2019-05-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag ifrågasätter inte sjukdomen/tillståndet ME. Däremot ifrågasätter jag om just dessa flickor hade sjukdomen. A - sviter av Borrelia? M - symtom orsakade av annat än ME? Ska inte ses som påståenden, så inget mera "klippa och klistra efter eget behag" är du snäll.

Jag nämnde bipolär vid ett tillfälle och sedan dess har du hakat upp dig på den frågeställningen och återkommit till den gång på gång, trots uteblivna kommentarer från mig.
Bipolär sjukdom är en av flertalet differentialdiagnoser.

Jag har aldrig skrivit att A "nog skulle ha haft något åt autismspektrahållet". Jag har ifrågasatt och undrat ifall A blivit utredd för neuropsykiatriska funktionnedsättningar, ex ADHD eftersom det finns gemensamma och likartade symtom gällande ME och NPF som ju tillhör avd. differentialdiagnos.

Precis. Föräldrarna kanske ville undvika en differentialdiagnos som exempelvis autism. Det var mycket bättre att ha "ME", tyckte de? Jag tror att de valde diagnos. Vältaliga kan göra det, eller föräldrar som inte orkar med starka känslor. Ett sjukt barn är bättre än ett ledset, för då kan ju föräldrarna skuldbeläggas. Borrelia med mera kan ingen bli beskylld för. Livskvaliteten var det man skyllde på sist, utanför föräldrarna.

Dessa föräldrar, en eller två, klarade inte av att hantera sina egna känslor och inte heller barnens.
Citera
2019-05-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske var det så att flickorna blev sjuka i ME av biverkningar av gardasilinjektioner som de hade fått? Eller att A fick sjukdomen av borrelian hon ådrog sig på fotbollslägret? Kanske gick det i såfall snabbare att få en ME-diagnos för Moas del? Det är tänkbart.

Jag är inte en ME-förnekare, men är intresserad av vad som föregick sjukdomen i så fall - och nu verkar det lossna gällande förklaringarna. Att A hade utvecklat ME tvivlar jag inte på, men är mer osäker på Moas diagnos.

Sen skulle jag vilja veta om det var en och samma läkare som undersökte Moa under hela sommarens utredningstid. Kanske gick han på semester och en annan slutförde jobbet. Där nånstans kan det ha gått fel. Läkare är inte mer än människor.

För bara tänk tanken om Moas sjukdom hade varit behandlingsbar...vad det nu var.

Det är ingen som är ME-förnekare, det är bara lobbyn som vill få det till det. Symptomen finns, diagnosen finns. Om det är en livshotande sjukdom, permanent för evigt? Nej... det kan ingen veta, men lobbyn påstår att det är så.

Har du möjlighet att lägga ut länken till den norska dokumentären igen om "ljusbehandlingar"?
Citera
2019-05-06, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du förekommer i många trådar på Flashback och din debattstil är likadan överallt. Inget att bry sig om, narcissister kan inte ändra sig eller utvecklas.

Jag vet inte alls vad du menar med ditt inlägg, men om du tror att jag tänker sänka kloka debattörer för att de precis som alla andra diskuterat den påstådda Tysklandsresan, så tror du fel.

Nu ska vi undersöka om den där resan fanns, hur då? Vad hände där? Barnen dog, och det är inte passande att skratta då. Sluta med det vänligen.

Jag skrattar åt dig och absolut inte gällande den vidriga händelsen med barnen. Nice try.

Förvisso aktiv men kunskap om narcissism är allt snarare via utbildning serru:

Jag menar följande:
Rockkungen och missans påståenden visade sig vara falska iom att en läkare i Sverige har satt diagnoserna 2015 samt 2017. Barnens journaler begärda från regionarkivet i Lund.
Citera
2019-05-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Anklagar du hoaxgammon, letsdoit och ahornylad för falska uppgifter om skånsk läkare?
Argumentera nu inte så du slår dig själv i bakhuvudet.

För övrigt finns det fler som såg intervjun, tror det är Moosky som nämnt den också.

