ska hända är så låg att den knappt finns, tillika en sjukdom som är så diffus att det mest är en rad symptom och inte en sjukdom i sig, som 80 procent av medicinskt utbildade förkastar, både metoder att bli "frisk" och sättet att vara "sjuk" på. Lidandet finns, men ingen lider sig till självmord via föräldrarna. Här var hela familjen instängd i en sektliknande miljö i ett halvår innan mördaren, en eller två, till slut tog kål på allt liv i huset.

Dessutom har skolan faktiskt erkänt att de inte längre kan acceptera frånvaro, ens i någon sjukdom, som giltigt förfall. Det bevisar svårigheten med luftdiagnoser, om det verkligen är sjukdom bakom frånvaro och oförmåga eller något mer.
Du som protesterar mot trådsanningar, har du en källa på ditt påstående om att 80% sjukvårdspersonal förkastar en sjukdom?
Påståendet om att skolan inte accepterar frånvaro pga sjukdom är en ren lögn. I Lomma gör man automatiskt en orosanmälan, men det är bara i din fantasi det betyder att man inte accepterar frånvaron. Du verkar missförstå en hel del, är det medvetet eller är du bara dum?
Citera
2019-05-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Hanna är mer introvert exakt som jag skriver - när barnen är sjuka så pratar hon inte om dem med kollegorna - står i AB. Däremot finns som sagt uppgifter innan om Tjoa-Moa och även diagnos ME.

Tråduppgifterna är (mitt återgivande och inte citat, det får du gräva efter själv):

Hade du länk? Aftonbladet.
Citera
2019-05-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Men snälla du. Jag pratar om INNAN de blev sjuka. Ingen av dom var skolkare, de gillade att plugga som jag förstått det och var inte några latmaskar. Anorektiker föds liksom inte till anorektiker, de är ofta högpresterare. Även efter anorexian. Men i ME klarar man ju inte det - man dyker tydligen rätt ner.

Tillägg: Är föräldrarna högpresterare, så är det inte ovanligt att barnen blir det också.

Nej, de dök inte "rätt ner". Rektorerna har i sina uttalanden beskrivit att barnen presterade mycket, mycket bra i skolan - även efter hemundervisning infördes.
Citera
2019-05-06, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Nej, de dök inte "rätt ner". Rektorerna har i sina uttalanden beskrivit att barnen presterade mycket, mycket bra i skolan - även efter hemundervisning infördes.

Som jag minns det så har det sagts att hemundervisningen fungerade bra men du kanske har en källa på att "rektorerna sa att barnen presterade mycket, mycket bra i skolan"?
Citera
2019-05-06, 23:49
Medlem
#N.Armstark, du verkar inte vara läskunnig
Mats Reimer har fått ett hedersomnämnande av FoF, som kandidat till årets Folkbildare.
Dvs precis motsatsen till det du tror.

Fäll ut pungen och landa för helvete, vilken skymningsvärlds dunkla skuggor befinner du dig i?

Tror fan det att en drabbad familj inte vet vad som är upp och ner i dessa träsk av fantasier, utan vetenskaplig skolning och kontroll.

Vad som har betydelse är enbart vad familjens medlemmar trodde om sin situation, där blir det faktiska förhållanden som gäller vissa diagnoser rätt ointressanta.

Senast redigerad av scheele 2019-05-06 kl. 23:52.
Citera
2019-05-06, 23:56
Medlem
Ja och vad gäller att han inte skulle fått skriva mer i Dagens Medicin så skrev han sist senaste inlägg så sent som i mars. https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/ Mkt bullshit om honom här mao
Citera
2019-05-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, men dessvärre skall han nu publicera sina irrläror i Dagens Samhälle som vänder sig till politiker och landstingspersonal.
Mats Reimer är en eminent demagog sägs det.

Så här skriver Wikipedia bl.a.:

"Demagogi är att argumentera utifrån slående men osakliga argument. Demagoger använder demagogi som en strategi att skaffa makt och inflytande genom att appellera till folks känslor och fördomar, vanligen genom användande av kraftfull retorik och propaganda.

Demagogi involverar ofta logiska slutsatser baserade på felaktiga resonemang."

H. L. Mencken, en amerikansk kritiker, definierar en demagog som "en som predikar doktriner han vet är osanna, till folk han vet är idioter."

