2019-05-06, 18:28
Medlem
Hej! Tänkte om det fanns någon kunnig här som kanske har någon förklaring till min blödning som inte verkar ge med sig. Jag är en kvinna närmare 30, inga barn. Haft p-stav sen snart 3 år tillbaka ( ska byta den i aug.) Skulle fått min mens den 12:e april men den kom den 18:e. (Min cykel brukar vara väldigt regelbunden.) Tog ett gravtest den 17:e som visade negativ. Nu har det snart gått 3 veckor och jag blöder fortfarande och har även ganska mycket mensvärk. Börjar tro att det är något fel. Någon som har någon tanke?

Tack på förhand! =)
Citera
2019-05-06, 19:00
ojj, låter ju inte särskilt hälsosamt, du bör kolla upp det imo.
Citera
2019-05-06, 19:05
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lielle
Hej! Tänkte om det fanns någon kunnig här som kanske har någon förklaring till min blödning som inte verkar ge med sig. Jag är en kvinna närmare 30, inga barn. Haft p-stav sen snart 3 år tillbaka ( ska byta den i aug.) Skulle fått min mens den 12:e april men den kom den 18:e. (Min cykel brukar vara väldigt regelbunden.) Tog ett gravtest den 17:e som visade negativ. Nu har det snart gått 3 veckor och jag blöder fortfarande och har även ganska mycket mensvärk. Börjar tro att det är något fel. Någon som har någon tanke?

Tack på förhand! =)

Gå till läkaren och kolla upp det. Det kan bero på endometrios, eller leiomyom, polyper, koagulationsproblem osv. Listan är lång och inget vi på fb kan hjälpa dig med.

Lycka till.
Citera
2019-05-06, 19:06
Medlem
Jag skulle råda dig att ringa till din lokala preventivmedels-/barnmorskemottagning. Kanske vill man göra ett ultraljud för att se hur tjock din livmoderslemhinna är. Det kan vara så att den har byggts upp under ett antal månader med mindre mens och nu vill kroppen göra sig av med den, vilket är helt naturligt. Hoppas det löser sig snart! 😊
Citera
2019-05-06, 19:09
Medlem
Jag hade mens i några veckor ett tag när jag var extremt stressad och mådde mentalt illa. Däremot tar jag inga preventivmedel.

Edit. Mitt gick över av sig självt och min mens kom sen som vanligt efter ca 29 dagar och var sen regelbunden igen trots fortsatt stress. Om det inte går över (eller om det är väldigt rikligt) bör du nog kolla upp det!
Citera
2019-05-06, 19:36
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:

Tack på förhand! =)
Hur mycket blöder du? Spottings eller som vanlig mens? Hur är din mensvärk? Kraftigare, ensidig eller som den brukar vara?
Citera
2019-05-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Hur mycket blöder du? Spottings eller som vanlig mens? Hur är din mensvärk? Kraftigare, ensidig eller som den brukar vara?

Hej! Blödningen lugnade sig i förrgår men har nu ökat igen. Vad är spottings?

Mensvärken kommer och går men är inte så kraftig. Brukar inte ha mens i mer än en vecka annars.
Citera
2019-05-06, 21:23
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Hej! Blödningen lugnade sig i förrgår men har nu ökat igen. Vad är spottings?

Mensvärken kommer och går men är inte så kraftig. Brukar inte ha mens i mer än en vecka annars.

Spottings är när man blöder lite då och då. Ungefär som en flytning.

Någon nämnde att livmoderslemhinnan kan byggas upp och bli för tjock så att kroppen inge kan stöta ut den själv.

När man har Nexplanon i och får långvariga blödningar så ska man kontakta barnmorska. Det kan vara så att du behöver ha hjälp att få ut slemhinnan tex.

Det finns ingen möjlighet att du kan vara gravid? Tänkte på en extrauterin graviditet (utomkvedes) som kan ge långvariga blödningar, värk och ett väldigt sent + plus på stickan som även är svagt?

Hur som helst. Kontakta din barnmorska så får du det uppkollat.
Citera
2019-05-06, 21:57
Medlem
Du ska inte avvakta mer utan ta kontakt med vården.
Att blöda så länge ska alltid kollas upp.

Du kan vara gravid även om det visar neg.
Kanske ett missfall på gång.
Kan vara en infektion.
Kan vara precis vad som helst men kolla upp det snarast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in