Jag tog bort ditt dravel om kliniker, ser inte att det sammanfaller alls med aktuellt brottsfall i denna tråd och jag är som sagt helt ointresserad av din patetiska propaganda.

Dessutom är både Stora Sköndal och Dr Bragees ME-center landstingsanknutna och riksrekryterande. Remiss krävs.
Dock var dom inte tillgängliga när denna familj behövde dom.
Citera
2019-05-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det vore ju för jävligt om ME-diagnosen sattes fel för att föräldrarna hade brått om att få ett intyg om hemundervisning för även Moa. Nu vet jag inte alls om det är så, men att det bara tog ett par månader att sätta diagnosen på Moa - dessutom mitt i semestertider, verkar vara slarvigt och hetsigt. Bara tanken är rysansvärd.

Har också, liksom du, kollat kriterierna för andra autoimmuna sjukdomar och funderar på det ett tag till. Eftersom jag själv lider av en autoimmun sjukdom så får jag Hjärnfondens nyhetsbrev. Gå in och kolla där, de skriver en hel del bra.

(Tillägg: Jag bryr mig inte det minsta om ME-lobbyer eller andra grupperingar här på fb. Det som skrivs som verkar vettigt och tänkvärt är det jag går på. Inget annat.)

Det är det som gjort att jag engagerat mig i detta. Det är fruktansvärt att man kan begära en diagnosutredning utan att ta hänsyn till att en förälder redan har ett barn med samma diagnos och att föräldern i förväg beställt hemundervisning, men behöver ett intyg för att få det. Vad fick läkaren veta? Gjordes någon sannolikhetsbedömning?
Citera
2019-05-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessutom är både Stora Sköndal och Dr Bragees ME-center landstingsanknutna och riksrekryterande. Remiss krävs.
Dock var dom inte tillgängliga när denna familj behövde dom.

På samma sätt var Gottfries landstingsanknuten, men fick sitt tilltånd indraget. Att mamman stöttade Gottfries får mig att ana ugglor i mossen.
Citera
2019-05-06, 19:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Det känns rimligt att föräldrarna resonerade så. Särskilt med tanke på den erfarenheten de hade av A som försämrades av skolan.
Det vore även helt i parité med läkarintyg och kunskap om ME gällande kardinalsymtomet PEM - om dottern var starkt påverkad av ansträningsutlöst utmattning och försämrades.
Nån sorts planer fanns det som sagt.

"I samband med att dom fick dom här diagnoserna så har det gjorts upp behandlingsplaner (..)"
Citera
2019-05-06, 19:50
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusterapi

Är behandlingen i Tyskland en trådsanning byggd på wiki?

"Vilka biverkningar har blå ljusterapi

Studierna om blå ljusbehandling har visat att LED-ljuset inte är skadligt för huden.[7] Ljuset verkar utan att använda aktiva ingredienser och kemikalier, och därför undgår man de biverkningar som det annars kunde ha orsakat. I studien, som genomfördes i juni 2014 med 50 patienter på universitetssjukhuset i Aachen i Tyskland, upptäckte man inga negativa biverkningar med den blåa ljusterapin.[8]"

Om man googlar på ljusterapi kommer Tyskland upp som sökord, så den där människan som googlade åt helsingland tidigt i tråden kan vara upphovsperson även till denna trådmyt.

Samma sjuka googling som skapade myten i tråden om att familjen haft ett fosterbarn.

Tror att vi kan utesluta allt snacka om att "jaga behandling med ljus och lykta" som skapats ovanpå trådsanningen om Tyskland dessutom. Det förändrar bilden av föräldrarna... de var nog mer "jaha, om sjukdomen". Snabbt intyg för att lyckas i skolan, inget mer.

Edit: Med reservation för att de inte blev svartsynta om de hamnat i fel "vård"sällskap. Blev hela familjen "sjukifierad"? Av vem? Varför?