Tycker det finns stöd för att instämma med H.L. Mencken. Om det var han som sa det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demagogi

Jahopp. Du har valt din manipulativa ledare, hydran Frank, den "gulliga" eller vidriga. Själv läser jag med behållning vad Scheele skriver om MR. Jag uppfattar allt vad MR skriver som sunt, korrekt, bildat, kunnigt. Han står upp mot en hel flock förvillare. ME-lobbyn. Den som bidrog till undergången av familjen, kan tänkas.

Lobbyn ältar, drar ned varandra i ett träsk. Det påminner om familjens icke-aktiva liv, där innanför villans väggar. Föräldrarna var inte ensamma, de var öppet mål för alla som envist hävdar "ingen förstår oss". Jo, många förstår att de lider. Till och med i tråden påstår hydran att enbart han förstår lidandet, han och hans lobby. Hen hävdar att kritiker är sjuka i skallen till och med. Det drar väldigt långt åt fel håll. Vad händer om någon i Bjärred var kritisk till alla påståenden? Blev en omintetgjord, vågade familjen ifrågasätta, eller maldes de ned? Varför, vad är syftet med nedmalning?
Senast redigerad av rappytt 2019-05-07 kl. 00:40.
Citera
2019-05-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja pöbeln försökte dissa honom eftersom hans rön inte passade deras åsikter men efter en minuts googlande så hade man skjutit den sågningen i sank
Självklart behövs ett mer kritiskt förhållningssätt till alla olika försök att visa att man sitter inne med någon form av nyupptäckt sanning i vetenskapliga forskningsfält. Därmed inte sagt att man ska avfärda allt man läser, men när det gäller svåra och särskilt svåra idiopatiska diagnoser, kan man vara säker på en sak: runt bordet samlas gamarna när de vittrar blod och någon form av möjlighet att slå mynt på en sjukdom som vanlig skolmedicin och dess långsamma processer att anta nya förklaringsmekanismer och diagnoser har svårt att hantera med visshet.

I just detta kan denna något sidoinriktade diskussion ett värde för tråden, vad trodde familjen om det som de hörde på sjukvårdens möten, och vilka olika alternativ försökte man leta upp och hur mycket pengar och energi slukade inte det för föräldrarna vars huvuduppgift skulle ha varit barnens hälsa.

Sedan tror säkert många skribenter att tråden är till för att propagera olika idéer inom dessa diagnosers pseudovetenskapliga trossamfund, där blir jag matt kan jag ärligt säga. Matt och svagt illamående
Citera
2019-05-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Självklart behövs ett mer kritiskt förhållningssätt till alla olika försök att visa att man sitter inne med någon form av nyupptäckt sanning i vetenskapliga forskningsfält. Därmed inte sagt att man ska avfärda allt man läser, men när det gäller svåra och särskilt svåra idiopatiska diagnoser, kan man vara säker på en sak: runt bordet samlas gamarna när de vittrar blod och någon form av möjlighet att slå mynt på en sjukdom som vanlig skolmedicin och dess långsamma processer att anta nya förklaringsmekanismer och diagnoser har svårt att hantera med visshet.

I just detta kan denna något sidoinriktade diskussion ett värde för tråden, vad trodde familjen om det som de hörde på sjukvårdens möten, och vilka olika alternativ försökte man leta upp och hur mycket pengar och energi slukade inte det för föräldrarna vars huvuduppgift skulle ha varit barnens hälsa.

Sedan tror säkert många skribenter att tråden är till för att propagera olika idéer inom dessa diagnosers pseudovetenskapliga trossamfund, där blir jag matt kan jag ärligt säga. Matt och svagt illamående

Tack för inspelet. Jag har också tänkt på hur mycket tid det måste ha tagit för föräldrarna att försöka granska olika rön, försöka tolka och läsa kritiskt, vada igenom mängder av mer eller mindre trovärdiga inspel och ha kraft över för barnen som inte mådde bra... vem skulle de tro på, när tog orken slut och varför?

Vet du något om "ljusbehandlingar" och vad kostar alternativ ME-vård?

Finns det fler än MR som är aktiv å den "tröga skolmedicin" vägnar? Jag har minst en gång varit tacksam för trög skolmedicin och har upplevt charlataner på det privata fältet med stora receptblock för både narkomaner och förvillande anhöriga.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-07 kl. 00:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in