De var rädda när de dog...
Senast redigerad av rappytt 2019-05-06 kl. 19:57.
Citera
2019-05-06, 19:52
Medlem
Då var lobbyn i gång. Riktigt skarpa och otäcka angrepp och anklagelser, allt för att skrämma bort deltagare som vill se en granskning av de marodörer som kan förväntas tjäna pengar på ME-skandalen. Vårdcentralerna behöver se över vilka de skickar patienterna vidare till. Vilka bidrog till föräldrarnas svartsyn? Vad kostade det utöver fyra liv?

Felet de gjorde var att be om hjälp av djävulen. Hydran är en sekt.

Tycker att polisen ska öppna en brottsutredning kring fallet, där utomstående kan ha drivit familjen mot avgrunden. Sådana som tjänade pengar på dem. Med tanke på att kritiker beskrivs som "psykiskt sjuka", så vilket bemötande fick föräldrarna av så kallade experter på själslig hälsa/ME?
Senast redigerad av rappytt 2019-05-06 kl. 19:56.
Citera
2019-05-06, 19:58
Medlem
Citat:
På samma sätt var Gottfries landstingsanknuten, men fick sitt tilltånd indraget. Att mamman stöttade Gottfries får mig att ana ugglor i mossen.

En "like" på Facebook
Citera
2019-05-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gjorde han?

Hanna är mer introvert exakt som jag skriver - när barnen är sjuka så pratar hon inte om dem med kollegorna - står i AB. Däremot finns som sagt uppgifter innan om Tjoa-Moa och även diagnos ME.

Tråduppgifterna är (mitt återgivande och inte citat, det får du gräva efter själv):

Gubbrora 13/1 (PM):
"Har för ny profil så kan inte göra inlägg men kände pappan. Till mig sa han att läkarna inte visste exakt vilken diagnos döttrarna led av men att dem var svårt sjuka vilket jag inte betvivlar då jag har träffat dottern."

Anna-Karin85 15/1:
"Via arbetet! Anledningen till att folk spekulerar i diverse diagnoser är att läkarna inte har kunnat fastställa en diagnos (detta har han sagt till mig personligen)."

snuttan1980 25/1:
"Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl."
Övrigt från samma skribent:
"läkarna hade inte fastställt någon diagnos på barnen innan dom dog, men tjejernas vaccination mot livmoderhalscancer kunde ligga till grund för deras "sjukdomar"
"den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan"

Avd9 27/2 (PM):
" Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte."

Elli09 15/2:
"Bägge töserna hade intyg....men det är viktigt att skilja på dignoskoderna ! De hade ingen diagnos...

Wallin77 2/3:
Barnen tappade "fart", Hanna och Oskar var bekymrade, det blev värre och värre. "Tjejerna drabbades av något som inte blev diagnostiserat."

Beträffande ME skrev jag det i ett inlägg häromdan. Det finns kanske mer, jag har inte fördjupat mig - snarare reagerat på det jag skriver om.

Nej, ingen artikel jag hittar i Aftonbladet. Pratar med kollegorna? Kan du länka? Aftonbladet är för,övrigt latare än Expressen/Kvällspressen. Ibland tror jag de tom hämtar info från FB.

Du menar att Oskar skämdes över ME? Diagnoser hade de ju bevisligen. Kan föräldrarna ha varit eniga?
Citera
2019-05-06, 20:01
Bannlyst
Citat:
Då var lobbyn i gång. Riktigt skarpa och otäcka angrepp och anklagelser, allt för att skrämma bort deltagare som vill se en granskning av de marodörer som kan förväntas tjäna pengar på ME-skandalen. Vårdcentralerna behöver se över vilka de skickar patienterna vidare till. Vilka bidrog till föräldrarnas svartsyn? Vad kostade det utöver fyra liv?

Jag välkomnar en granskning av samtliga vårdkontakter. Om familjen mött människor som du och andra som visat upp sin okunnighet och kränkande inställning mot drabbade i tråden, finns det all anledning att blottlägga detta. Det måste bli ett slut på att använda sig av svaga och sjuka människor som ett sätt att häva sig upp ett pinnhål. Förtryck när det är som värst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in